Jump to content

de ce tzopaie ?


Recommended Posts

ieri n-am mai rezistat si am incercat niste demaraje in forta, nu mai facusem de mult. procedura a fost de fiecare data aceeasi: turez la 3-4000, dau drumul la ambreiaj si calc acceleratia la fund. rezultatul ? in loc sa aud un scirt prelungit si frumos, una din roti tzopaie pe asfalt.

 

sint tare curios cine ar putea sa-mi explice fenomenul. in trecut faceam scirt toata viteza I si putin a II-a. de atunci am urmatoarele chestii noi:

 

- ambreiaj (disc + placa + rulment)

- toata suspensia (bucsaraie, amortizoare, flanse, TOT)

 

multumesc

Link to comment
Share on other sites

He, he, domul (cine pana mea?!?), bine ai venit in lumea "wheel hop"-ului :blink:

 

Doi ani m-am chinuit sa-mi dau seama de ce face masina asa. Iar raspunsul pe care l-am primit, din mai multe surse independente, este ca trebuie sa ma obisnuiesc cu ideea. Destul de greu de inghitit, pentru ca, la E28, wheel hop-ul este foarte sever.

Lumea zice ca este o manifestare specifica suspensiei spate cu brate semitrailing. Faptul ca unghiul de cadere al rotilor spate variaza odata cu incarcarea / descarvarea puntii spate, combinat cu elasticitatea fixarii bratelor semitrailing, rezultata atat din bucsile bratelor cat si din buscile subframe-ului, conduce, in anumite conditii de aderenta, la aceste oscilatii nedorite.

Concluzia generala a celor care au E28 a fost ca suspensia spate pur si simplu nu se preteaza la plecari cu rotile puntii spate patinand ("burnout"-uri). Este foarte probabil ca aceeasi explicatie sa se aplice si la E30, desi imi inchipui ca severitatea topaielii rotilor e mai mica la E30.

Unii au obtinut rezultate ceva mai bune inlocuind bucsile de la subframe cu unele mai putin elastice. Altii, au afirmat ca, dupa ce au eliminat jocurile din planetare, fenomenul de topaiala s-a mai diminuat.

 

La mine (de retinut, suspensia spate este inca asa cum a facut-o mama ei, in 1986, cu exceptia suportului de diferential), am observat ca:

a. rotile topaie mai mult cand incerc sa plec in forta:

- pe asfalt, cand este frig sau racoare afara;

- in orice situatie cand pe jos este ud (ploaie, etc.);

b. topaiala se reduce sau chiar dispare cand incerc sa plec in forta:

- pe piatra cubica uscata;

- pe asfalt uscat, cand este foarte cald afara;

- pe asfalt cand am in masina ceva mai multa greutate pe puntea spate (pasageri, bagaje, etc.)

 

Efectul negativ al topaielii rotilor se manifesta in special asupra transmisiei.

De fiecare data cand roata spate rupe aderenta, apoi o recastiga, se transmit doua socuri babane in tot lantul transmisiei: planetara, diferential, cardan, cutie viteze. Sa ma mai mir oare de ce cardanul meu are jocuri ingrijoratori de mari in cuplajul din spate?

Link to comment
Share on other sites

um...

 

eu auzisem o alta teorie, coform careia, daca roata tzopaie atunci ai probleme cu ambreiajul. evident nu e cazul, setul meu de ambreiaj are maxim 1000km.

 

nu cred ca e30 nu se preteaza la asa ceva, fie si numai pentru ca am vazut nenumarate in "actiune", inclusiv a mea cu ceva vreme in urma.

 

am uitat sa precizez ca acum posed niste cauciucuri de vara foarte, foarte proaste (vechi - 1998- deci intarite, destul de tocite). totusi asta m-as astepta sa favorizeze patinarea.. de exemplu daca sint pe piatra cubica sau e un minim de umezeala pe orice teren, invirt rotile (roata) in gol timp nelimitat.

 

urmeaza sa mai fac teste si sa trag concluzii...

