Leaderboard
Popular Content
Showing content with the highest reputation on 10/25/23 in all areas
-
Din pacate, sunt deja multi ani de cand este foarte usor sa implementezi planned obsolescence la o masina. Principala "unealta" a aparut prin anii '90, odata cu evolutia programelor de proiectare si simulare pe calculator. Piesa este proiectata intr-un program CAD/CAE, apoi supusa unei analize la oboseala (fatigue), urmata de un ciclu re-dimensionare / re-testare, pana cand se ajunge la varianta cu costuri minime de productie (materiale + tehnologie), dar care rezista (simulat!) la durata de viata pre-stabilita. Ca socoteala teoretica nu se potriveste intotdeauna si in practica, se vede la recall-uri, dar mai ales la frecventele cazuri in care producatorii baga capul in nisip (vezi problemele de proiectare care afecteaza N63, N47, N57, etc.) De aceea se poate spune ca in anii '70-'80 au fost construite probabil cele mai durabile masini - in limitele tehnologiei de atunci. Intrucat informatica inca era intr-un stadiu primitiv, componentele nu puteau fi proiectate la limita; era necesara aplicarea unei marje de eroare consistente. Practica aceasta nu este noua. Ne intoarcem in anul 1995, cand pe baza generatiei de motoare M60 (care a constituit un proiect "clean sheet") a fost lansata generatia M62. In fapt, M62 a fost doar o usoara evolutie a M60, diferentele tehnologice fiind minore. Din punct de vedere "planned obsolescence", lucrurile stau altfel. Priviti imaginea de mai jos. In stanga, distributia la M60. In dreapta, la M62 (in poza este M62 Vanos, dar este acelasi layout ca la M62 non-Vanos). M60 are lant duplex si un pinion de ghidaj (deflection wheel) in unghiul "V"-ului. M62 are lant simplex si o patina de ghidaj (deflection rail, din aluminiu + plastic de frictiune), in unghiul V-ului. Evident, o solutie mult mai ieftina in cazul M62, dar net inferioara tehnic. Rezultatul in practica: M60 este printre cele mai durabile motare BMW construite vreodata; cu intretinere corecta poate ajunge la rulaje de 700.000+ Km fara a necesita reparatii importante. In ceea ce priveste distributia la M62, aceasta rezista pana in zona a 200.000 Km +/- ceva. Apoi patinele de ghidaj pot ceda oricand, cu consecintele de rigoare. Pentru BMW, totul este OK: masina a trecut bine mersi de perioada de garantie. Pentru cumparator insa... Edit: Daca asa ceva era posibil in 1995, este usor de imaginat cam unde s-a putut ajunge in prezent cu planned obsolescence. Probabil ca cei de la MSC Marc https://en.wikipedia.org/wiki/MSC_Marc (si/sau altii ca ei) au fost printre primii care au cauzat, fara voia lor, acest obicei in industria auto.3 points
-
2 points
-
Ma alatur celor spuse de @Romulus si @Viper05, in sensul ca avantajul major al masinilor moderne consta in siguranta pe care o ofera pasagerilor. Fiind o chestiune care poate face diferenta intre viata si moarte, acest atu este suficient pentru a inclina decisiv balanta in favoarea unui autoturism de productie recenta. Pe de alta parte, trebuie sa avem in vedere contextul istoric. Masinile moderne sunt mai sigure si polueaza mai putin nu pentru ca producatorii au tinut cu tot dinadincul sa le faca astfel, ci pentru ca acest progres le-a fost impus prin norme. Care norme au devenit tot mai severe, in timp. In domeniul sigurantei, pionieratul a inceput in US cu NCAP in 1979 si a ajuns in Europa prin EuroNCAP abia in 1996. Astfel se explica de ce masinile europene exportate in US in anii '80 avea acele bare