Jump to content

Ce este aderența? De ce ne strĂŁduim sĂŁ nu o pierdem?


Romulus

Recommended Posts

Aș dori sĂŁ provoc o discuție pe tema aderenței, probabil prin asta vom spulbera multe mituri de prin mințile noastre... Vor fi multe pĂŁreri, unii vor ĂŽnvĂŁța lucruri noi, alții vor crede cĂŁ glumim, nu conteazĂŁ... Așa cum am mai spus, discutĂŁm decent și fiecare alege ce dorește din discuție, ce e mai credibil...

 

Deci... Pornesc prin câteva intrebãri... Poate cineva se apucã sã le explice...

 

  1. De ce iarna e mai bine pneuri mai inguste? Crește sau scade aderența cu un pneu mai ĂŽngust?
  2. De ce vara, vrem pneuri mai late? Ce rol au acestea la condusul sportiv? Crește aderența sau scade?
  3. DacĂŁ rulĂŁm cu pneurile dezumflate, consumĂŁ mașina mai mult? De ce?
  4. De ce pe nisip, trebuie sĂŁ dezumflam roțile? Crește sau scade aderența?
  5. Cum mĂŁresc aderența la mașina mea? Ce trebuie sĂŁ modific?

 

DeocamdatĂŁ hai sĂŁ pornim cu astea... PĂŁstrați tonul decent și nu vĂŁ lansați ĂŽn atacuri la persoanĂŁ. Voi sancționa dur orice „derapaje” (pierdere de aderențĂŁ).

Link to comment
Share on other sites

1. Nu mai e de actualitate faza cu pneuri mai inguste iarna. Producatorii de anvelope au schimbat profilul transversal pentru anvelopele de iarna, au lasat aceeasi latime insa au trecut la un profil mai ascutit, ca sa exemplific noul profil e ceva in genul literei V pe cand cel vechi era in genul literei U. La evenimentul x-drive de la Poiana Brasov masinile erau echipate cu pneuri de iarna cu aceleasi dimensiuni ca cele de vara. Deci ramane de discutat pe seama latimii pneurilor de iarna :blink:

2. Cred ca e clar de ce vrem vara pneuri mai late. Creste aderenta bineinteles. Nu vreau sa intru in discutii foarte amanuntite cu privire la pata de contact, dimensiuni, forma etc.

3. Da, creste consumul pentru ca implicit creste si rezistenta la inaintare.

4. Pentru a mari suprafata de contact dintre pneu si nisip. Si aici e mult de discutat.

5. Iarasi, e mult de discutat si sincer sa fiu nu prea inteleg exact la ce vrei sa te referi. In general masina (mai ales in cazul BMW) vine din fabrica cu pneurile cele mai bune ca alegere dimensionala si profil coroborate cu motorizarea si suspensiile masinii (sport sau nu).

Edited by d-rive
Link to comment
Share on other sites

[...]

2. Cred ca e clar de ce vrem vara pneuri mai late. Creste aderenta bineinteles. Nu vreau sa intru in discutii foarte amanuntite cu privire la pata de contact, dimensiuni, forma etc.

3. Da, creste consumul pentru ca implicit creste si rezistenta la inaintare.

4. Pentru a mari suprafata de contact dintre pneu si nisip. Si aici e mult de discutat.

5. Iarasi, e mult de discutat si sincer sa fiu nu prea inteleg exact la ce vrei sa te referi. In general masina (mai ales in cazul BMW) vine din fabrica cu pneurile cele mai bune ca alegere dimensionala si profil coroborate cu motorizarea si suspensiile masinii (sport sau nu).

 

2. Pai intra in detalii, tocmai asta e ideea. Tehnice daca e posibil. Forta de frecare = miu x normala la suprafata.

3. De ce creste consumul? Frecare sau alte motive?

4. Pai hai sa discutam.

5. Nu vreau sa cresc aderenta, vreau doar sa lamurim miturile urbane...

Link to comment
Share on other sites

Pfiu, imi place mult topicul asta si chiar daca la prima vedere pare relativ simplu ce propui domeniul e foarte vast si complex, in egala masura si interesant. Nu stiu daca se merita sa abordam topicul la modul stiintific sau mai popular, pe intelesul tuturor. Oricum, in seara asta nu mai e timp, promit sa revin cu forte proaspete :blink: Sunt off-topic un pic dar am raspuns pentru a nu se interpreta ca nu dau curs invitatiei la dialog. Se poate face curatenie dupa ce revin :)
Link to comment
Share on other sites

