Jump to content

bmw 330xd


eu e46

Recommended Posts

articol liiceanu; nu stiu cine ar putea descrie mai bine cum poate sa faca un bmw. :blink:

 

 

Liiceanu la volan: elogiu lui Siegfried

________________________________________

In urma articolului „Masinile-surpriza ale intelectualilor de elita“ publicat de Cotidianul pentru weekend, Gabriel Liiceanu ne-a trimis un „drept la replica“, la insistentele prietenului sau Siegfried, un BMW seria 3.

O „masina de fenomenolog trecut prin scoala pilotilor de Formula 1“, caruia i-am facut o mare nedreptate confundindu-l cu un BMW seria 5, „masina de racheti si de recuperatori“

Stimate domnule Cristian Teodorescu,

Cotidianul din 25 mai a.c. a publicat, sub semnatura doamnelor Raluca Ion si Steluta Voica, un articol despre „masinile scriitorilor“. Desi se mentioneaza ca am refuzat sa particip la „ancheta“ initiata de ziarul dumneavoastra, in textul amintit se vorbeste despre masinile „pe care le am in posesie“ si se pomeneste (lucru care mi s-a parut total impudic, intrucit tine in mod strict de intimitatea mea si a celor doua masini) chiar si numele lor: Siegfried (BMW-ul) si Marcello (Alfa Romeo).

Pina aici, treaca-mearga. Mi-am inghitit supararea facind unele reflectii despre felul in care se incalca viata intima a oamenilor in Romania zilelor noastre. Intimplarea face insa ca, din neglijenta (eram si foarte obosit), am uitat numarul din Cotidianul (deschis chiar la pagina cu pricina) pe scaunul de piele de culoarea antracitului din dreapta mea (ma aflam in Siegfried), unde, dupa lectura, il aruncasem plin de suparare.

Am revenit dupa 15 minute. Am pus cheia in contact si, pentru intiia oara in doi ani, motorul nu a pornit din prima. Am simtit ca ceva nu e in regula. Inima a inceput sa-mi bata mai repede si pe frunte mi-au aparut citeva broboane de sudoare. Nici mormaitul inconfundabil al lui Siegfried, mugetul acela infundat, amestec de furtuna ce sta sa inceapa si de monstru marin in calduri, nu mai era acelasi. Ochii mi-au alunecat pe ziarul abandonat de pe scaun si dintr-o data am inteles: in sfertul de ora in care lipsisem din masina, Siegfried citise articolul! Exact lucrul de care ma temusem - ca Siegfried ar fi putut afla cumva de articol, dar eu ma gindeam la o discutie neatenta, purtata pe tema asta in masina sau in preajma ei - se petrecuse.

Mai mult ca sigur ca o sa va intrebati ce anume l-ar fi putut supara pe Siegfried atit de tare (si ce l-a suparat efectiv dupa citire) in articolul scris de cele doua gratioase doamne de la ziarul dumneavoastra. Ei bine, in primul rind - pentru ca dupa o vreme a binevoit sa-mi explice ce s-a intimplat in absenta mea si a recunoscut ca citise articolul - l-a scos din sarite poza din ziar. Imediat si-a dat seama ca nu e a lui. Cum si-au imaginat cele doua gratioase autoare ale articolului, fie si pentru o clipa, ca Siegfried s-ar fi putut lasa inselat atit de copilareste? El a observat de indata ca era vorba de poza unui impersonal BMW, luata de pe Internet si pusa in ziar. (Ziarul dumneavoastra a trisat, domnule Teodorescu, a trisat si nu stiu daca am sa-l pot opri pe Siegfried sa va dea in judecata pentru lezare de imagine si de identitate).

Bineinteles ca l-a scos din minti si faptul ca – sta scris acolo! - el, Siegfried, ar fi facut parte din Seria 5! Acum imaginati-va si dumneavoastra o clipa, dle Teodorescu, ca ati fi avut, sa zicem, 90 de kilograme si ca dupa o dieta complicata ati fi reusit sa atingeti greutatea mult visata de 78 de kilograme, cea pe care o avuseserati in plina forta si tinerete, in jurul virstei de 28 de ani. V-ar placea sa va puna cineva numele in ziar sub o huiduma de 90 de kile? Pai Siegfried, domnule Teodorescu, face parte din Seria 3. Este un 330 xd. Ceea ce inseamna ca are talie medie, 3 litri capacitatea cilindrilor, 230 de cai-putere, tractiune pe patru roti si motor diesel. E suplu, domnule Teodorescu, este suplu ca o sageata care s-a dat de trei ori peste cap si s-a prefacut in sotul unei antilope gnu. Nu are burta, domnule Teodorescu, ca fratii lui din Seria 5 despre care, fie vorba intre noi, toata lumea stie ca sint masini de racheti si de recuperatori. Or, Siegfried, draga domnule Teodorescu, este masina de fenomenolog trecut prin scoala pilotilor de Formula 1, este un ogar afgan care ajunge la 100 pe ora in 6,3 secunde, tinind in timpul asta Sein und Zeit in gura si fiind capabil sa ti-l povesteasca dupa ce a trecut linia de sosire!

