Jump to content
  • Member Statistics

    78272
    Total Members
    1986
    Most Online
    mateim52
    Newest Member
    mateim52
    Joined

Articole

Articole

Articole

Cutii automate intretinere


DOMI

M-am gandit sa adunam la un loc informatiile despre cutii automate care le avem, poate un moderator il face sticky . Apar tot timpul controverse, mai mult sau mai putin documentatate si se deschid topicuri nenumarate despre ele.

Totodata putem posta documentatii diverse care le avem cu tipuri de uleiuri, orice alte informatii utile care le avem, service-uri specializate etc. Nu vreau sa pornesc vreun versus daca se schimba uleiul sau nu. Exista nenumarate recomandari oficiale sa se schimbe. Cine crede altfel poate ignora complet informatia prezentata aici.

 

Cateva recomandari valabile pentru toti posesorii de cutii automate.

-o cutie automata intretinuta si exploatata corect, poate tine mult mai mult decat restul masinii la un loc, teoretic nu au voie sa cedeze. Sunt multe exemple de cutii care au tinut si tin, fara exagerare, milioane de km. Intretinute corect, pot aduce costuri mult mai reduse decat variantele manuale, mai ales la modelele de dupa 2000, datorita costurilor mari ale kiturilor de ambreiaj, volante-lor cu masa dubla, care costa de destul de mult si pica inevitabil.

 

Denumirile cutiilor automate BMW au un cod simplu care poate releva cateva informatii..

Sa luam un exemplu : A5S310Z Prima parte A5S - A automata, 5S-5 trepte de viteza, si important 310- 310NM cuplul maxim care il suporta. Aceasta cifra e importanta pentru intretinerea corecta si mai ales pentru amatorii de chip tuning.

Cu cat ridici cuplul mai aproape de valoarea maxima admisa, cu atat intretinerea devine mai problematica si probabilitatea sa o strici mai mare.

-uleiul din cutiile "lifetime" nu e lifetime, ci se schimba la intervale regulate. Pozitia oficiala ZF este 80-120.000 km in functie de cat de solicitata a fost masina etc. Eu personal as schimba la intervalul minim, chiar mai des. Am atasat un document care explica pozitia oficiala ZF.

-uleiul din alte cutii non-lifetime, folosit de regula la masini inainte de 1995, se schimba la 50-60k km.

-daca luati o masina second hand automata, fara un istoric de service clar, schimbul uleiului in cutie ar trebui sa fie printre primele lucruri care le faceti. Va poate scuti de costuri potentiale de mii de euro.

-costul schimbului si al kiturilor variaza intre 4 mil la o cutie mai veche cum e a mea, si maxim 20 la cutiile moderne, facut cu ulei si kit original(kitul contine de regula un filtru si o garnitura de schimb). Costul cel mai mare e uleiul,cel original BMW fiind extrem de piparat. Puteti reduce aceste costuri folosind ulei aftermatket. Uleiul trebuie ales cu atentie, verificat sa fie compatibil cu cutia, altfel poate conduce la distrugerea cutiei. In fisierele atasate veti putea gasi uleiuri echivalente pentru cel original.

Cantitatea de ulei variaza in functie de tipul cutiei. Daca schimbul nu e facut cu scule speciale in ateliere specializate, uleiul din convertizor nu poate fi schimba si cantitatea folosita la schimb e mai mica decat capacitatea cutiei.

Un exemplu : 5HP-18, nomenclatura BMW A5S325Z : capacitate totala 8.9L, fara convertizor 6.2L. Trebuie sa tineti cont de asta in functie de unde faceti schimbul, daca au pompa speciala sa faca schimb complet sau nu.

-cele mai mari solicitari in cutie apar la "liniute" cu plecare de pe loc, accelerat cu tinut frana, cerculete si alte figuri de impresionat adolescenti si fetele de la bufetul local. Acestea pot aduce costuri de 1500 de euro scurt. De banii astia puteti petrece o saptamana pe Coasta de Azur, in Nice, cu 2 fotomodele, mai ales ca e criza acum, asa ca faceti singuri calculele si vedeti daca merita.

