Jump to content

Condusul cu o cutie automata


mojorisin

Recommended Posts

Ma gandesc sa pornesc acest topic pentru a impartasi din experienta mea si nu numai despre cutia automata de pe BMW pentru cei care au deja sau cei care vor sa isi cumpere si cauta informatii:

 

Pe modelul e46 exista 2 furnizori de cutii automate steptronic: ZF si GM. Modele cu x-drive au cutii furnizate de GM. Celelalte au ZF. Eu am mers cu ambele si pot spune ca nu am sesizat diferente. Cutia automata este un angrenaj inteligent si o masina cu automata se simte cu adevarat inteligenta si autonoma. Pentru ca poate sa schimbe singura dupa niste setari gandite indelung de niste oameni destepti si de fiecare data cand o pui intr-o situatie anume, se va comporta la fel. Incep cu pornirea:

1. Pornirea masinii e foarte comoda pentru ca levierul cutiei va fi in P (adica in frana de parcare, e vorba de o frana din cutie) si prin urmare rotile masinii nu vor fi angrenate de cutie. Partea buna e ca nu trebuie sa apesi nici o pedala cand faci asta si nici nu trebuie sa verifici pozitia cutiei. Va fi in P de fiecare data. Daca nu o lasi in P, nu poti scoate cheia din contact atunci cand opresti masina.

2.Apoi trebuie sa apesi frana pentru a muta levierul in D, daca nu apesi , nu poti muta levierul,deci nu poti gresi. Cand tii frana si muti in D, simti ca rotile sunt angrenate dar masina e tinuta in loc de frane. Daca ai lasa frana, masina s-ar misca foarte incet in fata, in treapta 1. Daca vrei sa mergi si mai incet, de ex, ca si cum ai tine ambreiajul apasat, trebuie sa o lasi usor din frana, deci mersul foarte incet este posibil apasand frana in loc de ambreiaj.

3.O data ce masina e in D, teoretic si practic nu mai trebuie sa ii faci nimic. Va merge dupa un consum optim si va schimba singura de la 0 la viteza maxima si inapoi la 0. Cutia va schimba intr-o treapta superioara in functie de pozitia pedalei de acceleratie, ex: sa zicem ca suntem obisnuiti sa acceleram usor, tinand pedala apasata cam la 20% din cursa ei, atunci masina va accelera usor si va schimba de indata ce va ajunge la un cuplu considerat suficient. In cazul unei benzine cu cuplu maxim(90%) la 2000, va schimba la 2000, va cadea in ture pe la 1700 de unde va avea cam 80% din cuplu sa accelereze decent pana la 2000 unde va schimba iara. Daca vorbim de dizel, sau de alte motoare, va exploata zona unde are macar 80% din cuplu.In aceste conditii, consumul va fi minim. Daca vrei sa accelerezi mai puternic, si tii pedala constant la 50% din cursa ei, va schimba undeva la 3500 de fiecare data,adica 2-a, a3-a, samd. Daca ai innebunit si te fugareste lupul, poti sa o apesi pana la fund si atunci va schimba la turatie maxima in toate treptele incepand cu a 1-a. Si daca vorbim de apasat pana la fund, sa vorbim despre kick-down. La BMW, exista un buton sub pedala de acceleratie, undeva la nivelul podelei. Cand ajungi la acel buton si il apesi, atunci cutia va schimba in jos mai intai (daca nu este in 1-a) pentru a duce masina in zona apropiata puterii maxime. Ex: esti in a-4 si rulezi linistit cu 60 pe la 1800 de ture. Evident ca nu o sa poti pleca din pusca la turatia asta,dar daca o apesi pana la fund si activezi kickdown-ul, masina va schimba 2 trepte pana in a 2-a si va urca instant turatia acolo unde masina are cea mai multa putere. Puterea te pune in miscare, nu cuplul. Indiferent la ce turatie este inainte de kickdown si in ce treapta, te va duce in treapta care va pastra acul turometrului aproape de zona rosie,dar fara sa o depaseasca. Deci: "when in doubt, kick-down!"

Evident ca poti accelera mai puternic,dar fara kickdown si cutia va schimba in jos o singura treapta ca sa poti accelera mai viguros decat in treapta in care erai tu rulând linistit.