tema ptr acasa-de ce la x3 se pot monta numai gume de iarna f late si cu talon mic?raspuns late si cu talon mic costa mult...de ce se incurajeaza afara prim montajul de run flat la achizitia de BMW nou?raspuns(dat de unul care are vulcanizare afara)costa f mult si nu se pot repara,se arunca.....asta apropos de afirmatia de mai sus cu noua tendinta de a utiliza gume late si ptr iarna....eu personal sunt adeptul teoriei-iarna inguste si cu talon marit si termice........totul on-topic.....
Link to comment
Share on other sites

Indiferend de geometria caii de rulare a noilor anvelope de iarna ,principiul fizic legat de proportionalitatea inversa suprafata/presiune va ramane pentru totdeauna.

Ca idee generala cu cat pneul e mai stramt pe calea de rulare masina va apasa mai mult pe zapada/gheata.

Ca o comparatie distanta....in WRC se folosesc pneuri foarte stramte pt gheata/zapada,unde masinile sunt foarte usoare.

Link to comment
Share on other sites

1. pneul trebuie sa fie ingust sau cu profil de iarna in asa fel incat greutatea masinii sa fie pusa in valoare, scopul acestor cauciucuri e sa ajunga cat mai aproape de asfalt astfel castigand aderenta, mai mult conteaza "floarea" profilul cauciucului decat latimea.

2.cu cat rotile mai late cu atat mai stabil, de obicei trebuiesc pastrate dimensiunile originale, modificari pentru o stabilitate mai sportiva ar aduce un pneu cu talon mai jos, dar depinde de multe ori pneuri supra dimensinate pe fata duc la supravirare, un exemplu de aderenta maxima ar fi bolizii de formula 1, probabil acolo am gasi un raspuns mai exact.

3.o data e forta de frecare mai mare, dar si inertia masinii e afectata, e ca si cum ai arunca o minge umflata si una desumflata pe o vale, cu siguranta cea umflata, ajunge prima jos(neacademic) :blink:

4.pneul umflat are o latime mai mica decat cel mai putin umflat,ceea ce este un lucru bun, suprafata mai mare de rulare,mai mult nu stiu.

5.in functie de nevoi, adica pentru aderenta pe asfalt suspensii dure, pneuri late, bari stabilizatoare, pt zapada cauciuri cu tinte sau macar de iarna si multa delicatetze, iar la nisip mai bine luam papucii :)

Link to comment
Share on other sites

Atentie, multi dintre voi cand vorbiti de pneuri de iarna obisnuiti sa luati in calcul numai situatia cand masina ruleaza pe zapada. Ori pneul de iarna trebuie sa fie un compromis total. De ce. Pai se ruleaza pe asfalt uscat, umed, polei, gheata, zapada batatorita, zapada afanata. Ia incercati acum sa vedeti care e mai bun pentru fiecare situatie in parte.

Pneurile pentru zapada sunt si ele de mai multe feluri, profilul difera de la crampoane de cauciuc mari care se infig bine in zapada, cele cu cuie, cele cu balon fff mare pentru rulaj pe zapada adanca si afanata etc. Deci situatiile sunt mult mai diferite decat am crede la prima vedere.

Putem lua ca exemplu pneurile din WRC dar acele pneuri sunt clar dedicate pentru niste cazuri cu totul si cu totul particulare.

Link to comment
Share on other sites

Nu mai aduceti in discutie pneurile din WRC sau F1, alea chiar nu au nimic deaface cu pneurile care le gasesti in magazin. Ganditiva ca in WRC pneul de iarna cate cuie sau tinte are in el(nu stiu cum se numesc chestiile alea)..pneul propriu zis nici macar nu ofera aderanta. Si in F1 pneul e facut ca atunci cand e cald sa se ''lipeasca '' de asfalt. Nu ati vazut ca in F1 dupa cativa zeci de kilometri pneul e distrus....atat de ''moale'' e compozitia.
Link to comment
Share on other sites

[...]

2. Cred ca e clar de ce vrem vara pneuri mai late. Creste aderenta bineinteles. Nu vreau sa intru in discutii foarte amanuntite cu privire la pata de contact, dimensiuni, forma etc.