-Toate cutiile pot fi reconditionate, costurile sunt in generala de la 1100 de euro in sus, in functie de model, in banii astia se da si garantie de regula, un an sau 50k km. Asta in ateleiere specializate, la reprezentanta BMW veti primi tot cutii RMFD, aceasi garantie si un pret de 4 ori mai mare.

 

La cumpararea unei masini sh e bine sa va asigurati ca transmisia e in regula. Asigurati-va ca a-ti mers in toate treptele, inclusiv in R. Cutia trebuie sa schimbe lin, fara socuri de nici un fel.Trecerea din D in R trebuie sa fie lina si ea. Cutia nu trebuie sa "patineze" in nici o treapta. Patinarea cutie se simte exact la fel ca si la una manuala, atunci cand ambreiajul e defect, cu deosebirea ca intr-o transmisie automata ea poate fi prezenta numai intr-o anumita treapta.

 

 

Probleme deosebite la BMW nu apar in general decat datorita politicii BMW "lifetime". IN diverse reprezentate veti primii informatii contradictorii, si pana acum, cel putin in Romania, chiar refuzau sa faca schimbul de ulei. In Statele Unite, datorita garantiei extinse, schimbul de ulei se face si la reprezentanta,si e recomandat de BMW. Politica oficiala BMW US nu e "lifetime" ca in Europa, datorita garantieie motor/cutie de 100.000 mile (aporx 160.000 de km). Ca sa nu intram in amanunte si discutii nesfarsite , pe scurt "lifetime"=perioada garantiei", combinata cu niste strategii de marketing si ceva foarte atractiv pentru clienti noi si manageri de flote, "low maintenace cost, long service interval" .. a dus la aceasta politica paguboasa.

Trebuie sa tineti minte ca BMW nu e implicat de loc in proiectarea cutiilor. Relatia lor cu furnizorii e ceva de genul : avem de nevoie de o cutie cu rapoartele astea, schimbarea sa o faca in X milisecunde si sa tina la cuplul Z", va rugam sa ne contactati cu oferte..

O reprezentat BMW de cele mai multe ori nu se implica in remediarea problemelor legate de cutie decat prin inlocuirea totala, care e extrem de costisitoare.

O sa incerc sa explic in cateva cuvinte de ce e necesar sa schimbati uleiul, si care a fost motivul politicii lifetime.

In mod normal, temperatura de operare a unei cutii automate tipice e 50 de grade. Caldura provine din convertizor in principal, de la frecari intre dversele roti dintate si alte mecanisme, si de la ambreiaje. Ambreiajele din cutii automate sunt "umede", adica sunt proiectate sa functioneze in imersie, care le sigura racirea si le protejeaza de uzura. Intr-o cutie tipica BMW intra de la 8 pana 12 L . Cine a vazut cat e un radiator de cutie automata stie ca de cele mai multe ori e o gluma. E ceva mic, simplu, nu are termostat sau alte nebunii ci face o recirculare simpla. IN general e capabil, in conditii normala sa coboare cam cu 10-20 % MAxim temperatura. Este important sa retineti asta, ca reduce temperatura produsa de conditiile de exploatare si nu tine o temperatura nominala constanta. Ce importanta are temperatura ? PAi are, ca fiecare 20 grade in plus injumatatesc timpul de oxidare al uleiului. Nefiind decat un circuit de racire simplu, in timp lucrurile escaleaza, geometric as spune. Pe masura ce gradul de oxidare creste, capacitatea de ungere scade. Cand scade capacitatea de ungere, automat caldura degajata deci temperatura de operare creste (tineti minte, radiatorul nu e in stare sa tina o temperatura constanta in circuit, ci doar o scade intr-o masura mai mica sau mai mare), care accelereaza oxidarea, care scade capacitatrea de ungere.. si vedeti cercul vicios. Temperatura mare si frictiunea intre discurile de ambreiaj inseamna uzura mare, conduce la producerea de particule de material in ulei si atunci cand incep sa patineze.. practic nu mai exista cale de intors.. cutia trebuie sa fie reconditionata. Se mai poate intampla, totodata, ca material desprins de pe discuri datorita lipsei de ungere corecta sa ajunga in blocul hidraulic si sa il blocheze, caz in care reconditionarea e si mai scumpa.

