Jump to content
  • Member Statistics

    78292
    Total Members
    1986
    Most Online
    Paulnik21
    Newest Member
    Paulnik21
    Joined

Articole

Articole

Articole

Cutii automate intretinere


DOMI

M-am gandit sa adunam la un loc informatiile despre cutii automate care le avem, poate un moderator il face sticky . Apar tot timpul controverse, mai mult sau mai putin documentatate si se deschid topicuri nenumarate despre ele.

Totodata putem posta documentatii diverse care le avem cu tipuri de uleiuri, orice alte informatii utile care le avem, service-uri specializate etc. Nu vreau sa pornesc vreun versus daca se schimba uleiul sau nu. Exista nenumarate recomandari oficiale sa se schimbe. Cine crede altfel poate ignora complet informatia prezentata aici.

 

Cateva recomandari valabile pentru toti posesorii de cutii automate.

-o cutie automata intretinuta si exploatata corect, poate tine mult mai mult decat restul masinii la un loc, teoretic nu au voie sa cedeze. Sunt multe exemple de cutii care au tinut si tin, fara exagerare, milioane de km. Intretinute corect, pot aduce costuri mult mai reduse decat variantele manuale, mai ales la modelele de dupa 2000, datorita costurilor mari ale kiturilor de ambreiaj, volante-lor cu masa dubla, care costa de destul de mult si pica inevitabil.

 

Denumirile cutiilor automate BMW au un cod simplu care poate releva cateva informatii..

Sa luam un exemplu : A5S310Z Prima parte A5S - A automata, 5S-5 trepte de viteza, si important 310- 310NM cuplul maxim care il suporta. Aceasta cifra e importanta pentru intretinerea corecta si mai ales pentru amatorii de chip tuning.

Cu cat ridici cuplul mai aproape de valoarea maxima admisa, cu atat intretinerea devine mai problematica si probabilitatea sa o strici mai mare.

-uleiul din cutiile "lifetime" nu e lifetime, ci se schimba la intervale regulate. Pozitia oficiala ZF este 80-120.000 km in functie de cat de solicitata a fost masina etc. Eu personal as schimba la intervalul minim, chiar mai des. Am atasat un document care explica pozitia oficiala ZF.

-uleiul din alte cutii non-lifetime, folosit de regula la masini inainte de 1995, se schimba la 50-60k km.

-daca luati o masina second hand automata, fara un istoric de service clar, schimbul uleiului in cutie ar trebui sa fie printre primele lucruri care le faceti. Va poate scuti de costuri potentiale de mii de euro.

-costul schimbului si al kiturilor variaza intre 4 mil la o cutie mai veche cum e a mea, si maxim 20 la cutiile moderne, facut cu ulei si kit original(kitul contine de regula un filtru si o garnitura de schimb). Costul cel mai mare e uleiul,cel original BMW fiind extrem de piparat. Puteti reduce aceste costuri folosind ulei aftermatket. Uleiul trebuie ales cu atentie, verificat sa fie compatibil cu cutia, altfel poate conduce la distrugerea cutiei. In fisierele atasate veti putea gasi uleiuri echivalente pentru cel original.

Cantitatea de ulei variaza in functie de tipul cutiei. Daca schimbul nu e facut cu scule speciale in ateliere specializate, uleiul din convertizor nu poate fi schimba si cantitatea folosita la schimb e mai mica decat capacitatea cutiei.

Un exemplu : 5HP-18, nomenclatura BMW A5S325Z : capacitate totala 8.9L, fara convertizor 6.2L. Trebuie sa tineti cont de asta in functie de unde faceti schimbul, daca au pompa speciala sa faca schimb complet sau nu.

-cele mai mari solicitari in cutie apar la "liniute" cu plecare de pe loc, accelerat cu tinut frana, cerculete si alte figuri de impresionat adolescenti si fetele de la bufetul local. Acestea pot aduce costuri de 1500 de euro scurt. De banii astia puteti petrece o saptamana pe Coasta de Azur, in Nice, cu 2 fotomodele, mai ales ca e criza acum, asa ca faceti singuri calculele si vedeti daca merita.

-Toate cutiile pot fi reconditionate, costurile sunt in generala de la 1100 de euro in sus, in functie de model, in banii astia se da si garantie de regula, un an sau 50k km. Asta in ateleiere specializate, la reprezentanta BMW veti primi tot cutii RMFD, aceasi garantie si un pret de 4 ori mai mare.