3. Da, creste consumul pentru ca implicit creste si rezistenta la inaintare.

4. Pentru a mari suprafata de contact dintre pneu si nisip. Si aici e mult de discutat.

5. Iarasi, e mult de discutat si sincer sa fiu nu prea inteleg exact la ce vrei sa te referi. In general masina (mai ales in cazul BMW) vine din fabrica cu pneurile cele mai bune ca alegere dimensionala si profil coroborate cu motorizarea si suspensiile masinii (sport sau nu).

 

2. Pai intra in detalii, tocmai asta e ideea. Tehnice daca e posibil. Forta de frecare = miu x normala la suprafata.

3. De ce creste consumul? Frecare sau alte motive?

4. Pai hai sa discutam.

5. Nu vreau sa cresc aderenta, vreau doar sa lamurim miturile urbane...

 

pai e logic sa fie mai dezumflate, astfel masina nu se "afunda" in nisip cum ar face-o cu pneuri mai inguste... sau aceleasi pneuri mai umflate cu suprafata de contact mult micsorata fata de acelas pneu dezumflat la limita... iarna, in functie de pe unde vrei sa circuli.. se poate aplica acelas principiu daca vrei sa circuli prin nameti unde nu mai ai sperante de contact cu asflatul, iar pe sosea, unde ai sanse ca pneurile sa aiba contact cu asfaltul, le doresti mai inguste credca in primul rand pentru a putea controla.. masina pe directia dorita.. pneurile mai inugste putandu-se "afunda" mai bine pe sosea.. eventual de preferat pana la stratul de asfalt.. "de ce patinatorii nu au lamele la patine de 10 cm latime sa zicem ?!" totul depinde de folosirea greutatii masinii cat mai eficace..

Link to comment
Share on other sites

Romulus, ai reusit sa reinvii principiile termodinamicii in mersul pe sosea...

oricum ar fi, pneurile late mai sunt preferate si pt design, cica ar da bine pe bimuri... stim cu totii ca arata misto!

problema aderentei/frecarii/consumului este total relativa, sunt multe conditii care le influenteaza pe toate trei... de ex.: suprafata de rulare (asfalt uscat/umed, gheata, pietricele, etc), traiectoria, modul de franare (admitand ca exista unul standard, totusi, cand nu se calca ambreiajul in curbe cum fac "profesionistii" sii ii vedem la stirile de la ora 7 la protv), temperatura exterioara (iarna/vara), temperatura interioara (ceea ce implica timpul/distanta/viteza cu care s-a pornit initial - intelegi tu!) profilul pneului, presiunea in pneuri (mai ales dc se alege presiunea diferentiata), incarcatura (care creste/scade greutatea masinii), etc...

deja suntem in situatia in care toate aceste conditii pot influenta orice masina, indiferent de marca... in cazul nostru, insa, e necesar si multa experienta pe tractiune spate, eu am facut karting cand eram pusti si credeti-ma ca am fost total dezamagit cand am vazut ca dacia lui taica-miu avea 3 pedale... am incercat (fara sa vreau, sa stiti) senzatiile tari ale unui left-foot-breaking cu dacia 1310... cu bmw-ul e altceva!

oricata stiinta am incerca sa punem intr-o masina, cu atmosfere, bari, densitati, rapoarte, etc., tot driverul ramane cheia...

stiu, asta nu facea parte din topic, dar am cazut asa, intr-o baltoaca de sentimentalism !

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Astazi mergeam pe la fantani, si am intrat mai tare in viraje, pana am simtit ca imi fuge spatele....astfel ca m-am invartit la vreo 200 de grade...noroc ca nu erau masini in jur si prostia mea nu s-a soldat cu prea multe consecinte..

Chestia e ca am mai mers cu viteza asta (50-60) si nu am simtit vreodata ca o sa pierd aderenta...(nu ma impingea asa tare in lateralul scaunului...nu simteam ca trebuie sa franez...nici macar nu ma impingea in lateralul scaunului....si la scaunele mele nesport, fara suporturi laterale prea mari, alunec usor in viraje puternice).

Nu sunt sigur, dar e posibil sa fi piscat si dintr-o baltoaca...

