Jump to content

Resuscitare ventilator bord - e90


13NCU

Recommended Posts

BMW 320d, e90, 2007 - resuscitare ventilator bord

 

Salutare !

Poate acesta nu este un DIY veritabil pentru ca nu prezinta o rezolvare cap-coada a unei probleme lasand in final un rezultat neconcludent insa totusi se pot desprinde niste idei din experienta mea.

 

Problema - lipsa debit aer climatizare ventilat in habitaclu.

 

...la momentul achizitiei masinii (in Ianuarie 2020) climatizarea functiona perfect, ventilatorul bord respecta constincios treptele viteza comandate pe display, caldura "ca-n baie", totul ok.

A venit primavara cu vremea ei indecisa si n-am simtit nevoia nici de caldura si nici de racoare in habitaclu ...pana zilele trecute cand am nimerit in masina parcata in soare 8 ore si instant mi s-a taiat respiratia ...dar nici o problema zic, avem climatizare !

 

Comut pe 16°C pe ambele zone, dau constincios si rotita din bord pe albastru si PLAY steluța. ...si aud cum cupleaza compresorul AC si cam atat.

Bine, mai auzeam cum latra un caine langa masina dar asta nu se pune.

 

Intind mainile disperat pe gurile ventilare din bord si abia se simtea un mic rasuflat, rece ce-i drept. Umplu toate patratelele din display climatizare sperand la o tornada din partea ventilatorului dar PAS.

Pai cum frate, ca acum 3 luni imi sufla jetul de caldura cipilica din cap !

 

Am deschis larg usile sa nu mor sufocat ca un prost in masina si m-am apucat de butonat panoul de climatizare - ba "auto", ba manual, ba dezaburire parbriz, nivele turatie ventilator ...MAX, invarteli, click-uri... Era clar - orice faceam aveam la gurile ventilare din bord un vanticel ce cu indulgenta il puteai numi treapta 1. Mai degraba un 0,5.

 

Ok zic, cel putin ventilatorul se invarte. Incet dar se invarte. Se pare ca ceva nu-l lasa sa ia viteza sau nu primeste comanda de mai mult.

 

Sun un prieten, mai sun inca un prieten, caut aici pe forum si parea clar - "piesa cu țepi" ! ...dracu', ca n-am auzit in viata mea de piesa asta !

 

Toata lumea imi spunea de "piesa cu țepi" dar ciudat, nimeni nu a fost capabil sa imi indice unde sa o localizez in masina si cum se inlocuieste.

 

Dau o cautare pe YouTube, mai sun un prieten si in 10 min eram pozitionat cu spatele pe pragul dreapta si cu capul sub bord incercand sa-i bag o vizita ventilatorului bord. Asta daca tot "piesa cu țepi" a ramas o enigma .

 

Demontare ventilator bord

 

- sunt unii pe YouTube care se apuca sa scoata torpedoul. Probabil au timp mult la dispozitie dar va asigur ca nu-i cazul la acest model.

Sub torpedo se afla o placa de plastic prinsa in 2 suruburi si dupa scoterea lor extrageti placa in plan orizontal spre scaunul fața, declipsati mufa bec iluminare picioare pasager si aia e - in fata dvs isi va etala mandru posteriorul d-ul ventilator.

 

- pe langa carcasa ventilatorului este fixata o mica conducta distributie aer pt picioarele pasagerului - la mine a trebuit putin deplasata pt a avea acces la surubul fixare carcasa ventilator.

Acel surub previne "desfiletarea" accidentala a ventilatorului pt ca acesta e montat prin rasucire, oarecum in stil filet

 

- ok, scos surubul, rasucit ventilatorul in sens normal de desfiletare, decuplat mufa lui de alimentare ...si il aveam in brate !

 

- mda, forma si pozitionarea ventilatorului m-a trimis pt o clipa in trecut .... Parca eram puștanul de acum 20 de ani bagat sub bordul unei Dacii 1310. Dar trecem peste.

 

Incercari, verificari, gresari

 

Am dus ventilatorul in casa. Pentru ? ...nu stiu, speram sa fac ceva cu el, afara oricum era prea cald.

 

L-am invartit cu mana, da, se misca cam greuț dar nu era blocat, nu freca rotorul in stator, nu era ruginit, nu avea jocuri sau sunete ciudate, parea ok asa in general.

I-am dat putin ulei la bucsi, m-am jucat cu el cam o ora, l-am cuplat la 12V ...si functiona, ce naiba sa-i mai faci ?

Montat pe masina, dat drumu la climatizare, trepte ventilare - tot asa. Rasufla ca un mort - incet, sistematic si sigur, fara nici o accelerare, fara nimic. Le stia pe ale lui.

 

Buuuuuun. Sunam un prieten.

- Boss, ti s-a dus piesa aia cu trepte rezistente turatie ce e fixata pe carcasa ventilator, aia alba, Valeo.

