Jump to content

Turatia corecta


avanzato67

Recommended Posts

Salut,

Detin un 318D din 2008 si pana acum am condus doar masini pe benzina. Am o intrebare legata de turatia corecta pentru un diesel. Cand ajung undeva la +2000 tpm, in bord imi apare un indicator sa-i dau treapta superioara (asta in cazul in care nu-s intr-o acceleratie continua, gen depasire). Ma gandesc ca stie masina la ce turatie sa stea, nu? Obisnuit fiind cu un benzinar, vin aici sa intreb cum e ok? La ce turatii se simte cel mai bine un diesel? Am auzit pe multi care ziceau sa n-o las sub 2500 - 3000 ca se strica turbo.

Multumesc anticipat.

Link to comment
Share on other sites

uita-te in specificatiile tehnice si vezi de la ce turatie iti incepe cuplul maxim.

incearca sa schimbi vitezele astfel incat in treapta superioara turatia sa nu scada sub cea de cuplu maxim.

 

eu de obicei schimb in asa fel incat in treapta superioara sa fie turatia peste 2000 rpm.

Link to comment
Share on other sites

Se strica tot la D daca mergi subturat.

Cu cat mai turat cu atat mai bine.

 

da de unde le stii tu prietene pe toate nu-mi dau seama, esti de o inteligenta crasa

tu schimbi ca tartanii la 2000 pe benzina si aia la diesel sa schimbe neaparat la 4000

ia spune-ne tu ce se strica daca schimbi la 2236.33 rpm la diesel?

Link to comment
Share on other sites

De ce stiam eu ca benzina se conduce turata si dieselul nu? Toti imi spuneau ca au diesel, cuplu bun la turatii mici, fac ce vor cu masina la 1700-2000 turatii, super placere sa o conduci. Sa inteleg ca nu e ok sa o schimb sub 2500?

 

Faptul ca ai cuplul mai bun la diesel in turati mici fata de benzina NU are nici o legatura sanatatea motorului.

Link to comment
Share on other sites

da de unde le stii tu prietene pe toate nu-mi dau seama, esti de o inteligenta crasa

tu schimbi ca tartanii la 2000 pe benzina si aia la diesel sa schimbe neaparat la 4000

ia spune-ne tu ce se strica daca schimbi la 2236.33 rpm la diesel?

 

Eu schimb la 4500 de fel nu vad ce legatura are asta cu topicul?

Eu i-am dat un sfat treaba lui ce face cu el.

Iar tu prieten taran poti sa schimbi si la 1000 daca ai bani de piese.

Link to comment
Share on other sites

nu era vorba de tine

nici nu stiu ce masina ai

nici nu ma deranjeaza la ce turatie schimba

poti sa-i pui modul eco sa schimbe la 1500

 

Eu schimb la 4500 de fel nu vad ce legatura are asta cu topicul?

Eu i-am dat un sfat treaba lui ce face cu el.

Iar tu prieten taran poti sa schimbi si la 1000 daca ai bani de piese.

ok tartane

Link to comment
Share on other sites

Daca n-o tii in blana se duce dracu turbo :)

Deci sub 4500 sa n-o lasi.

 

salut,

vin si eu cu o intrebare...cam cat ar trebui sa fie valoarea la relanti la un benzinar?am un 320 vanos...di n 94....la mine sta pe undeva pe la 550 rpm...si mi se pare cam putin...

multumesc

Link to comment
Share on other sites

Se strica tot la D daca mergi subturat.

Cu cat mai turat cu atat mai bine.

 

Partial ai dreptate, generatia noua de diesel suporta turatii ceva mai mari, dar asta nu inseamna ca e si "sanatos"

 

Daca vrei sa menajezi un motor diesel 100% nu o faci cu turatii ridicate!

Link to comment
Share on other sites

 

http://bmwclub.ro/forums/style_images/11182120826/spacer.gif

Cum conducem daca motorul e diesel?

 

 

 

Exista discutii numeroase pe aceasta tema, a modului de exploatare a motorului diesel in traficul real, cu adevaruri si bineinteles cu folclor, asa ca o sa incercam sa reglementam putin aceste idei, pentru ca oricine foloseste un automobil cu motor diesel sa o faca asa cum trebuie. Si probabil o sa scapam de multe aberatii care se aud, cum ca motorul diesel, mai ales cel cu turbo, ar fi mai putin fiabil, ca turatiile ridicate dauneaza, ca iarna nu porneste si asa mai departe...

