Jump to content

DIY - schimbare ulei cutie automata GM 5L40E


Ice_man

Recommended Posts

Buna ziua,

 

Pentru cine vrea sa-si schimbe singur uleiul in cutia automata GM 5L40E (si nu numai), am sa explic procedeul care l-am efectuat zilelele trecute, dupa ce am luat mai multe informatii de la mecanici si de pe internet.

Dupa cum se stie, BMW nu recomanda schimbarea uleiului in cutiile automate sustinand ca este lifetime. Nimic mai fals. M-am convins singur de asta atunci cand am vazut uleiul din cutia mea negru ca pacura si cutia schimband, dupa operatiune, mult mai fluid treptele de viteza.

 

Nu vreau sa facem un topic: e bine sa schimbi uleiul vs nu e bine sa-l schimbi. Sa trecem la treaba.

 

Avem nevoie de:

 

-un canal sau elevator

 

-un metru de furtun transparent de 1cm diametru

 

-o pompa de 1/2 sau 1 litru (pentru umplerea cutiei cu ulei)

 

-un bidon (vas) gol de 10-12 litri gradat

 

-filtru si garnitura de ulei

 

-10 litri de ulei DEXRON VI (economic merge si DEXRON III)

 

-cheie torx 4.5 pentru busoanele de ulei, tubulara de 10, surubelnita stea, inelara de 13, carpe curate, un litru de diluant si o zi libera.

 

Uleiul din cutie (aproximativ 9 litri) circula in interior, iese printr-o conducta metalica in radiatorul de racire reintrand in cutie printr-o alta conducta identica. Aceasta ultima conducta ne va ajuta sa schimbam si uleiul din convertizor.

 

Se pozitioneaza masina pe canal cu motorul cald, se desfac scuturile si se goleste uleiul din cutie in vas sau bidon gradat. Se desfac cele 20 de suruburi ale cutiei cu tubulara de 10. Se demonteaza baia de ulei si filtrul. Filtrul se demonteaza tragand usor in jos de el. Atentie la garnitura care de regula ramane atacata pe cutie. Se trage cu un patent ascutit. Se elimina garnitura veche, se curata locul unde o sa vina cea noua. Uleiul ramas in baie si filtru se scurge in vas. Se curata si se spala baia de ulei cu diluant inclusiv magnetul care se afla acolo. Eu am fost surprins sa vad cat de negru era uleiul vechi in comparatie cu cel nou care avea o culoare rosu deschis. Se monteaza garnitura si baia. La final o sa avem aproximativ 5 litri de ulei scurs in vas.

Baia de ulei se poate achizitiona de aici.

 

Atentie la cuplul de strangere la suruburile de la baie! Nu se vor strange exagerat, pericol de rupere a suruburilor, ele sunt facute sa cedeze la un anumit cuplu, ca sa nu strice filetul carcasei cutiei. Se strang in diagonala.

 

Desfacem busonul de umplere care se afla pe stanga cutiei in partea din fata dinspre motor si incepem sa umplem cutia pana cand uleiul va curge pe la orificiul de umplere. Am folosit o pompa Hazet de 1/2 litru care se poate achizitiona de aici.

 

Uleiul folosit este nemtesc, marca Mannol. Mai multe informatii despre acest ulei se gasesc pe www.mannol.de

 

Cine este mai pretentios poate utiliza DEXRON VI. Pentru masina mea am folosit varianta mai economica DEXRON III si am achizitionat 10 litri de aici. Un cost total al schimbului de ulei net inferior celui practicat de orice service.

 

Dupa ce am umplut cutia cu ulei, se pune busonul si cu cheia de 13 se desface surubul care tine conductele ce vin de la radiatorul de racire si intra in cutie (deasupra busonului de umplere). Se trage usor conducta inferioara si strange la loc surubul pentru tine fixa pe cea superioara. Pe conducta inferioara ce tocmai am demontat-o se monteza prin usoara presare tubul transparent de 1 cm diametru, capatul celalalt al tubului introducandu-l in vasul cu uleiul scurs din cutie.

Se porneste motorul pentru aproximativ 5-10 secunde cat cutia sa pompeze 2-2.5 litri de ulei. Se opreste motorul, se completeaza din nou uleiul in cutie (se desface busonul de umplere, se pune ulei pana curge prin orificiu, se monteaza busonul). Pornim din nou motorul pentru cateva secunde si cand au curs iarasi aproximativ 2.5 litri vedem ca uleiul a inceput sa schimbe culoarea din negru in rosu, semn ca uleiul proaspat a ajuns in covertizor. Ideal este sa avem o cantitate mai mare de ulei achizitionat gen 12-15 litri ca sa facem o curatire cat mai buna a cutiei. Este nevoie de doua persoane, una sa supravegheze operatiunea jos si alta sa porneasca si sa opreasca motorul.

 

Montam conducta de ulei la locul ei (atentie la garnitura subtire care se afla pe ea sa nu o pierdem), umplem cutia cu ulei, montam busonul si pornim motorul. Trecem cutia prin toate pozitiile cate 2-3 sec P-R-N-D de 2-3 ori si cu motorul pornit desfacem busonul de umplere si completam cu ulei pana cand o sa curga pe la buson. Strangem busonul si plecam sa facem o tura de proba. Cutia va schimba mult mai lin vitezele. Ne intoarcem, mai verificam o data nivelul cu motorul pornit, montam scuturile si facem curatenie la locul de munca.

 

Cam atat, o zi buna.

Edited by Ice_man
  • Like 3
  • Downvote 1
Link to comment
Share on other sites

Teoretic da. Cine are tester Inpa sau Dis verifica temperatura cred ca 80 grade C. In TIS scrie exact. Si apoi face nivelul. Asta, daca e prea pasionat.

 

Practic, cum am spus mai sus. Se face nivelul, se da o tura usoara cu masina, uleiul se incalzeste si se face din nou nivelul.

Link to comment
Share on other sites

T de umplere trebuie sa fie intre 30-40C sau chiar pana la 45C in tari cu clima foarte calda. Eu sunt de parere ca trebuie monitorizata, cel putin cu un termometru extern. Eu am facut acum vreo 2 saptamani schimbul la 5hp24a si prima data am umplut-o cand deja ajunsese la aproape 45C iar la o saptamana mai tarziu am verificat nivelul si am inceput de la 30C iar pana a ajuns la cca 33-34C au mai intrat 500ml, diferenta de 10-12C s-a tradus in cei 500ml.

 

Sfatul meu e sa se lase masina peste noapte si operatiunea sa inceapa a 2a zi, in felul acesta esti sigur ca o poti umple corespunzator la T optima.

 

In locul tau l-as mai verifica tinand cont de T, altfel dupa cum spui ca ai facut cred ca e posibil sa ai cateva sute de ml lipsa, nu stiu cat de mult afecteaza pe termen lung, insa pe mine, dupa ce prima data nu am mai avut timp sa stau sa se raceasca sub 40C si am inchis-o la cca 45C, m-a bantuit ideea ca lipseste din ulei si de aceea pana nu am facut a 2a verificare nu am avut liniste :).

 

Nu trebuie sa dai o tura cu masina, pe loc, cu piciorul pe frana tot timpul si trecand-o print PRND imediat creste T.

 

uite aici un DIY profi de la ZF:

Edited by mik15
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.