Jump to content

Modificari pentru NK (1500-2000) si 1602-2002


blue charon

Recommended Posts

Iata o lista de modificari menite sa va faca viata usoara fara sa compromita aspectul masinii. Originalitatea va suferi o sa spuna puristii, dar daca veti conduce o masina modificata subtil cum urmeaza, veti aprecia diferenta. Toate modificarile efectuate de mine pe masina mea.

 

Frine: discul solid de 272mm poate fi schimbat cu cel de la seria 3.0L, S, Si, care e ventilat. Diametrul e acelasi, trebuie regaurit la patru gauri (4x100) in loc de 5 (5x120) Va mai trebuie si etrierii, sau doar distantierii cu pricina de la masina donoare. Asta nu e pentru 2002. Atentie, exista si unele modele de NK care nu accepta modificarea fara inlocuirea amortizorului pe fata cu totul caci urechile de prindere a etrierului sunt mai apropiate de centru rotii si au si o distanta mai mica intre ele. Acete masini au avut un etrier cu o singura pereche de pistoane dar cu alta prindere. A nu se confunda cu cele cu 2 pistoane dar care au prinderea normala, identica cu cea de la etrierul cu patru pistoane (cel mai frecvent intilnit).

 

Carburatia

 

DGV 32/36 e un carburator progresiv (dublu corp) care intra la fix pe suruburile unei galerii de admisie de la modelele 320 din anii 70 (atentie, exista unele cu injectie)

 

Cutia de viteze

 

Poate fi folosita 245/5, 245/10 si alte modele in 5 trepte, prima mai usor de facut, a doua mai greu, e mai mare un pic. 245/5 e mai greu de gasit bineinteles. Masini potential donoare 320, 318i, 320i. Toate au a cincea overdrive, foarte buna la drum lung, a patra 1:1 ca la 232, 242 (cutiile folosite pe NK, 2002). Un ambreiaj de 282mm e bine de pus si el cit aveti cutia jos. Trebuie modificat cardanul (prima sectiune), se taie, se sudeaza, se echilibreaza. Daca gasiti un 2002 cu cinci viteze, luati tot de la motor pina la diferential exclusiv. Nu prea cred, dar ca sa stiti. Atentie, cind desfaceti cardanul, marcati doua repere si il infigeti la loc exact in pozitia in care a fost, altfel nu va fi echilibrat si o sa vibreze. Daca modificati cardanul, atelierul o sa marcheze pozitia de asamblare. va mai trebuie si un suport special pentru levierul schimbator (se scurteaza suportul vechi), si scurtarea tijei de control, in functie de cutie (unele sunt mai lungi, altele mai scurte, putin, dar difera)

 

Atentie la unele modele mai noi (post 1987) de 318 care au alt raport diferential (mai scurt), acelea nu sunt overdrive.

 

Exista si alte variante mai complicate, mai performante, deocamdata atit.

 

Aprinderea

fara pretentii, un dispozitiv pertronix, vreo 90US$, pe ebay, plus posta din america, valoreaza toti banii pe care n-o sa-i mai dati pe platine, condensatoare (care se arunca, pentru ca nu mai trebuie) si nervii cu Dwell-metrul si lera, nu mai conteaza daca patratul axului delcoului s-a tocit, rotunjit, etc. Ca sa nu mai zic daca doamne fereste distrugeti filetul in platoul delcoului. Bobina Bosch GT40 (rosie), mai exista si una albastra, daca o gasiti cu atit mai bine. Fire 8mm silicon, ce gasiti, aia e, daca au si capete lungi si mai bine, ca sa nu va mai frigeti de galeri cind trageti de ele.

 

Bare de torsiune

Unele au (Ti, TiLux) altele n-au. In fata 21mm grosime, nu stiu de unde sa va spun sa o luati, dar daca o gasiti e o diferenta ca de la cer la pamint cu ea. 2002 are de 19mm. 2002Tii are de 21, dar nu cred sa v-o dea cineva. Pe spate eu am luat de la un 635csi.

