Jump to content
  • Member Statistics

    78287
    Total Members
    1986
    Most Online
    Florin-Marius
    Newest Member
    Florin-Marius
    Joined

Articole

Articole

Articole

Cutii automate intretinere


DOMI

M-am gandit sa adunam la un loc informatiile despre cutii automate care le avem, poate un moderator il face sticky . Apar tot timpul controverse, mai mult sau mai putin documentatate si se deschid topicuri nenumarate despre ele.

Totodata putem posta documentatii diverse care le avem cu tipuri de uleiuri, orice alte informatii utile care le avem, service-uri specializate etc. Nu vreau sa pornesc vreun versus daca se schimba uleiul sau nu. Exista nenumarate recomandari oficiale sa se schimbe. Cine crede altfel poate ignora complet informatia prezentata aici.

 

Cateva recomandari valabile pentru toti posesorii de cutii automate.

-o cutie automata intretinuta si exploatata corect, poate tine mult mai mult decat restul masinii la un loc, teoretic nu au voie sa cedeze. Sunt multe exemple de cutii care au tinut si tin, fara exagerare, milioane de km. Intretinute corect, pot aduce costuri mult mai reduse decat variantele manuale, mai ales la modelele de dupa 2000, datorita costurilor mari ale kiturilor de ambreiaj, volante-lor cu masa dubla, care costa de destul de mult si pica inevitabil.

 

Denumirile cutiilor automate BMW au un cod simplu care poate releva cateva informatii..

Sa luam un exemplu : A5S310Z Prima parte A5S - A automata, 5S-5 trepte de viteza, si important 310- 310NM cuplul maxim care il suporta. Aceasta cifra e importanta pentru intretinerea corecta si mai ales pentru amatorii de chip tuning.

Cu cat ridici cuplul mai aproape de valoarea maxima admisa, cu atat intretinerea devine mai problematica si probabilitatea sa o strici mai mare.

-uleiul din cutiile "lifetime" nu e lifetime, ci se schimba la intervale regulate. Pozitia oficiala ZF este 80-120.000 km in functie de cat de solicitata a fost masina etc. Eu personal as schimba la intervalul minim, chiar mai des. Am atasat un document care explica pozitia oficiala ZF.

-uleiul din alte cutii non-lifetime, folosit de regula la masini inainte de 1995, se schimba la 50-60k km.

-daca luati o masina second hand automata, fara un istoric de service clar, schimbul uleiului in cutie ar trebui sa fie printre primele lucruri care le faceti. Va poate scuti de costuri potentiale de mii de euro.

-costul schimbului si al kiturilor variaza intre 4 mil la o cutie mai veche cum e a mea, si maxim 20 la cutiile moderne, facut cu ulei si kit original(kitul contine de regula un filtru si o garnitura de schimb). Costul cel mai mare e uleiul,cel original BMW fiind extrem de piparat. Puteti reduce aceste costuri folosind ulei aftermatket. Uleiul trebuie ales cu atentie, verificat sa fie compatibil cu cutia, altfel poate conduce la distrugerea cutiei. In fisierele atasate veti putea gasi uleiuri echivalente pentru cel original.

Cantitatea de ulei variaza in functie de tipul cutiei. Daca schimbul nu e facut cu scule speciale in ateliere specializate, uleiul din convertizor nu poate fi schimba si cantitatea folosita la schimb e mai mica decat capacitatea cutiei.

Un exemplu : 5HP-18, nomenclatura BMW A5S325Z : capacitate totala 8.9L, fara convertizor 6.2L. Trebuie sa tineti cont de asta in functie de unde faceti schimbul, daca au pompa speciala sa faca schimb complet sau nu.

-cele mai mari solicitari in cutie apar la "liniute" cu plecare de pe loc, accelerat cu tinut frana, cerculete si alte figuri de impresionat adolescenti si fetele de la bufetul local. Acestea pot aduce costuri de 1500 de euro scurt. De banii astia puteti petrece o saptamana pe Coasta de Azur, in Nice, cu 2 fotomodele, mai ales ca e criza acum, asa ca faceti singuri calculele si vedeti daca merita.