fata / spate supradimensionate: masinile trebuiau sa corespunda NCAP in US, dar in Europa nu exista inca un echivalent. Pe principiul minimei rezistente (sau minimizarii costurilor), acelasi model vandut in US era mai sigur, iar Europa mai putin sigur. Faptul ca o masina mai noua este mai sigura decat una mai veche nu diminueaza insa cu nimic meritele modelului mai vechi: acesta a fost proiectat in conformitate cu standardele vremii. Si ca sa raspund la intrebarea lui @Viper05 de cateva post-uri mai sus: nu, nu as cumpara un E39 535i 235CP nou. Dar daca BMW inca ar fabrica E34 540i, as pleca imediat direct la banca si apoi la dealer. Din pacate, s-a oprit in urma cu 28 de ani...2 points
-
Pai hai sa detunam, sa zicem un B57, de la 340hp biturbo la un 228 hp single turbo (cat avea pe M57 spre exemplu), sa facem schimburile de ulei la doar 15.000km si ia sa vedeti cum tine si B57 20+ de ani :)))))2 points
-
....al 4lea sau al 5lea E46 care ajunge la mine...clar imi e drag tare modelul acesta si pentru ca E46 a fost primul meu BMW acum mai bine de 15 ani si mi-a ramas la suflet, asa ca am vrut sa mai gasesc unul, cat inca se mai poate, intr-o stare cat mai aproape de cea originala si cu cat mai putina rugina, asa ca de cateva luni bune de cand mi s-a aprins beculetul tot caut, si pe la noi si prin DE unde insa preturile lor au ajuns foarte sus pentru un exemplar intr-o stare buna. Initial gasisem unul interesant la Timisoara insa intre timp proprietarul s-a razgandit si nu-l mai vindea....apoi iar a urmat o pauza in care nimic interesant nu mai aparea pe net, pe mobile tot asa nu am reusit sa "prind" ceva ok asa ca intr-un fel renuntasem la idee momentan. Mai dau un browse intr-o zi pe olx si dau de acest exemplar, la Bucuresti, mi-a atras atentia imediat pentru ca masina parea sa fie complet stock, cu exceptia etrierilor care nu sunt din peisaj insa restul se alinia perfect cu ce vroiam eu. Iau legatura cu omul si aflu povestea masinii, aceasta apartinea tatalui lui care are 82 de ani, un domn foarte fain care inca mai conduce si merge chiar si cu motocicleta si masina a cumparat-o prin 2012 cand plecase in DE sa-si ia un motor de fapt si s-a intors cu masina aceasta, ulterior si-a luat si motor . De atunci si pana acum masina a facut doar 10k km si in ultimul an doar 800, la prima vederea clar m-a cucerit si cu povestea si cu starea masinii. Am batut palma prin whatsapp si dupa vreo saptamana si ceva am ajuns la Bucuresti sa o iau, la fata locului am mai descoperit mici chestii oarecum normale pentru o masina destul de stata si tinuta afara din pacate, dar nimic insa grav, dar ma batea gandul sa renunt, am zis insa hai sa facem o tura cu masina si atat mi-a trebuit, ca aia a fost, nu ma asteptam sa mearga atat de misto, motorul merge incredibil de bine, suspensia la fel, interiorul arata foarte bine pentru varsta ei si faptul ca a stat asa mult afara. Mi-a fost teama ca nu ajung cu ea la Sibiu, gumele desi puse noi in 2017, au crapat de atata stat, franele destul de oxidate insa nicio roata blocata, racirea motorului si AC merge perfect, ce sa mai...am luat-o. Drumul inapoi la Sibiu a fost o reala placere, masina mi-a depasit asteptarile, a mers perfect, pe ultima bucata de autostrada am alergat-o mai bine pentru ca deja eram acasa si daca era sa se intample ceva eram aproape. Planul este sa o aduc in conditia cea mai buna aproape de cea originala si s-o tin indefinit, nu mai gasesc asa ceva atat de usor. practic voi revizui complet