Jump to content

Redresare din derapaj


r0n1n

Recommended Posts

pai e logic.

 

masina/spatele derapeaza in dreapta, botul se duce in stanga, tu TREBUIE sa tragi DREAPTA, nu?!

 

ca sa corectezi derapajul, altfel intri'n parapet....nici sa tragi la maxim dreapta, ca apoi o dai din derapaj in derapaj.

 

taierea gazului/accelerarii e o alta treaba importanta, daca nu vrei s-o tii in drift, desi e destul de greu.

 

 

a fost zapada cacalau, nu v-ati jucat deloc? cum se exersezi mai bine daca nu pe zapada?! :) desi difera zapada de asfalt, ideea e aceeasi...

Edited by max83
Link to comment
Share on other sites

 

 

Orice masina a carui unghi de derapaj a depasit 45% nu mai poate fi redresata, ci poate doar sa-ti alegi locu unde te infigi.

aici te contrazic...

 

am avut un bmw vechi, fara nici un senzor pe el...

intr-o iarna mi-a fugit fundul de-a latul din cauza unei tampenii. mergeam in spatele unuia care mergea SUPER incet, chiar daca era zapada pe jos. cand am avut ocazia, am schimbat banda si am trecut pe langa el. Manevra de revenire pe banda initiala am facut-o cam brusc si cu acceleratia destul de apasata, astfel incat am ajuns in fata masinii depasite, de-a latul drumului si practic masina cealalta venea perpendicular pe mine.

 

Fara cauciucuri de iarna si absolut fara nici un sistem de control al tractiunii (nici macar abs nu avea masina aia), derapand de-a latul pe strada cu fata masinii orientata spre niste masini parcate, am reusit sa o redresez fara sa ma intorc 180 de grade si fara sa lovesc absolut nimic, nici borduri sau altceva.... si uite ca unghiul de derapaj era de 90 de grade.

Asta din experienta proprie, la volan.

 

si tot pe aceasta masina am experimentat si ce inseamna shift lock, fara macar sa stiu, pe vremea aia, ce inseamna, asta apropo de retrogradare. Intram intr-o intersectie si urma un viraj la dreapta de 90 de grade. Am fortat semaforul si aveam viteza prea mare. Desteptul de mine m-am gandit sa dau a 2-a, eu fiind intr-a treia. Mare greseala. Mi-a plecat fundul instant. Dupa un S desenat in mijlocul intersesctiei, am scapat fara nici o avarie. Idea e ca am putut redresa masina.

 

Si tot din experienta proprie, ca pasager, iti spun ca am mers cu cineva cu un Vito care mergea intentionat de-a latul pe strada, odata spre stanga, o data spre dreapta. Un alt user de aici de pe forum poate confirma (se afla si el in masina).

 

Deci, se poate controla.

 

Ps. Arabii aia de-i plin netul de ei cum merg de-a latul, aia cum redreseaza masina? Sau crezi ca sunt fake-uri filmuletele alea? Am vazut inregistrari cu derapaj la chiar mai mult de 90 de grade, practic masina mergand inainte de-a latul (chiar daca suna stupid) si cu botul masinii indreptat chiar spre spate, adica spre portiunea de drum de care tocmai a trecut

Edited by Rares_CJ
Link to comment
Share on other sites

..cred ca degeaba stim teoretic cum trebuie facut ca fara antrenament nu o sa faci niciodata asa cum trebuie, pt ca in momentul ala trebuie reactionat "instinctiv" .. instinc pe care nu il ai daca te ai antrenat ;)

 

Ca sofer amator, nu trebuie sa antrenezi niciun instinct. poti sa redresezi o masina prin sange rece si moderare. Nu vreau sa ma dau rotund, spun doar ca se poate.

Acuma, stand la calculator, ni se pare ca nu avem timpul necesar sa reactionam. Cand esti pus in fata faptului, crede-ma ca subconstientul preia controlul si vei face ceea ce trebuie fara sa realizezi asta. Si, in plus, apare efectul acela de dilatare a timpului, in care o secunda se transforma in zece.

 

sunt convins ca toti care am trecut prin asta avem aceeasi impresie

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Si mai important e ca nu trebuie luati ca exemplu toti arabii de pe youtube sau racerii de prin oras, sunt oameni care isi risca viata degeaba si mai rau pe a altora doar din orgoliu sau de a brava in fata cuiva.

 

Rares daca era asa ,. numai erau atatea accidente.

 

De multe ori masina ai domina pe soferi in situatii critice si nu invers.

Edited by Stefan_e46
Link to comment
Share on other sites

Faptul ca ti-a iesit o data, intamplator, si dupa aceea te-ai dat jos din masina si cand ai verificat pantalonii - erau uzi, nu inseamna ca sunt metode aplicabile. Omu` de mai sus vroia un sfat care aiba sansa de reusita cat mai mare.

Nu exista "un sfat".

Asa cum subliniaza si stefan, sunt multe lucruri de luat in calcul. Viteza, greutatea masinii, fwd / rwd / awd, starea anvelopelor, carosabil, experienta la volan, trafic, tipul drumului, etc

 

Sfatul cel mai bun, cel putin din partea mea, este acela de a incerca sa nu se ajunga deloc in situatia unui derapaj.

Nu cunosti drumul, nu cunosti masina, esti obosit, e noapte, etc... vorba aia : viata are prioritate!!

 

Oricum, eu nu as frana. In primul rand, trebuie luat piciorul de pe acceleratie. In al doilea rand, trebuie tinut ferm de volan si botul masinii trebuie indreptat spre directia dorita. Daca situatia nu e foarte grava, masina se va redresa singura (daca are un minim de control al stabilitatii/tractiunii)

 

 

p.s. nu are rost sa intram in polemica acuma. pentru mine au fost metode pe care le-am aplicat, inconstient, dar care au functionat. Am mai povestit aici pe forum anumite situatii aproape de limita in care m-am mai aflat, si uite c inca tastez. De curiozitate, cauta topicul lui Romulus cand un tir aproape s-a rasturnat pe el.

