Jump to content

clima e36 - principiul de functionare


pyu

Recommended Posts

Din cate am inteles eu, la e36 clima functioneaza in felul urmator (cand e compresorul activ):

- panoul de control verifica temperatura vaporizatorului - daca e prea mica, taie compresorul, pentru a nu ingheta conductele si ce mai e pe acolo

- daca temperatura vaporizatorului e ok, activeaza un pin catre DME - sa stie cand s-a activat a/c-ul

- DME-ul sau IHKA verifica si senzorii de presiune ai instalatiei de freon. Aici ar trebui sa fie 2 senzori. Daca presiunea este sub 1.5 bari, parca, nu avem freon suficient, si nu va pornit compresorul. De asemenea, daca trece de 15 bari (cred), compresorul nu va fi activ, pentru a nu creste presiunea prea mult - ar crapa ceva. La e36 cred ca senzorii sunt 2 in 1, avem un singur senzor care face ambele verificari.

- daca si presiunea e ok, DME-ul trece mai departe la verificarea temperaturii din exterior. Daca vrem 22 de grade in masina, si afara sunt 10 grade, e clar ca nu va porni compresorul de clima. Iar daca afara sunt 30 de grade, atunci il va porni. La fel, cred ca mai ajuta si la dezaburire cand e foarte frig afara. In plus, cat compresorul e pornit, creste putin turatia motorului.

 

Corectati-ma daca gresesc, sau cine mai are completari, e binevenit sa le scrie :)

Incerc sa-mi fac sa mearga clima pe motorul dublu vanos pe care l-am pus, iar dme-ul lui comunica total diferit cu modulul de clima, prin ceasurile de bord, prin CAN.

post-13255-0-46719200-1488784027_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dute la un centru de incĂŁrcare freon , pune-i sĂŁ incarce instalația si apoi sĂŁ-ți spunĂŁ ce presiune ai Âşi dacĂŁ are pierderi sau nu. In rest tine doar de senzori in prima fazĂŁ. Sau alimenteazĂŁ cu +12 electro-cuplajul pentru a invârti compresorul Âşi apoi vezi ce se intâmplĂŁ dacĂŁ face frig sau nu.Fii cu ochii si pe temperatura radiatorului cel mic.IncearcĂŁ pentru câteva minute Edited by cristianro
Link to comment
Share on other sites

Dute la un centru de incĂŁrcare freon , pune-i sĂŁ incarce instalația si apoi sĂŁ-ți spunĂŁ ce presiune ai Âşi dacĂŁ are pierderi sau nu. In rest tine doar de senzori in prima fazĂŁ. Sau alimenteazĂŁ cu +12 electro-cuplajul pentru a invârti compresorul Âşi apoi vezi ce se intâmplĂŁ dacĂŁ face frig sau nu.Fii cu ochii si pe temperatura radiatorului cel mic.IncearcĂŁ pentru câteva minute

 

 

Nu incerc sa fac debug la instalatia de freon. Instalatia a fost umpluta, verificata, e totul ok.

Pe mine ma intereseaza exact cum functioneaza clima, ca sa o pot porni "manual" ca sa ii zic asa.

 

Cu vechiul motor (DME MS41.0), compresorul era pornit de DME.

Cu motorul pe care-l am acum, compresorul ar trebui pornit din modulul de clima - ceea ce nu e posibil cu panoul de clima de e36.

 

Deci eu acum trebuie sa iau semnalul care iese din modulul de clima / panoul de clima si in loc sa merg in DME, sa merg cumva prin senzorul de presiune, ca sa fiu safe, sa nu bubuie ceva, si in functie de asta sa cuplez sau sa decuplez compresorul. Asta urmeaza sa fac, dar nu stiu daca mai este ceva de luat in calcul.

Adica trebuie luat sigur in calcul si temperatura de pe radiatorul de freon din fata, dar asta abia dupa ce rezolv prima parte.

Link to comment
Share on other sites

ToatĂŁ povestea de mai sus e controlatĂŁ de un microcontroller (dacĂŁ asta vrei), ca sĂŁ fii safe.Si ca sĂŁ ieÂşi Âşi mai ieftin cumperi un arduino, il programezi in C/C++,

montezi relee pentru comanda electrocuplajului, senzorii ii legi pe intrĂŁrile procesorului,

Edited by cristianro
Link to comment
Share on other sites

Cu arduino ar fi simplu de facut toate astea.

Dar vreau sa ma asigur ca ce am scris in primul post este principiul de functionare al climei la e36. Nu vreau sa ignor ceva, si sa-mi bubuie instalatia.

 

Si s-ar putea ca nici sa nu trebuiasca arduino.

Din panoul de clima pleaca 2 fire. Unul spre DME, care cred ca-i zice acestuia ca s-a apasat butonul de clima. Si celalalt cred ca tot in DME, dar prin senzorii de presiune joasa / inalta de pe butelia de freon.

Deci pe baza celor 2 fire, si luand in considerare senzorii de presiune, trebuie sa pornesc sau sa opresc compresorul de clima. Si cred ca se poate face asta fara arduino.

