Jump to content

BMW se electrifica?


Romulus

Recommended Posts

inchipuiti-va doar o autostrada plina cu masini electrice, blocata din cauza zapezii sau unor accidente cauzate tot de zapada...  temperaturi negative constant...

nu ar supravietui prea multi in conditiile in care autonomia este inca mult limitata de posibilitatile tehnice

646x404.jpg

Link to comment
Share on other sites

@zeronoo O sa apara si versiuni mai putin poluante pentru transportul de marfa si probabil si la avioane. Aici s-ar putea sa fie viabile optiunile cu hidrogen, de fapt. Da, sunt si alte surse de poluare pe langa transport, dar efectul e cumulativ. Plus ca masinile polueaza fix unde se simte mai tare, in algomerarile urbane. Iar referitor la China, ei se tot chinuie sa reduca poluarea. Chiar inchisesera niste centrale pe carbune, dar le-au redeschis acum din cauza crizei. Deci lucrurile se misca in directia corecta si acolo, una n-o exclude pe cealalta.

@bimmer90f30 Da, au mai incercat si altii, dar una e sa fie cativa cercetatori si alta e sa fie o industrie cu promisiuni de multi bani disponibili. E un pic altfel efortul :) 

@LuciosuCorect, fabricile lucreaza si noaptea. Ma uitasem la consumurile de anul trecut, unde intre ora 0 si ora 6 e o scadere de cca 20% a consumului national. Dar in 2018 nu era diferenta asta. Oricum, ideea e ca reteaua suporta niste mariri de volum destul de mari, fara probleme. 

@VladE46 N-are nimeni nevoie sa stocheze curentul un an de zile, tocmai pentru ca se poate produce usor si din diferite surse. Pentru benzina iti trebuie o rafinarie, pentru curent poti folosi un generator cu combustibil, sau o eoliana, sau panouri solare, sau orice metoda industriala.

@X X L Am tot vazut mizeria asta de "scenariu" rostogolita pe forumuri pe afara, si dupa aia s-au gasit unii s-o importe la noi. Nu e o problema mai mare decat la masinile cu combustie. In loc de o cisterna de combustibil ca sa le alimentezi poti sa aduci un generator de cateva sute de kW ca sa incarci masinile.
 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, mgi said:

[...]

@X X L Am tot vazut mizeria asta de "scenariu" rostogolita pe forumuri pe afara, si dupa aia s-au gasit unii s-o importe la noi. Nu e o problema mai mare decat la masinile cu combustie. In loc de o cisterna de combustibil ca sa le alimentezi poti sa aduci un generator de cateva sute de kW ca sa incarci masinile.
 

Nu stiu ce sa spun, ma indoiesc ca daca autostrada e blocata mai aduci cisterna sau generator prin nameti? Cu elicopterul? Si problema nu e asta, ci cu faptul ca daca ai 40% rezervor, cele cu combustie interna fac caldura (desigur si gaze nocive) probabil o saptamana la relanti. Ai timp sa mergi pe jos cu o canistra. Pe cand una electrica cu 40%, probabil cu caldura pornita se descarca in cateva ore.

 

13 minutes ago, mgi said:

[...]

@VladE46 N-are nimeni nevoie sa stocheze curentul un an de zile, tocmai pentru ca se poate produce usor si din diferite surse. Pentru benzina iti trebuie o rafinarie, pentru curent poti folosi un generator cu combustibil, sau o eoliana, sau panouri solare, sau orice metoda industriala.

[...]
 

Argumentul tau nu sta in picioare. Armata are nevoie! Si nu vor trece pe nici un fel de alta energie pana nu isi rezolva problema asta. Dar mai sunt si altele care au nevoie de stocare de energie de lunga durata.

Link to comment
Share on other sites

O masina cu combustie consuma intre 0.8 si 1.5 litri pe ora. Una electrica consuma intre 1-3 kwh/ora pentru incalzire, in functie de dimensiune si daca are pompa de caldura sau nu. Da, o masina cu combustie poate merge mai mult timp cu 40% din rezervor. Pe de alta parte, scenariul in care toate masinile de pe sosea sunt electrice e la cel putin 30 de ani distanta. Pana atunci bateriile o sa fie mult mai mari, deci problema asta n-o sa mai existe.

