EGR-ul nu functioneaza cu gaze "nearse" ca doar nu e conectat prin teava ce trece prin racitor la filtrul epurator ...ci functioneaza fix cu fum de esapament, fum din care o parte e intors in admisie si o umple toata de rahat. A fost "găselnita" gasita de ingineri pentru "cica" a reduce poluarea in aglomerarile urbane unde se sta mult in trafic la turatie de relanti. Atunci e activ EGR-ul (deschis ritmic prin impulsuri), in rest, in turatii e inchis.
Oricum, si EGR-ul diesel si DPF-ul sunt doar "gaselnite" ca vezi Doamne, "eco" si salvam planeta. In realitate nimeni nu salveaza nimic. Poluarea reala nu o facem noi cu trotinetele noastre dar asta e alta discutie.
Iau un exemplu simplu:
- 2 motoare diesel identice, sa zicem chiar M47, 2.0, fara DPF (euro 4) si un altul cu DPF (euro 5) de aceeasi putere (hai, 163 cp)
Care e diferenta ecologica intre ele ?
Pai sa vedem:
Ambele motoare in acelasi regim de exploatare scot (teoretic) prin supapele de evacuare aceleasi reziduri, doar ca la motorul fara DPF rezidurile se depun pe evacuare si ce nu se depune este eliberat continuu metru cu metru "in spate".
La motorul cu DPF toate acele reziduri sunt colectate de filtru particule si periodic li se dau foc. Credeti ca daca ard, dispar definitiv si total ? Nu, in urma arderii lor rezulta tot oxizi, cenusa, gaze si caldura. Doar ca acest sistem are nevoie sa functioneze de turatii si temperaturi mai mari.
Cu alte cuvinte, si sistemul EGR si cel DPF a fost inventat oarecum sa reduca cat de cat poluarea in aglomerarile urbane si stat "bara la bara" ...dar asta nu inseamna ca ai redus poluarea ! Inseamna doar ca ai conditionat-o de turatii si temperaturi mai mari pe care le obti mai mult pe drum liber, adica in exterior, adica ai mutat-o in afara orasului. Dar de poluat tot polueaza ! Si atata timp cat avem miscari de mase de aer pe pamant (adica vînt), nu prea vad unde e farmecul ecologic.
Prin comparatie este aceeasi gaselnita ca si cu masinile electrice. Practic doar s-a scos poluarea din oras ...insa din oras nu se vede ca producerea de mai mult curent genereaza poluare in afara oraselor, distrugerea ecosistemului (indiferent ca vorbim de hidro, termo sau nuclear) ca sa nu mai amintesc de industria producerii bateriilor cat si de reciclarea lor.
Adica indiferent ca vorbim de EGR, DPF sau electric, singurul rezultat aparent notabil este scoaterea poluarii in afara oraselor ...dar poluarea ramane.