-Toate cutiile pot fi reconditionate, costurile sunt in generala de la 1100 de euro in sus, in functie de model, in banii astia se da si garantie de regula, un an sau 50k km. Asta in ateleiere specializate, la reprezentanta BMW veti primi tot cutii RMFD, aceasi garantie si un pret de 4 ori mai mare.

 

La cumpararea unei masini sh e bine sa va asigurati ca transmisia e in regula. Asigurati-va ca a-ti mers in toate treptele, inclusiv in R. Cutia trebuie sa schimbe lin, fara socuri de nici un fel.Trecerea din D in R trebuie sa fie lina si ea. Cutia nu trebuie sa "patineze" in nici o treapta. Patinarea cutie se simte exact la fel ca si la una manuala, atunci cand ambreiajul e defect, cu deosebirea ca intr-o transmisie automata ea poate fi prezenta numai intr-o anumita treapta.

 

 

Probleme deosebite la BMW nu apar in general decat datorita politicii BMW "lifetime". IN diverse reprezentate veti primii informatii contradictorii, si pana acum, cel putin in Romania, chiar refuzau sa faca schimbul de ulei. In Statele Unite, datorita garantiei extinse, schimbul de ulei se face si la reprezentanta,si e recomandat de BMW. Politica oficiala BMW US nu e "lifetime" ca in Europa, datorita garantieie motor/cutie de 100.000 mile (aporx 160.000 de km). Ca sa nu intram in amanunte si discutii nesfarsite , pe scurt "lifetime"=perioada garantiei", combinata cu niste strategii de marketing si ceva foarte atractiv pentru clienti noi si manageri de flote, "low maintenace cost, long service interval" .. a dus la aceasta politica paguboasa.

Trebuie sa tineti minte ca BMW nu e implicat de loc in proiectarea cutiilor. Relatia lor cu furnizorii e ceva de genul : avem de nevoie de o cutie cu rapoartele astea, schimbarea sa o faca in X milisecunde si sa tina la cuplul Z", va rugam sa ne contactati cu oferte..

O reprezentat BMW de cele mai multe ori nu se implica in remediarea problemelor legate de cutie decat prin inlocuirea totala, care e extrem de costisitoare.

O sa incerc sa explic in cateva cuvinte de ce e necesar sa schimbati uleiul, si care a fost motivul politicii lifetime.

In mod normal, temperatura de operare a unei cutii automate tipice e 50 de grade. Caldura provine din convertizor in principal, de la frecari intre dversele roti dintate si alte mecanisme, si de la ambreiaje. Ambreiajele din cutii automate sunt "umede", adica sunt proiectate sa functioneze in imersie, care le sigura racirea si le protejeaza de uzura. Intr-o cutie tipica BMW intra de la 8 pana 12 L . Cine a vazut cat e un radiator de cutie automata stie ca de cele mai multe ori e o gluma. E ceva mic, simplu, nu are termostat sau alte nebunii ci face o recirculare simpla. IN general e capabil, in conditii normala sa coboare cam cu 10-20 % MAxim temperatura. Este important sa retineti asta, ca reduce temperatura produsa de conditiile de exploatare si nu tine o temperatura nominala constanta. Ce importanta are temperatura ? PAi are, ca fiecare 20 grade in plus injumatatesc timpul de oxidare al uleiului. Nefiind decat un circuit de racire simplu, in timp lucrurile escaleaza, geometric as spune. Pe masura ce gradul de oxidare creste, capacitatea de ungere scade. Cand scade capacitatea de ungere, automat caldura degajata deci temperatura de operare creste (tineti minte, radiatorul nu e in stare sa tina o temperatura constanta in circuit, ci doar o scade intr-o masura mai mica sau mai mare), care accelereaza oxidarea, care scade capacitatrea de ungere.. si vedeti cercul vicios. Temperatura mare si frictiunea intre discurile de ambreiaj inseamna uzura mare, conduce la producerea de particule de material in ulei si atunci cand incep sa patineze.. practic nu mai exista cale de intors.. cutia trebuie sa fie reconditionata. Se mai poate intampla, totodata, ca material desprins de pe discuri datorita lipsei de ungere corecta sa ajunga in blocul hidraulic si sa il blocheze, caz in care reconditionarea e si mai scumpa.