Armata n-a spus nimeni ca trebuie sa treaca la electrice, nici n-ar avea sens.

Link to comment
Share on other sites

@mgi cu tot respectul. de la primul telefon mobil Bosh care l-am avut prin 1995 (sau pe acolo, naiba mai tine minte exact) tot sper sa am un telefon, la care tine bateria 2-3 saptamani. Si uite ca imediat 30 de ani mai tarziu, si tot o zi ma tine. Deci usurel cu pianul pe scari ca nu merge chiar asa. Si daca producatorii de mobile nu au cautat solutia asta cu miliarde de dolari... nu stiu cine o va face.

Am un Kindle Paperwhite la care tine bateria de uiti de ea. Ai idee ce mare diferenta e? Ce mare diferenta ar face sa ai un telefon care sa il incarci odata pe luna si sa fie la fel de mic si puternic? Si uita ca in aproape 30 de ani, ne tine tot o zi.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, mgi said:

[...]

Armata n-a spus nimeni ca trebuie sa treaca la electrice, nici n-ar avea sens.

Pai ai spus ca nimeni nu are nevoie sa stocheze energie pe termen lung. Daca economia ar fi complet electrica azi, sau fie doar transporturile, si noi ca tara nu avem stocata energie pentru o perioada tampon, gandeste-te ce putere ar avea tavarisci putin asupra noastra. Intr-o secunda intrerupe tot. Din buton. Adica nu ca mai merge cat e combustibil in rezervoare si la pompe, cu toate ca am vazut pe coasta de est a USA ce s-a intamplat din cauza conductei alea: haos instant. Dar macar poti intrveni in asa situatii cu cisterne de la rezerva strategica.

Nu ca n-ar putea-o face si acum, dar macar acum avem speranta ca o tara bananiera nu o poate face.

Dar daca esti electric fara stocare?

Deci energia fara stocare, ca e armata sau nu, este zero economic. Nu poti fara stocare. Fie si numai ca sa te poti apara ca tara.

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Romulus said:

@mgi cu tot respectul. de la primul telefon mobil Bosh care l-am avut prin 1995 (sau pe acolo, naiba mai tine minte exact) tot sper sa am un telefon, la care tine bateria 2-3 saptamani. Si uite ca imediat 30 de ani mai tarziu, si tot o zi ma tine. Deci usurel cu pianul pe scari ca nu merge chiar asa. Si daca producatorii de mobile nu au cautat solutia asta cu miliarde de dolari... nu stiu cine o va face.

Am un Kindle Paperwhite la care tine bateria de uiti de ea. Ai idee ce mare diferenta e? Ce mare diferenta ar face sa ai un telefon care sa il incarci odata pe luna si sa fie la fel de mic si puternic? Si uita ca in aproape 30 de ani, ne tine tot o zi.

Da, buna observatie… tot acolo suntem, deși au crescut mult consumatorii ca sa zic asa, însă tot nu s a gasit o soluție. Țin minte când au aprut smartphone-urile si ea cursa producătorilor sa le facă cat mai subțiri si spuneau ca nu au cum de la un anumit punct din cauza bateriei, țin minte ca am zis atunci ca cine știe ce baterii sa producă ca sa țină bateria foarte mult pentru ca astea cu lithium nu le vor face mai mari din cauza design ului telefonului. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Romulus Bateria la telefon tine asa putin pentru ca telefonul de fapt nu mai e telefon, ci calculator. Ce ecran avea telefonul tau din '95 si ce ecran are telefonul de acum? Si chiar si asa, sunt telefoane care tin 2-3 zile. In plus, pe vremea aia erau telefoane la care tinea o saptamana bateria (celebrele Nokia 6310). Chiar si acum, daca ai fi ok cu un telefon cu display mare dar cu tehnologia paperwhite, adica refresh foarte rar, ar tine si la el bateria 2 saptamani. Dar cine vrea asa ceva? :)

La masini nu prea au ce sa le mai faca, in afara de multi cai putere si eventual sa le faca sa zboare. Deci mai tot progresul de acum pana peste 30 ani din tehnologia bateriilor o sa se vada in range (pentru cele care nu zboara, fireste)

In legatura cu armata - daca nu ma insel, ei nu sunt restrictionati nici acum de normele de poluare la vehicule. E domeniu strategic si din cauza asta probabil ca n-o sa treaca niciodata 100% la electric. Cand am spus ca nimeni n-are nevoie sa stocheze curent pe termen lung, ma refeream la situatii normale de zi cu zi, nu la exceptii. Iar aprovizionarea cu energie e reglementata la nivel european, adica daca ajunge sa taie careva curentul intregii tari din buton, avem deja alte probleme mult mai mari si probabil ne trebuie buncare.