 

Vom aseza motorul diesel la locul lui firesc, in galeria marilor realizari ale tehnicii moderne si vom explica avantajele si dezavantajele sale, precum si felul in care trebuie tratat pe perioada vietii sale, pentru a oferi randament si satisfactii maxime utilizatorului.

 

Diferentele esentiale in exploatarea unui motor diesel fata de un propulsor similar, dar alimentat cu benzina, apar din constructia si principiile de functionare diferite. Dieselul porneste doar prin comprimarea combustibilului in camera de ardere, motorul pe benzina este pornit prin scanteile provenite de la bujii.

 

Dieselul, pentru a obtine performante similare cu propulsorul pe benzina, are nevoie de supraalimentare, ca atare constructia sa este ceva mai complicata, de unde si legendele care apar, ca atunci cand dieselul cade, costurile de reparatie sunt mari.

 

In general, un motor diesel modern common-rail are printre principalele componente o pompa de injectie de inalta presiune, injectoare, bujii incandescente, un intercooler si o turbina, precum si diversi senzori, ingenios "aranjati" in jurul blocului motor. Fara indoiala, majoritatea sunt piese de inalta tehnicitate, asadar sunt scumpe... Pompa de injectie apare si la motorul pe benzina, dupa cum unele propulsoare cu aprindere prin scanteie pot fi si supraalimentate cu turbo. Asemanarile se opresc insa aici...

 

Ce inseamna o exploatare rationala a motorului diesel? Foarte succint insemna o pornire si o folosire normala, o intretinere regulata si conforma cu manualul de service, precum si o oprire corecta. Respectarea unor reguli simple de utilizare a unui motor diesel, in functie de anotimpurile anului, duce la o viata lunga si lipsita de griji a acestuia si implicit a proprietarului masinii respective.

 

Pornirea

Pe timp de vara, pornirea unui motor diesel se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi din bord, se actioneaza cheia pentru pornirea motorului. Se asteapta cateva secunde pentru stingerea martorului de presiune a uleiului, dupa care se poate demara automobilul. Orice alte artificii facute la pornire sunt inutile si incorecte.

 

Iarna, trebuie indeplinite minime conditii pentru o pornire usoara si fara probleme a motorului diesel: bateria in stare buna, bujiile incandescente functionale si obligatoriu motorina de iarna in rezervor. Daca aceste conditii sunt indeplinite, pornirea se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi si a martorului de functionare a bujiilor incandescente (poate dura mai mult, in functie de temperatura de afara), se inchid toti consumatorii inutili (radio, lumini, etc), se actioneaza cheia de contact. Motorul trebuie sa porneasca fara probleme din prima incercare.

 

Dupa pornire, se asteapta cateva secunde, pana la o jumatate de minut, dupa care se va pleca cu automobilul, mentinand o turatie in jurul a 2200 rpm (depinde si de motor), pana la incalzirea completa a motorului, dupa care se poate folosi regimul de turatie normal, indicat in manualul de utilizare. Orice fortare a motorului rece, prin turarea excesiva si inutila in gol, functionarea indelungata la ralenti si folosirea turatiilor ridicate in mersul normal, inainte de incalzirea completa, sunt elemente foarte daunatoare sanatatii motorului.

 

Important: bujiile incandescente sunt actionate automat, in functie de temperatura ambianta! Uzual, temperatura prag de functionare a acestora este de 15 grade Celsius. Peste aceasta temperatura bujiile nu se incalzesc, asadar neaprinderea martorului nu inseamna ca sunt defecte, ci ca nu este nevoie de ele pentru ca motorul sa porneasca. Bujiile defecte se inlocuiesc doar cu bujii de acelasi tip si marca; in cazul in care nu se gasesc ca cele existente pe motor, se va cumpara un set nou, cu caracteristici similare si se vor inlocui obligatoriu toate. Daca temperatura este cu multe grade sub 0, timpul cat sta aprins martorul este mai mare.

 

Exploatarea

Exista ideea ca dieselul este normal sa mearga la turatii reduse, de aceea multi folosesc schimbari frecvente ale vitezelor, mentinand turatia in jurul a 2000 rpm sau chiar mai jos, in speranta unui consum redus si a unei fiabilitati crescute a motorului. Gresit! Un diesel modern poate avea regimul de mers continuu uzual la circa 4000 rpm, unele motoare mergand pana la 5200 rpm; a tine un astfel de motor la doar 2000 rpm nu are cum sa fie o idee buna.

 

Asadar, in exploatarea motorului diesel trebuie sa se tina cont de doua aspecte importante: turatia de cuplu maxim, unde raspunsul motorului la solicitari este foarte prompt si turatia la care turbina supraalimenteaza motorul efectiv, moment in care turbina este supusa unor solicitari fizice importante la nivelul pieselor rotative. Mai precis, turbina functioneaza tot timpul cat motorul este pornit, insa eficacitatea ei se simte pe o plaja de turatie (zona de lucru).