UN studiu facut de ATRA (Automatic Transmission Re-builders Association) arata ca 90% din defectiunile transmisiilor se datoreaza supraincalzirii si oxidarii uleiului .Au tot intereseul sa repare cutii, ca din asta traiesc. ATRA e cea mai mare asociatie de profil din lume la ora asta.

 

Foarte relevante mi se par faimoasele Class Action Suit de prin State. Acolo e vorba de bani seriosi de regula, si dovezile sunt examinate cu atentie. La cele legate de cedarea prematura a trasmisiei, in aproape toate cazuri s-a dovedit a fi vorba de temperaturi mai mari de operare decat cele nominale, datorate unor conditii specifice, proiectare proasta de cele mai multe ori, marirea intervalelor de service, care au dus la oxidarea prematura a uleiului si in final defectarea transmisiei.

O sa imi spuneti ca poate nu sunt BMW, si BMW e mai cu mot. Din pacate nu, sunt doi producatori mari in lume de cutii automate, si anume ZF si Gm, care fac transmisii pentru toti ceilalti fabrincanti de autoturisme. Ce poate fi diferit la o cutie pusa pe BMW ? pai de exemplu cuplul motor, racirea cutiei.. care tin de BMW.

 

Acum ca am inteles rolul foarte mare al temperaturii sa vedem ce o produce. Temperatura in orice transmisie poate creste in urmatoarele conditii.. urcat pante mari, acceleratii violente, schimbari foarte dese de viteza, care apar in trafic in oras, mers in coloana bara la bara etc, tractare de orice fel, mers cu viteze mari indelungat. Cand nu a apare amacar unul din acesti factori in exploatarea normala a unei masini ?

Trebuie tinut minte ca efectul e cumulativ, daca acum merg mai incet si nu o mai calc nu inseamnca ca gata, oxidarea uleiului e reversibila, si cutia e ca noua.

 

O mica paranteza, mi s-a parut foarte interesant ca in State exista oferte de montare unor radiatoare aftermarket pentru cutii, mai mari, pentru masinile care tracteaza remorcute utilitare in mod frecvent.

Sa revenim la probleme specifice BMW. In anii 93-94 au aparut primele cutii moderne la BMW. Au inceput sa fie controlate electronic, corelate cu alte sisteme, au devenit adaptive, si multe alte inovatii. In 1995 au aparut primele cutii "lifetime". E34 fost prima masina cu cutii lifetime, din cate stiu eu, desi la vremea respectiva nu erau denumite asa, Constructiv, ele erau identice cu cele vechi, deosebirea era prezenta unui filtru si tipul uleiului, Esso LT 7141. Acest ulei, la vremea respectiva, a fost revolutionar. Se stiu destul de putine despre el, dar am gasit o analiza facuta de un laborator rus, nu stiu cat e de credibila, dar se pare ca avea rezistenta la oxidare dubla fata de orice alt ulei prezent pe piata.(la vremea respectiva) Acest lucru precum si prezenta filtrului, care impiedica eventualele particule desprinse de pe discuri sa ajunga in blocul hidraulic, ajuta intradevar la marirea intervalului de service. Dar de aici pana la "lifetime" adica ani de zile si sute de mii de km mai e cale lunga.

 

 

Un caz particular il reprezinta tot ce inseamna BMW 3.0D facut intre 2000-2002. Cutia pusa pe aceste modele (330D, 530D, X3 3.0D) a fost A5S390 .. in timp ce motorul are 410 NM cuplu. Aviz amatorilor de chip tuning.. Cutia va pica fara discutie. Chiar si in conditii normale, cutia e suprasolicitiata in mod constat peste parametrii proiectati.. Numarul de cutii picate pe modelele mentionate e absolut ametior si cred ca ar fi fost primul class action suit cu dovezi clare si irevocabile din Europa. Dar se pare ca in Europa banii se fac mai usor si vinul bun din EU ajuta la inghitirea galustii servite de BMW fara mari probleme.