UN studiu facut de ATRA (Automatic Transmission Re-builders Association) arata ca 90% din defectiunile transmisiilor se datoreaza supraincalzirii si oxidarii uleiului .Au tot intereseul sa repare cutii, ca din asta traiesc. ATRA e cea mai mare asociatie de profil din lume la ora asta.

 

Foarte relevante mi se par faimoasele Class Action Suit de prin State. Acolo e vorba de bani seriosi de regula, si dovezile sunt examinate cu atentie. La cele legate de cedarea prematura a trasmisiei, in aproape toate cazuri s-a dovedit a fi vorba de temperaturi mai mari de operare decat cele nominale, datorate unor conditii specifice, proiectare proasta de cele mai multe ori, marirea intervalelor de service, care au dus la oxidarea prematura a uleiului si in final defectarea transmisiei.

O sa imi spuneti ca poate nu sunt BMW, si BMW e mai cu mot. Din pacate nu, sunt doi producatori mari in lume de cutii automate, si anume ZF si Gm, care fac transmisii pentru toti ceilalti fabrincanti de autoturisme. Ce poate fi diferit la o cutie pusa pe BMW ? pai de exemplu cuplul motor, racirea cutiei.. care tin de BMW.

 

Acum ca am inteles rolul foarte mare al temperaturii sa vedem ce o produce. Temperatura in orice transmisie poate creste in urmatoarele conditii.. urcat pante mari, acceleratii violente, schimbari foarte dese de viteza, care apar in trafic in oras, mers in coloana bara la bara etc, tractare de orice fel, mers cu viteze mari indelungat. Cand nu a apare amacar unul din acesti factori in exploatarea normala a unei masini ?

Trebuie tinut minte ca efectul e cumulativ, daca acum merg mai incet si nu o mai calc nu inseamnca ca gata, oxidarea uleiului e reversibila, si cutia e ca noua.

 

O mica paranteza, mi s-a parut foarte interesant ca in State exista oferte de montare unor radiatoare aftermarket pentru cutii, mai mari, pentru masinile care tracteaza remorcute utilitare in mod frecvent.

Sa revenim la probleme specifice BMW. In anii 93-94 au aparut primele cutii moderne la BMW. Au inceput sa fie controlate electronic, corelate cu alte sisteme, au devenit adaptive, si multe alte inovatii. In 1995 au aparut primele cutii "lifetime". E34 fost prima masina cu cutii lifetime, din cate stiu eu, desi la vremea respectiva nu erau denumite asa, Constructiv, ele erau identice cu cele vechi, deosebirea era prezenta unui filtru si tipul uleiului, Esso LT 7141. Acest ulei, la vremea respectiva, a fost revolutionar. Se stiu destul de putine despre el, dar am gasit o analiza facuta de un laborator rus, nu stiu cat e de credibila, dar se pare ca avea rezistenta la oxidare dubla fata de orice alt ulei prezent pe piata.(la vremea respectiva) Acest lucru precum si prezenta filtrului, care impiedica eventualele particule desprinse de pe discuri sa ajunga in blocul hidraulic, ajuta intradevar la marirea intervalului de service. Dar de aici pana la "lifetime" adica ani de zile si sute de mii de km mai e cale lunga.

 

 

Un caz particular il reprezinta tot ce inseamna BMW 3.0D facut intre 2000-2002. Cutia pusa pe aceste modele (330D, 530D, X3 3.0D) a fost A5S390 .. in timp ce motorul are 410 NM cuplu. Aviz amatorilor de chip tuning.. Cutia va pica fara discutie. Chiar si in conditii normale, cutia e suprasolicitiata in mod constat peste parametrii proiectati.. Numarul de cutii picate pe modelele mentionate e absolut ametior si cred ca ar fi fost primul class action suit cu dovezi clare si irevocabile din Europa. Dar se pare ca in Europa banii se fac mai usor si vinul bun din EU ajuta la inghitirea galustii servite de BMW fara mari probleme.

L.E. Am discutat cu cineva de pe forum, care se pare ca are o sursa la ZF :) Problema la aceste modele a fost partial rezolvata de soft. Cuplul fiind limitat eletronic in treptele inferioare. Totusi, ce am spus mai sus ramane valid, cutia de pe aceste modele merge la maximul tolerat si a fost si este predispusa la defectiuni premature.

