Jump to content
  • Member Statistics

    78281
    Total Members
    1986
    Most Online
    Toxicwraith
    Newest Member
    Toxicwraith
    Joined

Articole

Articole

Articole

Cutii automate intretinere


DOMI

M-am gandit sa adunam la un loc informatiile despre cutii automate care le avem, poate un moderator il face sticky . Apar tot timpul controverse, mai mult sau mai putin documentatate si se deschid topicuri nenumarate despre ele.

Totodata putem posta documentatii diverse care le avem cu tipuri de uleiuri, orice alte informatii utile care le avem, service-uri specializate etc. Nu vreau sa pornesc vreun versus daca se schimba uleiul sau nu. Exista nenumarate recomandari oficiale sa se schimbe. Cine crede altfel poate ignora complet informatia prezentata aici.

 

Cateva recomandari valabile pentru toti posesorii de cutii automate.

-o cutie automata intretinuta si exploatata corect, poate tine mult mai mult decat restul masinii la un loc, teoretic nu au voie sa cedeze. Sunt multe exemple de cutii care au tinut si tin, fara exagerare, milioane de km. Intretinute corect, pot aduce costuri mult mai reduse decat variantele manuale, mai ales la modelele de dupa 2000, datorita costurilor mari ale kiturilor de ambreiaj, volante-lor cu masa dubla, care costa de destul de mult si pica inevitabil.

 

Denumirile cutiilor automate BMW au un cod simplu care poate releva cateva informatii..

Sa luam un exemplu : A5S310Z Prima parte A5S - A automata, 5S-5 trepte de viteza, si important 310- 310NM cuplul maxim care il suporta. Aceasta cifra e importanta pentru intretinerea corecta si mai ales pentru amatorii de chip tuning.

Cu cat ridici cuplul mai aproape de valoarea maxima admisa, cu atat intretinerea devine mai problematica si probabilitatea sa o strici mai mare.

-uleiul din cutiile "lifetime" nu e lifetime, ci se schimba la intervale regulate. Pozitia oficiala ZF este 80-120.000 km in functie de cat de solicitata a fost masina etc. Eu personal as schimba la intervalul minim, chiar mai des. Am atasat un document care explica pozitia oficiala ZF.

-uleiul din alte cutii non-lifetime, folosit de regula la masini inainte de 1995, se schimba la 50-60k km.

-daca luati o masina second hand automata, fara un istoric de service clar, schimbul uleiului in cutie ar trebui sa fie printre primele lucruri care le faceti. Va poate scuti de costuri potentiale de mii de euro.

-costul schimbului si al kiturilor variaza intre 4 mil la o cutie mai veche cum e a mea, si maxim 20 la cutiile moderne, facut cu ulei si kit original(kitul contine de regula un filtru si o garnitura de schimb). Costul cel mai mare e uleiul,cel original BMW fiind extrem de piparat. Puteti reduce aceste costuri folosind ulei aftermatket. Uleiul trebuie ales cu atentie, verificat sa fie compatibil cu cutia, altfel poate conduce la distrugerea cutiei. In fisierele atasate veti putea gasi uleiuri echivalente pentru cel original.

Cantitatea de ulei variaza in functie de tipul cutiei. Daca schimbul nu e facut cu scule speciale in ateliere specializate, uleiul din convertizor nu poate fi schimba si cantitatea folosita la schimb e mai mica decat capacitatea cutiei.

Un exemplu : 5HP-18, nomenclatura BMW A5S325Z : capacitate totala 8.9L, fara convertizor 6.2L. Trebuie sa tineti cont de asta in functie de unde faceti schimbul, daca au pompa speciala sa faca schimb complet sau nu.

-cele mai mari solicitari in cutie apar la "liniute" cu plecare de pe loc, accelerat cu tinut frana, cerculete si alte figuri de impresionat adolescenti si fetele de la bufetul local. Acestea pot aduce costuri de 1500 de euro scurt. De banii astia puteti petrece o saptamana pe Coasta de Azur, in Nice, cu 2 fotomodele, mai ales ca e criza acum, asa ca faceti singuri calculele si vedeti daca merita.

