Jump to content

am atins doua fire


Recommended Posts

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Aici depinde de mai multi factori. Tipul sigurantei, ce circuit protejeaza... etc...

 

Adica, in functie de circuitul protejat si de tipul sigurantei, O siguranta de 10A se poate arde si la 5A si la 10A si la 11A, nu? thumbsup.png

Link to comment
Share on other sites

Guest poleposition

acum eu nu ma pricep, insa gandesc in felul urmator: siguranta aia probabil nu functioneaza la valoarea ei maxima in primul rand si in al doilea rand ce orice rahat de genul asta, are o marja, adica nu va pocni la 10 amperi ci probabil la 15 sau chiar mai mult.

 

is dobitoc..au ba ?

Link to comment
Share on other sites

O siguranta are tolerante foarte mari. CLa asta se mai adauga faptul ca are o inertie termica destul de mare si nu cedeaza instantaneu.

 

O siguranta de 10A poate ceda si la 15A. Pentru instalatie nu este grav pentru ca se incalzesc firele insa in 100-300ms nu apuca sa se deterioreze izolatia. Astfel, toleranta sigurantei nu este critica daca ea se arde suficient de repede.

 

Exista acum modele matematice care simuleaza destul de bine comportamentul unei sigurante. De aici, se aleg si firele si conectorii pentru restul instalatiei.

Link to comment
Share on other sites

O siguranta are tolerante foarte mari. CLa asta se mai adauga faptul ca are o inertie termica destul de mare si nu cedeaza instantaneu.

 

O siguranta de 10A poate ceda si la 15A. Pentru instalatie nu este grav pentru ca se incalzesc firele insa in 100-300ms nu apuca sa se deterioreze izolatia. Astfel, toleranta sigurantei nu este critica daca ea se arde suficient de repede.

 

Exista acum modele matematice care simuleaza destul de bine comportamentul unei sigurante. De aici, se aleg si firele si conectorii pentru restul instalatiei.

 

Da-mi si mie te rog materialul de unde te-ai inspirat cand ai citit ce ai subliniat mai sus... sunt doar curios.

Teoretic, logica-mi spune ca o siguranta de 10 A trebuie sa reziste la un curent maxim de 10A, nicidecum la 15 A, vorbind pur teoretic.

Link to comment
Share on other sites

@Paul

 

Lucrez in domeniul electrotehnic, nu in electronica auto, deci nu ma pot pronunta 100%. Din ceea ce stiam o siguranta poate admite chiar si de 10 ori curentul nominal, asta pentru o foarte scurta scurta perioada de timp. Mai babeste, poate functiona o ora la 11 A si 10 ms la 50 A - timpi aproximativi. Daca cunosti raspunsul mai in detaliu, nu strica sa invat ceva in plus. :)

 

dy2

 

A fost o intrebare la misto?

 

Later edit: Un exemplu sunt sigurantele pentru protectia circuitelor de alimentare a motoarelor electrice, care sunt proiectate, reglate sa admita curenti mult mai mari decat cel nominal, pentru perioade de timp destul de mari (secunde), deoarece motoarele absorb un curent mult mai mare la pornire decat cel nominal.

Edited by m_3512
Link to comment
Share on other sites

O siguranta de 1A nu se va arde in general nici la 1A si nici instantaneu. Timpul in care se arde o siguranta si curentul la care se arde depinde de tipul sigurantei si de curentul aplicat sigurantei.

 

Ca idee, exista mai multe tipuri de sigurante - lente, normale, rapide, ultrarapide, termice. Se aleg in functie de circuitul ce trebuie protejat - cele termice sau lente pentru motoare, cele ultrarapide pentru circuitele electronice, cele normale sau rapide pentru circuite obisnuite gen iluminat, transformatoare.

 

De exemplu o siguranta rapida de 3A se arde in 60 de minute la un supracurent de 4A. La un curent de 6 A se arde intr-o secunda. La 20A se arde in 10 ms.

 

Sigurantele ultrarapide trebuie sa se arda in mai putin de o semiperioada - 10 ms. Se utilizeaza de obicei la protectia semiconductoarelor de putere.

In general se ard in 20-100 ms la un curent de 3 ori mai mare decat cel nominal si ajung pana la 3 ms la un curent de 10 ori mai mare decat cel nominal.

 

Mai exista sigurantele termice care sunt facute sa actioneze la un curent mai mare cu 20-40% decat cel nominal intr-un interval de timp de ordinul minutelor si in 0.1 s la un curent de 10 ori mai mare decat cel nominal. Se folosesc de exemplu la protectia la suprasarcina a motoarelor electrice.