 

La cumpararea unei masini sh e bine sa va asigurati ca transmisia e in regula. Asigurati-va ca a-ti mers in toate treptele, inclusiv in R. Cutia trebuie sa schimbe lin, fara socuri de nici un fel.Trecerea din D in R trebuie sa fie lina si ea. Cutia nu trebuie sa "patineze" in nici o treapta. Patinarea cutie se simte exact la fel ca si la una manuala, atunci cand ambreiajul e defect, cu deosebirea ca intr-o transmisie automata ea poate fi prezenta numai intr-o anumita treapta.

 

 

Probleme deosebite la BMW nu apar in general decat datorita politicii BMW "lifetime". IN diverse reprezentate veti primii informatii contradictorii, si pana acum, cel putin in Romania, chiar refuzau sa faca schimbul de ulei. In Statele Unite, datorita garantiei extinse, schimbul de ulei se face si la reprezentanta,si e recomandat de BMW. Politica oficiala BMW US nu e "lifetime" ca in Europa, datorita garantieie motor/cutie de 100.000 mile (aporx 160.000 de km). Ca sa nu intram in amanunte si discutii nesfarsite , pe scurt "lifetime"=perioada garantiei", combinata cu niste strategii de marketing si ceva foarte atractiv pentru clienti noi si manageri de flote, "low maintenace cost, long service interval" .. a dus la aceasta politica paguboasa.

Trebuie sa tineti minte ca BMW nu e implicat de loc in proiectarea cutiilor. Relatia lor cu furnizorii e ceva de genul : avem de nevoie de o cutie cu rapoartele astea, schimbarea sa o faca in X milisecunde si sa tina la cuplul Z", va rugam sa ne contactati cu oferte..

O reprezentat BMW de cele mai multe ori nu se implica in remediarea problemelor legate de cutie decat prin inlocuirea totala, care e extrem de costisitoare.

O sa incerc sa explic in cateva cuvinte de ce e necesar sa schimbati uleiul, si care a fost motivul politicii lifetime.

In mod normal, temperatura de operare a unei cutii automate tipice e 50 de grade. Caldura provine din convertizor in principal, de la frecari intre dversele roti dintate si alte mecanisme, si de la ambreiaje. Ambreiajele din cutii automate sunt "umede", adica sunt proiectate sa functioneze in imersie, care le sigura racirea si le protejeaza de uzura. Intr-o cutie tipica BMW intra de la 8 pana 12 L . Cine a vazut cat e un radiator de cutie automata stie ca de cele mai multe ori e o gluma. E ceva mic, simplu, nu are termostat sau alte nebunii ci face o recirculare simpla. IN general e capabil, in conditii normala sa coboare cam cu 10-20 % MAxim temperatura. Este important sa retineti asta, ca reduce temperatura produsa de conditiile de exploatare si nu tine o temperatura nominala constanta. Ce importanta are temperatura ? PAi are, ca fiecare 20 grade in plus injumatatesc timpul de oxidare al uleiului. Nefiind decat un circuit de racire simplu, in timp lucrurile escaleaza, geometric as spune. Pe masura ce gradul de oxidare creste, capacitatea de ungere scade. Cand scade capacitatea de ungere, automat caldura degajata deci temperatura de operare creste (tineti minte, radiatorul nu e in stare sa tina o temperatura constanta in circuit, ci doar o scade intr-o masura mai mica sau mai mare), care accelereaza oxidarea, care scade capacitatrea de ungere.. si vedeti cercul vicios. Temperatura mare si frictiunea intre discurile de ambreiaj inseamna uzura mare, conduce la producerea de particule de material in ulei si atunci cand incep sa patineze.. practic nu mai exista cale de intors.. cutia trebuie sa fie reconditionata. Se mai poate intampla, totodata, ca material desprins de pe discuri datorita lipsei de ungere corecta sa ajunga in blocul hidraulic si sa il blocheze, caz in care reconditionarea e si mai scumpa.

UN studiu facut de ATRA (Automatic Transmission Re-builders Association) arata ca 90% din defectiunile transmisiilor se datoreaza supraincalzirii si oxidarii uleiului .Au tot intereseul sa repare cutii, ca din asta traiesc. ATRA e cea mai mare asociatie de profil din lume la ora asta.