 

De la un 735csi mai nou si luxos am luat frina de mina, excelenta, cu axul pe rulment cu ace, nu mai trag de boltul care largeste gaura in suport, intra fara modificari.

 

Scaunele de 320 Recaro sunt frumoase, si se monteaza cu usurinta, mult mai comode, mai ales la drum lung.

 

Semnalizatorul si stergatorul (intrerupatoarele) se potrivesc de la modele mai noi, unele sunt mai ergonomice, se infig direct in conectoarele existente (sau trebuie schimbate conectoarele, nu mai stiu), firele sunt aceleasi, viteza a doua la stergator se cupleaza si ea acolo, se renunta la butonul din bord, se poate adapta si functia intermitenta cu un pic de efort.

 

Oglinzi laterale, de la 2002, modelul mai tirziu, dreptunghiulare, cromate, au avantajul ca sunt tratate special (sticla) pentru a micsora reflexele de lumina puternice, orbitoare. arata superb, va trebuie placa de baza, doua gauri in usa, usor. Oglinzile sunt cam scumpute in stare decenta, cam greu de gasit. exista doua marimi. Cele mari (seria 3.0S, L si altele) sunt cam prea mari.

 

cadrul motorului. unele modele au acelasi cadru ca la 2002, dar cu alta pozitionare a suportului tamponului din dreapta si cu alta piesa de atasare a tamponului la bloc pe dreapta. Pe stinga difera doar piesa de atasare, e o imagine in oglinda a celei de la 2002. tampoanele sunt identice. Cine n-are acest cadru isi va dori sa il aiba cind va dori sa schimbe tamponul din stinga al motorului care este NLA. Eu de exemplu. Schimbarea este directa, fara modificari la nimic altceva odata ce ai piesele enumerate mai sus.

 

Roti

Aicea exista nenumarate variante mai bune sau mai proaste. Nu incercati rotile Alpina de 13" de la 2002 pe NK ca nu merge. discul de frina e mai mare si nu incap rotile peste el. Alpina a facut roti de 15" (recomandabile, dar atentie la offset si latimea rotii sa nu atinga pe undeva) si de 16". Eu am Alpina 16", 7" latime cu cauciucuri 205/50/16, incap la fix, offset +27. Ambele variante apar din cind in cind pe ebay in germania, pregatiti-va cu ceva bani si atentie in ce stare sunt caci costa ceva sa le faci ca lumea. Vopseaua sarita e semn rau caci sarea distruge aluminiul cind ajunge la el. Exista si alte variante asa cum am spus, BBS, Alpina de otel (foarte rare, foarte frumoase), samd, samd. Si rotile recomandate mai sus pot avea si 8' latime, poate pe sapte merita, pe fata nu recomand, o sa atinga, pe spate nu sunt sigur, da nu o sa fie departe. Cercetati offsetul inainte sa cumparati.

 

Mai vorbim

Edited by blue charon
Link to comment
Share on other sites

Speechless!

Acum am citit ce-ai postat si nu-mi revin.Am gasit raspuns la toate intrebarile mele. Ramai cu noi astia care credem in retroBMW-uri ,please.

:blink: RESPECT! rico

Link to comment
Share on other sites

O modificare pe care iarasi n-o sa o regrete posesorii de 2002 si alte modele din seria respectiva este trecerea la frine mari pe fata. 2002Tii are aceste frine, ceea ce inseamna ca daca puneti mina pe o punte de fata de 2002Tii sunteti pe drumul spre succes. Acestea sunt insa foarte rare, si nu cred ca aveti multe sanse. Exista insa alte doua cai de a obtine acelasi rezultat. Prima cale (mai scumpa) este sa cumparati kit-ul de schimbare de la Korman, din America care vine cu tot, inclusiv amortizoarele (care trebuie schimbate, pentru ca va trebuie etrierii mai marie de E3, E9(=NK) care nu se potrivesc pe suportul de pe amortizorul de 2002 obisnuit. Am impresia ca ei vind si un kit care are inaltimea suspensiei ajustabila, ceea ce va permite sa inaltati si sa coboriti masina pe drum, in cinci minute. Cam scumput, asa cum spuneam, dar daca banii nu sunt o problema....cautati pe net "Kormanfastbmw", ei se ocupa de racing serios cu NK si 2002 in America.