Link to comment
Share on other sites

@mgi sunt sigur ca ai inteles problema cu bateria de la telefon. ideea e ca in ultimii 30 de ani saltul tehnologic a fost semnificativ in materie de baterii, dar nicidecum la geniunchiul broastei pentru ce am avea nevoie ca omenire. plus ca lipsesc materialele ca bateriile sa ajunga in ritmul asta pentru tot ce ar fi nevoie.

 

Link to comment
Share on other sites

Tocmai, ca mie mi se pare ca generatia curenta e suficient de buna, si ca infrastructura e problema deocamdata. Adica eu cred ca deja se termina faza de early adoption si trecem spre cea de folosire in masa.

Nu stiu cum e situatia cu materialele la nivel mondial. Dar, din nou, cred ca solutii exista pentru ca altfel nu s-ar baga atatia bani in piata asta.

  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

@mgi din pacate eu cred ca densitatea de energie pentru baterii este mult prea departe pentru a fi utila. Eu personal, ma astept sa fie bine sub densitatea de energie fosila. Dar nu e doar asta, mai e problema incarcarii rapide, nu o mai deschid din nou.

Dar imagineaza-ti ca am avea azi, masini electrice care se incarca in max 10 minute si poti circula 2.000 km cu un plin de baterie. Nu ar trebui sa ai acasa incarcator. Si atunci ai putea sa faci adoptie de masa chiar si in Romania, unde marea majoritate sa la bloc si nu are cum incarca acasa masina. Cine naiba ar mai vrea altceva? Si daca masa masinii nu ar creste deloc comparativ cu cele cu combustibil fosil, ar fi perfect, dar ne intoarcem din nou la densitate. Si nu ar lua foc usor in caz de accident. Si nu te-ai manji pe maini iarna cu cablurile de incarcare. Oribil sa pui cablurile plina de zapada in portbagaj darmite sa umpli bagaje peste si sa trebuiasca sa le scoti ude.

Efectiv, cine si-ar mai dori combustibil fosil? Sigur, armata si altele, dar nu discutam acum.

Dar mai e un pas. Sa poti sa le produci in masa mare, fara sa omori copiii in minele de cobalt din africa. Sau minele de litiu.

Am un prieten bun, care sta langa un oras mare si a investit in panouri solare. Bun asa, desi nu suntem o tara perfecta pentru energie solara, a bagat banul. Durata de viata 10 ani. Dar cand te apuci si faci calculele, fara un pack serios de baterie de stocare energie, e cam degeaba. Produci degeaba ziua cand esti la munca. Vii seara acasa si n-ai nimic. Sigur, bagi in reteaua nationala. E si asta ceva. Dar nu ti-ar placea sa o poti stoca? Ca atunci tot am investi un ban. Si dai la reteaua nationala inapoi cand packul tau pentru consum propriu e plin 100%. Si sa dureze bateriile efectiv mai multe cicluri de viata, sa ajungi sa le folosesti macar 10-15 ani. Ca sa nu ajungi sa cumperi la fiecare 10 ani un pack nou. Atunci da!

Nu am vrea toti asa ceva?

Dar realitatea? Suntem departe rau de a avea asa ceva. Acum pare o fitza de ecologist sa te chinui prin romania cu o masina electrica, daca nu stai la curte si o incarci peste noapte. Platesti de nu face si tot ai sanse sa ramai cu ea in drum.

Si sa lasam Norvegia cu exemplele ei. Sunt unii din cei mai mari producatori de petrol pentru noi ceilalti prostii. Guvernul lor ar putea face cadou cate o Tesla plaid la fiecare cetatean si inca sa fie in profit. Tot dam exemple aiurea cu Norvegia, in timp ce ei, isi plimba teslele printre nameti si rusii sclavi pe platfomele petroliere norvegiene, alimenteaza pe toti ceilalti prostii din EU cu petrol negru si urat. Halal tara verde! Las-o balta cu Norvegia si mama ei.