 

Foarte relevante mi se par faimoasele Class Action Suit de prin State. Acolo e vorba de bani seriosi de regula, si dovezile sunt examinate cu atentie. La cele legate de cedarea prematura a trasmisiei, in aproape toate cazuri s-a dovedit a fi vorba de temperaturi mai mari de operare decat cele nominale, datorate unor conditii specifice, proiectare proasta de cele mai multe ori, marirea intervalelor de service, care au dus la oxidarea prematura a uleiului si in final defectarea transmisiei.

O sa imi spuneti ca poate nu sunt BMW, si BMW e mai cu mot. Din pacate nu, sunt doi producatori mari in lume de cutii automate, si anume ZF si Gm, care fac transmisii pentru toti ceilalti fabrincanti de autoturisme. Ce poate fi diferit la o cutie pusa pe BMW ? pai de exemplu cuplul motor, racirea cutiei.. care tin de BMW.

 

Acum ca am inteles rolul foarte mare al temperaturii sa vedem ce o produce. Temperatura in orice transmisie poate creste in urmatoarele conditii.. urcat pante mari, acceleratii violente, schimbari foarte dese de viteza, care apar in trafic in oras, mers in coloana bara la bara etc, tractare de orice fel, mers cu viteze mari indelungat. Cand nu a apare amacar unul din acesti factori in exploatarea normala a unei masini ?

Trebuie tinut minte ca efectul e cumulativ, daca acum merg mai incet si nu o mai calc nu inseamnca ca gata, oxidarea uleiului e reversibila, si cutia e ca noua.

 

O mica paranteza, mi s-a parut foarte interesant ca in State exista oferte de montare unor radiatoare aftermarket pentru cutii, mai mari, pentru masinile care tracteaza remorcute utilitare in mod frecvent.

Sa revenim la probleme specifice BMW. In anii 93-94 au aparut primele cutii moderne la BMW. Au inceput sa fie controlate electronic, corelate cu alte sisteme, au devenit adaptive, si multe alte inovatii. In 1995 au aparut primele cutii "lifetime". E34 fost prima masina cu cutii lifetime, din cate stiu eu, desi la vremea respectiva nu erau denumite asa, Constructiv, ele erau identice cu cele vechi, deosebirea era prezenta unui filtru si tipul uleiului, Esso LT 7141. Acest ulei, la vremea respectiva, a fost revolutionar. Se stiu destul de putine despre el, dar am gasit o analiza facuta de un laborator rus, nu stiu cat e de credibila, dar se pare ca avea rezistenta la oxidare dubla fata de orice alt ulei prezent pe piata.(la vremea respectiva) Acest lucru precum si prezenta filtrului, care impiedica eventualele particule desprinse de pe discuri sa ajunga in blocul hidraulic, ajuta intradevar la marirea intervalului de service. Dar de aici pana la "lifetime" adica ani de zile si sute de mii de km mai e cale lunga.

 

 

Un caz particular il reprezinta tot ce inseamna BMW 3.0D facut intre 2000-2002. Cutia pusa pe aceste modele (330D, 530D, X3 3.0D) a fost A5S390 .. in timp ce motorul are 410 NM cuplu. Aviz amatorilor de chip tuning.. Cutia va pica fara discutie. Chiar si in conditii normale, cutia e suprasolicitiata in mod constat peste parametrii proiectati.. Numarul de cutii picate pe modelele mentionate e absolut ametior si cred ca ar fi fost primul class action suit cu dovezi clare si irevocabile din Europa. Dar se pare ca in Europa banii se fac mai usor si vinul bun din EU ajuta la inghitirea galustii servite de BMW fara mari probleme.

L.E. Am discutat cu cineva de pe forum, care se pare ca are o sursa la ZF :) Problema la aceste modele a fost partial rezolvata de soft. Cuplul fiind limitat eletronic in treptele inferioare. Totusi, ce am spus mai sus ramane valid, cutia de pe aceste modele merge la maximul tolerat si a fost si este predispusa la defectiuni premature.

Posesorii unor astfel de modele trebuie sa aibe grija speciala, si sa fac schimbul de ulei chiar mai des 80k km, si in general sa evite suprasolicitarile. Desi in opinia mea e doar o chestieune de timp pana aceste modele au inevitabil probleme cu cutia, indiferent de precautii.