Cea de a doua cale este sa gasiti un NK care poate fi sacrificat. Atentie, sa nu fie un model timpuriu (1500-1800) care au etrierii mici de 2002, cu simplu circuit! Ca sa verificate, e simplu, va uitati la etrieri si trebuie sa fie la fel de mari ca cei de E3. Si aici exista modele cu simplu si dublu circuit, alegerea va apartine, dar mi se pare ca 2002 n-au avut decit simplu circuit, asa ca vedeti ce faceti.

 

Trebuie luat de la masina donoare: placa de montare a capatului amortizorului, amortizorul cu tot (inclusiv arcul care e mai tare), etrierii. Discurile solide se pot schimba cum am aratat mai sus cu cele ventilate de E3, gaurite la 4 gauri, e simplu. Eu am folosit un disc original (solid) cu patru gauri, pe care l-am adus in aliniere cu o gaura de pe discul cu cinci (cercul gaurilor e identic la cele doua discuri), si am folosit o piesa strunjita pentru centrarea gaurii din mijlocul discurilor. Se poate folosi orice aicea, o teava, un tambur vechi, etc. Ramin deci de dat doar trei gauri, folositi un burghiu adecvat, bine ascutit (recomand nou) ca sa nu deviati gaura, lucrati curat si incet, cu rabdare, tineti masina de gaurit perfect perpendicular ceea ce se realizeaza mai ales apasind incet pe ea, nu tare sa o fortati sa intre, caci un burghiu ascutit va intra singur foarte bine. O masina de gaurit cu stand, mare e si mai buna, caci ofera precizie mai buna.

 

Desfaceti amortizorul vechi, puneti pe cel nou cu arcul si placa de sus a amortizorului gata montata, montati discul, etrierul, cuplati racordul frinei, aerisiti frina, reglati directia (neaparat), si gata! o sa aveti nevoie probabil de un ajutor sa infigeti capatul amortizorului sus in cele trei gauri de 8, doar pentru ghidaj, nu e neaparat dar e mai usor.

 

Rezultate: frina mult mai puternica (absolut necesara mai ales la masini modificate), mai eficienta in general, caci un disc mai mare se incinge mai greu, daca o sa coboriti vrodata pe un munte mai lung (Transfagarasan) o sa vedeti diferenta. Suspensia mai tare, ruliu mai mic in curbe rapide, manevrabilitate mai buna a masinii.

Succes

Edited by blue charon
Link to comment
Share on other sites

Un alt lucru pe care mi l-am amintit este schimbarea bucselor suspensiei cu bucse de poliuretan, al caror beneficiu este o mult mai buna durabilitate, si mult mai precisa directie, suspensie, etc., datorita duritatii mai mari a poliuretanului. Asta nu inseamna ca mergi ca-n caruta, ci doar ca jocurile induse de bucse sunt mult mai mici. Kiturile se gasesc, masina mea are peste tot numai poliuretan. Sunt in total 4 bucse "D" la montarea pe sasiu a barelor de torsiune (2 fata, 2 spate), 16 la conectorii bara de torsiune-brat inferior, 4 la bratele inferioare fata (sasiu-brat 2: stinga-dreapta, 2 brat inferior-tija de control, iarasi stinga-dreapta) inca 2 la conexiunea tija control-sasiu (st/dr), si 4 la bratele inferioare spate, 2st/2dr. In total vreo 30.

 

Se poate inlocui si placa rulmentului de la capatul de sus al amortizorului fata, dar nu va recomand, daca nu folositi masina doar pe circuit, si chiar si atunci e bine sa aveti citeva perechi la dumneavoastra de schimb, caci se desprind frecvent din montura metalica si nu se repara. In plus transferul vibratiilor de la suspensie la caroserie se face mult mai direct si o sa va cam clantane dintii pe strada.

