Pentru ca m-a ajuns si pe mine "blestemul", am decis sa aflu de ce crapa vasul de expansiune la E46. Pentru inceput, o mica descriere a functionalitatii acestei piese: vasul reprezinta de fapt o incinta cu multe "camere", destinata a absoarbe presiunea creata de incalzirea lichidului antigel. Asa cum probabil stiti, prin incalzire antigelul (ca orice alt lichid, de fapt) isi mareste volumul creand presiune in sistemul de racire - care fiind unul inchis, trebuia implementata o solutie pentru ca presiunea antigelului asupra aerului din instalatie sa nu determine spargerea radiatorului sau a furtunelor. Imaginea de mai jos exemplifica in mod simplist rolul vasului: http://img8.imageshack.us/img8/4042/functionalitatetb4.jpg Continuam cu locatia vasului in compartimentul motor pentru M54 (se vede doar capacul). Pozitionarea este identica pentru restul motorizarilor, fie ele benzina sau diesel: http://img204.imageshack.us/img204/154/m54gx8.jpg Despre operatiunea de inlaturare, alta data. Cateva poze cu vasul in toata splendoarea lui (a se observa forma, e foarte importanta pentru mai departe): http://img12.imageshack.us/img12/650/16034lk5.jpg http://img7.imageshack.us/img7/9372/16035aq3.jpg Dupa cum se observa, vasul are o forma oarecum trapezoidala, cu un unghi obtuz exterior pozitionat in dreptul uneia dintre gurile de acces (de fapt, e o gura de evacuare a lichidului spre motor). Disectie live (a se observa unghiul si gura de evacuare): http://img27.imageshack.us/img27/8067/disectie1hv8.th.jpg Continuam cu o poza a interiorului: http://img217.imageshack.us/img217/6724/interior1pj2.jpg Ce se observa in poza de mai sus e faptul ca peretii exteriori aferenti celor doua "camere" cu volumul cel mai mare din vas, sunt foarte subtiri (sau hai sa zicem - mult mai subtiri decat peretii restului vasului). http://img22.imageshack.us/img22/8176/interior2pq4.th.jpg Asta, coroborat cu faptul ca acesti pereti exteriori nu au nici un suport fata de centrul vasului, ca si restul "camerelor" + pozitionarea unghiului respectiv tocmai in apropierea gurii de evacuare cauzeaza un stres foarte mare asupra materialului din regiunea respectiva. Ce se intampla mai departe se observa in pozele urmatoare: http://img12.imageshack.us/img12/1632/fail1yo7.th.jpghttp://img12.imageshack.us/img12/350/fail2vn2.th.jpg Observati ca spartura a aparut chiar in locul in care vasul se subtiaza (unghiul de care mentionam anterior). Consider asta un design flaw din partea celor de la BMW. Vad totusi ca productia acestui vas (# 17137787039) a incetat in 06/2007, fiind inlocuit de un alt cod (# 17117573781) - sper ca e unul cu peretii exteriori mai grosi sau care are suport interior si pentru cele 2 "camere". <_< tags: BMW, E46, expansion tank, failure, cooling system, coolant