 

Nu dorim sa intram in explicatii tehnice, ci ne vom rezuma la a explica modul cum trebuie utilizat motorul corect. Totusi, trebuie mentionat un fenomen daunator ce apare datorita turbinei, cunoscut intre specialisti sub denumirea de "surge". "Surge" este situatia in care turbina livreaza mai mult aer decat poate motorul sa inghita in acel moment, ceea ce cauzeaza un surplus de aer in admisie. Urmarea imediata: valuri de presiune inapoi in turbo, favorizand aparitia fenomenului de "forfecare" a axului sau paletelor turbinei, deci distrugere iminenta.

 

Presupunand ca motorul este deja la temperatura sa normala de regim, mai exista o restrictie ce se aplica in utilizare: pana cand turbina intra in zona sa de lucru, adica undeva peste 1800 rpm, nu se va accelera cu pedala la fund. Practic, se pleaca cu treapta I pana la circa 2200 rpm, se schimba treapta a doua, se accelereaza uniform, fara a depasi jumatate din cursa pedalei de acceleratie, pana la atingerea turatiei lucru a turbinei, dupa care se poate folosi pedala de acceleratie fara restrictii. Astfel se evita pe cat posibil aparitia fenomenului periculos denumit "surge"...

 

Mai pe romaneste, atata timp cat motorul este in ture peste 2000 rpm, se poate accelera fara grija; pana la atingerea a 2000 rpm, in orice treapta de viteza, se recomanda insa o accelerare progresiva. Atata timp cat turometrul indica o turatie intre 2000-3800 rpm, cu variatii in functie de specificul fiecarui motor (la 1,7l CDTI Opel cu turatia maxima de 5200 rpm folosesc uzual schimbari ale treptelor la peste 4000 rpm si turatii de mers continuu de 3500-4000 in orice treapta - evit in treapta I).

 

Oprirea motorului

Se pare ca o cauza importanta a cedarii turbinelor la motoarele diesel este si oprirea incorecta a acestora, in ciuda specificarii metodei de oprire in toate cartile tehnice ale automobilelor diesel. Asadar, dupa rulajul indelungat in regim de autostrada, la turatii ridicate, sau urban cu semafoare frecvente, odata ajunsi la destinatie nu orpiti motorul imediat! Racirea brusca a turbinei poate afecta buna functionare a acesteia, cu efecte din cele mai neplacute la nivelul lagarelor, adica scoaterea din uz a turbinei.

 

Corect si recomandat este ca la sosirea la destinatie sa lasam motorul sa "rasufle" putin, ca turbina sa se raceasca. E suficient un minut la ralenti pentru a prelungi viata turbinei: pana stingeti radioul si va adunati ce aveti de luat din masina, lasati motorul sa mearga, o sa va bucurati de el mai mult...

 

Intretinere

Dincolo de faptul ca trebuie urmate indicatiile din cartea de service, cu privire la intervalul reviziilor, se recomanda un ulei bun si consumabile de calitate. Important pentru sanatatea motorului si in special a turbinei este filtrul de aer: daca turbina prinde numai putin praf e suficient pentru a se distruge rapid. Utilizati doar consumabilele recomandate de constructor, un ulei neconform sau un filtru de aer prost pot distruge turbina si uzeaza motorul, un filtru de motorina de calitate indoielnica poate duce la distrugerea pompei de injectie, cu costuri de reparatie foarte mari.

 

Nu este de neglijat nici calitatea motorinei folosite: practici ca cele uzuale pe la noi, adica folosirea motorinei cumparate de pe la diversi soferi de camion sau de prin statii de combustibil anonime, poate avea efecte neasteptat de proaste pentru motorul diesel. Alimentati cu motorina buna, adecvata sezonului, chiar daca este usor mai scumpa: cativa euro economisiti nu justifica reparatii de mii de euro la motor

 

 

 

 

cred ca zice bine, nu ? rolleyes.gif

Edited by sbircris
Link to comment
Share on other sites

Zice bine, in afara de asta:

 

"Dieselul porneste doar prin comprimarea combustibilului in camera de ardere"

 

pentru ce sunt copiate de pe clubopel banuiesc, daca ai si o bestie deaia de opel td poti sa urci la 5000 in fiecare zi de nervi

eu ma intreb cum poti schimba numai la 4500 la un 3000d in bucuresti de ex

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.