 

Da ?, Ok, un alt bun prieten m-a ajutat cu 2 bucati d-alea "albe si Valeo" ...pe principiul "ia tata 2 buc sa ai !"

 

Fericit ajung langa utilajul intitulat BMW, inlocuiesc rapid un Valeo ...play ...nimic. Vant in grile precum un gripat de Covid in stare finala.

 

...bah, sa zicem ca una din cele 2 piese a avut ceva....

O montez pe a doua.

Nimic. Rasuflare de mort.

 

...si eram cu motorul pornit, butonul MAX cuplat, vanticel de furnica si cazut pe ganduri - cand brusc ventilatorul baga un jet de aer maxim pt fix 1 secunda. Ridic capul, ma uit la grilele ventilare, trec vreo 8 secunde ...si iar un jet puternic pt 1 secunda ...si tot asa.

Clar zic, am o zi proasta.

 

Sun iar prietenii din nou ca dracu se pricepe la apucaturiile unui BMW si dupa diferite supozitii si presupuneri cica ..."boss, ventilatorul tau opune o prea mare rezistenta si "piesa cu țepi" taie tot"

Aha, iar enigmatica "piesa cu tepi" despre care nici in ziua de azi nu am aflat unde e localizata si ce face.

 

Deci ventilatorul ? Ok, il dam jos iar .."ureche la floare" !

 

Seara a fost memorabila, pacat ca n-a fost cine sa filmeze !

 

...pe saraca nevasta am pus-o sa tina ventilatorul suspendat de elicea de plastic intre palme ...si eu loveam cu un ciocan pe un dorn in axul ventilatorului - pt a scoate elicea/pala/palele.

...cel putin asta a fost intentia declarata pana ciocanul a gresit tinta. Mi-a placut de saraca femeie - a țipat strident la contactul ciocanului cu degetul ei mare dar n-a dat drumu' la ventilator. Strasnica femeie !

 

Demontare elice/pala/pale ventilator

 

- e dintr-un plastic gingas, atentie la manipulare

- se fixeaza pe ax motor doar printr-o simpla strangere - nu are pana, nu are o portiune plata, nu are nimic. O tragi pe ax si gata.

 

Ok - dupa indepartarea elicei am ajuns in sfarsit sa am contact vizual cu periile motorasului.

Nu sunt mare specialist in electro dar nu prea stiam ce sa zic cand am vazut periile in stare buna, sanatoase, arcuite dar care se plimbau intr-un șant adanc de uzura facut in rotor.

 

Iar sun prieteni, iar discutii, concluzie neconcludenta - nimeni nu stia daca acel rotor uzat ar afecta performanta motorasului.

 

Nici o problema - studiez motorasul, dalta, ciocan si decapsez panoul cu perii ...iar a doua zi predau rotorul unui strungar pt rectificare. Plus 2 beri.

 

Revin cu rotorul rectificat la bancul de lucru improvizat in bucatarie, montez totul, gresez, verific ....dar capsele de fabrica ale platoului cu perii au inceput sa aiba personalitate proprie - nu am mai reusit sa montez motorasul intr-un mod ferm si stabil. Era clar, ar fi trebuit sa ma sui in autovehicul, sa ma deplasez 20 km pana la garaj la țara, sa dau 2 puncte sudura rapida argon si sa ma intorc ...si imi era o leneeeee....

 

Sunam un prieten si din 2 vorbe - BINGO !

- " boss, eu am un motoras d-ala dar nu are elice si e de Anglia. Iti pun un video sa vezi ca functioneaza si daca crezi ca te ajuta si mai ai elicea intreaga...."

 

Nu stiam ce sa fac. Motorasul meu rectificat, curatat, gresat, bibilit ...si acum apare un altul de Anglia. Adica cum de Anglia ! Se invarte invers ?

 

Imi ajunge motorasul de Anglia in brate, ma uit la el ....pai "ce-ai facut mai nene ?" - periile la fel de ingropate in rotor ! Acelasi șant de uzura.

 

Abandonez totul pt urmatoarea zi - deja ma simteam vulnerabil psihic.

 

A doua zi dimineata vecinii de bloc m-au felicitat (cred) ca la ora 6 bateam cu ciocanul pe o teava de alama sa montez elicea pe axul motorasului primit. Succes total, elicea a intrat fortat si intreaga !

 

La ora 7 eram bagat sub bord pt montaj ventilator.

 

La ora 8 inca nu intelegeam de ce cand dau maxim trepte ventilator (care functiona !!!) imi iese praf de sub capota !

...apoi mi-am amintit de Anglia si cu o mica adaptare am montat invers mufa alimentare ventilator ...si YES - mi-a suflat basca din cap !

Aveam din nou climatizare si debit aer controlabil din panoul climatizare.

 

Concluzie

 

Care a fost de fapt problema in acest caz ?