-Toate cutiile pot fi reconditionate, costurile sunt in generala de la 1100 de euro in sus, in functie de model, in banii astia se da si garantie de regula, un an sau 50k km. Asta in ateleiere specializate, la reprezentanta BMW veti primi tot cutii RMFD, aceasi garantie si un pret de 4 ori mai mare.

 

La cumpararea unei masini sh e bine sa va asigurati ca transmisia e in regula. Asigurati-va ca a-ti mers in toate treptele, inclusiv in R. Cutia trebuie sa schimbe lin, fara socuri de nici un fel.Trecerea din D in R trebuie sa fie lina si ea. Cutia nu trebuie sa "patineze" in nici o treapta. Patinarea cutie se simte exact la fel ca si la una manuala, atunci cand ambreiajul e defect, cu deosebirea ca intr-o transmisie automata ea poate fi prezenta numai intr-o anumita treapta.

 

 

Probleme deosebite la BMW nu apar in general decat datorita politicii BMW "lifetime". IN diverse reprezentate veti primii informatii contradictorii, si pana acum, cel putin in Romania, chiar refuzau sa faca schimbul de ulei. In Statele Unite, datorita garantiei extinse, schimbul de ulei se face si la reprezentanta,si e recomandat de BMW. Politica oficiala BMW US nu e "lifetime" ca in Europa, datorita garantieie motor/cutie de 100.000 mile (aporx 160.000 de km). Ca sa nu intram in amanunte si discutii nesfarsite , pe scurt "lifetime"=perioada garantiei", combinata cu niste strategii de marketing si ceva foarte atractiv pentru clienti noi si manageri de flote, "low maintenace cost, long service interval" .. a dus la aceasta politica paguboasa.

Trebuie sa tineti minte ca BMW nu e implicat de loc in proiectarea cutiilor. Relatia lor cu furnizorii e ceva de genul : avem de nevoie de o cutie cu rapoartele astea, schimbarea sa o faca in X milisecunde si sa tina la cuplul Z", va rugam sa ne contactati cu oferte..

O reprezentat BMW de cele mai multe ori nu se implica in remediarea problemelor legate de cutie decat prin inlocuirea totala, care e extrem de costisitoare.

O sa incerc sa explic in cateva cuvinte de ce e necesar sa schimbati uleiul, si care a fost motivul politicii lifetime.

In mod normal, temperatura de operare a unei cutii automate tipice e 50 de grade. Caldura provine din convertizor in principal, de la frecari intre dversele roti dintate si alte mecanisme, si de la ambreiaje. Ambreiajele din cutii automate sunt "umede", adica sunt proiectate sa functioneze in imersie, care le sigura racirea si le protejeaza de uzura. Intr-o cutie tipica BMW intra de la 8 pana 12 L . Cine a vazut cat e un radiator de cutie automata stie ca de cele mai multe ori e o gluma. E ceva mic, simplu, nu are termostat sau alte nebunii ci face o recirculare simpla. IN general e capabil, in conditii normala sa coboare cam cu 10-20 % MAxim temperatura. Este important sa retineti asta, ca reduce temperatura produsa de conditiile de exploatare si nu tine o temperatura nominala constanta. Ce importanta are temperatura ? PAi are, ca fiecare 20 grade in plus injumatatesc timpul de oxidare al uleiului. Nefiind decat un circuit de racire simplu, in timp lucrurile escaleaza, geometric as spune. Pe masura ce gradul de oxidare creste, capacitatea de ungere scade. Cand scade capacitatea de ungere, automat caldura degajata deci temperatura de operare creste (tineti minte, radiatorul nu e in stare sa tina o temperatura constanta in circuit, ci doar o scade intr-o masura mai mica sau mai mare), care accelereaza oxidarea, care scade capacitatrea de ungere.. si vedeti cercul vicios. Temperatura mare si frictiunea intre discurile de ambreiaj inseamna uzura mare, conduce la producerea de particule de material in ulei si atunci cand incep sa patineze.. practic nu mai exista cale de intors.. cutia trebuie sa fie reconditionata. Se mai poate intampla, totodata, ca material desprins de pe discuri datorita lipsei de ungere corecta sa ajunga in blocul hidraulic si sa il blocheze, caz in care reconditionarea e si mai scumpa.

