Sondele cu 4 fire, preincalzire tin 160k km. Celalate, la modele mai vechi, 100k km. Diagnosticarea e foarte dificila. Pe tester sa vad doar cand sunt moarte complet. In mod normal, in toate manualele de intretinere se recomanda schimbul in functie de tipul sondei. la interval regulat, fie 100 sau 160k km, in functie de caz. Se poate diagnostica, dar se face dinamic si de un tip priceput. sa interpreteze valorile. . Asta inseamna.. masina la temperatura nominala, ECU intrat ni close loop. Valoarea ideala a sondei e ~045-05V. pe masura ce mixul de aer combustibil se modifica.. ea trebuie sa indice sub 0.5v sau peste, in functie de cum e mai bogat sau mai sarac in oxigen. Apoi ECU se adapteaza, aduce mixul la valoare optima, sonda revine la 0.5, si tot asa. Normal se masoara cate adaptari si salturi de voltaj face. Ele in timp devin "lenese", chiar daca mai functioneaza inca. Daca nu pica niciodata sub 0.3V.. si nu sare de 0.6 V.. iar trebuie schimbata. O poti forta sa se duca acolo lasand-o sa traga aer fals, apoi sugrumand returul de combustibil, sa fotezi un amestec mai bogat. Consumul marit de combustibil, pierdere de cuplu in turatii mici.. cam astea sunt simptomele de sonda defecta . Problema e ca mai ales la masini mai vechi si motoare mai mici, sunt greu de sesizat mai ales de catre cei care o folosesc zilnic. Nimeni nu le schimba decat cand consumul creste enorm si apar si pe tester. EU am fost la tester, nimic. Am schimbat-o ca ii venise timpul, ajunsesem la 200k.km si a mea se schimba la fiecare 100.k. Masina tragea bine, chiar peste multe alte masini similare. Dar daca asa scria la carte. si stiind importanta ei nu am ezitat. Imediat mi-a scazut consumul cu 1l, iar in turatii joase mult mai vioaie. Chiar acum o saptamana mia venit ideea sa incerc sa pun benzina de 98, dupa schimbarea sondei. . MAi pusesem in m50 meu, dar neavand nici un efect (in Luxembourg, benzina de 95 e chair de 95.), nu avea rost. Tot de la sonda era treaba. probabil ca era prea lenesa ca ECU sa vada diferenta. LA consum cu 98 nu ma pot pronunta inca, dar de tras .. e diferenta. Sfatul meu e sa o schimbi daca nu stii cand a fost si daca a fost schimbata vreodata. Cumpra originala sau BOSCH-NKG. banii ii scoti rapid din diferenta de consum. E destul de scumpa, cam de la 160 de euro in sus. Daca ai ghinio sa trebuiasca mai multe, 2 sau 4, e cam scump. De regula cele inainte de catalizator sunt mai importante.