Posesorii unor astfel de modele trebuie sa aibe grija speciala, si sa fac schimbul de ulei chiar mai des 80k km, si in general sa evite suprasolicitarile. Desi in opinia mea e doar o chestieune de timp pana aceste modele au inevitabil probleme cu cutia, indiferent de precautii.

Mai jos aveti o poza cu diversele cutii puse BMW, un fisier emis de ZF cu recomandarile lor si uleiuri echivalente, si un PDF gasit de mine cu uleiuri Valvoline si aplicatia lor la BMW si alte marci, interesant pentru cei care cauta variante aftermarket. Pe masura ce mai gasesc documentatii oficiale le voi adauga.

Tot ce v-am prezentat aici e compilat din diverse surse de incredere, incepand cu documentatii oficiale, consultari cu ingineri auto calificati si inclusiv recomandari obtinute de mine de la ingineri de la Fabrica ZF din Saarbrucken, cu ocazia unei vizite acolo. Daca am informatii gresite, va rog sa ma contactati pe PM pentru a corecta si modifica acest articol. Orice contributii valide vor completa informatia prezenta aici, si voi publica numele celor care au contribuit, cu permisiunea lor.

 

 

 

 

lista cutii bmw si ulei

 

View attachment: applicationhuiletrans.pdf

View attachment: TE-ML_11_en0700.pdf

 

lista compatibilitati aprobate OEM pentru Motul Multi ATF

 

http://www.motul.com....pdf?1290086772

 

Daca dati click aici puteti cauta dupa masina si tip, ei spun ca merge si in cutiile in 6 trepte de la ZF, prezente pe e90/ e60..

http://ew5.earlweb.c...rch.php?site=41

 

 

Am gasit o noua lista cu uleiuri compatibile. Frumusetea ei e ca da direct part. no de la BMW cu care e compatibil. Preturile par a fi mai mult decat decente.

http://www.fuchs-eur...ion_fluids.html

Au chiar si un ghid in alegerea uleiurilor, unde introduceti masina, anul de fabricatie etc si va apare lista. Au echivalenti si pentru cele mai noi uleiuri gen Lifeguard 6. Eu pentru Lifeguard6 stiam doar de Redline, acum mai exista unul vad.

L.E.

Cateva service-uri specializate, din pacate sunt cam rare:

Daca mai stiti de altele si aveti recomandari, in special din alte localitati in afara de Bucuresti, ca rog sa ma contactati pe pm si le adaug in lista.

 

http://www.reparatiicutiiautomate.ro/

De astia am auzit experiente pozitive.

 

SC GEAR TRANS REP SRL

Cod unic de inregistrare:

RO 13878276

Nr.ord.reg.com./an:

J40/4700/2001

Sediul:

B-dul Basarabia 256, sect 3

Astia ar fi autorizati ZF in ROmania, deci ar trebui sa fie cat de cat buni.

 

http://reparatiicutiiviteza.ro/

De astia nu stiu nimic.

Am inteles ca ar mai fi si in Timisoara un service specializat. Poate ne ajuta vreun coleg de acolo cu date de contact.

 

 

Contributori :

DSF


User Feedback

Recommended Comments



Salut, am si eu un E60 530d - B659104 - 12.2004

Vreau sa-i schimb uleiul la cutie, ce tip de ulei trebuie sa cumpar? Am inteles ca ar fi bine sa schimb garnitura de la baie si filtrul de ulei, la ce pret sa ma astept cu totul?

Si care este cuplul maxim suportat de cutie?

Multumesc

Un service bun in Bucuresti?

Link to comment
Share on other sites

probabil ai cutia GA6HP26Z, care duce 600nm. trebuie sa vezi exact ce eticheta ai pe cutie, ca s-au folosit 2 varinte de ulei la ea...

Fiind model 2004 nu cred ca e varianta TU care duce 650.

Daca vrei oferte la piese orginale si sau/aftermarket, cere o oferta la mica publicitate, claudiubwr si grozadan au topicuri deschise acolo, iti pot oferi si variante cu piese oem si aftermarket. Sunt oameni seriosi si in general au preturi bune la piese.