UN studiu facut de ATRA (Automatic Transmission Re-builders Association) arata ca 90% din defectiunile transmisiilor se datoreaza supraincalzirii si oxidarii uleiului .Au tot intereseul sa repare cutii, ca din asta traiesc. ATRA e cea mai mare asociatie de profil din lume la ora asta.

 

Foarte relevante mi se par faimoasele Class Action Suit de prin State. Acolo e vorba de bani seriosi de regula, si dovezile sunt examinate cu atentie. La cele legate de cedarea prematura a trasmisiei, in aproape toate cazuri s-a dovedit a fi vorba de temperaturi mai mari de operare decat cele nominale, datorate unor conditii specifice, proiectare proasta de cele mai multe ori, marirea intervalelor de service, care au dus la oxidarea prematura a uleiului si in final defectarea transmisiei.

O sa imi spuneti ca poate nu sunt BMW, si BMW e mai cu mot. Din pacate nu, sunt doi producatori mari in lume de cutii automate, si anume ZF si Gm, care fac transmisii pentru toti ceilalti fabrincanti de autoturisme. Ce poate fi diferit la o cutie pusa pe BMW ? pai de exemplu cuplul motor, racirea cutiei.. care tin de BMW.

 

Acum ca am inteles rolul foarte mare al temperaturii sa vedem ce o produce. Temperatura in orice transmisie poate creste in urmatoarele conditii.. urcat pante mari, acceleratii violente, schimbari foarte dese de viteza, care apar in trafic in oras, mers in coloana bara la bara etc, tractare de orice fel, mers cu viteze mari indelungat. Cand nu a apare amacar unul din acesti factori in exploatarea normala a unei masini ?

Trebuie tinut minte ca efectul e cumulativ, daca acum merg mai incet si nu o mai calc nu inseamnca ca gata, oxidarea uleiului e reversibila, si cutia e ca noua.

 

O mica paranteza, mi s-a parut foarte interesant ca in State exista oferte de montare unor radiatoare aftermarket pentru cutii, mai mari, pentru masinile care tracteaza remorcute utilitare in mod frecvent.

Sa revenim la probleme specifice BMW. In anii 93-94 au aparut primele cutii moderne la BMW. Au inceput sa fie controlate electronic, corelate cu alte sisteme, au devenit adaptive, si multe alte inovatii. In 1995 au aparut primele cutii "lifetime". E34 fost prima masina cu cutii lifetime, din cate stiu eu, desi la vremea respectiva nu erau denumite asa, Constructiv, ele erau identice cu cele vechi, deosebirea era prezenta unui filtru si tipul uleiului, Esso LT 7141. Acest ulei, la vremea respectiva, a fost revolutionar. Se stiu destul de putine despre el, dar am gasit o analiza facuta de un laborator rus, nu stiu cat e de credibila, dar se pare ca avea rezistenta la oxidare dubla fata de orice alt ulei prezent pe piata.(la vremea respectiva) Acest lucru precum si prezenta filtrului, care impiedica eventualele particule desprinse de pe discuri sa ajunga in blocul hidraulic, ajuta intradevar la marirea intervalului de service. Dar de aici pana la "lifetime" adica ani de zile si sute de mii de km mai e cale lunga.

