bun, am fost la service si mi s-a spus ca trebuie comandat senzor turatie motor, care dintre ei este? am gasit ceva pe net dar nu imi dau seama sincer, care ar fii problema : Crankshaft - arbore cotit Camshaft - arbore came Senzorul crankshaft este folosit pentru a monitoriza exact pozitia arborelui cotit in timpul rotatiei. Datorita lui ECU controleaza momentul injectiei/aprinderii pentru cilindri dar si pentru a masuara turatia motorului. Inaintea aparitiei lui se folosea distribuitorul pentru aprindere care se putea regla manual. Senzorul crankshaft se foloseste impreuna ce cel camshaft pentru ca ECU sa monitorizeze exact pozitia pistoanelor si a valvelor, foarte important la motoarele astea cu "variable valve timing". In plus ajuta la corectii deoarece cureaua se lungeste putin dar lantul semnificativ si arborii nu vor mai fi la semn. Cei doi senzori sunt cu efect Hall la camshaft si electromagnetic la crankshaft, foarte pe scurt la trecerea unui material magnetic prin dreptul lui semiconductorul va da un semnal la iesire dreptunghiular la Hall si sinusoidal la cel electromagnetic. Ca orice componenta electronica teoretic are viata lunga dar datorita vibratiilor si temperaturilor (160 grade suporta) ei se mai defecteaza. La pornirea motorului, electromotorul invirte arborele cotit, ECU citeste pozitia si da injectie/aprindere in ordinea respectiva. In cazul in care in timpul functionarii ECU pierde semnalul el nu va mai da scinteie si nu va deschide injectorul respectiv, motorul merge zguduit, se poate si opri, iar ECU memoreaza cod de eroare. Va trebui sa taiem contact si sa dam din nou la cheie in cazul in care se opreste. O problema clasical la ei este firul lung care vibreaza si se rupe, eventual cu pin cu tot. Pentru a nu se ajunge in aceasta situatie ei se vor scurta, izola bine si prinde cu coliere ca sa nu mai "danseze". Manifestare : Motorul nu porneste Merge dezechilibrat, parca ar trage aer fals. __________________________________________________ CRANKSHAFT : Este foarte important pentru managementul motorului, fara informatie de la el motorul se opreste. Manifestare : Motorul nu porneste Motorul porneste mai greu Motorul merge in suturi citeodata Motorul se opreste