Si mai e ceva. Sa le poti recicla calumea. Sa nu scada valoarea de revanzare. Eu unul as cumpara azi o electrica, dar niciodata secondhand. Din acelasi motiv pentru care nu cumpar telefoane SH, desi mi-ar placea. Dar bateria din ele? E la loterie. Si daca trebuie schimbata, e un chin si un risc enorm. Desfaci toate lipiciurile alea? Come on. Dar daca ai avea un telefon cu o baterie cat un card SD care tine 2 saptamani? Nu ai rezolvat incalzirea globala brusc? Ca nu mai arunci telefoanele SH niciodata. Sunt inca bune ani si ani. Pe post de mini calculatoare, sau ce-or fi. Faci data center cu ele.

 

 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Romulus said:

Dar imagineaza-ti ca am avea azi, masini electrice care se incarca in max 10 minute si poti circula 2.000 km cu un plin de baterie. Nu ar trebui sa ai acasa incarcator. Si atunci ai putea sa faci adoptie de masa chiar si in Romania, unde marea majoritate sa la bloc si nu are cum incarca acasa masina. Cine naiba ar mai vrea altceva? Si daca masa masinii nu ar creste deloc comparativ cu cele cu combustibil fosil, ar fi perfect, dar ne intoarcem din nou la densitate. Si nu ar lua foc usor in caz de accident. Si nu te-ai manji pe maini iarna cu cablurile de incarcare. Oribil sa pui cablurile plina de zapada in portbagaj darmite sa umpli bagaje peste si sa trebuiasca sa le scoti ude.

Ce spui tu aici imi arata ca de fapt n-ai mers niciodata cu o masina electrica si ca repeti niste mituri urbane care sunt emise de unii si altii din varii motive. Nu ai nevoie de autonomie 2,000 de km, sunt suficienti si 500 km, daca ai o retea de incarcare bine pusa la punct. Pentru ca nimeni nu conduce atat fara pauza, decat daca e inconstient si isi mai si face nevoile in sticla. Ori, in momentul in care ai oprit, poti sa pui si masina la incarcat 15 minute.

Bateriile de la CATL de exemplu nu iau foc, nici macar daca le gauresti. Deci tehnologia exista (astea umbla vorba ca o sa fie folosite pe viitoarea tesla model 2, apropo). Exista si proiecte de baterii cu densitate mai mare, cum ar fi de exemplu asta.

Cablurile de incarcare la statiile DC sunt atasate de statie, fix ca la benzinarie. Nici n-ar avea cum altfel, pentru ca cele de putere mare sunt si racite cu lichid. Chiar si cele de putere modesta (50 kW) tot sunt prea groase ca sa umble cineva cu ele la purtator si ar avea nevoie si de niste conectori idiot-proof. Deci, asa cum te murdaresti de motorina pe mana la pompa, te murdaresti si de praf la o masina electrica.

Masa masinii nu e nici ea foarte departe in momentul asta. Uite, megane electric care se lanseaza acum are vreo 1.6 tone, decent pentru o masina din gama respectiva. Majoritatea electricelor sunt mai grele intr-adevar, dar nu mi se pare un capat de tara. Mai ales ca au sarcina utila la fel cu cele cu combustie.

Panourile solare au garantie in general 10 ani, si mai sunt garantate 25 de ani ca dau cel putin 80% din output-ul nominal, la mai toti producatorii Tier 1. Deci durata de viata e de cel putin 25 de ani. In momentul asta, la noi in tara, poti sa injectezi curentul excedentar produs in retea si il primesti inapoi cand ai nevoie. Asta o sa functioneze pana cel putin in anul 2030. Deci n-ai nevoie de baterie, decat eventual ca sa te protejezi de o cadere a retelei. 