toata mecanica si apoi partea de caroserie unde are cateva puncte mici de rugina, insa nimic grav. Am ridicat-o pe elevator si am fost foarte placut surprins sa descopar ca toata caroseria pe sub ea a fost ceruita la un moment dat si practic e rust free, deci o baza nemaipomenit de buna, clar si faptul ca masina a circulat putin a contat. Nu are scurgeri de ulei pe la motor, avea doar pe la simeringul cautatorului de viteze, pe care deja l-am si schimbat plus flansa la cardan. Vor urma multe de facut la ea...1 point
-
Am sunat la BMW APAN si e cu programare, bineinteles, stiam asta. Mi-au spus totusi sa ii sun maine cand sunt la Iasi si poate ma baga intre programari.1 point
-
E34 540i in loc de E28 M5 din doua motive: 1. am avut E28 timp de 10+ ani. Se zice ca viata e prea scurta pentru a "experimenta" de doua ori acelasi model. 2. tineretea este acum doar un punct abia observabil, undeva in oglinda retrovizoare. E34 este mai potrivit pentru "eu"-l de acum. Totodata, pot spune cu mana pe Biblie ca nu am conectat cu nicio masina mai bine decat cu acel E28 535i. Nici macar cu E86 Z4M - care teoretic putea desena cercuri in jurul unui E28. In ceea ce priveste link-ul pe care l-ai trimis, este foarte interesant, dar are un defect major: au uitat sa ii monteze in fabrica a treia pedala. In ciuda motivului #2 de mai sus, inca nu sunt pregatit sa accept o masina cu cutie automata. Desi ma tem ca va veni si vremea aceea, in curand. E34 pentru ca este practic ultima platforma BMW proiectata in spiritul unei durabilitati cat mai bune - apropos de discutia de mai sus privind planned obsolescence. Daca o sa ai ocazia sa compari interiorul unui E34 cu al unui E39, sau al unui E32 cu al unui E38, o sa constati ca modelul mai vechi are intotdeauna materiale de o calitate superioara, care rezista semnificativ mai bine timpului. Lucru care este valabil si in partile mai putin vizibile (motoare, suspensii, etc.).1 point
-
e ok pe mine partea cu fiabilitatea si feelingul ma "doare" in rest clar acum pleci pe picoare din situatii in care in anii 80-90 ai fi zis ca ai noroc si mergeai la biserica sa aprinzi lumanari, clar sistemele active/pasive de siguranta sunt un mare pas inainte. @FiveThreeFive E34 540i ? nu E28 M5 ? later edit : https://www.olx.ro/d/oferta/bmw-e34-alpina-b10-4-0-v8-1992-atestat-istoric-model-rar-variante-IDhB0yP.html1 point
-
1 point
-
Ma intrebam de ce nu faceti cont pe RO, eu am High beam assist iar speed camera warning banuiesc ca e legata de navigatia masinii pe care nu o folosesc dar probabil ca o am daca nu apare in store. Daca nu le aveam banuiesc ca le puteam lua si de pe contul de RO. Ma enerveaza rau ca nu avem remote start, nu inteleg cum nu permite legislatia dar daca pun alarma cu remote start se poate.1 point
-
mai sus e ce poti cumpara pe uk. banuiesc totusi ca depinde si de masina si optiuni1 point
-
1 point
-
poti cumpara high beam assistant (daca nu are masina deja) speed camera warning, planuri de service si cam atat1 point
-
Eu am cont pe RO si am in aplicatie lock, unlock, faruri, claxon si ventilatie. In store am BMW Connected booster care nu prea inteleg ce face, Actualizare harti si integrare smartphone, setari si BMW CarData. Pe UK sau Germania aveti optiuni in plus?1 point
-
Nu e adevarat, din doua motive: - Primilor cumparatori nu le pasa, ca masina nu se strica la ei. Si ei dau banul direct la firma - Toti producatorii fac acelasi lucru, nu e ca iti iei un hyundai si te tine 30 de ani.1 point
-
