Jump to content

Redresare din derapaj


r0n1n

Recommended Posts

Un lucru important se pierde din vedere.

Indiferent de tipul de tractiune, de cel de la volan, de noroc, exista un parametru care totdeauna trebuie sa fie prezent: ADERENTA!

 

Nu ai aderenta, esti fiul ploii indiferent de masina si de valoarea ta de shumahar.

 

 

Oooo, domnu zixx, rara prezenta pe acilisea :p

Link to comment
Share on other sites

deci practic, e mai safe sa ai tractiune spate, e mai usor de controlat , in cazul unui derapaj

 

Nu neaparat, tractiunea integrala e superioara pe orice suprafata dar numai daca ai intelegi felul in care functioneaza.

 

O tractiunea integrala o poti controla numai din acceleratie in cazul unui derapaj folosind chiar foarte putin contrabracarea.

 

Cel mai greu este sa gestionezi o situatie limita in lipsa aderentei , tocmai de aceea trebuie cultivate automatismele si reflexele in cadrul unor cursuri specializate de pilotaj , defensive driving, winter driving etc.

Edited by Stefan_e46
Link to comment
Share on other sites

deci practic, e mai safe sa ai tractiune spate, e mai usor de controlat , in cazul unui derapaj

 

 

 

cam da , la AWD daca ai pierdut-o pe gheata..nu prea se stie ce se alege ,decat daca esti ceva ken block :))

 

s-ar putea ca un x-drive cu cauciucuri aferente + sisteme , sa reactioneze mai bine

 

 

Edited by gelu_bmw
Link to comment
Share on other sites

Nu tre sa fi Ken Block ca sa poti merge cu o tractiune integrala.

 

Pe gheata aproape orice tractiune e inutila dar sansele de a scapa dintr-un eventual incident vor fi mai mari la o integrala decat la un spate daca este in mainile cui trebuie.

 

Pe principiul cat mai multe roti motrice cu atat mai multa aderenta.

 

Eu de vreo 2 ani merg numai cu AWD, ca si siguranta este dubla fata de un bmw.

 

PS: pana si BMW a adoptat in categoria M tractiune integrala X, pentru ca este mai safe si mai usor de condus decat spatele,si mai toate masinile serioase au tractiune integrala vezi Nissan GTR,Mitsubishi,R8, Bugatti Veyron,Ferrari, Bentley,etc

Edited by Stefan_e46
Link to comment
Share on other sites

eu zic(si nu doar eu) ca daca ai doua punti motoare si intri intr-o zona d-asta alunecoasa tendinta este de a te invarti , nu de a redresa , dar cine stie , tu zici ca e mai sigura si ai si experienta oarecum Edited by gelu_bmw
Link to comment
Share on other sites

Te poti invarti cu orice tip de tractiune ai la masina daca te infigi in frane, incepi sa te lupti cu volanu sau mai rau sa controlezi un derapaj care se poate termina in jurul axei sale.

 

Eu m-am rasturnat pe ploaie anu trecut la 150km/h la Resita pe un viraj 4 plin , la genul acela de viteze putem sa vorbim de controlarea derapajului pentru ca inertiile sunt foarte mari.

 

Orice manevra inutila te poate arunca in afara drumului,si pentru ca abordarea virajului a fost corecta masina s-a rasucit in jurul propriei axe pe mijlocul drumului.

Link to comment
Share on other sites

Niste cursuri de pilotaj deslusesc o mare parte din problemele astea.

 

Porsche Bmw Mercedes Audi si mai toate firmele astea serioase au in cadrul lor si cursuri de acest fel: defensive driving.

 

Acum sunt in niste discutii pentru a deschide o scoala de pilotaj cu toate cursurile adiacente unui condus prudent, corect, sportiv si ce se mai cere.

 

I'm in! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Erau exemple extreme cele de mai sus cu arabii si japonezul ala.

