Jump to content

Regim TVA achizitie autoturism din Germania


Crysis21

Recommended Posts

Salutare,

 

De 5 ani de zile am un PFA inregistrat iar in ultimii 2 ani sunt platitor de TVA. Cum m-am hotarat sa schimb masina, mi-am consultat contabila daca pot face achizitia pe pe PFA pentru a deduce o parte din TVA (in 2 ani am dedus un router :sorcerer: ).

 

Am discutat cu ea 2 zile, dar lucrurile au fost tot mai confuze, cred ca pentru amandoi. Ce am inteles pana acum.

1. Daca achizitionez masina prin Automobile Bavaria, pot deduce doar 50% din TVA

2. Daca masina este achizitionata in spatiul intra-comunitar, atunci exista un set de conditii in care masina poate fi achizitionata fara tva

A) masina sa fie mai noua de 6 luni de zile, sau sa aiba un rulaj mai mic de 6000 km, cu o valoarea sub 10.000 EUR

B) masina sa fie mai fie vanduta ca autoturism second hand, cu rulaj mai mare de 6000 de KM iar factura emisa de furnizorul din Germania sa contina TVA la profitul vanzatorului.

 

Masina de la care a pornit intreaga discutie, cea care intentionam sa o achizitionez, este produsa in 10/2017 iar numarul de kilometrii din anunt este de 5900. Daca am inteles bine ce mi-a fost explicat, atunci aceasta masina nu poate fi achizitionata fara TVA deoarece se incadreaza la punctul A. Daca ar fi avut putin peste 6000KM, atunci se aplica punctul B si toata lumea era fericita.

 

Va rog sa ma lamuriti si pe mine, ce modalitate este mai avantajoasa? Am intentia sa tin masina 4-5 ani, nu doresc sa o aduc pentru a face afaceri cu TVA.

 

O zi faina sa aveti :good:

Link to comment
Share on other sites

Foarte util research-ul. Luasem si eu in considerare chestia asta, dar nu am sapat atat de mult pana acum. Intelegerea mea in schimb este ca poti lua masina fara sa platesti TVA, TVA-ul platindu-se la revanzare (adica il pui pe factura cand vinzi masina). In cazul meu, am PFA si IMM (pentru ca la PFA avem plafon 100K/an in cazul normei de venit :rolleyes:), insa am bani doar in contul de IMM, pe cei de pe PFA de obicei mi-i transfer in contul personal, nu ii tin acolo. In cazul asta, sunt curios cum se face daca vreau sa cumpar ceva pe PFA. Transfer iar banii din personal in contul PFA si platesc de acolo, sau "imprumut" PFA-ul? E interesant de stiut, intrucat la o suma de 50-60k cat costa masina la care si tu te uiti probabil, TVA-ul ajunge la o valoare considerabila.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sigur nu merge o negociere "Bossu', trece si tu 6500KM pe contract". Masina este la un dealer BMW, Fett&Wirtz.

 

Pai si conditia sa fie ca valoare sub 10 mii de euro? Trebuie sa ai in vedere ca atunci cand o sa o vinzi, va trebui sa platesti impozit 5% din pretul de vanzare.

 

Asta nu ar fi o problema, valoarea de revanzare peste 4 ani va fi considerabil mai mica. As zice undeva la 15-18K de euro. Rulez de obicei cam 30-35K km pe an.

 

Foarte util research-ul. Luasem si eu in considerare chestia asta, dar nu am sapat atat de mult pana acum. Intelegerea mea in schimb este ca poti lua masina fara sa platesti TVA, TVA-ul platindu-se la revanzare (adica il pui pe factura cand vinzi masina). In cazul meu, am PFA si IMM (pentru ca la PFA avem plafon 100K/an in cazul normei de venit :rolleyes:), insa am bani doar in contul de IMM, pe cei de pe PFA de obicei mi-i transfer in contul personal, nu ii tin acolo. In cazul asta, sunt curios cum se face daca vreau sa cumpar ceva pe PFA. Transfer iar banii din personal in contul PFA si platesc de acolo, sau "imprumut" PFA-ul? E interesant de stiut, intrucat la o suma de 50-60k cat costa masina la care si tu te uiti probabil, TVA-ul ajunge la o valoare considerabila.