 

Mult mai utila mi se pare o bara rigida intre partea superioara a amortizoarelor fata, care rigidizeaza caroseria frumos, nu mai apare flex diagonal la o curba mai brusca, deci roata din interior nu se mai ridica asa usor de la pamint. Aceste bare exista de cumparat gata, habar n-am cit costa instalarea e un fleac, aveti grija sa aiba gaurile pozitionate corect, caci se folosesc suruburile placii superioare a amortizorului.

Edited by blue charon
Link to comment
Share on other sites

Salut, am gasit un 1502 intr-o stare jalinca,(fara semnale pe laterala fata,bara,pompa de frana,carburator,radiator...de Dacie), dar cu o ciudatenie ; are cutia de viteze in sase(6),trepte +marsarierul.Eu am un 1602'71(E10),si m-ar interesa daca se potriveste la mine. Cutia mea are doar patru si la drum simt nevoia de'a 5cea. Enybody?

Noroc!

rico

Link to comment
Share on other sites

Nu cred ca exista cutii cu sase viteze care sa s epotriveasca pe masinile astea. Daca poti sa ajungi sub masina fa o poza cit de proasta o fi, dar sa se vada seria cutiei (ori pe dreapta ori pe stinga, ori pe capac, sub flansa cardanului se vede un numar cu multe cifre. Primele patru cifre sunt esentiale. Vezi si mai vorbim.
Link to comment
Share on other sites

Aici puteti vedea frinele pe disc solid si etrierul cu o singura pereche de pistoane cum au unele modele de 1800. Amortizoarele astea spuneam mai sus ca trebuie schimbate inainte de a trece la frinele ventilate.

Daca urmariti tot topicul o sa vedeti discurile de 2002Tii instalate, cu etrierul in fata de data asta. amortizoarele de NK permit instalarea etrierilor si in fata si in spatele discului:

 

http://thedotcommune.com/NK/board/viewtopic.php?t=345

post-4905-1174225293_thumb.jpg

Edited by blue charon
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Am schimbat azi sasiul motorului. Iata citeva poze si teoria.

post-4905-1191670163_thumb.jpg

Aici vedeti deasupra sasiul vechi si cel nou dedesubt. Am galvanizat sasiul nou, ca sa termin cu problemele cu rugina (nu sunt frecvente la sasiul asta, dar cine poate sti, n-are rost). Saiul de schimb provine de la un 2002, dar este identic cu cel folosit pe unele NK. Norocosii au deja acest sasiu pe masina. Din cite am investigat eu masinile mai vechi (1969) ca a mea (1970) au acest sasiu (nu toate). Masini mai vechi de 1969 am vazut doar citeva si ele nu aveau acest sasiu. Probabil ca a fost folosit doar pentru o scurta vreme de BMW, cine stie din ce motiv. Oricum, problema pricipala este ca masinile cu sasiul ca al meu au un tampon pe partea stinga la motor care nu se mai fabrica, si e si mai fragil, deci o problema de inlocuit. Daca va uitati pe Wallot&Nesch o sa le vedeti pe amindoua.

Link to comment
Share on other sites

Minunatul website nu-mi da voie sa revin la mesajul vechi asa ca o sa continui aicea. iata alte citeva poze cu cele doua sasiuri, ca sa vedeti mai bine deosebirile.

post-4905-1191672651_thumb.jpgpost-4905-1191672698_thumb.jpgpost-4905-1191672721_thumb.jpgpost-4905-1191673492_thumb.jpgpost-4905-1191673645_thumb.jpgpost-4905-1191673714_thumb.jpgpost-4905-1191672622_thumb.jpg

Aicea vedeti metoda folosita ca sa ridic sasiul spre masina si sa fixez in acelasi timp suruburile.

post-4905-1191672750_thumb.jpg

E bine sa aduceti saaiul usor in sus, ii prindeti usor suruburile, dupa care prindeti cutia directiei, altfel o sa va chinuiti sa asezati cutia la gauri daca sasiul e strins tare in suruburi ca o sa preseze in cutie destul de tare (din cauza arcurilor acelea de pe coloana de directie-axul volanului)

Edited by blue charon
Link to comment
Share on other sites

Hai ca devine de-a dreptul ridicol. E chiar asa de imposibil sa lasati oamenii sa termine de postat fara sa inchideti accesul la modificarea postului, domnilor moderatori/webmasteri?