Si da iti trebuie si capacul baii, ca filtrul e in el si garnitura..+ 6-7 litri de ulei ca nu cred ca scoti mai mult din ea.

 

Operatia in sine e relativ simpla, claudiubwr colaboreaza si cu un mecanic care poate face operatia si sunt in Bucuresti.

 

 

In mod normal au mai scazut preturile, daca faci in service normal nu in reprezentata, chiar si cu piese oem ar trebui sa fie sub 16 mil cu tot cu manopera.

Edited by DOMI
Link to comment
Share on other sites

probabil ai cutia GA6HP26Z, care duce 600nm. trebuie sa vezi exact ce eticheta ai pe cutie, ca s-au folosit 2 varinte de ulei la ea...

Fiind model 2004 nu cred ca e varianta TU care duce 650.

Daca vrei oferte la piese orginale si sau/aftermarket, cere o oferta la mica publicitate, claudiubwr si grozadan au topicuri deschise acolo, iti pot oferi si variante cu piese oem si aftermarket. Sunt oameni seriosi si in general au preturi bune la piese.

Si da iti trebuie si capacul baii, ca filtrul e in el si garnitura..+ 6-7 litri de ulei ca nu cred ca scoti mai mult din ea.

 

Operatia in sine e relativ simpla, claudiubwr colaboreaza si cu un mecanic care poate face operatia si sunt in Bucuresti.

 

 

In mod normal au mai scazut preturile, daca faci in service normal nu in reprezentata, chiar si cu piese oem ar trebui sa fie sub 16 mil cu tot cu manopera.

 

multumesc mult de informatii, as vrea sa incerc sa schimb toti cei 9 litri de ulei, dar trebuie sa gasesc intai un service care sa poata face treaba asta

mersi

Edited by pitbul
Link to comment
Share on other sites

din cate stiu nu exista asa ceva in Bucuresti.Si sincer nu inteleg de ce, o masinuta dinata care face tot automat, mai ieftina costa aprox 400 de usd, sa zicem 600 de euro in Europa, cu tot cu tva si taxa de smecher..

Eu stiu o groaza de lume care ar da un 100 de euro sa faca un schimb complet.. o amortizezi intr-o luna -2 maxim...

 

Link to comment
Share on other sites

am un 535 e60 si imi cam face figuri cutia cred,,, cateodata stand la stop imi tremura toata masina,,o opresc si o pornesc merge perfect daca o conduc linistit,,daca ii dau blana iar tremura cand stau pe loc si parca nu mai vrea sa traga
Link to comment
Share on other sites

Buna seara.As dori sa cumpar si eu un 320d e46 din 2003 cutie automata si as dori sa stiu la ce sa fiu atent ca testez masina.Mentionez ca nu cunosc istoricul masinii si desigur as dori sa merg la reprezentanta pt o verificare in special la cutie.Ce stiti despre aceste cutii puse pe modelul mai sus mentionat?Aaa si inca un lucru...sunt in 5 sau 6 rapoarte?

In speranta unui raspuns,multumesc anticipat!

Link to comment
Share on other sites

e46 are cutii in 5 rapoarte.

Nu sunt probleme deosebite, motorul era relativ slabut in comparatie cu ce putea duce cutia, si de asta cutiile prezente pe modelul e46 320d automat au indurat si indura nenumarate abuzuri..

 

Cum trebuie sa mearga cutia si ce se testeaza la ea e scris in articol.

la 330d e90 e fix aceasi cutie cu cea de pe e60 530d,, scrie mai sus despre ea.

Edited by DOMI
Link to comment
Share on other sites

Domi,am si eu o nelamurire la cutia mea de pe 530d e39(2002); imi agata putin dar numai de pe pozitia P(deci cand trag de levier spre urmatoarea comanda adica R,atat) se intampla doar dimineata( dupa ce masina e oprita o perioada mai lunga de timp) si o singura data,adica dupa ce plec pt prima data de pe loc,in rerstul zilei nu se mai repeta,indiferent de pozitia levierului,si nu conteaza de cate ori opresc-pornesc,nici cate miscari fac cu levierul,nici pozitia in care se afla,nimic; doar o singura data si anume dimineata(ma rog,ar putea fi in orice moment din zi,dar faza e ca se intampla dupa o perioada mai mare de stationare). As vrea sa-mi spui si mie ce se intampla,e ingrijorator acest lucru?
Link to comment
Share on other sites

cel mai probabil sunt tampoanele.de la cutie.. au inceput sa dea semne de uzura..