Va veti fi intrebind de ce il cheama Siegfried. Evident ca de la eroul nibelungic, dar mai ales pentru ca in numele sau se imbina victoria (Sieg), binecuvintarea (Segen) si pacea (Frieden). Fiecare cursa a lui Siegfried pe Valea Oltului este o victorie a inteligentei suple, repurtata cu binecuvintarea Celui de Sus asupra sufletului involburat al celui de la volan. Adevarul e, domnule Teodorescu, ca Siegfried imi coboara pacea in suflet.

 

 

Siegfried, pe DN 1, asistind neputincios

la zdrobirea nemiloasa a unui fan al

presedintelui Basescu, Traian Ungureanu.

Cind s-au exprimat atit de frumos („cele doua masini pe care le are in posesie“), autoarele articolului nu si-au dat, iarasi, seama (de-asta nu e bine sa intram cu picioarele in viata oamenilor si a masinilor!) ce loc sensibil au atins. Siegfried nu e al meu! Ca si Marcello, el nu e nici macar al Editurii Humanitas care a angajat leasingul, ci e al firmei care l-a dat in leasing. Or, Siegfried sufera teribil din cauza asta. Este pur si simplu terorizat ca firma de leasing o sa-mi propuna, dupa doi-trei ani, o alta masina si ca am sa renunt la el. (Tentative au existat deja si, dupa ce am condus o sora a lui din Seria M - a aflat, bineinteles -, am crezut ca o sa moara pur si simplu. Argumentul ca orice amanta de o noapte te face sa-ti iubesti mai tare sotia l-a lasat complet rece.) Sint momente cind se opreste pe marginea soselei si cind ma pune sa jur ca, atunci cind se va putea, am sa-l cumpar si ca va fi cu adevarat al meu. Sper si eu din tot sufletul ca viata ne va uni cindva definitiv.

Cind Marcello a aparut in garaj, in boxa de linga Siegfried, am crezut ca o sa se surpe cerul. Trei zile nu m-a mai lasat sa ma urc in el. „Siegfried!“, i-am spus, „intelege baiatule, tu nu esti masina de Bucuresti. E pacat de amortizoarele tale! Pe urma, dupa trei-patru parcari la Casa Scinteii, ramii fara oglinzi. Adu-ti aminte ce ne-a spus domnul de la firma, ca se fura pe capete oglinzile de BMW. Ne-a sfatuit chiar, ca sa putem parca linistiti, sa-ti crap oglinzile cu o lovitura usoara de ciocan si ne-a aratat, iti mai amintesti?, si locul in care trebuie lovit. M-am infiorat, tii minte. I-am raspuns ca mai bine mi-as fi dat cu ciocanul peste degete decit sa comit barbaria pe care mi-o propunea. Ti-am vazut atunci ochii splendizi, arcuiti fin spre aripa, cum au inflorit intr-un zimbet recunoscator. Cred ca din clipa aceea ai inceput sa tii la mine. Dar sa revenim. Marcello, Siegfried draga, o sa ne ajute, lasindu-se frecat toata ziua in acest oras care, vorba lui Cioran, arata din ce in ce mai mult ca un sancru, sa raminem in forma pentru drumurile mai lungi“. N-a raspuns. Am schimbat tonul. L-am rugat, cu o severitate abia mascata in glas, sa termine o data cu nationalismele timpite nemtesti, i-am explicat ca am intrat cu totii in Europa si ca, oricum, traim intr-o lume a globalizarii: motoarele sint nemtesti, designul e italian, soferii sint romani. Si ca trebuie sa invete odata si odata sa respecte pe „altul“ si „diferitul“.