 

 

Un caz particular il reprezinta tot ce inseamna BMW 3.0D facut intre 2000-2002. Cutia pusa pe aceste modele (330D, 530D, X3 3.0D) a fost A5S390 .. in timp ce motorul are 410 NM cuplu. Aviz amatorilor de chip tuning.. Cutia va pica fara discutie. Chiar si in conditii normale, cutia e suprasolicitiata in mod constat peste parametrii proiectati.. Numarul de cutii picate pe modelele mentionate e absolut ametior si cred ca ar fi fost primul class action suit cu dovezi clare si irevocabile din Europa. Dar se pare ca in Europa banii se fac mai usor si vinul bun din EU ajuta la inghitirea galustii servite de BMW fara mari probleme.

L.E. Am discutat cu cineva de pe forum, care se pare ca are o sursa la ZF :) Problema la aceste modele a fost partial rezolvata de soft. Cuplul fiind limitat eletronic in treptele inferioare. Totusi, ce am spus mai sus ramane valid, cutia de pe aceste modele merge la maximul tolerat si a fost si este predispusa la defectiuni premature.

Posesorii unor astfel de modele trebuie sa aibe grija speciala, si sa fac schimbul de ulei chiar mai des 80k km, si in general sa evite suprasolicitarile. Desi in opinia mea e doar o chestieune de timp pana aceste modele au inevitabil probleme cu cutia, indiferent de precautii.

Mai jos aveti o poza cu diversele cutii puse BMW, un fisier emis de ZF cu recomandarile lor si uleiuri echivalente, si un PDF gasit de mine cu uleiuri Valvoline si aplicatia lor la BMW si alte marci, interesant pentru cei care cauta variante aftermarket. Pe masura ce mai gasesc documentatii oficiale le voi adauga.

Tot ce v-am prezentat aici e compilat din diverse surse de incredere, incepand cu documentatii oficiale, consultari cu ingineri auto calificati si inclusiv recomandari obtinute de mine de la ingineri de la Fabrica ZF din Saarbrucken, cu ocazia unei vizite acolo. Daca am informatii gresite, va rog sa ma contactati pe PM pentru a corecta si modifica acest articol. Orice contributii valide vor completa informatia prezenta aici, si voi publica numele celor care au contribuit, cu permisiunea lor.

 

 

 

 

lista cutii bmw si ulei

 

View attachment: applicationhuiletrans.pdf

View attachment: TE-ML_11_en0700.pdf

 

lista compatibilitati aprobate OEM pentru Motul Multi ATF

 

http://www.motul.com....pdf?1290086772

 

Daca dati click aici puteti cauta dupa masina si tip, ei spun ca merge si in cutiile in 6 trepte de la ZF, prezente pe e90/ e60..

http://ew5.earlweb.c...rch.php?site=41

 

 

Am gasit o noua lista cu uleiuri compatibile. Frumusetea ei e ca da direct part. no de la BMW cu care e compatibil. Preturile par a fi mai mult decat decente.

http://www.fuchs-eur...ion_fluids.html

Au chiar si un ghid in alegerea uleiurilor, unde introduceti masina, anul de fabricatie etc si va apare lista. Au echivalenti si pentru cele mai noi uleiuri gen Lifeguard 6. Eu pentru Lifeguard6 stiam doar de Redline, acum mai exista unul vad.

L.E.

Cateva service-uri specializate, din pacate sunt cam rare:

Daca mai stiti de altele si aveti recomandari, in special din alte localitati in afara de Bucuresti, ca rog sa ma contactati pe pm si le adaug in lista.

 

http://www.reparatiicutiiautomate.ro/

De astia am auzit experiente pozitive.

 

SC GEAR TRANS REP SRL

Cod unic de inregistrare:

RO 13878276

Nr.ord.reg.com./an:

J40/4700/2001

Sediul:

B-dul Basarabia 256, sect 3

Astia ar fi autorizati ZF in ROmania, deci ar trebui sa fie cat de cat buni.

 

http://reparatiicutiiviteza.ro/

De astia nu stiu nimic.

Am inteles ca ar mai fi si in Timisoara un service specializat. Poate ne ajuta vreun coleg de acolo cu date de contact.