 

Cand mergi pe drum cu aderenta scazuta trebuie sa scanezi in permanenta starea drumului. Daca vezi ca luceste, ca e ud sau orice, reduci viteza.

Foarte important e sa te deprinzi sa te uiti cat poti de mult in fata cand conduci. Majoritatea soferilor se uita la botu' masinii ca asa sunt obisnuiti mergand in oras. La drum lung si viteze mari trebuie sa te uiti mult in fata, cat poti de mult si sa memorezi practic ce urmeaza (o groapa, o denivelare, curba, etc). Asta te va ajuta foarte mult.

 

Apoi, cand mergi tare pe drum uscat si dintr-o data vezi ca urmeaza o portiune e uda sau unde luceste asfaltul reduci cat poti de mult viteza inainte de ea, cat ai aderenta pe uscat si neaparat cat esti cu volanul drept (nu in curba ca acolo rotile trebuie sa imparta aderenta intre frana si luat curba si daca franezi tare nu mai iei curba). Bun, esti pe frana, dar tot intri pe portiunea respectiva? Cu 5-10 metri inainte de portiunea aia lasi frana complet. Trebuie sa iti iei o rezerva din asta de 5 metri macar ca sa aiba timp masina sa descarce greutatea inapoi pe puntea spate (in timpul franarii, masa masinii se muta pe fata).

 

Ai facut cele de mai sus si intri pe portiunea alunecoasa cu masina "neutra", adica greutatea masinii distribuita ca la repaos (aproape 50-50 la BMW-uri), frana libera, ambreiajul liber si acceleratia libera. Tii ferm volanul si te pregatesti sa dai din maini. Masina in momentul ala e in frana de motor. Daca esti pe drum drept, tii volanul si te rogi sa nu o ia intr-o parte. Daca esti in curba iei usor de volan. Mai usor decat ai lua in mod normal pentru curba aia si dai progresiv pana ajungi la unghiul pe care l-ai luat in mod normal. Daca o ia intr-o parte... incepe distractia.

 

Sa presupunem ca o ia inspre stanga, adica botul masinii o ia in stanga, fundul in dreapta, masina se invarte in sens invers acelor de ceasornic. Iei de volan inspre dreapta, lin. Trebuie, pe cat posibil, sa nu te panichezi si sa dai de volan cu aproximativ aceeasi viteza cu care se invarte masina. Daca masina derapeaza incet (cum ar trebui daca ai respectat indicatiile de mai sus), iei incet de volan. Daca fuge spatele instant (ca-n clipurile de pe Nurburgring cu aia care ating vibratoarele ude) trebuie sa dai repede. Important e sa dai din volan in timp ce derapezi, nu dupa.

 

Ai respectat cele de mai sus si ai "prins" masina si simti ca inceteaza sa derapeze in directia aceea sau ca viteza cu care se roteste masina se diminueaza. Atunci trebuie sa-ti dai seama cand urmeaza ca viteza de rotatie a masinii sa ajunga 0. Deoarece la cum ai volanul bracat, urmeaza sa se intoarca. Pe masura ce masina isi pierde din viteza de rotatie trebuie si tu sa reduci unghiul de bracaj, dar incet. Mai incet decat pierde din viteza fiindca inca vrei sa intorci masina cu fata catre drum. Si oricum, nu reduci unghiul de tot.

 

Masina va incepe sa o ia in partea cealalta, in dreapta, sa se roteasca in sensul acelor de ceasornic. Atentie! Aceasta miscare va fi mai rapida decat prima. Se va roti repede. De aceea trebuie sa dai de volan in partea cealalta mai repede. Practic cand masina va ajunge paralela cu drumul (adica asa cum vrei sa mergi), tu trebuie sa ai rotile orientate catre stanga. Astfel masina va ajunge cu botul inspre dreapta la un unghi mic, de 5-10 grade si o vei putea controla mai usor.

Daca o ia mai mult de 5-10 grade.... repeta paragraful de mai sus pana o prinzi pe directia de mers.