In orice moment al accerarii puternice ai fi (sa zicem 5000 de rotatii) ai opri apasarea pedalei si ai ridica-o putin la un punct constant,cat sa ii zici masinii ca ai iesit din beleaua cu depasirea loganului dci, cutia va schimba in sus pentru a-ti oferi o viteza de croaziera la ture rezonabile din punct de vedere al consumului.

4. Dar ce te faci cand iese maniacul din tine si vei vrea masina tot timpul in zona superioara de turatii, fara atat de multe schimburi in sus si in jos care te lasa fara putere atunci cand o vrei ? Ei bine, pui cutia in modul Sport (M/S). Aducand oricand levierul inspre tine (deci din D, inspre stanga) pui masina in modul S(port). Se schimba mapa de accelerare, o mica apasare a pedalei o sa incendieze motorul si odata ajuns in plaja superioara de turatii va ramane acolo chiar daca iei piciorul de pe acceleratie, furnizandu-ti si frana de motor. Utila si la urcari de dealuri. Inutila daca vrei sa te dai zmeu. Sa te dai zmeu e ceva rau,mai bine te abtii, nu o sa sfarsesti prea bine. Mai bine respecti masina si pe ceilalti chiar daca masina ta e superioara masinii lor. Depaseste-i cu demnitate ! (daca citeste si cineva cu 318iA il rog sa nu ia in considerare partea asta :)

5.Dar nu e obligatoriu sa pui masina in S atunci cand urci un deal pentru ca nu vei pierde din ture. Masina stie cand se afla in urcare si va pastra turatiile la un regim in care vei putea accelera lejer fara sa fie nevoie sa retrogradezi. Daca de ex ai 2500 de ture si tii pedala apasata la un punct unde in mod normal, pe drum drept, ar schimba intr-o treapta superioara, in urcare pe deal nu o s-o faca. O sa pastreze treapta curenta cat timp e nevoie de ea. (adica pana cand ai o turatie suficienta incat urcand o treapta, motorul nu va cadea intr-o plaja de ture care l-ar face incapabil sa mai urce. Usor, nu?)Daca vrei sa o lasi la vale in frana de motor, poti sa o lasi in Sport sau poti sa citesti mai jos:

6.De multe ori , complexat fiind de istetimea cutiei automate, plictisit fiind de perfectiunea cu care se descurca fara sa ceara laude sau pur si simplu nostalgic dupa vremea cand mestecai intr-un Clio 1.4, te decizi sa schimbi TU INSUTI vitezele. SI nu din pedala ci din schimbatorul de viteze. Pentru asta trebuie sa tragi levierul in Sport (M/S) si din Sport sa il misti sus-jos. Esti cu pedala apasata, nu conteaza, daca tu consideri ca ai nevoie de o treapta inferioara, dai in sus, daca vrei o treapta superioara sau mai multe ,dai in jos. Simplu,nu ? vrei jos,dai sus, vrei sus,dai jos ! De ce ? Se pare ca e o traditie luata din raliuri,acolo daca ai 3000 de ture si ai nevoie de 6000, dai de doua ori in sus cu levierul si ajungi la 6000 unde in prima faza ai parte de o frana de motor grozava care vine la pachet cu inertia care te va face sa te apleci in fata. Ce noroc ca te poti sprijini in levierul schimbatorului de viteza ! Deci minus (-) e in sus ca sa te sprijini pe levier. (+) e in jos pentru ca nu prea ai nevoie de sprijin la schimbul in trepte superioare. Modul Manual e util cand cobori o panta si vrei sa tii masina in frana de motor. Nu e foarte sanatoasa pentru cutia de viteze,dar este util pentru consum si frâne,deci why not ?! Daca ai folosi modul Manual ai putea sa remarci ca schimbul in jos se face cam greut ,iar cel in sus destul de repede. Nu stiu de ce e asa,dar daca va enerveaza, dati un kickdown !

Edited by mojorisin
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nu e neaparat o regula la modelele de e46 cu x-drive sa fie echipate doar cu cutii GM. Eu nu am avut asa ceva(x-drive), am avut un 320dA cu cutie GM.Deci sigur imparteala nu este atat de transanta intre cutii.

Ai dreptate, se pare ca sunt multe informatii incomplete sau eronate. Pana la noi surse de incredere, am sa retrag afirmatia.