Mai jos aveti o poza cu diversele cutii puse BMW, un fisier emis de ZF cu recomandarile lor si uleiuri echivalente, si un PDF gasit de mine cu uleiuri Valvoline si aplicatia lor la BMW si alte marci, interesant pentru cei care cauta variante aftermarket. Pe masura ce mai gasesc documentatii oficiale le voi adauga.

Tot ce v-am prezentat aici e compilat din diverse surse de incredere, incepand cu documentatii oficiale, consultari cu ingineri auto calificati si inclusiv recomandari obtinute de mine de la ingineri de la Fabrica ZF din Saarbrucken, cu ocazia unei vizite acolo. Daca am informatii gresite, va rog sa ma contactati pe PM pentru a corecta si modifica acest articol. Orice contributii valide vor completa informatia prezenta aici, si voi publica numele celor care au contribuit, cu permisiunea lor.

 

 

 

 

lista cutii bmw si ulei

 

View attachment: applicationhuiletrans.pdf

View attachment: TE-ML_11_en0700.pdf

 

lista compatibilitati aprobate OEM pentru Motul Multi ATF

 

http://www.motul.com....pdf?1290086772

 

Daca dati click aici puteti cauta dupa masina si tip, ei spun ca merge si in cutiile in 6 trepte de la ZF, prezente pe e90/ e60..

http://ew5.earlweb.c...rch.php?site=41

 

 

Am gasit o noua lista cu uleiuri compatibile. Frumusetea ei e ca da direct part. no de la BMW cu care e compatibil. Preturile par a fi mai mult decat decente.

http://www.fuchs-eur...ion_fluids.html

Au chiar si un ghid in alegerea uleiurilor, unde introduceti masina, anul de fabricatie etc si va apare lista. Au echivalenti si pentru cele mai noi uleiuri gen Lifeguard 6. Eu pentru Lifeguard6 stiam doar de Redline, acum mai exista unul vad.

L.E.

Cateva service-uri specializate, din pacate sunt cam rare:

Daca mai stiti de altele si aveti recomandari, in special din alte localitati in afara de Bucuresti, ca rog sa ma contactati pe pm si le adaug in lista.

 

http://www.reparatiicutiiautomate.ro/

De astia am auzit experiente pozitive.

 

SC GEAR TRANS REP SRL

Cod unic de inregistrare:

RO 13878276

Nr.ord.reg.com./an:

J40/4700/2001

Sediul:

B-dul Basarabia 256, sect 3

Astia ar fi autorizati ZF in ROmania, deci ar trebui sa fie cat de cat buni.

 

http://reparatiicutiiviteza.ro/

De astia nu stiu nimic.

Am inteles ca ar mai fi si in Timisoara un service specializat. Poate ne ajuta vreun coleg de acolo cu date de contact.

 

 

Contributori :

DSF


User Feedback

Recommended Comments



Am si eu o neclaritate in legatura cu schimbul vitezelor la un E60, automat...in momentul cand schimb in manual,imi arata viteza a doua cand stau pe loc si cand pun frana si ma opresc ajunge inapoi pana la a doua, niciodata in viteza 1 decat daca o comand eu din schimbator.

 

Schimbata pe automat, am senzatia ca tot cu a doua pleaca de pe loc, nu am o pornire asa sprintena cum zic eu ca ar trebui sa fie.

 

E normal sa plece pe automat din a doua direct? sa nu plece cu viteza 1 cum ar fi logic?

 

E normal

Edited by branevl
Link to comment
Share on other sites

Si atunci care mai e rolul treptei 1, pt cand ai 7 tone pe masina?

 

la motoare mai mari si/sau cuplu mai maricel e setare standard, si nu numai la bmw, ca sa pleci lin, nu sa iti zgaltaie creierii in cap..

daca o calci pleaca cu 1 -a

Edited by DOMI
Link to comment
Share on other sites

@dan, vorbim de autoturisme.

 

De ce sa iti zgaltaie creierii daca pleaca cu a 1-a?

Si v8-ului ii placea mai mult cand plecam cu 1-a decat cu a 2-a.

Ma gandesca ca au pus treapta 1 doar sa iasa bine in testele 0-100, alt beneficiu nu vad.

Oare si cutia asta cu 8 trepte tot in treapta a 2-a pleaca?