O sa iti arate in aplicatia my bmw in mile si galoane la combustibil daca este pe uk, eu asa am patit.1 point
-
Ar fi trebuit vreo 3 revizii sa dea gratis ca sa compenseze anvelopele.1 point
-
Gataaa livrearea a fost facuta. Cheia cu display cred ca e moarta, nu porneste dupa 1h de incarcat. In rest bine, am mers 3 km cu ea pana in parcare, de acum sa ma joc cu ea si sa vad ce poate. Anvelopele iau eu + stergatoare , si Bavaria mi-a oferit la schimb urmatoarea revizie gratuita. (ulei, tot ce include) Luni am programare la BC (ca aici in iasi nu au service auci) pentru software upgrade.1 point
-
alex te inteleg si sunt de acord. dar trebuie sa te gandesti ca la e30 de exemplu intre tine si drum era un volan, niste arcuri , amortizoare roti(in termeni simpli) si cam atat. astazi sunt tot alea plus jdemii de calculatoare care regleaza tot tot felul de parametrii de cateva ori pe secunda. clar feelingul nu va fi la fel, si chair daca ar incerca sa il faca sa fie la fel ar fi artificial si tot nu ar fi la fel in plus uite-te doar cat au crescut masinile in dimensiune, un seria 3 astazi cantareste cat un seria 5 de acum 30 de ani, si poate cantari( in functie de optiuni) cat un seria 7 de acum 30 de ani sa nu uitam ca toti producatorii sunt pe piata sa fac profit. sunt prea putini cei care ar cumpara o masina simpla azi, gen ce aveai acum 30 se ani.deasta nu le mai vezi, e cerere si oferta1 point
-
Eu sa fiu sincer nu sunt asa orientat dupa aceasta "chimie", foarte multi consumatori nu prea sunt afectati de chimie. Mai mult pasionati au problema asta dar este o minoritate. Masinile au devenit mult mai sigure decat in trecut, mult mai sigure. Cine spune ca alea din 2000 sunt mai ok nu prea stie cu ce se mananca partea de safety din masinile noi.1 point
-
Nu incerc sa fac comparatie head to head , dar as spune ca , ca si fiabilitate au scazut ok avem mai multe sisteme mai multe lucruri care se pot defecta, dar pare ca "interesul" de a face masina mai fiabila scade de la o generatie la alta, as intrazni ca spun ca si-au schimbat si "stilul" in conditiile in care masinile nu mai sunt la fel de "laudate" pentru senzatiile transmise . Asta este parerea mea dupa ce am condus in ultimii ani E30, E46, X84 si acum F21 senzatia e ca de la generatie la generatie nu ma mai pot "conecta" cu masina la fel , nu mai "vorbeste" cu mine nu mai am "chimie" in plus totul e lifetime totul e prins cu nspe mii de clipsuri de plastic, sa schimbi bujiile la un M20 imi lua undeva la 10/15 min maxim la un B58 desfaci plastice alea 10/15 min, pentru orice rahat iti trebuie un scanner , injectoarele , admisiile au devenit consumabile si deja sa auzi de motoare (benzina sau diesel) care crapa dupa 200k km e un lucru "normal" .Stiu , am imbatranit1 point
-
@Viper05 desi nu am zis ceva de refacut motor, da mi se pare aiurea sa refaci un motor dupa 10 ani, M42 dupa 25 ani si vreo 300k era bine mersi am schimbat cuzinetii ca sa schimb si eu ceva pe acolo si totusi acolo vorbim de 1,8 aspirat de 136 cai cifre destul de respectabile si in ziua de azi . Ar mai fi de discutat si de celebrele uleiuri "lifetime" daca tot comparam cu "ce era pe vremuri"1 point
-
ti se pare un cost mare odata la 10,15 ani sa refaci un motor? asta in cazul in care ti masina 10-15 ani pe de alta parte puterea motoarelor a tot crescut, pentru ca asta se cere. hai sa mergem inapoi doar 25 de ani, e39 535i v8, 235cp. ai cumpara asa ceva azi de nou? in primul rand pentru siguranta, lucrurile evolueaza, si asta se vede in orice domeniu. acum 30 de ani de exemplu aveai e36, care nu e o masina sigura din nici un punct de vedere cine sunt mai exact acesti consumatori? si cum ar functiona chestia asta intr-o firma de exemplu?1 point