 

Sigurantele auto (cele aflate in tabloul de sigurante) sunt sigurante normale. In cazul unui scurtcircuit, curentul printr-o siguranta de 10A poate atinge lejer 50A pana cand se arde siguranta.

Link to comment
Share on other sites

Paul, asa ceva voiam sa aflu.

Acum, ma intereseaza de ce scrie pe sigurante si ce semnifica 1,2,3,5,10, 20, 30A, etc... ?

 

dy2

 

A fost o intrebare la misto?

 

Nu a fost o intrebare la misto, efectiv s-au postat o gramada de variante, iar cu postul meu am sperat sa fortez mana cuiva sa dea date exacte, sa inteleaga toti ce citesc acest topic care-i treaba cu siguranta si amperajul.

Link to comment
Share on other sites

O siguranta de 1A nu se va arde in general nici la 1A si nici instantaneu. Timpul in care se arde o siguranta si curentul la care se arde depinde de tipul sigurantei si de curentul aplicat sigurantei.

 

Eh... uite ca eram pe aproape... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Paul, asa ceva voiam sa aflu.

Acum, ma intereseaza de ce scrie pe sigurante si ce semnifica 1,2,3,5,10, 20, 30A, etc... ?

Siguranta este un dispozitiv extrem de simplu. Un conductor fuzibil care se topeste la o anumita temperatura. Nu este un dispozitiv de precizie ca sa poti avea pretentia ca se arde la fix 10,6 A. Tolerantele unei sigurante sunt extrem de mari.

 

Valoarea trecuta pe o siguranta fuzibila este valoarea maxima a curentului care poate trece prin siguranta fara ca aceasta sa se arda. Nu este valoarea curentului la care se arde siguranta!

Asa trebuie privite lucrurile si totul devine clar :) .

Link to comment
Share on other sites

Dar nu e niciun secret treaba asta cu sigurantele. Se invata inca din primii ani la orice facultate cu profil electric. Gasesti teorie cata vrei pe net.

 

Si nu cred ca pe un utilizator obisnuit l-ar putea interesa chiar toate detaliile legate de modul in care se formeaza si se stinge arcul electric in momentul topirii fuzibilului sau ce tip de materiale se foloseste la sigurante.

Link to comment
Share on other sites

Paul, un raspuns tehnic este oricand binevenit, in locul unui raspuns ambiguu.

Daca citesc si altii raspunsul tau, probabil, nu vor mai infasura cu lite sigurantele arse!

 

 

Valoarea trecuta pe o siguranta fuzibila este valoarea maxima a curentului care poate trece prin siguranta fara ca aceasta sa se arda. Nu este valoarea curentului la care se arde siguranta!

Asa trebuie privite lucrurile si totul devine clar.

Sa inteleg ca niciodata o siguranta nu se va arde la un curent mai mic decat cel specificat pe ea, dar se va putea arde doar la unul mai mare decat scrie pe siguranta, corect?

Mersi de informatii, sper sa fie utile si altor colegi de forum.

Edited by dy2
Link to comment
Share on other sites

Paul, trebuie sa te contrazic aici.

 

Modelele pentru sigurante uzuale, sunt intr-adevar cunoscute la scoala.

 

In zilelel noastre, cablajul a ajuns sa fie extrem de greu si de scump. Din acest motiv se incearca optimizarea la maxim atat a numarului de fire, cat si lungimea si grosimea. O optimizare nu se poate realiza decat dupa multe studii, simulari si teste.

 

Am vazut cum se testeaza cabluri, ce laboratoare folosesc. Nu numai rezistenta la coroziune, la diversi agenti gen ulei, combustibili, lichide dar rezistenta la indoire, la vibratii, ciclii de temperatura, socuri de curent.

 

Modelele de care vobesc eu, sunt modele special facute pentru a putea optimiza cablajele si au la baza date de material venite direct de la producatorul de sigurante.

 

Ai dreptate ca exista curenti foarte mari pentru timp foarte scurt. Insa daca timpul este destul de scurt, curentul mare ramane "inofensiv"

 

P.S. Am participat la ceva discutii pentru o noua platforma de masini, masina fiind inca la stadiul de planuri nici macar prototip. Aveau mari problemedin cauza grautatii cablurilor. Solutia a fost plasarea unor module elctronice una in fata si una in spate care comunicau pe CAN. S-au scurtat astfel firele cu mult iar sectiunea firelor a scazut pentru ca protectia electronica fiind mai rapida, in caz de scurt circuit, si un cablu ceva mai subtire poate rezista.