Edited by r0n1n
  • Like 1
  • Downvote 1
Link to comment
Share on other sites

Nu mai compara mere cu pere, cutie manuala cu automata.

Cutia automata cu convertizor mecanic are alt raport de transmitere al treptelor. La plecarea de pe loc convertizorul amplifica cuplul motor mai mult de 2 ori.

Edited by branevl
  • Like 1
  • Downvote 1
Link to comment
Share on other sites

@dan, vorbim de autoturisme.

 

De ce sa iti zgaltaie creierii daca pleaca cu a 1-a?

Si v8-ului ii placea mai mult cand plecam cu 1-a decat cu a 2-a.

Ma gandesca ca au pus treapta 1 doar sa iasa bine in testele 0-100, alt beneficiu nu vad.

Oare si cutia asta cu 8 trepte tot in treapta a 2-a pleaca?

 

Ia incearca sa pleci cu ea de pe o rampa cu inclinatie de 15 grade. Tot cu viteza a doua pleaca? De prosti nu au pus ei treapta aia acolo. Daca ai un cuplu suficient astfel incat pe plan orizontal sa poata pleca foarte usor cu viteza a doua e foarte bine. Daca mergi la munte si te opresti sa faci o poza sau ce vrei tu nu cred ca mai vrea treapta a doua.

Edited by Dobrescu Alex
Link to comment
Share on other sites

La care cutii te referi ca pleaca cu a 2a? E90 nu pleaca niciodata cu a 2a (exceptie iarna, cand aluneca rau pe jos) intr-un mod automat (D/DS):

Cand e in manual da, trebuie sa retrogradezi manual in treapta 1, altfel pleaca cu a 2a.

Edited by LYM
  • Like 1
  • Downvote 1
Link to comment
Share on other sites

A mea pleaca cu a doua. 6HP26X

Doar daca plec mai agresiv de pe loc trece in treapta intai.

 

pe ce masina ai cutia? eu am x3 tot 6hp26x nu am bagat de seama cu ce viteza pleaca,la 275k ma multumesc ca mai pleaca :Devil:

Link to comment
Share on other sites

Numai posteaza nimeni , nimic aici ?

Daca stie cineva, tocmai mi-am achizionat un e90,sh, 320d, am facut schimburi ulei, filtre,placute, discuri si am citit acum si de cutie . Stie cineva care este costul final unui astfel de schimb ?sau gen pret : ulei si pret manopera ?

Va multumesc!

  • Downvote 1
Link to comment
Share on other sites

Nu ai cum sa schimbi toti 10 litri. Aveai nevoie doar de 6 litri.

E posibil sa fie alta problema, nu neaparat convertizorul.

Pretul e foarte mare doar pentru inlocuirea convertizorului. Un convertizor e vreo 500-600 euro. Manopera in cazul asta n-ar trebui sa fie mare pentru ca nu e nevoie sa desfaci cutia ca sa schimbi convertizorul. Trebuie doar data jos.

 

O problema de genul asta nu se poate rezolva doar prin schimb de ulei. Iar daca nivelul de ulei nu ar fi fost ok, cutia ar fi patinat. Deci schimbul de ulei e inutil.

Am facut la Samer in Timisoara. Convertizorul se repara,uleiul schimb plus filtru, si spalat cutia. De atunci merge ca noua

Link to comment
Share on other sites

Eu am un bmw x1 automat din 2010 . cu 91K km la bord. Singura "problema" cand am luat-o (sh din Germania la 82K km) a fost ca nu imi placea cum schimba din a 2-a in a 3-a, in rest celelate trepte schimba impecabil.Adica smuncea foarte putin cand schimba la mers lejer.La mers putin mai sportiv nu se simtea deloc schimbul din a 2-a in a 3-a .

Nu am fost la o reprezentanta sau ceva,ci la un service specializat pe BMW.L-am intrebat pe mecanic daca trebuie sa schimb uleiul.

MI-a spus aceiasi chestie , ca uleiul din cutie ar fi lifetime si nu ar trebui schimbat,masina fiind adusa din germania si cu doar cateva mii de km facuti in RO zicea ca nu ar trebui sa fie probleme cu uleiul,desi el recomanda schimbul de ulei indiferent de marca si tipul maisinii de la fiecare 80k km in sus.

MI-a pus-o pe tester,nici o eroare.Mi-a recomandat in schimb o readapatare a cutiei , mi-a resetat nu stiu ce valori + adaptarea EGR si nu mai stiu ce.

