@Liviu Filip Un serie 5 E12 are un singur - dar important - calcai al lui Ahile: protectia anticoroziva a caroseriei. In ipoteza ca beneficiaza de o intretinere corecta, doar rugina sau un accident poate transforma un E12 in epava. Durabilitatea acelei generatii are la baza cateva tehnologii / abordari care de foarte mult timp au disparut din industria auto. Din cate cunosc despre primele modele E12:
piesele supuse unor cicluri repetate de stres termic sau mecanic sunt fabricate din metal sau in cel mai rau caz din cauciuc, nu din plastic. Galeria de admisie este din aluminiu, radiatorul integral din alama, etc.
la sistemul electric / electronic, nu exista niciun circuit integrat. Inclusiv in tabloul de bord. In caz de defectare, pot fi remediate inlocuind componente pasive (rezistente, condensatori) si tranzistori. Imagineza-ti ca va trebui sa schimbi sau sa repari, peste 20 de ani, tabloul de bord "full digital" de la un BMW generatie G.
majoritatea elementelor "single point of failure" sunt simple, fiabile, usor de diagnosticat si remediat. Cand apesi pe pedala de acceleratie, actionezi direct clapeta de admisie printr-un cablu. Orice comutator electric actionezi, inchizi sau deschizi chiar circuitul respectiv, nu iti exprimi intentia trimitand un impuls catre un modul electronic.
E drept, reversul medaliei este un consum urias pentru o putere modica - la standardele de astazi, o siguranta pasiva precara si una activa nula. Ceea ce este si rau, dar si bine, intrucat a conduce un E12 inseamna sa te implici si sa fii responsabil. Nu ca la un automobil modern, la care poti sa apesi pedala la fund si te uiti mai mult la telefon decat la drum, bazandu-te ca sistemele de asistenta la condus si siguranta activa te vor scoate din rahat, daca va fi cazul.