 

 

Contributori :

DSF


User Feedback

Recommended Comments



in articol, jos ai niste tabele foarte clare cu ce ulei trebuie.

huritul paote fi de la cardan sau diferential daca il auzi numai in sarcina. Cardanul are un disc de de cauciuc si un rulment, verifica acolo.

Uleiul este in functie de cutie, tu probabil ca ai cutia A5S390/360. Trebuie sa cauti pe ea o eticheta va fi galbena sau verde si ai un part. no pe ea.

 

Daca este galbena cu BMW PART NUMBER 83 22 0 026 922 este uleiul TEXACO ETL 7045E, daca e verde si ai pe ea BMW PART NUMBER

83 22 0 024 359 este uleiul TEXACO ETL 8072 B

Exista si echivalenti la preturi rezonabile , unul din ele e mentionat in lista de la valvoline din articol.

Poti itreba la mica publicitate, user-ul claudiubwr sau grozadan au ulei original la pret mai rezonabi, daca vrei original

claudiubwr stiu sigur ca iti poate oferi alternative aftermarket rezonabile la pret,.una din ele e Valvoline MAxlife ATF, mai sunt si altele si de la Castrol si Mobil1..etc...

. iti trebuie si un kit de garnitura cu filtru. asta iti recomand sa iei original, au mai fost probleme cu filtre aftermarket care nu se potriveau, nu intrau in lacasul lor.

De intrat iti intra intre 6 si 8l, depinde unde faci schimbul si cad de bun e ala care efectueaza schimbul

 

 

Salut, tocmai ce am cumpĂŁrat un e46 320 d din 2003automat si as vrea sa ii schimb uleiul cutie,motor si toate filtrele ca sa fiu sigur, ca un om care are grija de mașina lui. Ca urmare a faptului ca am vĂŁzut f mulți adevarati cunoscatori si binevoitori pe acest forum o sa ĂŽndrĂŁznesc prin a va ruga sa mĂŁ lamuriti cu câte probleme:

1. Pe cutie am timbru verde si part number 83220026922, ce ulei trebuie? Sunt puțin confuz fata de postarea de mai sus.

2. Unde imi recomandati sa fac acest schimb? Eu sunt din Giurgiu dar imi este la ĂŽndemânĂŁ București.Am vorbit cu cei de la Bavaria si mi-au zis ca mĂŁ ajunge cam 12 mil cu manopera. Este mult, dar dacĂŁ mĂŁ sfatuiti ca doar așa stau cu inima impacata o sa fac sacrificiul. Am garantia ca acolo imi baga ulei compatibil si mi-l schimba pe tot? Aveți alte variante?

3. Cutia mea are 2 simptome, prima este ca la prima pornire dimineata când bag in Drive nu pleaca decât dacã accelerez vreo 15 sec.sau dacã bag de vreo 2 ori in Reverse si apoi in Drive. In Reverse nu are nici o problema. A doua problema este ca uneori se aude , nu foarte tare, un zgomot ca si cum as trece peste liniile de delimitare ( ca sa Îl citez pe un coleg) si tine aproximativ 1-2 secunde.

 

Va Multumesc tare mult pentru toate sfaturile voastre!

Link to comment
Share on other sites

Schimbi degeaba uleiul la cutia ta. Pare a fi defecta si nu se face bine doar cu niste ulei.

Mergi la un service sa-ti spuna cum sta treaba.

 

multumesc pt raspuns desi , evident, ca nu mi-a picat bine. asta e viata! referitor la celelalte intrebari ceva sfaturi?

 

O zi buna tuturor!

Link to comment
Share on other sites

Singurul lucru care ai mai putea sa il faci ar fi sa verifici nivelul uleiului, daca ai defecte la cutie nu merita sa faci schimbul, sunt bani aruncati.

 

Problema dupa mine ar fi convertizorul de cuplu, normal ca dau cu presupusul :rolleyes: cine poatea sa-ti dea un diagnostic este doar un service :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Singurul lucru care ai mai putea sa il faci ar fi sa verifici nivelul uleiului, daca ai defecte la cutie nu merita sa faci schimbul, sunt bani aruncati.