 

Later edit:

Modele 2000-2002

Cutie GM:

323i,328,325xi,325i T,330xi,X5 3.0, 530i,525i

 

Cutie ZF:

323i, 325i/325Ci, 530i

 

In functie de luna in care a fost fabricata masina, putem vorbi de cutie ZF sau GM. Nici un alt criteriu. Pt mai multe detalii la benzina: http://www.nmia.com/~dgnrg/SD92-113.pdf

Edited by mojorisin
Link to comment
Share on other sites

nu e in functie de luna, ci de motorizare si ani de fabricatie.

Practic dupa 2002 nu au mai fost cutii GM pe BMW ci numai ZF.

Daca vorbim de e36, e46,e39, inclusiv ceva X-uri pana in 3l, diesel sau benzina, 99% au avut cutii GM, foarte putine exceptii.

Motorizarile mai mari, benzina in special, avand in vedere ca diesel mai mare de 3l si cu ceva putere nu a fost pana dupa 2003, au toate cutii ZF.

Link to comment
Share on other sites

In cazul unei benzine cu cuplu maxim(90%) la 2000, va schimba la 2000, va cadea in ture pe la 1700 de unde va avea cam 80% din cuplu sa accelereze decent pana la 2000 unde va schimba iara

Benzina CU cuplu maxim la 2000? Doar la astea noi, bi-turbo.

 

Inca nu m-am dat cu vreo masina dotata cu o cutie din asta smechera, double clutch. Insa cu astea mai vechi nu m-as putea obisnui. Prefer manuala. E mai rapid asa si nu trebuie sa astept cateva secunde pretioase pana da comitetul din calculatorul cutiei aprobarea sa schimbam intr-o treapta inferioara.

Link to comment
Share on other sites

http://www.bmwclub.ro/forums/topic/107285-bmw-325xi-e46-automata/page__view__findpost__p__1519867

 

Din graficul atasat se poate citi ca avem 225Nm (din 250) la doar 1400 de ture. That's pure awesomeness. multumim domnule 6 in linie. Iar cutia aia clasica si pacalita schimba mai repede decat ai putea-o tu sa o faci. Intr-o zi intreaga de condus, probabil ca tu schimbi de 500 de ori, e a schimba de 1000 de ori pentru a pica tot timpul in curba de cuplu. Iar din cele 500 de schimburi ale tale, tu o sa ai un timp mediu de schimb undeva la 1 sec , iar cutia auto va avea undeva la 0.4 Per total va fi de 4 ori mai harnica decat tine. (Valorile de mai sus sunt pur fictive, dar iti poti face o idee de diferenta)

Link to comment
Share on other sites

Valori pur fictive. Eu schimb mai repede decat o cutie automata clasica (fara ambreiaj dublu) chiar si in treapta superioara. Dar asta doar cand vreau eu. Cand n-am nevoie sa schimb repede poate sa-mi ia si 5 secunde sa schimb viteza si sa las ambreiajul incetisor ca sa nu ma zdruncine.

 

Nu stiu de unde ai luat graficul ala, dar nu e chiar asa. Intr-adevar ai cam 60-70% din cuplu pe la 2000 ture. Depinde foarte mult de motor.

Link to comment
Share on other sites

Acest topic m-a luminat pe deplin in legatura cu cutiile automate (pt. un afon care nu a condus niciodata o automata) , am inteles tot si mai mai ca imi doresc si eu asa ceva ! Felicitari !
Link to comment
Share on other sites

Valori pur fictive. Eu schimb mai repede decat o cutie automata clasica (fara ambreiaj dublu) chiar si in treapta superioara. Dar asta doar cand vreau eu. Cand n-am nevoie sa schimb repede poate sa-mi ia si 5 secunde sa schimb viteza si sa las ambreiajul incetisor ca sa nu ma zdruncine.

 

Nu stiu de unde ai luat graficul ala, dar nu e chiar asa. Intr-adevar ai cam 60-70% din cuplu pe la 2000 ture. Depinde foarte mult de motor.

 

Mai atasez un graf de putere si cuplu pt e46 325i. Grafic din care se poate vedea mai frumos, in lb.ft (pounds force foot) ca e mai degraba o dreapta de cuplu si nu o curba. Ceea ce este extraordinar. In realitate masina trage egal de la orice turatie, merge ca trenul pe sine, nu smuceste, nu gâfâie, urca pantele cu 50 km/h in treapta 4-a.