 

La treaba asta am si eu o mica bataie de cap, pentru ca am banii imprastiati si nu sunt in contul de PFA toti. O alta problema este ca un contract extern este conditionat de plati prin payoneer, pentru care am emis facturi in momentul cand am adus banii in banca (nu a stiut nimeni sa imi explice cum se trateaza in documentele fiscale, conturi in institutii non-bancare). Exact, masina se apropie de 60K fara tva.

Link to comment
Share on other sites

Din cate stiu, TVA-ul se deduce doar 50% in orice caz, cu exceptia masinilor care sunt cumparate pentru transport in folosul firmei (camioane, dube, etc).

 

Iar intracomunitar, daca vanzatorul emite o factura cu zero TVA, esti oricum obligat sa platesti jumatate din TVA la inmatricularea in tara. Nu cred ca exista nicio restrictie ca TVA-ul sa fie 'margin' sau intreg.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Din cate stiu, TVA-ul se deduce doar 50% in orice caz, cu exceptia masinilor care sunt cumparate pentru transport in folosul firmei (camioane, dube, etc).

 

Iar intracomunitar, daca vanzatorul emite o factura cu zero TVA, esti oricum obligat sa platesti jumatate din TVA la inmatricularea in tara. Nu cred ca exista nicio restrictie ca TVA-ul sa fie 'margin' sau intreg.

 

Asta stiam si eu, si asta mi-a confirmat contabila pentru achizitiile in Romania. Dar ea spunea ca pentru achizitie intra-comunitara nu platesc deloc TVA, in cazurile de mai sus. Concluzia ei a fost sa ii intreb pe cei ce vand masina, daca vor sa imi factureze pe PFA, fara TVA. Dar eu sunt putin sceptic ca e asa simplu si nu vreau sa am surprize. Logic si normal, eu consider ca ar trebui sa platesc TVA si la achizitia din Germania. Sper ca cineva cu mai multa experienta, poate sa ne lamureasca.

Link to comment
Share on other sites

-Daca masina nu este utilizata exclusiv pentru activitatea economica, deducere doar pentru 50% din suma TVA;

-In luna imediat urmatoare(pana pe 25) achizitionarii se depune la ANAF 2 declaratii, altfel amenda!

 

O varianta de luat in calcul:

La achizitie(doar pt. masini sh), poti discuta cu vanzatorul/firma intermediara(ei au achizitionat autoturismul in scopul revanzarii), cf.Directivei 112 – ei pot aplica cota TVA special, doar asupra marjei de profit.Nu mai platesti TVA in Ro.

Nu stiu daca este valabil si pentru PFA platitori de tva.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Multumesc unvicont. Acum sunt lamurit. Pentru autoturism considerat nou, se aplica TVA. Cea mai convenabila solutie este sa gasesc un dealer, ce aplica TVA la marja de profit (cred ca se gaseste mai greu pentru masini rulate putin).

 

Am gasit si un site ce lamureste exact punctele discutate mai sus.

https://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/cars/vat-buying-selling-cars/index_ro.htm

 

Deci cel mai probabil renunt la masina ce o gasisem :|

 

 

Masina era trecuta ca si Young used car. Habar nu am in ce regim o incadreaza.

Edited by Crysis21
Link to comment
Share on other sites

... Cea mai convenabila solutie este sa gasesc un dealer, ce aplica TVA la marja de profit (cred ca se gaseste mai greu pentru masini rulate putin).

...

Cu placere.

Multi nu stiu. Dar legal sunt cam obligati daca soliciti. Si nu au de pierdut. Dpdv financiar, de multe ori, e avantajos pentru ambele parti, inclusiv legal nu isi mai bate nimeni capul cu TVA-ul.

Link to comment
Share on other sites

Dar legal sunt cam obligati daca soliciti. Si nu au de pierdut. Dpdv financiar, de multe ori, e avantajos pentru ambele parti, inclusiv legal nu isi mai bate nimeni capul cu TVA-ul.