Siegfried este insa trufas. (S-ar putea ca superbia lui sa-l piarda intr-o buna zi.) Seria 3 a BMW-ului este singura care a produs un bolid, lasind recognoscibila linia clasica a prototipului. (Din cauza asta seamana cu un campion pe suta, care se prezinta la start imbracat intr-un costum Balmin.) Daca francezii au dat lumii brinza perfecta (Brie de Meaux), iar italienii lauta perfecta (Stradivarius), nemtii au dat lumii motorul perfect. El s-a numit BMW, iar intruparea acestui geniu intr-un individ poarta numele de Siegfried. Trebuie sa luati, cu mine si cu Siegfried, o curba pe Valea Oltului, domnule Teodorescu, in care sa intrati cu 110 pe ora si sa iesiti cu 130, bind in timpul asta, fara ca un strop sa va alunece pe pantalonii de culoarea oului de rata, o ceasca de cafea, pentru ca sa puteti intelege ceva din minunea numita Siegfried. Trebuie sa mai stiti ca mugetul motorului, un muget tandru si salbatic totodata, e cel care ii innebuneste pe fericitii soferi ai unui Siegfried. Mugetul acesta inconfundabil, obtinut prin combinatii sofisticate de filtre executate in laboratoarele de testare ale BMW-ului, este rezultatul muncii unei echipe din care fac parte deopotriva ingineri, sunetisti si constructori de orga. La auzul lui, soferul simte ceva ce nu poate fi comparat decit cu efectul afrodiziac al mirosului de frezie asupra unui indragostit sau cu gustul unui simbure de maslina asupra unei pisici. El se lasa auzit la cea mai mica apasare a piciorului pe pedala de acceleratie. Si atunci se mai petrece ceva. Motorul pe diesel al lui Siegfried are o latenta de o zecime de secunda; el nu raspunde in prima zecime de secunda comenzii. Si exact in clipa in care incepi sa te nelinistesti, Siegfried, cu aspectul lui de inalt functionar de banca imbracat in haina la doua rinduri, face un formidabil salt inainte care-ti taie respiratia si te infunda in scaun. Viteza manevrei de depasire este fulgeratoare. Si, din aceasta cauza, Siegfried e o masina pentru Romania, nu pentru Germania. Cine nu a lasat in urma, inghitind instantaneu, una cite una, masinile care se tirasc in cirduri in spatele unui convoi de TIR-uri pe soselele Romaniei a trait, intr-un anume sens, degeaba.

O ultima precizare. Data fiind stilistica lui Siegfried, pe care nu stiu in ce masura am reusit sa o redau in aceste citeva cuvinte, as propune ca la volanul unui BMW 330 xd sa le fie interzis sa se urce celor care nu au citit capitolul „Antinomiile ratiunii“ din Critica ratiunii pure si cele 25 de versuri din Henric al IV-lea (Partea I), care alcatuiesc faimosul schimb de replici dintre Hotspur murind si printul invingator. Cu speranta ca am reusit sa elimin citeva din inexactitatile strecurate in articolul gratioaselor dumneavoastra colaboratoare, va rog sa primiti, stimate domnule Teodorescu, expresia sentimentelor mele distinse.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

blogul lui Cristian Teodorescu

 

Omul Liiceanu Âşi maÂşinile sale

1 Iunie, 2007 (22:19) | CALANDRU | de Cristian Teodorescu

 

Unul dintre cele mai frumoase Âşi mai atipice texte scrise de Gabriel Liiceanu a apĂŁrut, azi, ĂŽn Cotidianul. O parte dintre reacĂžiile cititorilor ediĂžiei electronice m-au dezamĂŁgit ĂŽn totalitate. Poate insĂŁ cĂŁ eu, adresantul, am fost de vinĂŁ. Trebuia sĂŁ propun un ghid de lecturĂŁ a textului. FiindcĂŁ altfel nu-mi explic reacĂžii de tip „Daca Liiceanu vorbeÂşte cu maÂşina lui, sĂŁ se ducĂŁ la doctor” sau „Noica se rĂŁsuceÂşte ĂŽn mormĂŽnt” sau „Lui Liiceanu ar trebui sĂŁ-i fie ruÂşine cĂŁ se laudĂŁ cu un BMW”. Poate cĂŁ o parte dintre aceste reacĂžii a venit din cauzĂŁ cĂŁ omul public, Liiceanu, are o anumitĂŁ imagine, ĂŽntreĂžinutĂŁ mai ales de adversarii sĂŁi, ĂŽn vreme ce Gabriel Liiceanu, cel pe care ĂŽl cunosc, ĂŽn particular, e un om cu umor, prietenos Âşi, care, ĂŽn scrisoarea pe care mi-a trimis-o, Âşi-a dezvĂŁluit Âşi aceste trĂŁsĂŁturi.

 

Nu vãd nimic rãu dacã cineva κi explicã slãbiciunea faÞã de cele douã maºini ale sale. ªi nu ÎnÞeleg de ce Liiceanu trebuie privit din perspectiva luptei de clasã. Pentru cei care Îl evalueazã astfel, Gabriel Liiceanu locuieºte ºi azi În acelaºi apartament ca Înainte de 1989. Un apartament de bloc În care Liiceanu nici mãcar n-a fãcut ÎmbunãtãÞiri. CÎt despre cele douã maºini ale sale, Siegrfrid ºi Marcello, adicã un BMW ºi o Alfa Romeo, ele aparÞin unui scriitor ºi unei, totuºi, edituri care au ceva succes În România, ca sã nu zic mai mult.

