Treaba asta cu emisiile de fum (PM2.5), NOXE, e foarte sensibila si greu de gestionat in cazurile a foarte multe masini. Si nu vorbesc de masini antice, de 20+ ani vechime, ci de cele 10+ sau chiar si 2-3 ani vechime.
Eu am fost mereu o persoana contra motoarelor diesel pe masini de orice fel, in afara de cele de transport cum ar fi camioanele. Randamentul unui diesel se vede foarte bine la drumuri lungi, nu frecat toata ziua in oras. Scade atat viata motorului, cat si a catalizatorului/dpf-ului, aproximez chiar cu 50%. Un motor diesel daca nu ajunge la temperatura optima de functionare si l-ai oprit, i-ai scurtat din viata. Stim foarte bine, (sau unii nu stiu) ca un diesel are nevoie de la 30 minute de functionare continua pentru a ajunge la temperatura optima (temperatura ulei si antigel), in functie de temperaturile exterioare; in timp ce un motor pe benzina, deoarece lucreaza in alt principiu, se incalzeste dupa circa 15 minute.
Este simplu de dedus ca un diesel nu va putea niciodata sa reuseasca sa indeplineasca toate conditiile necesare unei regenerari sau unei arderi eficiente pentru a evita depuneri in sistemul Egr fiind condus doar in regim de oras.
Un motor diesel se incalzeste in sarcina, nu stand pe loc, de asta am incercat ani la rand sa explic la multa lume, degeaba tii masina pornita dimineata 10 minute pe loc, ca mai rau ii faci, nu se incalzeste asa, trebuie condusa in regim de turatii mai mici, nu sa-i dai in 5 minute 4000 de ture.
Adevarata problema, ca am deviat mult de la subiect, se pune in momentul in care ai un motor consumator de ulei, cum este la BMW, chiar si al meu N43B20A. Motor segmentat, dar care inca consuma ulei, plus chiulasa facuta ca noua. Nu ies noxele la ITP, pentru ca consuma ulei, dar BMW are in fisa tehnica al motorului un consum admis de 0.5 litri la mia de km pentru acest motor.
Cum pot explica eu acest fapt unui inspector ITP sau rar, avand in vedere ca am toate sistemel active pe masina, catalizator in perfecta stare cat si catalizator NOX? Si mai ales motor refacut.
Daca tot suntem aici, cunosc caz, am auzit recent, un duster de 2-3 ani, diesel, aproape aproape ca nu a iesit la testul de noxe la ITP. A cui e vina?
In concluzie pentru un posesor de diesel, care zice el ca face mare afacere din economia pe care o face el din carburant, s-ar putea sa il coste mai scump reparatia sistemului catalitic si de recirculare a gazelor, in comparatie cu consumul benzinei. Cand trebuie sa dai 2000 euro pe un catalizator, parca e mai simplu sa dai 200 euro sa il spargi. Asta e mentalitatea romanului. Daca incepi sa ii explici care-s cauzele si efectele, primesti replica aia "hai mai lasa-ma, stiu eu mai bine care-i treaba, nu imi explica tu mie".