 

Pai stai, ca TVA-ul tot trebuie sa apara undeva. Adica scenariile sunt:

 

1. Ai firma cu cod valid de TVA, cumperi de la o firma din alta tara, tot platitoare de TVA. Ei iti factureaza cu TVA cu taxare inversa (zero pe factura). Aduci masina in tara, platesti 50% TVA la fisc si inregistrezi restul in contabilitate

sau

2. Un intermediar cumpara de la firma de afara o masina cu TVA taxare inversa, dupa care ti-o vinde tie cu TVA la marja. Dar el cand inregistreaza masina in contabilitate trebuie sa inregistreze si TVA-ul aferent. Dupa care da, poate vinde masina cu TVA la marja, dar marja se calculeaza la intreaga valoare a masinii, pretul de achizitie + TVA-ul romanesc aplicat la valoare. Deci cineva tot isi bate capul cu TVA-ul, doar ca nu mai e cumparatorul final. A, ca multi samsari fac alba-neagra si 'uita' sa inregistreze TVA-ul in contabilitate si factureaza direct marja la pretul net, asta e altceva..

Edited by mgi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

In cazul asta, sunt curios cum se face daca vreau sa cumpar ceva pe PFA. Transfer iar banii din personal in contul PFA si platesc de acolo, sau "imprumut" PFA-ul? E interesant de stiut, intrucat la o suma de 50-60k cat costa masina la care si tu te uiti probabil, TVA-ul ajunge la o valoare considerabila.

 

 

Din punct de vedere juridic nu prea are nicio relevanta din ce cont faci plata in cazul PFA-ului. Legea nu te obliga sa ai cont separat pentru PFA, iar persoana fizica raspunde oricum in solidar cu PFA-ul asociat ei (mai exact, daca vor sa vina dupa tine pentru ceva, o pot face indiferent daca ai rulat banii prin contul personal sau cel de PFA).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Multumesc baieti, informatiile voastre au fost de mare ajutor. Acum ramane sa ma gandesc ce varianta aleg. Imi cam sta sufletul la masina respectiva, ratiunea imi spune sa-mi vad de treaba <_< . Am sa ii sun astazi pe cei din Germania, sa ii intreb de curiozitate in ce regim se vinde masina: ca nou, sau second hand. Edited by Crysis21
Link to comment
Share on other sites

 

Din punct de vedere juridic nu prea are nicio relevanta din ce cont faci plata in cazul PFA-ului. Legea nu te obliga sa ai cont separat pentru PFA, iar persoana fizica raspunde oricum in solidar cu PFA-ul asociat ei (mai exact, daca vor sa vina dupa tine pentru ceva, o pot face indiferent daca ai rulat banii prin contul personal sau cel de PFA).

 

Nu e obligatoriu, ci recomandat sa ai cont de PFA separat; e mai ââŹĹcuratââŹÂ asa. Cu toate acestea, mie mi-a atras atentia contabila ca i-am adus niste bonuri de combustibil platite cu cardul personal, si cui-ul de PFA.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu e obligatoriu, ci recomandat sa ai cont de PFA separat; e mai ââŹĹcuratââŹÂ asa. Cu toate acestea, mie mi-a atras atentia contabila ca i-am adus niste bonuri de combustibil platite cu cardul personal, si cui-ul de PFA.

 

Asa este, operational se poate dovedi complicat sa nu ai conturi separate.

Link to comment
Share on other sites

...

2. Un intermediar cumpara de la firma de afara o masina cu TVA taxare inversa, dupa care ti-o vinde tie cu TVA la marja. Dar el cand inregistreaza masina in contabilitate trebuie sa inregistreze si TVA-ul aferent. Dupa care da, poate vinde masina cu TVA la marja, dar marja se calculeaza la intreaga valoare a masinii, pretul de achizitie + TVA-ul romanesc aplicat la valoare. Deci cineva tot isi bate capul cu TVA-ul, doar ca nu mai e cumparatorul final. A, ca multi samsari fac alba-neagra si 'uita' sa inregistreze TVA-ul in contabilitate si factureaza direct marja la pretul net, asta e altceva..