 

post-30420-0-34064700-1320245432_thumb.png

 

Cat despre viteza cu care schimbi treptele, da, o data vei fi mai rapid, dar poti fi la fel de rapid de 500 de ori ? DSG-ul e o cutie rapida, dar nu e cea mai confortabila cutie si nici nu schimba asa repede cand are de retrogradat 2 trepte pentru ca ambreiajul de care are nevoie e deja cuplat, asa ca va cupla prima data pe cel liber in treapta imediat urmatoare si apoi isi va misca si ambreiajul care initial era cuplat pe treapta ceruta. Deci nasol. In plus, transmisia prin lichid e ca mierea in exploatare deoarece nu se intalneste fier pe fier.

 

Iar celor care au considerat util topicul le multumesc pentru aprecieri !

Link to comment
Share on other sites

Ca o parere despre condusul cu cutie automata pentru mine a fost o experienta neplacuta de cand am luat masina pana in momentul vanzarii ei, din cauza cutiei automate nu am mai avut liniste 2 ani de zile.Reconditionari peste reconditionari, schimbari peste schimbari, ulei in prostie ca deh tre sa se curete tot uleiul infect ramas in cutie de la fostul proprietar care schimbase ulei din cutie dar numai 3 litrii(restul nu au mai intrat :))).Luni intregi de munca pe sub masina cu piese schimbate in cutie peste 1800 euro si la final ce sa vezi tot asa se comporta.Deci am ales manuala, prefer sa amestec in magiun decat sa scot banu pentru robotelul de sub masina.Prefer sa am eu acel feeling cand schimb in ture decat sa trebuiasca sa stiu o juma de enciclopedie pentru a sti cum schimba cutia, cand, cum etc.Un mare fas cutiile astea GM cel putin pentru motorizari 2.0 si 3.0(parerea mea).Oricum depinde mult de cum a fost intretinuta si exploatata masina de catre fostul sau fostii proprietari in special la partea de cutie schimburi etc. Edited by skorpyon
Link to comment
Share on other sites

ai avut tu ghinion de masina prost intretinuta.

Costurile la o automata sunt mai mici decat la o manuala de la e46 in sus, daca ai grija de ea.

Ai la ea de facut doar cate un schimb de ulei din an in pasti, la un cost modic, la manula oricum ajungi sa schimbi kitul de ambreiaj + volanta + manopera, te apropii binisor de mia de euro la un 320D de exemplu.

Link to comment
Share on other sites

DOMI, o intrebare :

 

Am inteles de la cineva, ca dupa ce schimb uleiul+filtru la cutia mea automata - E60 525d - s-ar putea ca valvele sa nu-mai-stiu-ce piese de acolo sa nu mai functioneze asa de bine, si sa inceapa sa smuceasca. Mentionez ca, desi are 150.000 Km, uleiul nu a fost schimbat niciodata, si cutia schimba f lin, aproape imperceptibil.

 

Este posibil ca dupa schimbul de ulei sa functioneze cutia mai dur?

Link to comment
Share on other sites

E frumos scris, cu talent si explicatii suficiente :D

 

da, numa' ca la noi - cu + e pe invers, deci explicatia sau justificarea e nula...ca sa nu mai vorbim ca e o tampenie sa conduci secvential ca dracu' lsti in ce viteza esti daca nu te uiti pe display...si nu prea iti vine sa te uiti, atunci cand te dai rotund pe sosele...puteau sa puna pe HUD si viteza ca asa e fix un rahat, pe langa ca are un delay mai pronuntat decat cand schimba ea (sa fii in depasire si sa schimbi treapta cand intri inapoi pe banda...cel putin la a noastre....e un mare rahat semipericulos)...

 

Mai atasez un graf de putere si cuplu pt e46 325i. Grafic din care se poate vedea mai frumos, in lb.ft (pounds force foot) ca e mai degraba o dreapta de cuplu si nu o curba. Ceea ce este extraordinar. In realitate masina trage egal de la orice turatie, merge ca trenul pe sine, nu smuceste, nu gâfâie, urca pantele cu 50 km/h in treapta 4-a.

 

post-30420-0-34064700-1320245432_thumb.png

 

Cat despre viteza cu care schimbi treptele, da, o data vei fi mai rapid, dar poti fi la fel de rapid de 500 de ori ? DSG-ul e o cutie rapida, dar nu e cea mai confortabila cutie si nici nu schimba asa repede cand are de retrogradat 2 trepte pentru ca ambreiajul de care are nevoie e deja cuplat, asa ca va cupla prima data pe cel liber in treapta imediat urmatoare si apoi isi va misca si ambreiajul care initial era cuplat pe treapta ceruta. Deci nasol. In plus, transmisia prin lichid e ca mierea in exploatare deoarece nu se intalneste fier pe fier.