 

Nu situ dc sunt in stare sa fac asta.

E impotriva instinctului de conservare sa virez drepta cand masina derapeaza in dreapta.

 

Gandeste-te ca virand in derapaj, cu alte cuvinte tragand de volan in aceeasi parte in care derapeaza masina, nu faci nimic altceva decat sa incerci sa tii fata masinii pe asfalt si sa o ndrepti in directia in care ai vrea sa mergi. E simplu

Edited by Rares_CJ
Link to comment
Share on other sites

 

De multe ori masina ai domina pe soferi in situatii critice si nu invers.

 

Asa e. Din pacate. Lucrul care trebuie retinut e ca este de preferat ca noi sa controlam masina, nu alte forte asupra carora nu avem control. sau avem, dar prea putin si, cateodata prea tarziu.

Link to comment
Share on other sites

 

Gandeste-te ca virand in derapaj, cu alte cuvinte tragand de volan in aceeasi parte in care derapeaza masina, nu faci nimic altceva decat sa incerci sa tii fata masinii pe asfalt si sa o ndrepti in directia in care ai vrea sa mergi. E simplu

 

Asa e.

E logic ce spui tu.

Link to comment
Share on other sites

r0nin, iti spun din experienta mea: daca iti fuge spatele intr-o curba, virezi in directia in care a fugit spatele. Sa zicem stg. Cat de in stanga, e in functie de viteza si de cat de mult a fugit spatele. Cand isi va pierde inertia si forta de frecare va fi mai mare, ea se va indrepta si o va lua brusc la stanga, deoarece tu esti cu volanul virat in partea aia. Atunci, poate cu foarte putin timp inainte, indrepti volanul. Super repede. Daca nu il indrepti te vei trezi derapand in cealalta parte. Toate astea fara acceleratie.

 

Chestiile astea ajungi sa le simti, dupa ce exersezi putin. Partea naspa e ca nu ai unde exersa ...

Edited by september child
Link to comment
Share on other sites

Si aderenta ce e? ;)

 

Iar in momentul deraparii e o gramada de frecare acolo.

 

 

LE: mie imi place topicul asta, sincer. Poate cineva cu mai multa experienta(am vazut ca avem colegi ce participa la raliuri) isi da cu parerea.

Edited by september child
Link to comment
Share on other sites

Un sfat pentru toti cei interesati: mergeti la karting.

 

E distractiv, e educativ. Bani bine investiti.

Chiar daca e un traseu fara trafic din contrasens sau alte conditii si traficul de zi cu zi, fortele care actioneaza sunt aceleasi.

O mica corectie, kartul are 100 kg, pe viraje ai cam 0 inertie.

 

O masina are 1500 2000 2500 kg, pe viraje forta dubla inertiala.

 

De-asta Raikkonen nu prea a facut nimic in WRC pentru ca automatismele sale erau setate pentru aderenta maxima, pe cand rallly reprezinta exact opusul= lipsa adederentei.

 

September_child, in momentul derapajului pe asfalt,frecarea de fapt este foarte mica deoarece cauciucul numai adera, exact ca pe zapada-gheata.

 

PS:din moment ce topicul e foarte frumos disputat va propun sa vizionati emisiunile Best Motoring unde se explica foarte bine tehnicile de baza ale pilotajului.

Edited by Stefan_e46
Link to comment
Share on other sites

Stefan, nu zic nu.

Tin minte ca unde mergeam la kart, in cluj, era un traseu interior si pista era dintr-un asfalt foarte alunecos. Era negru, ca bitumul, dar foarte fin si sticlos. Era foarte usor sa ma arunc pe dupa curbe cu kartul...

 

P.s. colegul september_child zicea "Cand isi va pierde inertia si forta de frecare va fi mai mare" si nu mi se pare gresit deloc. Se refera, cred eu, la momentul in care masina nu mai derapeza, fortele de inertie care au provocat derapajul nu mai exista, deci forta de frecare creste (adica aderenta), moment in care masina poate zvacni in directia opusa virajului... Poate am inteles gresit.

Edited by Rares_CJ
Link to comment
Share on other sites

Video e cumva the king of drift?

 

Mea culpa, am intrebat inainte sa dau play.

 

Si ca un mic offtopic: nu inteleg cum poate conduce ala cu ghetele alea. Am o pereche de Asics Onitsuka Tiger, editie limitata, speciali pentru condus. Dar au talpa moale. Am impresia ca se muleaza talpa pe pedale, ceea ce chiar nu-mi place. Cei mai ok papuci de condus care i-am avut pana acuma au fost de la sparco.

Edited by Rares_CJ
Link to comment
Share on other sites

Daca forta de frecare ar fi mare= aderenta superioara consecintele fortei centrifuge ar fi anulate.

 

Si ajungem intr-un punct sensibil pe care multi nu al cunosc,condusul pilotajul nu inseamna numai actiunea acceleratiei si franei dar si cunoasterea multor elemente de fizica,

Edited by Stefan_e46
Link to comment
Share on other sites

Din cat am avut ocazia sa ma joc cu masina, pot spune ceva de genu' : vrei sa derapezi mai mult, accelerezi; vrei sa te opresti din derapaj si sa incerci sa te redresezi/opresti, apesi ambreiajul si lasi masina sa curga. Bineinteles, in timpul asta trebuie sa rotesti covrigul in directia si unghiul potrivite.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.