Iar Norvegia e un exemplu, tocmai pentru ca e un producator mare de petrol si a decis sa mearga pe electric. Si e dovada ca modelul functioneaza, deci se poate replica si in alte tari. Doar ca in alte tari nu are nimeni cojones sa puna taxa 100% pe masinile cu combustie, cum e la ei. Asa ca o sa mai dureze pana se face trecerea la electric.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, mgi said:

Ce spui tu aici imi arata ca de fapt n-ai mers niciodata cu o masina electrica si ca repeti niste mituri urbane care sunt emise de unii si altii din varii motive. Nu ai nevoie de autonomie 2,000 de km, sunt suficienti si 500 km, daca ai o retea de incarcare bine pusa la punct. Pentru ca nimeni nu conduce atat fara pauza, decat daca e inconstient si isi mai si face nevoile in sticla. Ori, in momentul in care ai oprit, poti sa pui si masina la incarcat 15 minute.

[...]

@mgi Sincer eu cred ca tu nu ai inteles ce am spus eu. Nu am spus ca ai nevoie de 2.000 km autonomie cu o baterie plina ca sa faci 2.000 km fara oprire. Ci am spus ca daca ai avea o asa masina nu ai avea nevoie de incarcare acasa la priza in fata blocului niciodata. Te rog citeste cu atentie ce spun si nu ma acuza de mituri urbane sau mai stiu eu ce ca e pacat. Discutam elegant dar premisa e sa citim argumentatia cu atentie. 2.000 km dintr-un sut la volan sunt absurzi. 500 km, in oras iarna, nu ajung ca sa nu iti bati capul cu incarcarea decat o data pe saptamana cand iti faci cumparaturile la Kaufland. Acum e mai clar?

 

@mgi si apropos, m-am saturat de proiecte si concepte si promisiuni gen eleen trusk. Vreau produse verificate si aprobate de cumparatorii de pe piata. Mai nou ignor complet date si promisiuni si alte cacaturi. Toti sar sa promita marea cu sarea si cand e de pus pe piata pauza.

 

44 minutes ago, mgi said:

[...]

Cablurile de incarcare la statiile DC sunt atasate de statie, fix ca la benzinarie. Nici n-ar avea cum altfel, pentru ca cele de putere mare sunt si racite cu lichid. Chiar si cele de putere modesta (50 kW) tot sunt prea groase ca sa umble cineva cu ele la purtator si ar avea nevoie si de niste conectori idiot-proof. Deci, asa cum te murdaresti de motorina pe mana la pompa, te murdaresti si de praf la o masina electrica.

[...]

Vorbeam IARASI de incarcare acasa in fata blocului sau in curte unde nu ai garaj. Si nu vorbeam de stut-ul de la capat ci de cablul in sine care il intinzi pe jos. 

 

44 minutes ago, mgi said:

[...]

Iar Norvegia e un exemplu, tocmai pentru ca e un producator mare de petrol si a decis sa mearga pe electric. Si e dovada ca modelul functioneaza, deci se poate replica si in alte tari. Doar ca in alte tari nu are nimeni cojones sa puna taxa 100% pe masinile cu combustie, cum e la ei. Asa ca o sa mai dureze pana se face trecerea la electric.

Lol. E usor sa dai cu batul in petrol cand scoti banii la greu vanzandu-l la alti fraieri care nu au acest privilegiu. Si e usor sa faci infrastructura cand ai putea sa faci si strazi din petrol direct. Sau pavate cu banii din petrol. Dap. Asa da. Singura problema e ca ceilalti nu au cojones. Sau poate ca nu au bani sa aiba cojones. LOL. 😄

 

44 minutes ago, mgi said:

[...] Majoritatea electricelor sunt mai grele intr-adevar, dar nu mi se pare un capat de tara. [...]

Asta imi spune ca din pacate nu ai condus o Tesla mai sportiv pe serpentine. 🙄

Link to comment
Share on other sites

Ok, daca ne referim la incarcat in fata blocului, banuiesc ca e vorba despre mersul in oras. Pai si dintre masinile cu combustie, cate au autonomie 2000 km? Ca nici astea nu pot fi incarcate in fata blocului. In plus, daca e vorba despre mersul in oras, o electrica poti s-o incarci la birou, sau la mall, sau la supermarket. Din nou, limitarea aici e reteaua de incarcare, nu capacitatea bateriei. Daca ar exista statii de incarcare cel putin la fel de dese ca benzinariile n-ar avea nimeni problema cu o autonomie de 500km. 