Mi-a spus sa dau masina pe manual , sa plec de la treapta 1 pana in a 6-a cu schimburi de viteza undeva peste 2000 rpm dar nu mai mult de 3000, apoi sa franez lejer cu schimburi de viteze din a 6-a pana la 1-a si apoi sa opresc.

Dupa ce am facut asta , am dat-o in Drive si m-am intors la service. Stupoare , nu mai smuncea deloc la schimbul din a 2-a in a 3-a,idiferent ca masina schimba la 1500 rpm sau 3500 .

Alt lucru care mi s-a parut ciudat dupa readaptare in Drive nu mai pleaca de pe loc in treapta a 2-a ci cu treapta 1.In schimb cand franezi chiar si pana 5-3 km/h nu o da niciodata in treapta 1 .Se pare ca acum masina foloseste treapta 1 doar la pornirea de pe loc cand ai viteza 0 km/h , in rest indiferent ca ai 1km/h sau 15 km/h foloseste de la treapta a 2-a in sus.

Meanicul mi-a explicat ca daca nu scapam de smuncitura din a 2-a in a 3-a trebuia musai sa schimb uleiul , dar si asa mi-a recomandat sa nu prind 100k km fara sa schimb uleiul,daca vreau sa ma tina cutia mult si bine.

Link to comment
Share on other sites

Recomand ZF Faur, am fost ieri la ei sa fac schimbul de ulei la cutie. Sunt foarte profi, stiu exact ce au de facut, foarte politicosi, raspund cu rabdare la orice intrebare sau neclaritate + ca au tester dedicat pentru cutia Zf.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

siplu de tot. ZF produce cutiile BMW. ZF spune clar la 80-120k km se schimba uleiul. depinde de cata forja a vazut masina. sau de cat trafic oras/afara. BMW e mai destept si zice Lifetime. ei bine la e38 750i mi-a picat cutia la ca. 250k km. totul servisat ca la carte aka BMW. constatare serive BMW Niedelasssung Essen: ulei ars, span in cutie. aha, zic si? trebuie cutie noua. mhhhh.....si serviceul vostru? am intrebat de ulei cutie automata si voi: Lifetime. deci? pai sa vedeti.....da, vedeti o scrisoare de le avocat! atat, fix atat! rezultat: cutie nou de la BMW! cost: fix zero! ei spuneau ca Lifetime este 160k km. ei na? da cand am luat masina a zis cineva ca tine doar atat? daca eu am chef sa tin masina p viata? adica cat oi traii?
  • Like 2
  • Downvote 1
Link to comment
Share on other sites

deci? pai sa vedeti.....da, vedeti o scrisoare de le avocat! atat, fix atat! rezultat: cutie nou de la BMW! cost: fix zero! ei spuneau ca Lifetime este 160k km. ei na? da cand am luat masina a zis cineva ca tine doar atat? daca eu am chef sa tin masina p viata? adica cat oi traii?

 

http://i1.kym-cdn.com/photos/images/original/000/154/915/1311792525915.gif

Link to comment
Share on other sites

Si a mea are 140k. Sper sa nu ma lase in drum spre ZF :))

Acum sunt si eu paranoic.

 

Oricum am vorbit cu un mecanic de la Bavaria Baneasa si mi-a zis in felul urmator.

 

Citez:

"La Kick-Down cutia automata se da peste cap. Pentru ea este un soc sa accelereze de la 1500 in Drive la 5000. Mi-a zis clar: Cu 1-2 kick-downuri pe zi sa te astepti sa-ti cada cutia peste 2 luni indiferent cat de recenta e revizia.

In depasiri e recomandat sa se apese usor pe acceleratie pana la atingerea vitezei dorite.

 

In extrema opusa daca mergem subturat si se schimba la 1600 de asemenea nu e bine pentru cutie.

Incet incet o sa inceapa sa aiba smucituri . Ideal ar fi ca ea sa schimbe undeva la 2200-2600 rpm. Pana la urma e o masina sportiva"

 

Am incheiat citatu.

 

Sincer cam inclin sa cred ca are dreptate. Acum eu va doresc la toti sa ajungeti la service doar o data pe an.......pentru revizie :)

  • Like 1
  • Downvote 3
Link to comment
Share on other sites




Guest
This is now closed for further comments

×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.