-
Eu pe un seria 1 am pus bare originale BMW si o cutie de la Thule scurta si lata (nu folosesc schiuri). Vezi ca specifica in manual la cutiile Thule cel putin sa nu depasesti 130 km/h.1 point
-
Nu e atât de greu pe cât crezi. Reduci cerințele de rezistenta la materiale și gata. Cablajul sa reziste doar la 1000 de cicluri de temperatura și vibrații, nu la 2000. Materialele din interior sa reziste și ele la jumate din ciclurile de solicitare mecanica. La fel și metalele și componente de la terți. Mai pui în subansamblu de plastic în cutia de viteze și declari ca uleiul nu se schimba. Și gata. Nu o sa știi sigur când pica, dar știi sigur ca o sa pice mai repede decât generația precedenta.1 point
-
La X5M F85. Initial m-am gandit sa merg la un garaj dar am dat apoi peste MHD si ma incanta indeea de a putea modifica parametrii masinii oricand vrei tu, simplu, de pe telefon.1 point
-
Personal folosesc bare Thule wingbar Edge pe un f10. Mulțumit de ele,îmi plac în primul rând pentru cum arată,fiind și suficient de silențioase.1 point
-
Salut, stiu pe cineva ce a facut stage1 la g30, b58.. si e multumit. La ce masina vrei sa faci?1 point
-
aisin.pdf Incerc eu un raspuns, cel mai beton ce l-am putut gandi si nu departe de adevar. In primul rand producatorul nu e BMW. Am zis tot? Ai jnteles? Ok, mai incerc o data. Producatorul e Aisin. Acum ai inteles? Pana sa iti dea raspunsul, i-o fi sunat pe astia BMW!? https://www.hobenool.eu/en/transmission-oil-change/#:~:text=For example%2C the world's largest,years and after 20%2C000 km.&text=This transmission is used by,Subaru and other car manufacturers. aisin.pdf1 point
-
O fi intretinuta, dar e scumpa, cheala si manuala. Am un prieten de a vandut un f30 de curand si s a chinuit sa il vanda cu 9500 cu scaune sport, piele crem, xenon, automat etc. Tot 320ed.1 point
-
Are, are.. cum mi-am mai exprimat parerea masina electrica e foarte, dar foarte potrivita oraselor! De inchiriat, taxi.. etc etc. Este o idee excelenta. La cat mai eficient facute, cu program excelent de reciclare a bateriilor.. statii de incarcare "peste tot locul" .. si cand alea de mai sus se dovedesc un succes deplin, probabil chiar va fi peste 20-30 ani, incet incet o sa se mareasca numarul punctelor de incarcare.. dupa ce sapa si ingroapa CABLURI SUFICIENT DE GROASE din timp.. atunci o sa iesim si din oras electrificati cum mult mai mult curaj.. (pana atunci faceti calcule in privinta punctelor de incarcare, considerati si pe altii care au ca si voi masini electrice si nevoia de a incarca, etc etc..)0 points
-
0 points
-
@alex230roe o discutie mai lunga,pe vremuri nu se faceau atatia km cat se fac astazi. eu nu spun ca motoarele de azi sunt mai durabile, spun doar ca au alta putere, alt consum, alte norme de poluare, nu e corecta o comparatie head to head @bimmer90f30 nimeni nu a facut o statistica sa vada cati oameni ar fi murit in 2023sau 2022 daca conduceau masini din 1990 ,nu masini mai noi. asta cu daca e sa mori , mori in orice masina, e o afirmatie complet falsa, sistemele de siguranta clar salveaza vieti, dar nimic nou nu e bun in opinia ta, bineinteles fara nici un argument0 points
-