 

TVa la marja/TVA special ... il poate aplica doar dealerul din tara de bastina a masinii doar si numai daca masina pleaca intr-o alta tara din spatiul EU.

 

Din punct de vedere juridic nu prea are nicio relevanta din ce cont faci plata in cazul PFA-ului. Legea nu te obliga sa ai cont separat pentru PFA, iar persoana fizica raspunde oricum in solidar cu PFA-ul asociat ei (mai exact, daca vor sa vina dupa tine pentru ceva, o pot face indiferent daca ai rulat banii prin contul personal sau cel de PFA).

 

Sunt firme care nu agreeaza plati de la/catre PFA-uri daca nu au cont separat pentru PFA, mai ales la achizitii intracomunitare cu TVA 0.

Link to comment
Share on other sites

O sa relatez strict experienta mea de a cum un an legata de achizitia masinii fara TVA din Germania.

Masina era la un dealer BMW (Kathan), deci facturabila cu TVA. Firma mea e platitoare de TVA si inscrisa in registrul intracomunitar.

Am platit masina integral cu OP (inclusiv TVA 16%) , am adus-o in tara, iar dupa ĂŽnmatriculare am trimis dovada la Kathan care ĂŽn termen de 3 zile mi-a rambursat TVA-ul ĂŽn cont.

N-am mai platit nici un alt TVA ĂŽn Ro la inmatriculare. Voi plati insa TVA la vanzarea masinii in functie de valoarea ei la momentul respectiv.

Nu a contat rulajul (100k km) si nici varsta masinii (2014).

 

I hope it helps.

 

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

Edited by Radou
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Eu am evitat sa deduc pana acum TVA la combustibil sau piese, dar la achizitia unei masini e greu sa treci cu vederea. N-am reusit sa vorbesc cu cei de la Fett, dar m-am hotarat sa iau masina si cu tva 50%. :purple:

 

Este perfect legal desi daca esti pe norma de venit nu e mare avantaj, insa ai nevoie de un contract de comodat pentru utilizarea masinii. Deducerea este oricum de 50% pentru uz mixt, nici nu stiu daca la PFA se poate cu deducere 100% si foi de parcurs.

Link to comment
Share on other sites

O sa relatez strict experienta mea de a cum un an legata de achizitia masinii fara TVA din Germania.

Masina era la un dealer BMW (Kathan), deci facturabila cu TVA. Firma mea e platitoare de TVA si inscrisa in registrul intracomunitar.

Am platit masina integral cu OP (inclusiv TVA 16%) , am adus-o in tara, iar dupa ĂŽnmatriculare am trimis dovada la Kathan care ĂŽn termen de 3 zile mi-a rambursat TVA-ul ĂŽn cont.

N-am mai platit nici un alt TVA ĂŽn Ro la inmatriculare. Voi plati insa TVA la vanzarea masinii in functie de valoarea ei la momentul respectiv.

Nu a contat rulajul (100k km) si nici varsta masinii (2014).

 

I hope it helps.

 

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

 

Multumesc de raspuns. Probabil ca la PFA difera fiind regim de utilizare mixt. Firma ta poate are coduri de activitate ce pot deduce in intregime TVA-ul?

 

Este perfect legal desi daca esti pe norma de venit nu e mare avantaj, insa ai nevoie de un contract de comodat pentru utilizarea masinii. Deducerea este oricum de 50% pentru uz mixt, nici nu stiu daca la PFA se poate cu deducere 100% si foi de parcurs.

 

Da, sunt la norma de venit dar platitor de TVA. Stiu ca avantajul principal este la sistem real, pentru calcularea impozitului pe profit, dar ma refer ca se putea face deducerea partiala a TVA-ului pentru piese si combustibil, dar nu am complicat lucrurile.

Link to comment
Share on other sites

Am vorbit cu cei din Germania. Mi-au spus ca masina se vinde ca second hand. Au spus ca vor factura pe firma, dar trebuie sa platesc TVA ca si garantie in Germania. Factura va fi pe suma neta, iar dupa ce inscriu masina in Romania, ei imi restituie TVA-ul prin virament bancar.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.