 

 

Asta ar fi teoria de baza. Apoi sunt multe adnotari:

1) In prima faza ca sa te ajuti singur s-o prinzi la prima miscare, cand derapeaza poti sa accelerezi putin. PUTIN. Si lin.

2) Cand revine pe traiectorie nu trebuie sa accelerezi, ci sa fii in frana de motor.

3) Asta e mai mult pentru profesionisti... daca nu stii ce faci si nu ai experienta cu chestia asta n-ai de ce s-o faci pe strada: Daca nu ai prins-o din prima, adica daca nu vrea sa-si schimbe sensul de rotatie masina indiferent cat brachezi din volan, poti sa faci asa: lasi volanul putin, calci frana scurt si apoi dai brusc din volan dreapta, ca sa schimbi distributia maselor si s-o ajuti s-o arunci in directia cealalta. Se calca putin, brusc si trebuie sa fii pregatit ca o sa-ti arunce masina in mod brutal. De asemenea, ai nevoie de mult spatiu pentru asta.

4) Cum spuneam si mai sus, daca n-ai prins-o prima data si fundul masinii ti-a luat-o inainte, adica te-ai invartit mai mult de 90 grade, in momentul cand treci de 90 grade nu mai are rost sa tii rotile bracate inspre dreapta ca masina nu mai are cum sa se redreseze, sa-si schimbe sensul de rotatie. Astfel, dai repede de volan in sens invers, stanga si masina ar trebui sa se rasuceasca.

5) O alta optiune, ma gandesc eu e ca in momentul ala de 90 grade, sa calci ambreiajul, astfel incat rotile fata sa se comporte ca la un carucior de supermarket si sa te ajute sa faci o rotatie completa, un 360.

 

 

2 comentarii as avea legate de filmuletele prezentate de colegi:

1) La cel cu Audi cu pata de ulei pe autostrada la 150 Km/h: desi o redreseaza foarte bine si are miscarile bune (anticipeaza, nu reactioneaza) observ totusi ca la prima manevra, cand a inceput sa derapeze, a ezitat. Nu a dat tinut volanul spre stanga. Probabil ca nu s-a gandit ca o sa se duca atat de mult fundul.

2) La cel cu Navara... se vede ca a luat cu rotile din stanga portiunea aia de zapada. Rotile din stanga au intampinat rezistenta la inaintare si au inceput sa forteze masina sa se duca inspre stanga (rotile stanga reduc viteza, cele din dreapta merg la aceeasi viteza), soferul probabil ca s-a speriat si a tras brusc de volan dreapta si de aceea dupa ce a iesit de pe zapada s-a dus direct in duba aia care l-a proiectat in tir. Trist. Si foarte socant videoclipul! Ditamai masina absolut spulberata. Chiar ca final destination.

 

 

In ceea ce priveste tehnici de condus, cautati pe youtube clipuri cu Tiff Needell. Va invata cum sa conduceti pe circuit (chestii care se aplica si la condusul agresiv in trafic), inclusiv pozitia la volan, va invata cum sa faceti drift controlat, etc.

Eu am invatat foarte multe despre controlarea unui derapaj din urmatorul videoclip:

 

http://www.youtube.com/watch?v=mRaHmU9bv4w

Edited by filon
Link to comment
Share on other sites

Ai explicat bine, dar n-o sa inveti niciodata din videoclipuri ceea ce de fapt faci cu un instructor in dreapta, poate ceea ce ti se pare ca faci bine faci rau si devine automatism.

 

Si cel mai greu e sa dezveti o deprindere invatata gresit.

Am invatat atat cat am putut cand am prins o portiune unde sa am mult loc liber, nimeni pe drum, etc.

