Jump to content

DIY: Instalare volan MFL


.Bogdan

Recommended Posts

Scule necesare:

- surubelnita cu cap plat / Philips (cea din trusa masinii e perfecta)

- torx de 27

- imbus de 5

- hex (tubulara) de 10 si 16

- surubelnita pentru mecanica fina cu cap plat (1 mm)

- cleste sertizare (poate fi inlocuit cu un patent micut)

 

Piesele necesare in cazul in care aveti volan in 4 spite, fara comenzi si vreti sa treceti la volan M cu comenzi:

- volanul cu tot cu comenzi (varianta pe negru) - 32342282022

- airbag rotund - 32306757891

- cablu retrofit pentru comenzi si pilot automat - 61120016012

 

http://img155.imageshack.us/img155/2708/piese.th.jpg

 

Primul pas il recomand a fi identificarea fiecarei mufe, conform documentatiei oficiale postate mai jos (fragment cu A4/A5 in poza)

 

http://img17.imageshack.us/img17/2501/identif.th.jpg

 

Trecem la treaba:

 

- se deconecteaza terminalul negativ de la baterie si pentru siguranta, se izoleaza

 

http://img220.imageshack.us/img220/9615/baterie.th.jpg

 

- se demonteaza airbag-ul de pe volan: daca e modelul in 4 spite, e prins in 2 suruburi cu cap torx de 27 (atentie, e destul de rara marimea) plasate in spatele volanului, putin mai jos de bratele superioare; airbag-ul rotund se demonteaza prin impingere cu o surubelnita cu cap plat introdusa la un unghi superior de 15-20 grade fata de bratele volanului

 

http://img99.imageshack.us/img99/9944/demontareairbag.th.jpg http://img183.imageshack.us/img183/5938/3070808688140d546b34o.th.jpg

 

- airbag-ul a fost desfacut din suruburi, se inlatura cu totul prin desfacerea mufei incercuite in poza (oricum nu mai e nevoie de ea daca ati comandat volanul cu tot cu comenzi)

 

http://img410.imageshack.us/img410/6656/airbag4.th.jpg

 

- urmeaza demontarea volanului - cu o tubulara de 16 se desface surubul din centru - atentie, e strans la 63 NM - va necesita oarece forta; in acelasi timp va recomand sprijinirea volanului cu genunchii pentru a mai reduce din sarcina aplicata asupra coloanei de directie in momentul desfacerii

 

http://img72.imageshack.us/img72/8123/volan1.th.jpg

 

- dupa desfacere, trebuie sa observati marcajul pentru pozitionarea ulterioara perfect centrata a volanului

 

http://img9.imageshack.us/img9/1397/volan2.th.jpg

 

- nu trebuie decat sa trageti usor de volan in afara, pentru a-l scoate de pe coloana de directie

 

http://img10.imageshack.us/img10/2614/volan3.th.jpg

 

- urmatorul pas il reprezinta demontarea micului compartiment din stanga volanului si a plafonului de deasupra pedalelor (2 x 2 suruburi si un clips)

 

http://img299.imageshack.us/img299/7471/comp1.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

- se continua cu demontarea LCM-ului (computerul de lumini): se scoate trim-ul, se desfac cele doua suruburi, dupa care se scoate LCM-ul afara si se demufeaza:

 

http://img171.imageshack.us/img171/8350/trim.th.jpghttp://img171.imageshack.us/img171/9728/lcm1.th.jpghttp://img171.imageshack.us/img171/4223/lcm2.th.jpg

 

- urmatorul pas il constituie desfacerea plafonului inferior al coloanei de directie: e prins in doua clipsuri ce se desfac prin impingerea pinului din mijloc, dupa care cu ajutorul unei surubelnite subtiri se separa fata de partea superioara:

 

http://img13.imageshack.us/img13/6715/plaf1.th.jpghttp://img13.imageshack.us/img13/5451/plaf2.th.jpg/img13/681/plaf3.th.jpg

 

- se localizeaza mufa x10170 - este cea verde, plasata chiar la capatul coloanei de directie

 

http://img19.imageshack.us/img19/4732/mufa1.th.jpghttp://img19.imageshack.us/img19/7355/mufa2.th.jpg

 

- se desface pentru a insera pinii A1, A2 si A3 in locasul corespunzator - 8,9 respectiv 10

 

http://img25.imageshack.us/img25/8492/poza1a2a3.th.jpghttp://img25.imageshack.us/img25/8279/desfacmufa1.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

- A1 si A2 inserate, urmeaza A3; se finalizeaza frumos prin strangerea cu un soricel si se mufeaza la loc:

 

http://img13.imageshack.us/img13/681/a1a2.th.jpghttp://img13.imageshack.us/img13/8370/x10170final.th.jpg

 

- trecem la procedura pentru LCM: se inlatura izolatia pentru o portiune de circa 10 cm (in manual scrie 5, dar eu va recomand mai mult):

 

http://img244.imageshack.us/img244/1559/izolatielcm1.th.jpg

 

- se identifica partea cu pinii necesari (21 si 27) si se scoate din ansamblu (e cea de culoare albastra):

 

http://img244.imageshack.us/img244/8475/lcmdis.th.jpg

 

- se sectioneaza pinii 21 si 27 (verificati de doua ori si taiati o data :) ) la aproximativ 4-5 cm in spatele mufei (eu am urmat sfatul din documentatie, dar va recomand sa taiati mai departe - la minim 7-8 cm)

 

http://img10.imageshack.us/img10/8926/sectionare.th.jpg

 

- se mufeaza conectorii din cablajul retrofit (atentie la mufele tata/mama):

 

http://img10.imageshack.us/img10/8101/mufare.th.jpg http://img113.imageshack.us/img113/6366/11schritt11.th.jpg

 

- dupa mufare, se conecteaza A4 si A5 conform documentului si pentru siguranta, va recomand sa izolati noile conexiuni (aici mi-au murit acumulatorii de la

Pentax, a trebuit sa trec pe telefon <_< ) - daca aveti timp, stergeti si praful de pe acolo :bashwall:

 

http://img232.imageshack.us/img232/6489/izolarelcm.th.jpg

 

- ultimul pas din instalarea cablajului il constituie pinul ce merge la DME; pentru asta, va trebui sa ghidati A6 prin locul specific din firewall:

 

http://img13.imageshack.us/img13/4334/firewallf.th.jpghttp://img13.imageshack.us/img13/7192/firewall2.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

- cablul cu pinul A6 va iesi in cutia ce tine cablajele pentru DME din compartimentul motor (la M54 este in dreapta sus, cum deschizi capota - se desface cu

imbus de 5):

 

http://img167.imageshack.us/img167/1112/dme1.th.jpg

 

- se identifica mufa x60004 (a doua din stanga - incercuita) si se extrage prin eliminarea mufei anterioare ei

 

http://img220.imageshack.us/img220/7734/dme2.th.jpg

 

- se separa partea ce contine pinul 27 si se extrage din ansamblu:

 

http://img220.imageshack.us/img220/7660/dme3.th.jpg

 

- se introduce A6 in locasul aferent pinului 27 (se observa ca este gol), dupa care se mufeaza si se cupleaza din nou la loc:

 

http://img82.imageshack.us/img82/5325/dme4.th.jpg

 

http://img82.imageshack.us/img82/6521/dme5.th.jpg

 

- revenim in interior: se introduce noul volan pe coloana de directie, avand grija ca cele doua marcaje sa fie aliniate:

 

http://img205.imageshack.us/img205/1633/28847442.th.jpg

 

- se strange surubul central la 63 NM - din nou recomand aceeasi procedura: prindeti volanul cu genunchii pentru a elimina din presiunea asupra coloanei de

directie

 

http://img511.imageshack.us/img511/8455/43648798.th.jpg

 

- se mufeaza airbag-ul si se impinge inspre bord pentru instalare:

 

http://img511.imageshack.us/img511/1929/mufareairbag.th.jpg

 

http://img208.imageshack.us/img208/1280/airbagimp.th.jpg

 

- se reconecteaza minusul de la baterie si se verifica functionarea butoanelor si activarea pilotului automat:

 

http://img262.imageshack.us/img262/5493/11884018.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Depinde de service... auzisem zvonuri de genul 100 lei "in afara programului". Altfel cred ca te taxeaza la ora de manopera. Daca esti din Bucuresti, ti-l montez eu gratis. Valabil si pentru alti doritori.

 

Pretul pentru volan nou (fara airbag) variaza... undeva intre 300 si 400 euro (la care se mai adauga inca pe-atata airbagul).

Link to comment
Share on other sites

Mi-am amintit ceva, legat de documentatia oficiala. Acolo spune ca pentru motoarele M47TU de dupa 09/2001, se taie cablul A6 si se mufeaza in loc A7-A8.

Insa cablul A7-A8 are aceeasi grosime ca si A6 (0,35 mm2), deci singurul motiv pentru aceasta modificare ar constitui-o faptul ca mufa A7 difera ca si forma de A6. Si intr-adevar, acum mi-a picat fisa ca in kitul de cablaj exista un conector ce parea cam stingher :), dar nu avea nici un cablu atasat.