 

Dar nu inteleg ceva. Ventilatorul de pe radiatorul de clima cand este pornit? Ca nu e nici un senzor pe el, singurul senzor este pe radiatorul de antigel. Daca se incalzeste cel de clima, din cauza ca vasco merge tot timpul mai tare sau mai incet, se va transmite caldura si la cel cu antigel, si crescand temperatura prea mult, va porni electroventilatorul?

Link to comment
Share on other sites

Cineva va trebui sĂŁ monitorizeze foarte bine senzorii de presiune si cei de temperaturĂŁ.AÂşa la prima vedere pare simplu dar chestia e cĂŁ senzorii de presiune imchid un contact in interior iar cei de temperaturĂŁ furnizeazĂŁ la iesire (2fire) o valoare care se modificĂŁ in functie de temperaturĂŁ.Ei aici e o micĂŁ problemĂŁ cĂŁ nu stii dinainte la o anumitĂŁ temperaturĂŁ ce valoare are la ieÂşire, acum montajul il poti face cu circuite integrate analogice + porți logice (fizic va fi mai mare) sau cu arduino dar trebuie sa-l programezi cu ce vrei tu dar trebuie sĂŁ stii deja dinainte valorile senzorilor de temperaturĂŁ,sau sĂŁ o iei pe incercate.

La multe modele am vĂŁzut cĂŁ electroventilatorul porneÂşte din prima dacĂŁ porneÂşti clima, Âşi turația motorului la relanti va creÂşte puțin, Âşi va trebui deasemenea sĂŁ compensezi tot electronic si pierderea de putere a motorului ( când pleci de pe loc sau intri in depĂŁÂşire)

Ventilatorul de pe radiatorul cel mic ar putea sĂŁ porneascĂŁ imediat ce ai pornit clima.Nu trebuie sĂŁ fi legat musai de DME.

Link to comment
Share on other sites

Legat de presiune, este un singur senzor, dublu, pentru presiune in limite - adica mai mare de 1.5 bar si mai mica de 15 (parca). Practic deschide sau inchide circuitul. Nu scoate altceva. Traseul spre releu poate trece prin acest senzor. Daca presiunea e ok, senzorul inchide circuitul si compresorul porneste. Iar daca presiunea nu e ok, senzorul nu inchide circuitul, deci nu ajunge curent la releu, nu este cuplat compresorul. Nu?

La temperatura nu cred ca am ce monitoriza. Panoul de clima verifica chiar el senzorul de temperatura de pe vaporizator, nu mai trebuie sa intervin.

 

Cand imi functiona clima, electroventilatorul nu pornea odata cu clima sau cu compresorul. Daca afara erau pana in 26-28 de grade, si porneam clima, nu pornea deloc. Cand erau peste 30, pornea o perioada de timp, apoi se oprea, si tot asa. Oricum, important e sa pot cupla compresorul, nu-mi fac probleme pentru electroventilator.

 

DME-ul pe care-l am are intrare pentru AC on. Si teoretic ar trebui dus un fir de pe 86b de pe releu, pana la DME.

ac-relays.png

Compensarea nu cred ca e neaparat necesara in mers, ca este de unde. Poate la relanti ar fi mai de folos.

Link to comment
Share on other sites

Trebuie sa verifici care din senzori , acum face contact ( ar trebui pentru 1,5 barr),insã intervine o altã problemã aceea cã chiar si la 15 barr el va rãmâne tot inchis.Aici intervine al 2-lea senzor care inchide un contact la exact la peste 15 bari care ar trebui sã comande un releu care la rândul sãu sã taie macaroana (pardon , alimentarea electricã)a electrocuplajului.E foarte simplu de fãcut.

De comandat pur si simplu electrocuplajul doar cu primul senzor,nu se poate,pentru cĂŁ curentul e foarte mare comparativ cu ce poate comanda senzorul, deci ai nevoie de un releu intermediar.

Ar trebui sã verifici circuitele si appi sa.incerci sã o pprneºti.Firul acela duce catre DME doar pentru a porni clima dacã si numai dacã motorul e pornit si temperatura motorului e cea normalã cea de 90C sau dacã motorul are turatia mai mare decât cea de relanti

Edited by cristianro
Link to comment
Share on other sites

Trebuie sa verifici care din senzori , acum face contact ( ar trebui pentru 1,5 barr),insã intervine o altã problemã aceea cã chiar si la 15 barr el va rãmâne tot inchis.Aici intervine al 2-lea senzor care inchide un contact la exact la peste 15 bari care ar trebui sã comande un releu care la rândul sãu sã taie macaroana (pardon , alimentarea electricã)a electrocuplajului.E foarte simplu de fãcut.

 

Din cate am inteles, la e36 ar fi un singur senzor, care da drumul doar daca presiunea e peste 1.5 bar si sub 15. La e30 parca erau 2 senzori si devenea putin mai complicat. Dar daca e un singur senzor, e usor.

Nu am ridicat capota inca, pentru ca nu prea stiam ce sa caut si ce sa fac, dar incet incet se contureaza.

 

Mai intai o sa verific ce iese din panoul de clima cand apas butonul. Trebuie sa fie un +12v pe cele doua fire (din imaginea de pe primul post) si gnd? Sau comunica pe 5v?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.