L.E. Am discutat cu cineva de pe forum, care se pare ca are o sursa la ZF :) Problema la aceste modele a fost partial rezolvata de soft. Cuplul fiind limitat eletronic in treptele inferioare. Totusi, ce am spus mai sus ramane valid, cutia de pe aceste modele merge la maximul tolerat si a fost si este predispusa la defectiuni premature.

Posesorii unor astfel de modele trebuie sa aibe grija speciala, si sa fac schimbul de ulei chiar mai des 80k km, si in general sa evite suprasolicitarile. Desi in opinia mea e doar o chestieune de timp pana aceste modele au inevitabil probleme cu cutia, indiferent de precautii.

Mai jos aveti o poza cu diversele cutii puse BMW, un fisier emis de ZF cu recomandarile lor si uleiuri echivalente, si un PDF gasit de mine cu uleiuri Valvoline si aplicatia lor la BMW si alte marci, interesant pentru cei care cauta variante aftermarket. Pe masura ce mai gasesc documentatii oficiale le voi adauga.

Tot ce v-am prezentat aici e compilat din diverse surse de incredere, incepand cu documentatii oficiale, consultari cu ingineri auto calificati si inclusiv recomandari obtinute de mine de la ingineri de la Fabrica ZF din Saarbrucken, cu ocazia unei vizite acolo. Daca am informatii gresite, va rog sa ma contactati pe PM pentru a corecta si modifica acest articol. Orice contributii valide vor completa informatia prezenta aici, si voi publica numele celor care au contribuit, cu permisiunea lor.

 

 

 

 

lista cutii bmw si ulei

 

View attachment: applicationhuiletrans.pdf

View attachment: TE-ML_11_en0700.pdf

 

lista compatibilitati aprobate OEM pentru Motul Multi ATF

 

http://www.motul.com....pdf?1290086772

 

Daca dati click aici puteti cauta dupa masina si tip, ei spun ca merge si in cutiile in 6 trepte de la ZF, prezente pe e90/ e60..

http://ew5.earlweb.c...rch.php?site=41

 

 

Am gasit o noua lista cu uleiuri compatibile. Frumusetea ei e ca da direct part. no de la BMW cu care e compatibil. Preturile par a fi mai mult decat decente.

http://www.fuchs-eur...ion_fluids.html

Au chiar si un ghid in alegerea uleiurilor, unde introduceti masina, anul de fabricatie etc si va apare lista. Au echivalenti si pentru cele mai noi uleiuri gen Lifeguard 6. Eu pentru Lifeguard6 stiam doar de Redline, acum mai exista unul vad.

L.E.

Cateva service-uri specializate, din pacate sunt cam rare:

Daca mai stiti de altele si aveti recomandari, in special din alte localitati in afara de Bucuresti, ca rog sa ma contactati pe pm si le adaug in lista.

 

http://www.reparatiicutiiautomate.ro/

De astia am auzit experiente pozitive.

 

SC GEAR TRANS REP SRL

Cod unic de inregistrare:

RO 13878276

Nr.ord.reg.com./an:

J40/4700/2001

Sediul:

B-dul Basarabia 256, sect 3

Astia ar fi autorizati ZF in ROmania, deci ar trebui sa fie cat de cat buni.

 

http://reparatiicutiiviteza.ro/

De astia nu stiu nimic.

Am inteles ca ar mai fi si in Timisoara un service specializat. Poate ne ajuta vreun coleg de acolo cu date de contact.

 

 

Contributori :

DSF


User Feedback

Recommended Comments



Stiu ca la Alex venise cineva cu schimb de la Faur si nu i-au resetat valorile la cutie , se comporta ciudat masina , dupa resetare totul ok .

 

Eu nu am resetat la E90 cand am schimbat , nu stiu ce sa zic cu adaptatiile astea la ulei nou . Atunci am schimbat si a mers la fel de bine masina , nici cea mai mica dif .

Link to comment
Share on other sites

Uneori se intampla chestia asta. Apar mici socuri daca nu resetezi adaptatiile. Alteori nu.

Nu am avut nici o intentie sa le fac reclama proasta. Tot asa a venit cineva la mine si nu ii resetasera adaptatiile.

Mi se pare penibil sa te bagi sa faci un schimb de ulei la cutia automata daca nu ai tester pentru masina respectiva.

