Da deci cum ziceam, cei de la service au facut o presupunere horror legata de motorul meu.
Da axele cu came sunt zgariate, probabil sunt asa de dinainte sa ajunga masina la mine. In doi ani de cand e la mine nu a facut span, nu am erori de presiune la ulei, nu consuma ulei.
Nefiind sigur ce se intampla, din cauza ca am vorbit cu 3 oameni de la acest service si toti 3 mi-au spus chestii diferite si contradictorii, am ales sa nu aleg optiunea nucleara, adica alta chiulasa sau, mai grav, alt motor....nu inca.
Exemplu. Acum circa un an juma am ales sa schimb preventiv distributie, vanosi, lant si pinion la pompa de ulei, senzori came, solenoizi vanos, electrovalva de presiune ulei.
Am cerut atunci in mod expres sa se uite in baia de ulei, pentru ca au zis ca trebuie data jos, sa vada daca sunt resturi de patina sau span sau alte corpuri straine care nu au ce cauta acolo si mi-au spus ca nu au gasit nimic, baia era curata.
Acum cu toata povestea asta cu zgomotul la frig, altcineva de acolo cu care discutam mi-a zis ca nu, ca au fost resturi de patina, ca a mers fara ulei, ca trebe alta pompa ca sigur nu face mai mult de 1-2 bari de presiune, ca in cel mai bun caz trebe alta chiulasa dar fara sa scoata motorul afara sa se uite la cuzineti nici nu se baga etc etc.
Din cate stiu eu...
Din cate stiu eu la majoritatea masinilor, cand presiunea de ulei e insuficienta, apare eroare in bord.
Din cate stiu eu motorul asta la relanti face 1,5-2 bari de presiune la ulei si vreo 4-5 in mers turat. O singura data am avut o eroare de presiune de ulei, scurt dupa ce am tras in parcare la servici cum a aparut in bord, am oprit imediat motorul si am sunat mecanicul sa il intreb ce fac. O repornesc sau o aduc pe platforma?
A zis sa o repornesc cu el la telefon sa ii spun daca apare din nou eroarea. Ei bine la repornire nu a mai aparut, asa ca am dus masina direct la service sa nu risc aiurea. Norocul a fost ca de acolo pana la service cred ca nici 1 km nu e distanta asa ca nu mi-am facut griji.
Cauza a fost electrovalva de presiune, o chestie destul de comuna la motorul asta. Cand are niste km si electrovalva aia e deja obosita si imbacista, la franari/opriri bruste se poticneste si da eroare. Fix asta a fost si scenariul in care a dat la mine eroarea. Dar fiind paranoic am zis ca facem treaba pana la capat si am cerut interventiile de mai sus.
Din cate stiu eu daca e suspect de problema la cuzineti, te uiti prima oara la filtrul de ulei si apoi in baia de ulei si cauti span si resturi de patina. Acum cand au desfacut filtrul ,cu care am circulat cred ca vreo 2000 km de la ultimul schimb de ulei, era perfect curat.
Din cate stiu eu, daca motorul merge fara ulei, e o chestiune de cateva minute pana cand motorul se roade iremediabil si apoi isi da demisia.
Nu sunt mecanic, nu sunt expert, dar mai "citesc" si eu pe youtube n43 complete rebuild-uri si ma mai uit la povesti cu motoare distruse, blocuri spate, cuzineti facuti ferfelita, si dau din cap pe zgomotul ritmic de rod knock ca sa fie viata palpitanta :)) da glumesc, promit ca nu sunt complet nebun.
In contextul dat, undeva parca nu se adunau cifrele.
Asa ca, pentru moment, au schimbat niste suruburi si segmenti la axele cu came si un furtun de gaze carter.
Zgomotul a disparut aproape complet.
Vineri, cand am luat masina de la service, erau +10 grade Celsius afara si nu s-a mai auzit absolut nimic.
Azi am facut o plimbare de vreo 60km la -5 grade Celsius si l-am auzit de 2 ori foarte scurt si foarte estompat.
As estima undeva la 5-10% din volumul la care era inainte de maruntisurile astea ce au fost schimbate. A trebui sa stau sa ascult atent sa pot sa il disting de sunetul general al motorului ceea ce e super. Nu imi mai toaca creierii la drum lung.
Concluzia....
Da, faptul ca axele sunt zgariate e cam nasol insa daca zgomotul ramane la nivelul si frecventa actuala si nu afecteaza in alt fel functionarea motorului, nu as vrea sa fac interventii in plus o vreme. O sa fiu atent la schimburile de ulei daca apare ceva in filtru desi ma indoiesc.
Imi asum ca la un moment dat voi fi nevoit sa schimb ori chiulasa, ori motorul cu totul, dar in conditiile actuale nu vad justificarea. Totul merge fin, rotund, fara erori, nu manca ulei...iar pentru un motor care e asa notoriu pentru cat e de stricacios, la 215mii km nu prea am ce sa ii cer.
Sa il refac nu renteaza. Daca as avea garaj, mi-as lua sculele necesare si l-as reface eu ca hobby/meditatie. Mi-ar placea sa ma murdaresc, si sa invat pe banii mei sa fac un motor. Nu-mi e frica sa desfac. :))
La cum ma stiu pe mine, probabil candva la anu voi vrea sa schimb capacul de la culbutori, pentru refresh al valvei PCV, si atunci o sa caut o alta chiulasa fara uzura. Asta daca restul motorului continua sa fie șpan-free si sa mearga la fel de bine.
Scuze pentru ditamai romanul.