Chiar si asa, eu unul nu merg de exemplu mai mult de 500 km pe saptamana in oras. Deci daca imi iau o electrica, pot s-o incarc linistit doar in weekend. Si in situatia mea sunt foarte multi oameni, pentru ca media rulajului in ro e undeva pe la 12k km pe an, ceea ce inseamna 250 km pe saptamana.

Da, daca incarci acasa, de la o priza normala de 220, trebuie sa stai cu cablul dupa tine. Dar daca iti pui o statie de incarcare cu cablu, ai scapat de problema. Solutii exista.

Iar cu sportivitatea - sa inteleg ca ai condus tu o Tesla sportiv pe serpentine? Daca da, ce model si care e termenul de comparatie fata de care s-a comportat mai prost?

Majoritatea electricelor de acum sunt practic suv-uri. Cele care nu sunt suv-uri, cu exceptia lui model 3, nu prea au pretentii sportive. O sa se schimbe si asta in viitor, dar oricum nu toata lumea isi ia masina cu care sa "se dea". Ca altfel nu s-ar mai vinde reno-uri, skode, hyundai-uri si asa mai departe.

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, mgi said:

Ok, daca ne referim la incarcat in fata blocului, banuiesc ca e vorba despre mersul in oras. Pai si dintre masinile cu combustie, cate au autonomie 2000 km? Ca nici astea nu pot fi incarcate in fata blocului.[...]

 

Acum vorbim vorbe deja. La fiecare pas trebuie sa explic, probabil vina mea. Eu nu merg la supermarket. Eu nu am la birou posibilitate sa incarc. Acasa as avea, dar nu vreau sa ma complic cu cabluri sau statii de incarcare. Dar as putea merge odata la 1-2 saptamani sa stau 2 ore la o cafea undeva unde as putea incarca intre timp. La asta m-am referit. Nu are sens sa comparam cele cu combustibil fosil ca la astea faci plinul in 2 minute, care e legatura.

Aici discutam de capacitatea bateriilor si densitatea de stocare si cum ne afecteaza asta stilul de viata. Si nu, nu e vorba de oras doar. Dar nici unde ma duc eu nu vreau sa ma duc si sa caut repede incarcator ca altfel nu ajung inapoi acasa. De asta vorbeam de autonomie de 2.000 km. Sa iti iei grija de pe cap. Si era doar o ipoteza prin care sa subliniez ca daca am avea asa ceva, ipotetic vorbind, si preturi decente la masini (30.000 euro cu tot cu taxa de rabla inclusa pentru o piticanie de oras, nu este deloc decent) atunci... atunci nimeni, absolut nimeni, nu si-ar mai dori nimeni niciodata una cu combustibil fosil, poate doar de nostalgie.

Acum e mai clar?

Pentru cazul Romaniei actuale cu ce avem noi si ce preturi sunt la masini, piata este extrem de limitata, probabil sunt 2-5% si asta incluzand cei care au spirit green piss. Si asta fara sa discutam de reciclare sau de groaza pretului de revanzare. Mai ales ca eu unul nu as lua niciodata un SH electric.

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, mgi said:

Pai si dintre masinile cu combustie, cate au autonomie 2000 km?

Nici la telefon nu am nevoie de 2 saptamani baterie pentru ca nu dorm deloc. Ci pentru ca nu vreau sa-mi bat capul si sa astept o ora dupa incarcator cand vrea el. E la fel si cu ce spuneam mai sus. Doar un caz ipotetic ca argument pentru ce tehnologie jalnica avem la momentul actual. Si nu se intrevede nimic spectaculos la orizont. Iar la TIR-uri si avioane e si mai jale.

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, mgi said:

 Pai si dintre masinile cu combustie, cate au autonomie 2000 km? Ca nici astea nu pot fi incarcate in fata blocului. In plus, daca e vorba despre mersul in oras, o electrica poti s-o incarci la birou, sau la mall, sau la supermarket. Din nou, limitarea aici e reteaua de incarcare, nu capacitatea bateriei. Daca ar exista statii de incarcare cel putin la fel de dese ca benzinariile n-ar avea nimeni problema cu o autonomie de 500km. 