 

M-am gandit imediat ca ultima oara cand am reglat presiunea la roti era pe la -5 grade, si mergeam incarcat asa ca am pus cea mai mare valoare de pe stalp...

Sunt 10 grade afara. Probabil azi crescuse si presiunea un pic..

Cauciucurile de iarna sunt cu 1 cm mai inguste decat cele de vara.

 

Astazi am invatat (pe calea cea grea):

- pe uscat, presiunea prea mare duce la lipsa de aderenta

- pe uscat, cauciucurile mai inguste duc la lipsa de aderenta

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

[*]De ce iarna e mai bine pneuri mai inguste? Crește sau scade aderența cu un pneu mai ĂŽngust?

R: Creste aderenta pentru ca suprafata de contact cu zapada este mai mica. Si masina taie mai bine zapada (adica in cazul in care cauciucurile sunt late o sa stea deasupra stratului de zapada).

 

[*]De ce vara, vrem pneuri mai late? Ce rol au acestea la condusul sportiv? Crește aderența sau scade?

R: Creste aderenta pentru ca e mai mare suprafata de frecare

 

[*]DacĂŁ rulĂŁm cu pneurile dezumflate, consumĂŁ mașina mai mult? De ce?

R: Nu stiu sigur dar presupun ca un pneu desumflat are diametru mai mic decat un pneu umflat. Din cauza asta la un metru parcurs sunt mai multe rotatii (roata se invarte de mai multe ori)

 

[*]De ce pe nisip, trebuie sĂŁ dezumflam roțile? Crește sau scade aderența?

Creste aderenta pentru ca se mareste suprafata de rulare. Nu se afunda roata in nisip.

 

[*]Cum mĂŁresc aderența la mașina mea? Ce trebuie sĂŁ modific?

R: Nu stiu ce masina ai :twoup:

 

zapada,gheata....chiar si pe floscaiala...

pt polei...trebuie mai lat

La polei nu te ajuta decat senilele...

Link to comment
Share on other sites

[*]De ce iarna e mai bine pneuri mai inguste? Crește sau scade aderența cu un pneu mai ĂŽngust?

R: Creste aderenta pentru ca suprafata de contact cu zapada este mai mica. Si masina taie mai bine zapada (adica in cazul in care cauciucurile sunt late o sa stea deasupra stratului de zapada).

 

[*]De ce vara, vrem pneuri mai late? Ce rol au acestea la condusul sportiv? Crește aderența sau scade?

R: Creste aderenta pentru ca e mai mare suprafata de frecare

 

[*]DacĂŁ rulĂŁm cu pneurile dezumflate, consumĂŁ mașina mai mult? De ce?

R: Nu stiu sigur dar presupun ca un pneu desumflat are diametru mai mic decat un pneu umflat. Din cauza asta la un metru parcurs sunt mai multe rotatii (roata se invarte de mai multe ori)

 

[*]De ce pe nisip, trebuie sĂŁ dezumflam roțile? Crește sau scade aderența?

Creste aderenta pentru ca se mareste suprafata de rulare. Nu se afunda roata in nisip.

 

[*]Cum mĂŁresc aderența la mașina mea? Ce trebuie sĂŁ modific?

R: Nu stiu ce masina ai :twoup:

 

zapada,gheata....chiar si pe floscaiala...

pt polei...trebuie mai lat

La polei nu te ajuta decat senilele...

 

Suprafata peliculei de contact e aceeasi indiferent de ce dimensiune are roata, difera forma peliculei de contact...

 

Referitor la cauciucurile dezumflate pe zapada , sau inguste... pe zapada parca ar fi 2 treburi care se bat cap in cap...

Ma gandesc, ca ori vrie cauciucuri cat mai inguste, sa faca contact cu asfaltul de sub zapada, ori vrei cauciucuri cat mai late..dezumflate, ca sa nu se afunde masina in zapada..

Cine stie...

Link to comment
Share on other sites

Suprafata peliculei de contact e aceeasi indiferent de ce dimensiune are roata, difera forma peliculei de contact...

 

 

Referitor la cauciucurile dezumflate pe zapada , sau inguste... pe zapada parca ar fi 2 treburi care se bat cap in cap...

Ma gandesc, ca ori vrie cauciucuri cat mai inguste, sa faca contact cu asfaltul de sub zapada, ori vrei cauciucuri cat mai late..dezumflate, ca sa nu se afunde masina in zapada..