 

Presupun ca nu poate fi vorba decat de A7. Ma insel ? <_<

Link to comment
Share on other sites

- se demonteaza airbag-ul de pe volan: daca e modelul in 4 spite, e prins in 2 suruburi cu cap torx de 27 (atentie, e destul de rara marimea) plasate in spatele volanului, putin mai jos de bratele superioare; airbag-ul rotund se demonteaza prin impingere cu o surubelnita cu cap plat introdusa la un unghi superior de 15-20 grade fata de bratele volanului

 

Foarte utila informatia, astazi am desfacut si eu sa ung contactul de la claxon ca scartaia volanul cand era mai frig afara. <_<

Link to comment
Share on other sites

Atasez si eu niste poze si multumesc incaodata BoBo

 

http://img209.imageshack.us/img209/9145/p1010113.th.jpg

 

http://img5.imageshack.us/img5/1185/p1010108e.th.jpg

 

http://img5.imageshack.us/img5/4065/p1010122b.th.jpg

 

http://img178.imageshack.us/img178/8954/p1010115.th.jpg

 

http://img178.imageshack.us/img178/1917/p1010124.th.jpg

 

 

App: Am inlocuit cu MLF si donez capacul plastic si este in stare ok.

Daca are nevoie de cineva (doar in buc. va rog)

Edited by ikiy
Link to comment
Share on other sites

Daca tot a postat ikiy, profit de moment sa atrag atentia ca poza de mai jos este valabila pentru motoarele M47TU (318d/320d dupa 09/2001 =>2006). Dupa cum se observa, sunt doar doua mufe mari (comparativ cu benzina unde te pierzi in hatisul de fire) - una de 75 pini (parca) si cealalta de 58 (cea in care se infinge A7 din diagrama).

post-1921-1238956999_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Salut . am si eu o intrebare , am volan 4 spite fara comenzi , cineva ieri mi-a adus comenzile care vin pe volan cu tot cu airbag dar este sarit airbag`u , din cate am inteles nu pot pune airbag`u meu in locu la celalant , asha ca am alta intrebare , m`am uitat atent la comenzile accelea si am observat ca le pot demonta de pe volan .. daca e sa i fac un sistem de prindere "romanesc

, as putea sa le fac functionale am un bmw 320d din 2000 .??

 

Asta pana cand o sa fac bani sa cumpar un airbag cu tot cu comenzi <_< .

Link to comment
Share on other sites

ma poti ajuta si pe mine la un e39 sa montez unul cu comenzi in 4 spitze ?

 

Daca ma intrebai pe mine, sigur - numai timp sa gasim.

 

 

O mica intrebare, aceasta operatie se poate efectua (cu succes) si pentru 320i, din 05/99? care are volan in 3 spite(de pisica)? m52

 

Din pacate, aceasta procedura nu. M52 nu are acceleratie electronica. Poate fi adaptata, dar va trebui sa cumperi modulul de pilot automat (care e mecanic). Procedura descrisa mai sus e valabila doar pentru modelele > 06/2000 (adica motoare M54, M57, N42, M47 si M47TU).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Salut . am si eu o intrebare , am volan 4 spite fara comenzi , cineva ieri mi-a adus comenzile care vin pe volan cu tot cu airbag dar este sarit airbag`u , din cate am inteles nu pot pune airbag`u meu in locu la celalant , asha ca am alta intrebare , m`am uitat atent la comenzile accelea si am observat ca le pot demonta de pe volan .. daca e sa i fac un sistem de prindere "romanesc

, as putea sa le fac functionale am un bmw 320d din 2000 .??

 

Asta pana cand o sa fac bani sa cumpar un airbag cu tot cu comenzi :blink: .

 

 

Succes !!! <_< :) :bashwall: :unsure:

 

Multumesc mult pentru DIY , foarte folositor .

 

Am terminat toata treaba intr-o ora , si merge perfect .

 

Multumesc extraordinar de mult !

 

A si inca ceva chestia cu peste 06\2000 nu e adevarata , merge pe orice doar sa nu fie tipu acela de motorizare , am intrebat la AB CTA pe un baiat de la service.

A mea e din 04\2000 si a mers ca uns . 320d

 

 

Pentru cei din Constanta sau care ajung in CTA, care vor sa isi monteze comenzile pe volan, i ajut cu placere NO CHARGE .

Edited by Killeros
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.