Jump to content
Intalnire BMW Club 2025, hai si tu! Acum votam locatia si luna cand va avea loc. ×

Recommended Posts

Deoarece am avut niste probleme cu debitmetrul, intre timp m-am documentat si ca multumire pt ajutorul dat de cativa membri ai forumului m-am gandit sa dau si eu ceva inapoi "comunitatii".

Datele sunt preluate si traduse din mai multe surse. Nu garantez pt exactitatea si corectitudinea datelor prezentate.

 

 

Ce este debitmetrul ?

 

Debitmetrul (eng. mass airflow sensor) este un dispozitiv folosit de calculatorul masinii pt a masura cantitatea de aer care intra prin

filtrul de aer (preferabil :). Informatiile obtinute prin masuratoare sunt folosite apoi de calculatorul masinii pt a seta cantitatea optima de amestec

aer/combustibil. In mod clar un furtun gaurit dupa debitmetru (aer fals) va influenta intr-o masura mai mare sau mai mica comportamentul

masinii (amestecul calculat nu va reflecta cantitatea reala de amestec aparuta) iar un furtun gaurit inainte de debitmetru va lasa loc

mizeriilor care il pot contamina.

 

 

 

Tipuri de debitmetre: VAF (Vane Meter Sensor)(mai vechi), MAF (Mass Air Flow), "coldwire" MAF, Karman vortex sensor(mai vechi), membrane sensor

 

 

Deoarece MAF este cel mai folosit in general (cel putin la BMW), voi continua cu acesta.

 

MAF poate fi de 2 tipuri: fire de platina (platinum wire sau hot wire) si foita de nickel (nickel foil grid / hot film)

 

 

Cum functioneaza ?

 

Curentul electric este folosit pentru a masura cantitea de aer care intra. Senzorul (mai exact niste termistori) sunt incalziti la o temperatura

mult peste a aerului exterior (mai exact cu 80 gr. Celsius peste pt senzori de tip hot-film, si cu aprox. 100 gr. Celsius pt senzorii hot-wire).

Aerul trece peste senzori, ii raceste si de aceea creste si cantitea de curent electric necesar pt a ii putea incalzi din nou la temperatura necesara.

Deoarece curentul electric necesar variaza proportional cu temperatura si densitatea aerului care patrunde din afara, cantitatea de curent electric

este direct proportionala cu masa aerului care intra in motor. Din debitmetru sunt trimise impulsuri electrice care sunt traduse de calculatorul

masinii in valori pt a crea amestecul aer&combustibil ideal.

 

In ce consta un debitmetru tip "hot wire" ?

 

Un termistor, un tranzistor (sau mai bine zis un circuit electronic de control), un fir de platina

 

 

De ce debitmetrul tip "hot wire" pare a avea 2 senzori in interior ?

 

Unul este termistorul (care masoara temperatura aerului care intra) si celalalt este firul de platina (care este mentinut la temperatura constanta

in raport cu termistorul).

 

 

Ce simptome prezinta un debitmetru defect/"pe duca" ?

 

Relanti care fluctueaza, consum de combustibil in exces, motorul "da in nas", probleme la pornire, Check Engine Light se aprinde,

performante mai slabe ale motorului, ezitare in accelerare, amestec prea bogat sau prea sarac, erori la sondele lambda, etc. etc.

 

(atentie: simptomele difera de la caz la caz; ex: consuma combustibil dar relantiul nu fluctueaza)

 

 

De ce se strica ?

 

- Mizeria care trece de filtrul de aer contamineaza senzorii din debitmetru (praf, reziduri de la diversi vapori)

 

- Reziduri care se depun de la vapori care se intorc dinspre admisie (vapori de combustibil, vapori de ulei).

Recomandare: verificati valva PCV/separatorul de ulei ! Pe acolo se pot intoarce aburi cu vapori contaminati.

 

- "Rateurile" pot cauza ca elementele (senzorii) din debitmetru sa crape, din cauza presiunii care apare in motor.