Link to comment
Share on other sites

Acum revenind un pic mai la subiect: o siguranta auto permite trecerea unui curent prin circuit de valoare suficient de mare si timp suficient incat sa topeasca si sa lipeasca contactele unui releu? Edited by m_3512
Link to comment
Share on other sites

Te-am contrazis la partea de modele de sigurante. Cele uzuale "de bucatarie" se gasesc pe net.

 

La o masina relativ noua, ansamblul cablu-conector-siguranta, are la baza modele matematice si dezvoltate "custom" care nu se gasesc pe net.

 

O siguranta poate sa se arda repede sau dupa un timp doar pentru ca face parte dintr-un circuit care are un cablu scurt respectiv lung. Modelul sigurantei in acest caz, va lua in considerare si lungimea si parametrii respectivului cablu. Pe baza acestor rezultate se vor defini parametrii tuturor acestor componente.

Link to comment
Share on other sites

va multumesc foarte mult pt sugestii si e foarte interesanta discutia cu sigurantele

acum vreo ora m_am gandit sa pun totusi acea mufa si sa alimentez ecranul ,prin surprinderea mea functioneaza totul perfect DAR nu se aprinde ecranul (presupun ca din cauza nu am emulatorul de gateway)si cand scot mufa de la ecran incepe iarasi sa o ia razna

am sa il las momentan asa pana primesc emulatorul si mai vedem pe urma ce se intampla

va multumesc inca o data

Link to comment
Share on other sites

Te-am contrazis la partea de modele de sigurante. Cele uzuale "de bucatarie" se gasesc pe net.

 

La o masina relativ noua, ansamblul cablu-conector-siguranta, are la baza modele matematice si dezvoltate "custom" care nu se gasesc pe net.

 

O siguranta poate sa se arda repede sau dupa un timp doar pentru ca face parte dintr-un circuit care are un cablu scurt respectiv lung. Modelul sigurantei in acest caz, va lua in considerare si lungimea si parametrii respectivului cablu. Pe baza acestor rezultate se vor defini parametrii tuturor acestor componente.

 

Ca tot discutam discutii, eu vad aici 2 chestii aiurea:

1. E aiurea sa spui ceva de genul eu stiu care e treaba, dar nu pot sa va spun ca e secret. Mai bine nu mai spui nimic.

E ca si cand la o discutie despre cat fac 2+2 sa vina cineva sa spuna: Mai, eu stiu rezultatul, dar nu pot sa va spun pentru ca modelul matematic dupa care calculam noi cat fac 2+2 este strict secret.

E aiurea pentru ca suna ca nuca-n perete, ca nimeni nu te-a pus sa dezvalui cine stie ce secrete. E aiurea pentru ca discutia era la un nivel lejer, nu e vorba de cine stie navete spatiale. E aiurea pentru ca teoria legata de sigurante si de modelul matematic este pusa la punct de foarte multa vreme. La ce tolerante au sigurantele, faptul ca modelul utilizat este mai precis cu 1% chiar nu conteaza.

 

2. Calculul sigurantelor este pus la punct de multa vreme pentru situatii mult mai complexe decat cele ce apar in auto.

Linii electrice lungi exista de cand s-a inceput a se transporta energia electrica pe distante mari. Si teoria este pusa la punct de multa vreme. Si in cazul acestor linii situatia este cu mult mai complexa decat cea dintr-o instalatie electrica auto.

Link to comment
Share on other sites

Eu am scris doar ca nu pot sa ii trimit lui @Dy2 modelul, nu am scris nimic de nave spatiale.

 

Apoi am scris cat se poate de "lejer" despre cum se pune problema, de ce se optimizeaza si care ar fi metodele. Sa privesti o siguranta ca un singur element intr-o instalatie electrica pe o masina moderna este gresit. Trebuie privit intreg ansamblul.

 

Pana una alta, vad ca tu ai venit si spui ca totul este banal, cu sfaturi "gasesti pe net" cand chiar nu este cazul. Dar daca chiar este cazul sa analizam ce postam fiecare, ce spui tu este incorect. Cunoscand situatia doar am adaugat informatii despre domeniul auto, pe un forum dedicat auto.

 

Daca tu consideri ca o masina in ziua de asta are "tablouri de sigurante" calculate pe baza unor foi scanate din manuale de pe vremea lui Ceasca, treaba ta...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.