Link to comment
Share on other sites

Pentru ca nu am experienta cu aceste cutii automate intreb aici :)

Pe masina am cutie 5hp19 iar celalalt cod este A5S325Z.

Desi schimba impecabil nu stiu cati km are in clipa de fata uleiul in cutie...Neamtul cand l-am intrebat mi-a spus ca el nu l-a schimbat pentru ca e lifetime ....asa ca m-am hotarat sa-l schimb obligatoriu.

Problema e ce ulei sa pun.Dupa seria de sasiu codul ar fi asta 83222305396 ....insa am cautat si am vazut ca este pentru cutii cu 6hp .....de aici si dilema mea.....merge sau nu merge? :D

Link to comment
Share on other sites

Ia ulei original sau ulei ZF Lifeguard 5.

 

BMW ATF2 e pentru 6hp. Echivalentul a ZF Lifeguard 6.

 

Schimba si filtrul daca tot te apuci.

Pai am scris mai sus codul original dat de realoem pe seria mea de sasiu....si care este si pentru cutii 6hp...

D-aia sunt in dilema :D

Iar filtrul il schimb obligatoriu cu garnitura de baie cu tot.

Link to comment
Share on other sites

Probabil e o greseala. La 5hp n-ai de ce sa pui ulei de 6hp.

 

Trebuie sa pui ulei cu specificatie LT 71141.

Ce culoare trebuie sa aiba uleiul pentru 5hp? ...rosu sau galben?

Nu cred ca-i o greseala...dar uite...iti dau seria de sasiu sa vezi si tu ...DN18888

Link to comment
Share on other sites

N-are rost.

Ti-am zis ce ulei trebuie. Asta e uleiul de 5hp19.

 

Stiu ca apare si ATF 2, insa n-are sens din moment ce ZF vinde un ulei separat pentru 5hp si un alt ulei pentru 6hp.

 

Uita-te si aici: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=GE41&mospid=47508&btnr=24_1376&hg=24&fg=15

 

Am bagat tot seria masinii tale.

 

For transmission with green data plate

02 Automatik-Getriebeöl LT 71141 / ATF 4 20L ? 83229407807 $616.48

Important!

It is vital to observe the oil

balancing procedure described in the

repair instructions.

The required oil quantity can vary!

02 ATF 4 1L ? 83222344206

Important!

It is vital to observe the oil

balancing procedure described in the

repair instructions.

The required oil quantity can vary!

For transmission with black data plate

02 Automatic transmission oil D II 1000ML ? 81229400272

Important!

It is vital to observe the oil

balancing procedure described in the

repair instructions.

The required oil quantity can vary!

 

Pun pariu ca ai placuta verde.

Edited by Service Premium
Link to comment
Share on other sites

Mi se pare penibil sa te bagi sa faci un schimb de ulei la cutia automata daca nu ai tester pentru masina respectiva.

Au tester si soft pt diagnoza cutiei desi eu ti-am zis asta dupa ce am fost la ei dar tu o tineai sus si tare ca nu. A mai fost un prieten de curand la ZF si i-au resetat si valorile si sters erori cumulate de ceva timp. I-am recomandat sa se duca acolo si sa evite service-urile obisnuite de cartier. Si a fost f multumit.

 

Si asa resetarea aia e frectie in multe cazuri pentru ca isi face singura autoadaptare cu uleiul nou dupa valorile noi dupa cum mi-a spus cel de la ZF. Si eu am facut resetare la primul schimb de ulei si nu s-a simtit nimic. Daca e vorba de uzura mecanica a cutiei e aproape exclus sa se mai schimbe ceva dupa resetare.

Edited by Andrei_VUV
  • Like 2
  • Downvote 2
Link to comment
Share on other sites

Salut

 

Am si eu o problema cu un X3 E83 LCI 3.0d.

De cateva zile, la cald (peste 25-30km rulati), masina se comporta ciudat la schimbat 1 -> 2. Pleaca normal de pe loc si in functie de acceleratie incearca sa schimba a 2-a pe la 1700-1800 rpm dar in loc sa schimbe observ doar vibratia/mica trepidatie ca si cand ar schimba (parca un pic mai pronuntata decat o schimbare normala) iar schimbarea efectiva se face 150-200 rpm mai sus. Acelasi lucru se intampla si pe sport numai ca turatia este mai mare. E ca si cand ar schimba 2 viteze ...