Cine stie...

Huh?

Cum adica? Deci rotile mai inguste taie mai bine zapada .. si nu e acelasi lucru ..

 

in nisip nu e bine sa se afunde.. ca ramai intepenit cu masina pe burta...

In zapada e bine .. pentru ca dai de asfalt ..

Plus de asta .. nisipul are aderenta mai mare decat zapada .. ia-ti tu roti mai late .. iarna .. ca sa nu se afunde in zapada ..

Link to comment
Share on other sites

Huh?

Cum adica? Deci rotile mai inguste taie mai bine zapada .. si nu e acelasi lucru ..

 

in nisip nu e bine sa se afunde.. ca ramai intepenit cu masina pe burta...

In zapada e bine .. pentru ca dai de asfalt ..

Plus de asta .. nisipul are aderenta mai mare decat zapada .. ia-ti tu roti mai late .. iarna .. ca sa nu se afunde in zapada ..

 

 

Probabil ca daca mergi la polu nord cu masina sau doar off road unde nu este asfalt este mai de preferat sa ai cauciucurile dezumflate sa nu te afunzi... Tot in top gear (ca stiu ca nu te uiti :twoup: ) la polu nord.. aia au dezumflat rotile pentru aderenta mai mare... defapt ca sa nu se afunde..in zapada,

 

Referitor la partea cu suprafata de contact, au pus astia pe aici tot felu de linkuri despre roti si dimensiunea la cauciucuri. si acolo aratau ca difera doar forma... la cauciucurile mai inguste... ca sa-ti dai seama zic aiurea ca pelicula are dimensiunile 4x3 , si la cauciucu mai lat are dimensiunile 6x2... Suprafata e la fel, difera forma.

Link to comment
Share on other sites

Huh?

Cum adica? Deci rotile mai inguste taie mai bine zapada .. si nu e acelasi lucru ..

 

in nisip nu e bine sa se afunde.. ca ramai intepenit cu masina pe burta...

In zapada e bine .. pentru ca dai de asfalt ..

Plus de asta .. nisipul are aderenta mai mare decat zapada .. ia-ti tu roti mai late .. iarna .. ca sa nu se afunde in zapada ..

 

 

Probabil ca daca mergi la polu nord cu masina sau doar off road unde nu este asfalt este mai de preferat sa ai cauciucurile dezumflate sa nu te afunzi... Tot in top gear (ca stiu ca nu te uiti :twoup: ) la polu nord.. aia au dezumflat rotile pentru aderenta mai mare... defapt ca sa nu se afunde..in zapada,

 

Referitor la partea cu suprafata de contact, au pus astia pe aici tot felu de linkuri despre roti si dimensiunea la cauciucuri. si acolo aratau ca difera doar forma... la cauciucurile mai inguste... ca sa-ti dai seama zic aiurea ca pelicula are dimensiunile 4x3 , si la cauciucu mai lat are dimensiunile 6x2... Suprafata e la fel, difera forma.

Nu! latimea suprafetei conteaza .. nu suprafata desfasurata in sine ..

Iar ai ajuns la Polul Nord .. fi si tu mai on topic.

Si daca ajungi pe plaja, nu incerca sa iesi decat dupa ce iti desumfli rotile...

Link to comment
Share on other sites

In Dobrogea si nu numai, IARNA intalnesti gheata exact in curbe. Pe portiunile drepte nu prea intalnesti zapada. Sau se asterne in vale si e asa de multa incat nici un 4x4 nu trece pe acolo. Cu pneuri mai late pe gheata-zapada batatorita faci fata unui derapaj lateral-poate. Iar vara sunt pentru pneuri mai inguste-reduc consumul si chiar nu ai nevoie de aderenta asa mare. Drumurile sunt uscate si curate vara-in general. Si nu ar trebui sa mai comparam VRC-ri, formula 1, NASCAR-Daytona cu masinile noastre de familie si drumurile pe care le conducem. Pentru masina de familie performante mai bune vara si consum mai mic-la pneurile de 195/65/15 care este recomandat 1.8 bari pe fata si 2 pe spate, bag 2,2 fata si 2,4 spate. Dar sunt foarte atent la denivelari si cum le abordez iar in curbe cam 1m derapaj lateral pe denivelari.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.