Link to comment
Share on other sites

nu cred ca e30 nu se preteaza la asa ceva[...]

am uitat sa precizez ca acum posed niste cauciucuri de vara foarte, foarte proaste

- Eu stiu povestea din punct de vedere E28. Desi suspensia la E30 este similara conceptual, totusi difera. Deci, cum am spus mai sus, ma astept ca la E30 lucrurile sa fie mult mai putin grave decat la E28.

- Foarte probabil ca pneurile sa fie primul lucru pe care sa merite sa-l schimbi. Cand este suficient de cald afara astfel incat pneurile sa fie moi si sa poata lasa usor urme de cauciuc pe asfalt, practic scap de topaiala. Ca idee, si eu folosesc pneuri destul de vechi (productie 2000 - 20001).

De retinut, n-am avut niciodata ocazia sa testez cu pneuri noi, sau, situatia ideala, pneuri foarte putin rulate (3000..7000 Km).

 

Te rog ca, de indata ce tragi noi concluzii, din testele pe care o sa le faci, sa postezi aici pe site. Ma intereseaza foarte mult.

Link to comment
Share on other sites

eu cind am luat masina i-am pus si cauciucuri noi. dadeam scirt fara nici un fel de probleme, desi toata suspensia era praf. adica... TOATA.

 

ma gindesc ca alta problema ar mai putea fi amortizoarele spate. alea nu le am chiar noi, desi par sa se comporte foarte bine si in mers, si cind ma las pe masina.

Link to comment
Share on other sites

dadeam scirt fara nici un fel de probleme, desi toata suspensia era praf.
Este oare posibil ca, tocmai deoarece suspensia este praf, sa se reduca topaiala din cauza ca bucsile nu mai au elasticitatea necesara mentinerii acelor oscilatii? Adica, ar fi culmea ca sa topaie acum mai tare, tocmai pentru ca suspensia este OK?

La E28-ul meu suspensia spate e totusi in stare buna (OK, nu perfecta), in ciuda vechimii.

Link to comment
Share on other sites

eu ma gindesc asa: daca ambreiajul e bun (ok, daca ar fi praf ar prinde din 2 in 3, e normal sa apara socuri/topaieli/etc), cupla elastica dintre cutie si cardan e buna (asemenea), atunci toata puterea transmisa ajunge in bune conditii la roti. daca puterea e prea mare si rupe aderenta, rotile se pot ridica de la sol. aici vine suspensia si trebuie sa le tina pe pamint. deduc ca e o problema din suspensie, mai precis arc + amortizor. alte piese nu cred sa fie implicate aici. partea ciudata e ca arcurile mele mi se par extrem, extrem de dure, desi sint arcuri de lungime normala (nu stiu sa exista arcuri lungi sport...).

 

mai mult, am supraumflat rotile spate, deci ar trebui sa patineze fara probleme.

 

:blink: :)

Link to comment
Share on other sites

Eu am schimbat amortizoarele in 2001. N-am observat vreo schimbare. Amortizoarele sunt Bilstein si au trei pozitii de reglaj pe inaltime. Am incercat toate trei pozitiile - din nou, nici o schimbare.

Din 2001 pana acum s-au mai uzat ceva amotizoarele respective... totusi, n-am remarcat vreo schimbare in ceea ce priveste topaiala.

Obs: evident, eu ma refer la E28...

Link to comment
Share on other sites

problema asta cu tzopaiala o am eu in fiecare iarna si numai cu roata din dreapta....eu cred ca se manifesta din cauza cauciucurilor foarte tari....tzin sa mentionez ca am umblat toata iarna cu cauciucuri de vara si imi tzopaia de multe ori, dar numai pe zapada...pe asfalt nciodata.... :blink:
Link to comment
Share on other sites

ai cauciucuri de iarna cumva ?

21012[/snapback]

 

acum nu. cu alea de iarna puteam sa dau scirt toata treapta I. din pacate le-am schimbat cu cele de vara exact o data cu schimbarea bucsaraiei spate, asa ca nu e concludenta cauza :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.