 

Ăn loc sĂŁ-Âşi bage banii ĂŽn acĂžiuni sau ĂŽn mai Âştiu eu ce chestii care produc bani, Liiceanu ĂŽÂşi cumpĂŁrĂŁ douĂŁ maÂşini. Cred cĂŁ face asta cu psihologia omului care a plecat de la „Dacia” si care dupĂŁ un drum de la BucureÂşti la Paris cu o „Dacie”, ĂŽn 1997, a avut nevoie de de douĂŁ zile de recuperare dupĂŁ aceea.

 

Dar aici, ĂŽn România, editorul trebuie sĂŁ alerge prin ĂžarĂŁ, pentru a ĂŽntreĂžine imaginea Humanitas-ului. Are nevoie de o maÂşinĂŁ puternicĂŁ Âşi care sĂŁ nu consume prea mult carburant. AcelaÂşi director al Editurii Humanitas ĂŽÂşi dĂŁ seama cĂŁ dacĂŁ ĂŽÂşi hinghereÂşte prin BucureÂşti maÂşina pentru drumurile lungi o terminĂŁ. ĂÂşi mai cumpĂŁrĂŁ o maÂşinĂŁ, o Alfa Romeo de oraÂş.

 

ImaginaĂži-vĂŁ cĂŁ ĂŽl vedeĂži de Liiceanu conducĂŽnd o „Dacie”, azi. N-ar fi ĂŁsta un semn clar cĂŁ Humanitas merge prost Âşi cĂŁ Liiceanu e ĂŽn pierdere? In scrisoarea lui, consacratĂŁ ĂŽn cea mai mare lui Siegfried, Liiceanu iÂşi elogiazĂŁ maÂşina, dar spune, undeva, cĂŁ automobilul sĂŁu e cu totul altceva decĂŽt maÂşina opulenĂžei afiÂşate mitocĂŁneÂşte. E un vehicul de vitezĂŁ, cu un motor excelent, Âşi care are un preĂž cuviincios. Restul e relaĂžia personalĂŁ a unui Âşofer care cere mulĂži kilomeri pe orĂŁ de la maÂşina sa Âşi la care ea (adicĂŁ el, Siegrfied, ĂŽn cazul lui Liiceanu) ĂŽi rĂŁspunde afirmativ, fĂŁrĂŁ sĂŁ tremure din toate ĂŽncheieturile.

Link to comment
Share on other sites

Lol, ascultati si parerea lui Mircea Badea despre articolul asta  :blink:

Lasati-le dracu de oficioase. :)

243119[/snapback]

 

 

da, l-am auzit aseara ... poate n-a condus in viata lui un bmw. si atunci e de inteles. :)

Link to comment
Share on other sites

Si eu sunt curios ce a zis Badea. :)

243799[/snapback]

 

logic a scos o magarie... Badea nu poate spune ceva frumos despre nimeni si nimic, nu vad de ce ar incepe cu BMW...:blink: stiu ca o sa spuneti ca am ceva cu el dar va inselati , chiar ma distreaza omul insa e negativist din fire ca doar asa isi castiga banii...

Link to comment
Share on other sites

eu zic ca este mai mult decat negativist. este un neadaptat.

omu a incercat 4 facultati. a plecat din ele sau a fost exmatriculat in primul an. so ... asta spune multe. cel putin pt mine. un om care nu stie ce vrea... si deja la peste 20 de ani e nepermis sa nu stii ce vrei de la viata

pana la urma.. chiar imi pare rau ca nu i-am prins emisiunea. chiar eram curios sa vad ce i-a mai ejectat mintea

Link to comment
Share on other sites

eu zic ca este mai mult decat negativist. este un neadaptat.

omu a incercat 4 facultati. a plecat din ele sau a fost exmatriculat in primul an. so ... asta spune multe. cel putin pt mine. un om care nu stie ce vrea... si deja la peste 20 de ani e nepermis sa nu stii ce vrei de la viata

pana la urma.. chiar imi pare rau ca nu i-am prins emisiunea. chiar eram curios sa vad ce i-a mai ejectat mintea

243885[/snapback]

 

 

eu astept linkul de pe youtube...:blink: sau de oriunde ca sunt chiar curios...

Link to comment
Share on other sites

ma la cata cerere exista pt emisunea lu' Badea, poate se milostiveste vreun fan de-al lui sa ne satisfaca curiozitatea.

hai ca acu chiar ni s-a pus pata la mai multi sa vedem comentariile lu' "sphagat pe 2 skaune"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.