 

Iar celor care au considerat util topicul le multumesc pentru aprecieri !

 

 

da, foarte nasol...asa nasol ca au pus pe noul m5 dublu ambreiaj...tocmai ca sa nu poata retrograda mai mult de una asa repede ...

 

Valori pur fictive. Eu schimb mai repede decat o cutie automata clasica (fara ambreiaj dublu) chiar si in treapta superioara. Dar asta doar cand vreau eu. Cand n-am nevoie sa schimb repede poate sa-mi ia si 5 secunde sa schimb viteza si sa las ambreiajul incetisor ca sa nu ma zdruncine.

 

Nu stiu de unde ai luat graficul ala, dar nu e chiar asa. Intr-adevar ai cam 60-70% din cuplu pe la 2000 ture. Depinde foarte mult de motor.

 

 

 

not anymore, my friend....uita-te pe noile date tehnice la ultimele modele si ai sa vezi ca la unele automatele sunt mai rapide pe timpi, deci, schimba mai repede decat pilotii bmw...

Edited by radusky
Link to comment
Share on other sites

 

da, foarte nasol...asa nasol ca au pus pe noul m5 dublu ambreiaj...tocmai ca sa nu poata retrograda mai mult de una asa repede ...

 

 

Cred ca este sigur sa afirmam ca timpii cutiilor cu dublu ambreiaj (mai ales la retrogradare dubla) de pe M5 sau Porsche nu sunt aceiasi cu DSG-urile de pe Polo sau Skoda. Ca de acolo venea discutia. Cat despre fiabilitatea lor nu are rost sa vorbim in comparatie cu o hidramata. In tot cazul, topicul nu este de versus. Si inca o intrebare, despre ce cutii vorbesti in cazul tau ,cu + si -? SMG ?

 

http://image.eurotuner.com/f/9789798/eurp_0803_15_z+2002_bmw_m3+smg_transmission_shifter_alcantara_shift_boot.jpg

Edited by mojorisin
Link to comment
Share on other sites

DSG-ul e o cutie rapida, dar nu e cea mai confortabila cutie si nici nu schimba asa repede cand are de retrogradat 2 trepte pentru ca ambreiajul de care are nevoie e deja cuplat, asa ca va cupla prima data pe cel liber in treapta imediat urmatoare si apoi isi va misca si ambreiajul care initial era cuplat pe treapta ceruta. Deci nasol. In plus, transmisia prin lichid e ca mierea in exploatare deoarece nu se intalneste fier pe fier.

 

 

Nu inteleg la ce te referi prin transmisie in lichid :unsure:

 

Te asigur ca nu functioneaza retrogradarile cum crezi tu la dsg. Daca e nevoie de retrogradare de ex 6 -> 4, ambreiajul de trepte pare e decuplat, cuplata tr 4, cuplat ambreiajul de pare. Cand se ia decizia de retrogradare de calculator, tinand cont de pozitia acceleratiei si treapta curenta, e evitat complet ambreiajul de impare pentru ca nu e nevoie de el. La double clutch selectorul treptei poate sari in retrogradare peste una sau mai multe trepte, nu e obligat sa o faca secvential ca in cazul SMG-ului de ex. La GTI-ul meu daca mergi relaxat, la 60km/h e in treapta 6. In situatia asta, la kickdown cu pedala maxim apasata retrogradeaza 4 trepte (6 -> 2) in aprox 1sec.

 

E adevarat ca DSG-ul e un pic mai incofortabil la viteze mici prin oras decat o automata clasica cu convertizor, dar cand e vorba de timpi de schimbare sunt incomparabile, diferentele fiind chiar de un ordin de marime.

Edited by thesaw
Link to comment
Share on other sites

not anymore, my friend....uita-te pe noile date tehnice la ultimele modele si ai sa vezi ca la unele automatele sunt mai rapide pe timpi, deci, schimba mai repede decat pilotii bmw...

Ma refeream si la cutiile astea noi cum e cea in 8 trepte. Sunt geniale si intr-adevar la o masina de genul asta nu prea merita sa-ti iei manuala.

 

Eu ziceam de cutiile dinainte de Steptronic-ul de pe E60 (care cred ca schimba comparabil cu un pilot).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.