Mama ce intrebari grele ne pui. Parca ai fi de la bmw. cat ar salva o firma daca, "pare un cost mare odata la 10,15 ani sa refaci un motor? asta in cazul in care ti masina 10-15 ani" Dar nu cred ca multe firme rezista atat timp. Sau vrei sa ma faci sa cred ca o firma trebuie sa isi reinnoiasca parcul de vehicole la fiecare 7 ani altfel nu mai rezista (fizic, nu doar moral) daca li se fac masini chiar pe specific de activitate? In privinta sigurantei, cat de multi morti sau victime ai vazut sau auzit la stiri cu toate extra-echipamentele de protectie oferite!? Nu prea multi desigur. Asta pentru ca reglementarile rutiere, civilizatia si EDUCATIA, NE PAZESTE CEL MAI MULT. ...Regula ar fi.. ca daca e sa mori in acea masina dotata cu sisteme suplimentare de protectie aproape la fel de repede ca si in una cu un minim necesar. Dar desigur tu nu o sa fii deloc de acord cu punctul meu de vedere. Imi amintesc, prin anii 2000 (si probabil producatorii au gandit asta inca de prin anii 90..) sa faca motorul si cutia sa nu intre in caroserie ci sa se desprinda de pe suportii din aluminiu si sa se duca pe sub masina.. asta e probabil cea mai esentiala situatie de evitat, in caz de accident. Vorbim de anii 2000. incerc sa inchei printr-o gluma: E doar in capul tau ..prietene, e doar in capul tau. Totul se putea adapta daca se dorea eficientizarea si nu doar adunatul de bani pentru consilii de administratie si actionari!0 points
-
Eu nu exclud posibilitatea realizarii unei asemenea masini. E confirmata si de ceea ce spune @FiveThreeFive in comparatia facuta intre cele doua motoare. Nu este deloc teorie, este o realitate! Fac motare DE PREA MULT TIMP DE ASA NATURA incat sa nu fie constienti si sa folosesca "planned obsolence" in avantajul lor! Altceva in schimb ma intriga si ma scarbeste. Avand atata tehnologie la dispozitie data de puterea de simulare (in predictibilitate a vietii unei piese) a calculatoarelor, de ce mama naibii nu au proiectat doar o caroserie a unui model specific ca ordin de marime, sa faca masina suficient de fiabila, sa tina 20-30 de ani? OK, sa zicem ca motoarele trebuie schimbate ca sa corespunda noilor norme de poluare.. dar ma gandesc ca una e sa reciclezi un motor (ca si cantitate de energie consumata) si alta e sa separi parti componente ale unei intregi caroserii, daca vrei sa faci o reciclare corecta pe categorii. Practic au ales/decis sa umplem groapa de gunoi consumand (alta energie) deja "inmagazinata" in construirea unei caroserii! Iar asta pune pe masa multor mecanici paine... si tine o alta ramura, cea a reparatiilor, in viata.. Parerea mea ramane ca puteau sa faca demult un motor ICE suficient de nepoluant. Si nu mai trebuia sa "trebuiasca" sa trecem la electrice. Care ce cer? O ENORMA INFRASTRUCTURA, inimaginabila pentru cay de folosit va fi curentul electric! (Sa nu ziceti ca nu am zis. Uitati de panouri solare; nu vor face fata necesarului!) ..Tot ce trebuia era sa umble la conceptul pentru care iti cumperi o masina pe care o folosesti zilnic in treburi zilnice.. dar nu, in fapt, au ales si aleg sa ne jupoaie de bani cu fiecare model care mai de care mai "exceptional" dar mai slab in fiabilitate. Intrebarea de final e, cand ne trezim noi consumatorii sa le "spunem" ce sa faca prin reactia indiferenta fata de ce scot nou ca sa ne ia doar ochii?0 points
-
@Romulus nu a tinut mai mult. a iesit o struto-camila de anvelopa, care nu era nici buna ca anvelopa in primul rand,daca se bloca la franare pentru o secunda trebuia schimbata, daca te urai pe bordura exploda etc.0 points
This leaderboard is set to Bucharest/GMT+02:00