Anul trecut am avut cam mare incredere in mine si am incercat un drift pe o straduta mai ingusta. O strada in jurul unui parculet, ca un rond asa... cu masini pe ambele parti. Am facut drift aproape jumate din rondul acela, adica vreo 30 metri, la viteza mica (era zapada pe jos). Mi-a iesit, dar MAAAAARE prostie din partea mea. Acum n-as mai face asa ceva. Mult prea riscant pe straduta aia mica. Cand am inceput driftul m-am dus putintel mai mult decat as fi vrut inspre un matiz. Am corectat cu mai multa acceleratie atunci.

 

Cu alta ocazie am incercat intr-un rond mare sa fac acelasi lucru. Mi-a plecat fundul, am tinut-o in drift vreo 10 metri timp in care tot acceleram pana cand am dat de o portiune unde nu era ud pe jos, era uscat. Pe la 50-60 pe ora... prinde aderenta dintr-o data cand eu eram cu a 2-a cu pedala la fund... imediat m-a intors... am incercat s-o prind, dar instant m-a aruncat si m-am trezit la 180 grade uitandu-ma de unde am venit. Mi-am ales locul ca era mult loc liber si n-aveam ce sau pe cine sa lovesc, deci pericol n-a fost. Dar am tot fortat masina... pana m-a muscat. Total vina mea.

 

Mi se pare ca prinde prea repede aderenta in clip.

O fi 4x4.

Cu tractiune spate fuge cel putin o data stanga-dreapta, dar la el imediat prindea aderenta si se redreseaza.

E un E34 535i normal. Are cauciucuri de iarna foarte bune. Prinde aderenta tocmai fiindca contrabracheaza cum trebuie. Lin si in acelasi timp cu rotatia masinii. De asemenea, ridica piciorul de pe acceleratie (dar nu de tot!) cand masina incepe sa prinda aderenta si isi schimba sensul de rotatie.

Edited by filon
Link to comment
Share on other sites

Cu tractiune spate fuge cel putin o data stanga-dreapta, dar la el imediat prindea aderenta si se redreseaza.

 

Cred ca e zapada afanata si nu zapada inghetara.

Drept urmare prinde aderenta mult mai repede.

 

Oricum, tipul e un idiot. Nu te joci pe drumurile publice.

Mai mult de atat, un condus de genul asta este foarte obositor. Daca ai de condus peste 50km cred si vrei sa conduci in stilul asta mai bine stai acasa.

Link to comment
Share on other sites

Niste cursuri de pilotaj deslusesc o mare parte din problemele astea.

 

Porsche Bmw Mercedes Audi si mai toate firmele astea serioase au in cadrul lor si cursuri de acest fel: defensive driving.

 

Acum sunt in niste discutii pentru a deschide o scoala de pilotaj cu toate cursurile adiacente unui condus prudent, corect, sportiv si ce se mai cere.

 

Stefane, asta ar fi un lucru foarte bun; dar, daca vrei sa ai succes, trebuie sa planifici profitul tau/vostru din NUMARUL de clienti/soferi.

Daca mergi pe acelasi drum ca si cei care au deja o scoala (vezi Titi Aur samd), este cam ....degeaba. La preturi de 1,000 euro nu vin decat cativa.

Eu sunt primul care vine, asa ca iti tin pumnii :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

merci, nu urmaresc profitul maxim ,bineinteles trebuie sa acopere cheltuielile cu logistica benzina cauciucurile etc,

 

dar mai mult de 4-500 nu va fi.la titi mai mult se vorbeste decat se sta in masina.

 

Pentru bmwclub si prieteni o sa fie un pret mai special. :thumbsup:

 

gen : http://www.youtube.com/watch?v=GlMJoJIPAiA

Edited by Stefan_e46
Link to comment
Share on other sites

merci, dar deocamdata activitatea competitionala o sa fie pe prim plan, dca se va concluziona si lucrul acesta cu atat mai bine.

 

E foarte multa birocratie pana iti dau toate atestatele , si mai trebuie sa gasesc si un loc potrivit unde sa ne putem desfasura activitatea.

Edited by Stefan_e46
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.