Sincer, chiar nu stiu. Dar stiu sigur ca nu enigmatica "piesa cu țepi" si nici regulatorul ala Valeo. Ventilatorul meu frana, mergea greuț, opunea rezistenta desi si motorasul primit avea aceeasi uzura in rotor facuta de perii.

 

Pe undeva am convingerea ca acum, dupa rectificare rotor, ar fi mers si motorasul meu daca as fi fixat prin 2 puncte sudura platoul cu perii .. dar pe neprobate ramane o supozitie. Oricum mi-au ramas piese de rezerve pt situatii din viitor.

 

Am incropit pe fuga de pe tel un mic clip-rezumat incarcat pe YouTube. Nu e relevant, nu se vrea a fi de "iutubĂŁr" dar macar pt o mica impresie e bun.

 

https://youtu.be/bHD_X3hfZz4

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Frate, tu vrei vrei sa scrii carti... pe forum.

 

Mai citesc si maine! ;)

 

Nu-i asa ca dai/dam torpedoul jos vedem mai bine ce facem?

 

Nu am observat, zici c-ai ajuns la perii .. de curiozitate, sau nu...?

 

Nu de alta dar e pacat.. daca nu stii cata viata mai au periile.. pardon, ventilatorul din DIY.

 

Apoi unii zic ca e bine sa se unga axul ventilatorului cu, cea mai buna vaselina de gasit.

 

(WD40 cand incepe sa scartie.. e cam FRECTIE LA PICIORUL DE LEMN..)

 

:offtopic:

Veselie, par diy-urile tale.

Edited by bimmer90f30
Link to comment
Share on other sites

Sa nu-mi spui ca dupa un text de 3 minute te ia cu somn.... :)

 

PS

 

Mi s-a tot spus in viata ca in orice echipa, grup, organizatie, comunitate, adunatura, colectiv ...mereu va exista un Gica (sau un Bimmer ?) dornic de valuri si afirmare.

Nu am dat importanta acestei afirmatii pana recent.

 

O seara buna, "bimmer" !

Edited by 13NCU
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nu ma ia cu somn numai ca e un pic derutant. Adica nu inteleg de ce trebuie sa spunem toata povestea experientei cand putem fi mai succinti si pregatiti pentru esential.

Vor fi oricum destui care vor sa adauge sau sa (se) intrebe multe..

 

 

Nu stiu la ce afirmare te referi, dar sigur nu a mea.

Cel mai "bun" compliment dat adrisantului pe acest forum e o ironie care se intrevede.. dar vezi tu, nu sunt perfect.

 

De aia nu m-am bagat la DIYuri pe acest forum; pentru ca sunt un perfectionist cand repar ceva, dar nu inseamna ca nu stiu ce spun cand zic ceva. Cand zic perfectionist fata de cei care citesc, sau incearca sa inteleaga o idee noua, utila, ar fi sa o faca din cat mai putine cuvinte, sa stie spre ce se indreapta daca face asa sau asa..

Ai ceva impotriva comentariilor pe topicele tale!?

Nu am ce sa fac, defect profesional. ;)

 

Peace.

 

Asa ca, nu lua nimic personal, sau nu pica in greaseala altora sa crezi ca ma intereseaza persoana prea mult.

Ma Intereseaza doar Subiectul Discutiei.

 

(Am dat raspunsuri multora care ma dusmanesc aici, si chiar nu am regrete sau sa ma fi gandit de doua ori..)

Edited by bimmer90f30
Link to comment
Share on other sites

Sa ne intelegem.

Userul "bimmer" il cunosc de 6 luni cand bantuiam "quest" pe acest forum din simpla curiozitate fara ca macar sa visez ca voi avea un BMW in viitorul apropiat. Nu m-a atras in mod deosebit aceasta marca dar dupa niste "esecuri de potrivire" cu alte marci (printre care si japoneze) vad ca am ajuns aici.

Este ok, imi place la nebunie masina, imi place si forumul, am invatat multe de aici si pe undeva postarile mele lungi incearca sa compenseze acele detalii care eu nu le-am gasit aici cand am avut nevoie.

 

In rest nu am treaba cu nimeni, daca pot ajuta cu ceva prin descrieriile mele, foarte bine ....daca nu, ma retrag in lumea reala si imi vad de ale mele.

Domeniul "forumuri" l-am consumat demult, nu ma mai atrage in mod deosebit.

Toate bune.

Link to comment
Share on other sites

Posibil pt ca dupa rectificare rotor si curatarea acelor șanturi despartitoare motorasul a capatat viteza la alimentarea in casa.

 

Nu ma ia cu somn numai ca e un pic derutant. Adica nu inteleg de ce trebuie sa spunem toata povestea experientei cand putem fi mai succinti si pregatiti pentru esential.

Vor fi oricum destui care vor sa adauge sau sa (se) intrebe multe..

 

 

 

Aici iti dau dreptate, voi incerca sa fiu mai scurt si la obiect

Edited by 13NCU
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.