 

In fine, iata explicatiile pentru postul de mai sus. Pozele din rindul de sus arata vechiul si noul sasiu, observati diferentele. Mai departe vedeti cele doua tipuri de tampoane pentru partea stinga a motorului si felul in care se ataseaza la motor. A patra poza pe primul rind arata tamponul tip vechi (care nu se mai fabrica) in pozitia corecta pe motor. Atentie, in prima poza din al doilea rind, noua brida de montare a tampoinului pe motor e pusa cu susul in jos. A doua poza pe rindul doi arata cele doua tipuri de tampoane si bridele aferente fiecaruia (stinga vechi, dreapta noi).

 

Iata mai jos bridele de montare a tamponului de pe partea dreapta a motorului. Tamponul asta e acelasi, numai bridele difera, si pozitionarea tamponului care sta cu partea cu doua suruburi in jos (deci sta d-andaratelea).

post-4905-1191675017_thumb.jpgpost-4905-1191674968_thumb.jpgpost-4905-1191674907_thumb.jpg

Vedeti aici cum sta brida veche pe motor in partea dreapta. Observati cele doua gauri care va spun cum sta tamponul. Mai departe vedeti pozele cu brida noua linga cea veche ca sa se inteleaga care sunt deosebirile. Nu e mare lucru, si pozitia relativa motorului fata de sasiu ramine aceeasi, insa din cauza ca sasiul are placa la care se ataseaza tamponul plasata diferit (vedeti mai sus) si tamponul trebuie mutat un pic mai in fata.

 

O mentiune importanta aicea. Din cauza ca la 2002 motorul sta mai spre inainte fata de NK, bridele de atasare la motor sunt unice pentru NK. Nu puteti sa la folositi pe cele de 2002, asa ca nu ajunge sa gasiti un subsasiu de 2002, va trebuie si bridele cu pricina. Asta mi-a fost foarte greu de aflat, caci nu am avut la dispozitie niciodata un NK cu subsasiu de 2002 sa ma uit si sa compar pe viu pina nu am pus mina pe masina care a donat piesele din poze (mi-a luat citiva ani sa o gasesc).

 

Daca exista nelamuriri, inca nu e montat motorul in masina, asa ca se mai pot face poze.

Edited by blue charon
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Salut,

Poti sa ma ajuti, te rog sa-mi gasesc un kit de aprindere (pertronix) pentru delco-ul meu. Am intrat pe site la pertronix dar nu am inteles nimic. Codul OEM al delco-ului este 0 231 115 072 (Delcou platina). Am incercat sa gasesc altul sau sa-l repar pe al meu dar nu s-a putut. Pe de alta parte nu vreau nici sa dau o avere pe un delco,adica cel mai ieftin costa 370 euro fara transport. Multumesc din suflet pentru tot ajutorul care m-i l-ai oferit pana acum . BMW 1602, year nov 1970

Aurel

 

Salut,

Ai cumva un delco-u cod OEM 0 231 115 072 (Delcou platina), BMW 1602 nov 1970. Multumesc !

Link to comment
Share on other sites

Nu merge,chief, am incercat. Diferenta o face melcul de la axa cu came, pentru ca axa de E30 se invarte invers si asta inseamna ca platoul de avans de la delcou ramane blocat, plus ca din cauza canalului de ungere de pe axul delcoului imi impinge uleiul in sus adica spre platoul de avans. Imi trebuie neaparat o _chiulasa_ de M10 pana in '76,pentru ca doar aia are axul cu came ca a mea,dupa '76 toate sunt invers. In poza cu schema distribuitorului poti sa vezi ca, cama care deschide platina este foarte uzata si nu mai da scanteia care trebuie, de aceea cautam un delco second. Pun si o poza atas ca sa ma crezi ca am incercat. Multumesc frumos !.

Aurel

 

Da, nu pot sa pun poze nu stiu din ce motiv. Daca vrei da-mi o adresa de mail, ceva. Vorbim

Edited by aurelrico
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.