MAi incolo vreme o sa faca la fiecare trecere din P in D...

Nu sunt scumpe dar e ceva de munca sa le inlocuiesti..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

cel mai probabil sunt tampoanele.de la cutie.. au inceput sa dea semne de uzura..

MAi incolo vreme o sa faca la fiecare trecere din P in D...

Banuiesc ca e o gluma. Ceva in genul mosorului de la frana de mana.

Link to comment
Share on other sites

Nu trebuie sa fii sarcastic.

Daca ai vreun argument zi

nu e nici o gluma. De regula cand ai o mica smucitura de la P in D sau D, stand pe loc, sunt tampoanele de la cutie in majoritatea cazurilor.

Pot fi si alte probleme, dar daca nu sunt alte simptome, e o sansa buna sa fie ele.

Link to comment
Share on other sites

Am avut impresia ca ne referim la acelasi lucru:

la cutia mea de pe 530d e39(2002); imi agata putin dar numai de pe pozitia P(deci cand trag de levier spre urmatoarea comanda adica R,atat) se intampla doar dimineata( dupa ce masina e oprita o perioada mai lunga de timp) si o singura data,adica dupa ce plec pt prima data de pe loc,in rerstul zilei nu se mai repeta,

De fapt si agatat si smucitura e totuna...

Probabil ca peste noapte tampoanele se lasa mai lejer, si de aceea ii agata dimineata. Tot de regula.

Link to comment
Share on other sites

Buna ziua ! Am si eu o problema cu Mansalierul , mentinonez ca am un BMW 330CI din 2001 Coupe hidramata 231 CP, problema e in felul urmator....dupa ce am parcurs astazi in jur de 10 km am vrut sa bag mansalierul insa aceasta nu cumpla , am tot incercat in jur de 5 min sa dau cu spatele si nu am reusit de loc. Dupa ce am sunat un prieten aceasta mi`a zis sa ma ajute cineva sa impinga masina si sa cuplez mansalierul acesta si`a revenit pe loc,dupa acest incident nu am mai avut probleme .In timpul cat am avut probleme cu mansalierul nu sa aprins nimic in bord, va rog sa ma ajutati cu un sfat!!

Ma multumesc frumos!!!

Link to comment
Share on other sites

Buna ziua ! Am si eu o problema cu Mansalierul , mentinonez ca am un BMW 330CI din 2001 Coupe hidramata 231 CP, problema e in felul urmator....dupa ce am parcurs astazi in jur de 10 km am vrut sa bag mansalierul insa aceasta nu cumpla , am tot incercat in jur de 5 min sa dau cu spatele si nu am reusit de loc. Dupa ce am sunat un prieten aceasta mi`a zis sa ma ajute cineva sa impinga masina si sa cuplez mansalierul acesta si`a revenit pe loc,dupa acest incident nu am mai avut probleme .In timpul cat am avut probleme cu mansalierul nu sa aprins nimic in bord, va rog sa ma ajutati cu un sfat!!

Ma multumesc frumos!!!

de obicei schimbi in marsarierfara sa astepti sa se opreasca rotile?

un prieten tot schimba in marsarier fara sa astepte sa se opreasca rotile si dupa un timp nu mai intra deloc, nu mai tin minte exact ce s-a stricat dar stiu ca baietii care i-au reparat cutia i-au spus sa astepte sa se opreasca rotile pana sa schimbe in marsarier.

deci, mergi la un service cat mai repede ca posibil sa ramai fara marsarier

Link to comment
Share on other sites

...baietii care i-au reparat cutia i-au spus sa astepte sa se opreasca rotile pana sa schimbe in marsarier.

...

Asta e si ideea la cutia automata : schimbarile din oricare treapta in alta trebuie sa se faca cu pedala de frana apasata si cu rotile imobilizate

Edited by jon doe
Link to comment
Share on other sites




Guest
This is now closed for further comments

×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.