 

- Debitmetrele tip "hot wire" fabricate de Bosch au un ciclu de auto-curatare, in care firul de platina este incalzit la 1000 de grade pt o secunda

dupa ce motorul este oprit. Aceasta incalzire este comandata de computerul masinii prin intermediul unui releu. Astfel impuritatile sunt arse.

De asemenea mai este folosit un releu pt alimentare. Daca cumva debitmetrul d-voastra Bosch este stricat poate fi de la releul de alimentare; daca

nu merge in parametrii poate sistemul de auto-curatare nu mai functioneaza - celalalt releu este stricat.

 

Cum se curata ?

 

- Preferabil cu alcool izopropilic. Produsul de curatat nu trebuie sa fie pe baza de/sa contina ulei. Nu trebuie niciodata zgariati, periati sau atinsi cu

suprafete dure senzorii din interior (asa cum fac unele persoane la bujii - in mod gresit).

Se mai gasesc produse pe piata gen "mass air flow sensor cleaner", "air sensor cleaner" etc.

 

Ghid de curatare, poate fi considerat general valabil (cel putin la bmw):

http://superiorvehiclerepair.com/bmw-repair-bmw-e36-318i-cleaning-mass-air-flow-maf-sensor.html

 

Cum se verifica ? (va rog aici cautati ceva mai exact pe net)

 

- Circuitul debitmetrului se masoara cu un ohmmetru (majoritatea multimetrelor au si asa ceva).

- Senzorul in sine poate fi verificat aplicand curent la terminalele corecte, sufland aer pe senzor si masurand cu un voltmetru.

 

Pt debitmetrele cu 3 contacte, un terminal va fi masa, urmatorul va fi cel de semnal, iar ultimul cel de curent (plusul).

Se conecteaza minusul de la voltmetru la masa masinii (atentie nu va fi o zona vopsita), si se probeaza terminalele cu plusul (cablul rosu)

de la multimetru. Terminalul cu masa nu va afisa nimic, unul din cele doua va avea constant 5 V, iar celalalt (care va fi cel de semnal) va

prezenta un voltaj care variaza intre 0,6 (0,4-0,8 la relanti) si 4,5V (chiar 5V in acceleratie maxima) in functie de acceleratie.

Daca in timp ce accelerati si decelerati voltajul va urmari acceleratiile (adica va creste sau va scadea), senzorul functioneaza.

 

Pt debitmetrele cu 4 sau 5 contacte, principiul este aproape acelasi, dar trebuie verificat in functie de vehicul.

 

Debitmetrele tip "hot film" se verifica cu un osciloscop, deoarece informatiile despre aerul care trece prin debitmetru vor fi trimise/codificate

sub forma de modificari in frecventa (variatii in Hertzi). Un debitmetru functional dar contaminat poate trimite semnale bruste/intarziate/disproportionate,

asta traducandu-se printr-o variatie non-liniara a rotatiilor pe minut (rpm).

Explicatie: pt debitmetrele tip "hot film", undele sunt dreptunghiulare, frecventa creste prop. cu aerul intrat, amplitudinea ramane constanta.

 

Reprogramare dupa schimbarea debitmetrului ?

 

Daca cumva modelul debitmetrului este identic, mai mult ca sigur ca nu necesita o resoftare, dar nu va bazati pe aceasta supozitie, verificati.

Daca cumva insa producatorul a trecut la producerea unor debitmetre noi pt acelasi model de masina (adica a corectat erori

de fabricatie a debitmetrului) si tu ai debitmetrul modelul anterior, trebuie facuta o reprogramare a soft-ului masinii, ca sa se "pupe" cu noul debitmetru.

de ex: http://www.air-mass-meter.com/2008/bmw/0-928-400-527-or-0-928-400-314-%E2%80%93-re-programming-needed/

 

 

In rest, dupa cum va dati seama, curatarea debitmetrului nu este o solutie garantata, ci uneori trebuie pur si simplu schimbat.

 

 

Succes !

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.