La rece cutia functioneaza perfect. Pe manual functionaza tot ok. Nu prezinta alta simptome.

 

Masina are 160.000 si uleiul nu a fost schimbat.

 

Am vazut ca parerea e ca schimbul uleiului nu aduce in general imbunatatiri, dar in cazul asta ma gandesc ca vascozitatea uleiului s-a pierdut si din cauza asta calculatorul ezita in schimbare.

Ceva pareri ?

 

Multumesc.

Edited by florinp
  • Downvote 1
Link to comment
Share on other sites

Am mai observat ca daca plec incet, in momentul in care apare intreruperea inainte de schimbarea efectiva 1->2 se simte si un oarecare soc in transmisie, parca ar schimba in marsarier...

O sa fac verific erorile. Multumesc.

Link to comment
Share on other sites

Atentie ca scoaterea uleiului din cutie nu este chiar asa de simplu ca la schimbul de ulei motor. Vezi ca in dimineata asta se discuta pe un alt topic despre service-ul Faur ZF iar acolo aparea o scrisoare chiar de la ei. Caut-o, este interesanta.

 

Late edit

Am gasit eu: http://blog.bavauto.com/wp-content/uploads/2012/03/ZF-oil-service-letter1.pdf

 

Un articol foarte interesant despre cum lucreaza un service adevarat: http://www.bimmerboard.com/forums/posts/527361

Edited by D_A_N
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mda ...o placere sa-ti lucreze cineva competent, pasionat si curat la masina. Ai spus pe alt topic c-o sa le scrii celor de la ZF in legatura cu schimbul de ulei la 8HP. Astept si eu cu interes raspunsul lor. Pana atunci nu umblu la cutie. Multumesc. Edited by costinlogin
Link to comment
Share on other sites

acum 3 zile mi s-a aprins pentru prima transmision warning beculetul cu o roata dintata in mijloc cu semnul exclamarii.ramanea in 2 mii de ture.m am speriat am oprit motorul l-am pornit din nou si s-a stins .nu am avut niciodata probleme cu cutia nu am nici acum nu mi sa mai aprins.nu smanceste nici nu iti dai seama cand schimba o face foarte lin.e un 530d e39 193hp. masina are 248.000 km. o am de la 170 de mii. nu am schimbat niciodata uleiul in cutie .nu stiu daca a fost schimbat vreodata. sa fie doar atat? sper... un sfat ceva? am inteles ca pe tester o pot baga doar daca e aprins beculetul . repet nu mi sa mai aprins .fac in jur de 100 de km pe zi cu masina.
Link to comment
Share on other sites

se poate aprinde si de la probleme electrice.. gen baterie slaba, incarcare slaba..daca ai noroc.. astea se rezolva mai ieftin.

pe tester se vad erorile si daca e stins becul..

 

 

 

 

Edited by DOMI
Link to comment
Share on other sites

ms frumos domi .ma crezi ca mi au zis acelasi lucru de la service cand au bagat-o pe tester.si intradevar cred ca am un scurt ceva pt ca mi am gasit masina fara pic de curent daca nu umblu cu ea mai mult de trei zile.cineva mia zis ca e de la tel ca am bateria de la tel in scurt asa ca am scos siguranta afara.
Link to comment
Share on other sites

Am si eu o neclaritate in legatura cu schimbul vitezelor la un E60, automat...in momentul cand schimb in manual,imi arata viteza a doua cand stau pe loc si cand pun frana si ma opresc ajunge inapoi pana la a doua, niciodata in viteza 1 decat daca o comand eu din schimbator.

 

Schimbata pe automat, am senzatia ca tot cu a doua pleaca de pe loc, nu am o pornire asa sprintena cum zic eu ca ar trebui sa fie.

 

E normal sa plece pe automat din a doua direct? sa nu plece cu viteza 1 cum ar fi logic?

Link to comment
Share on other sites




Guest
This is now closed for further comments

×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.