Off-topic -> Alex, iti multumesc si te asigur ca respectul este reciproc.
On-topic -> Consider ca schimburile de idei de pe forum trebuie intotdeauna privite in mod circumspect.
In primul rand, unele opinii pot fi extrem de valoroase, iar altele pot fi de-a dreptul gresite. Cauza principala o constituie faptul ca diagnoza se face la distanta: calitatea ei depinde atat de masura in care cel care expune problema reuseste sa transmita corect si integral informatiile, cat si de masura in care cei care emit pareri interpreteaza in mod corespunzator informatiile respective, in limita priceprii lor.
In al doilea rand, cel care solicita sfaturi trebuie sa tina mereu cont de faptul ca acestea nu il scutesc de ceea ce se cheama "due dilligence" - care s-ar traduce, aproximativ si in multe cuvinte, drept verificarea validitatii si aplicabilitatii sfaturilor primite la situatia / problema de fapt.
In cazul din acest topic, este de la sine inteles ca @dragosRDK ar trebui sa faca o confirmare a diagnosticului pus, oricat de evidenta ar fi defectiunea tehnica si chiar daca aceasta confirmare implica o anumita cheltuiala. Abia cand problema este clar si precis determinata, se poate efectua reparatia in cunostinta de cauza.
Alex, sunt de acord ca tuning-ul nu inseamna implicit distrugerea unui motor. Dar aceasta nu este o regula universal valabila. A face tuning - si in special unul agresiv - la un motor care este deja impins la limita rezistentei / fiabilitatii in varianta "stock", iar in plus mai are si un rulaj enorm, este incompatibil cu utilizarea masinii respective in orice alt regim decat de expozitie sau de concurs.
Da, motoarele de pe vremuri "tineau" mult mai bine la tuning, dar nu uita de catvea caracteristici comune celor enumerate de tine (M10 M20 , M30 ,M50 M57) - caracteristici care nu se mai regasesc la majoritatea motoarelor moderne: (a) au bloc motor din fonta; un detaliu tehnic foarte important in ceea ce priveste stabilitatea arborelui cotit si rezistenta cilindrilor la abuz; (b) au fost proiectate intr-o perioada in care simularea pe computer nu era atat de avansata; ca urmare, proiectantii isi luau margini de eroare mult mai generoase. Totusi, chiar si in cazul acelor motoare "clasice", atunci cand puterea litrica ajunge la valori aberante, este doar o chestiune de timp pana cand se strica ceva.