 

Problema dupa mine ar fi convertizorul de cuplu, normal ca dau cu presupusul :rolleyes: cine poatea sa-ti dea un diagnostic este doar un service :thumbsup:

Un service recomandat aveți?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu.

 

Pe scurt, la o cutie automata volanta e o bucata de tabla mai groasa. Nu se uzeaza aproape niciodata. Convertizorul este prins de volanta cu 3 sau 4 suruburi, dupa caz. Convertizorul intra pe axul pompei de ulei. Pompa de ulei este primul segment dintr-o cutie automata. In timp ce convertizorul se invarte in acelasi timp cu volanta, pompa de ulei este invartita.

Link to comment
Share on other sites

Am inteles. Inseamna ca problema mea este din alta parte. Pe scurt la plecare se aude ca si cum ar zdrangani tabla aia groasa ce e prinsa de volanta si care prinde in 3 suruburi convertizorul (E39). Am schimbat cutia din A5S360R in A5S390R pentru a rezista la cuplul motorului M57 3,0d mai bine, dar si pentru a scapa de zdranganeala respectiva. Pentru ca si eu m-am gandit ca volanta si tabla aia n-au moarte, nu le-am schimbat si totusi de acolo vine sunetul. Zici ca atinge un surub pe tabla de ma scoate din sarite.

 

Cutia veche am dato jos de pe masina si am analizato atent si nu are nici o urma in carcasa sau pe convertizor. Ce mai poate fi?

Link to comment
Share on other sites

Nu prea are cum sa faca zgomot tabla respectiva.

E posibil ca zgomotul sa provina din alta parte. Poate atinge ceva in evacuare, asta ar fi o chestie relativ uzuala.

 

Tu ai auzit zgomotele alea scoase de volant cu masa dubla de cutie manuala si probabil sunetul seamana, dar aici nu prea se poate sa fie de acolo. Nu exista arcuri, nu are masa dubla, e un sistem mult mai simplu.

Link to comment
Share on other sites

Chiar ieri am ridicat masina pe un elevator si am ascultat atent. Zgomotul vine de la volant. Am oprit motorul si cu o surubelnita lata prin locasul de vizitare am incercat sa fac parghie intre volanta si tabla ce transmite miscarea la convertizor. Am pornit motorul si nu s-a mai auzit absolut nimic pana la prima accelerare peste 2000 ture, dupa care iarasi zgomotul de surub care atinge o tabla.

 

Trebuie sa dau cutia jos iarasi sa vad exact ce este acolo. Zgomotul a aparut dupa ce am parcurs 26km pe un drum plin de gropi- Hoghizi-Fagaras.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Am dat cutia jos din nou. Deja am ajuns sa ma misc la demontat si montat ca si cei din F1 care schimba rotile la masini! Toate suruburile erau stranse, cele de pe volanta aveau si pasta pe ele. Nu se vad urme precum ca ar fi atins pe undeva. Oricum schimb volanta si tabla aia.

 

Tot studiind problema, ma intreb daca nu care cumva bucsa din palierul vibrochenului provoaca zgomotul ala. Adica terminatia convertizorului intra pe palierul vibrochenului si bucsa fiind uzata se creeaza joc intre cele doua piese si de aici si sunetul. Nu am apucat sa masor cu sublerul , insa maine inainte de a monta noua volanta si tabla, masor sa vad ce cote am acolo.

 

Merci de sfaturi. Uneori conteaza foarte mult o idee.:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Ai schimbat cutia si se comporta exact la fel masina?

 

Da, din pacate. Aseara am montat alta volanta cu tabla si nu se mai aude nici un zgomot! Am schimbat si distantierul care vine intre cutie si blocul motor. Vechea volanta am impresia ca nu e perfect dreapta insa nu-mi mai bat capul sa o verific.

 

Multumesc mult pt. sfaturi!:drinks:

Link to comment
Share on other sites




Guest
This is now closed for further comments

×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.