Nu stiu de ce ai sarit la 2000km cand cel mai decent si asta daca conduci atent scoti un 800 hai 900 km cu un plin de motorina.. (am vazut de ce. Pentru ca Romulus a mentionat. Oricum desimea incurajeaza trecerea la electrice ... daca si pretul nesimtit de mare pentru ce spatiu interior cumperi... hmm)

Cat despre EV-uri, asa cum spui tu, problema nu este incarcarea ca doar putem face statii de incarcare in cativa ani.. 2-3 fara gluma, dar nu stiu CU, CE O SA TRANSPORTAM atata curent. Ca o masina electrica se incarca (sau mai frecvent) mai des decat o masina cu motorina pe o distanta data deci cererea e mai frecventa, deci statiile de incarcare electrica probabil vor trebuie sa fie mai multe.

Iar autonomia de 500k e un  vis realizabil ..doar prin multe franari regenerante la EV-uri. (Dar sa NU luati de buna presupunere mea..)

 

Dar, nu vreau sa uit sa ATRAG atentia mai putin informatilor ca o incarcare rapida are un efect rau asupra bateriei, adica o streseaza intern mult mai mult decat o incarcare normala in parametri dati de producator. Zic asta, ca sa nu cada cerul pe voi si sa nu ramaneti fara cuvinte prin ceea ce va v-a veni sa spuneti cand la masina iesita din garantie, adica bateria sa isi scurteze viata si sa nu stiti de ce. Pentru ca a-ti incarcat bateria prea tare adica volum de curent prea mare, grabindu-va...

Asa ca mare grija potentiali clienti tentati de electrice.. cititi si randurile mici cand semnati un contract. 😉

 

Eu astept minunea aia de baterie sa apara si statiile de incarcare cam peste tot in drumul meu si poate imi iau un EV...

 

 

Edited by bimmer90f30
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

DIn pacate, in domeniul auto, istoria a consemnat un sir de decizii politice luate in pripa, fara a analiza impactul pe termen lung.

1. In anii '20, a aparut benzina cu tetraetil de plumb, care - spectaculos - a rezolvat dintr-un foc atat problema detonarii cat si a uzurii supapelor motoarelor termice. Au urmat cinci decenii in care s-a utilizat in mod universal benzina astfel aditivata. Timp in care poluarea cu plumb a biosferei a crescut de multe zeci de ori fata de nivelul pre- anii '20. (Printre altele, plumbul diminueaza IQ-ul, efect vizibil in mod evident, astazi). Benzina cu plumb si-a inceput declinul pe la mijlocul anilor '70, odata cu aparitia primelor catalizatoare. Dar poluarea cu plumb din natura, cauzata de benzina cu tetraetil de plumb, va ramane la un nivel inalt pentru cel putin inca jumatate de secol.

2. De prin anii '80, guvernele europene au incurajat - in principal prin accize semnificativ mai reduse la motorina decat la benzina - vanzarea de autoturisme cu motoare Diesel, in baza faptului ca emisiile lor de CO2 sunt mai reduse. Iar oamenii, de buna voie sau fortati financiar, au cumparat in masa astfel de masini. Pana cand s-a descoperit, destul de recent, ca, in fapt, emisiile motoarele Diesel sunt mult mai periculoase pentru sanatate decat cele ale motoarelor pe benzina. Deodata, posesorii de masini Diesel - cei care le-au cumparat "impinsi" de politica guvernelor - s-au trezit aratati cu degetul si invitati/fortati sa renunte la ele. Acum, sunt "invitati" sa renunte la autoturismele Diesel si sa scoata din buzunar bani pentru altfel de masini.

3. Iata-ne in valul de electrificare. Peste noapte, motorul termic a devenit paria. Exista insa analize bine fundamentate asupra impactului ecologic pe termen lung (cititi: decenii) a productiei masive de baterii? Sunt bine puse la punct proceduri de recuperare / reciclare a acestora? S-a stabilit o strategie de dezvoltare a productiei nepoluante de energie electrica si a retelelor de  distributie a acestei energii, sincrona cu cresterea exponentiala a parcului de autoturisme electrice? Nu. Se merge orbeste, exact cum s-a mers in exemplele de mai sus. La un moment dat, probabil, se va descoperi fie o problema majora, fie vreo otrava care se va fi acumulat in oameni. Cine va plati costul? 

  • De acord! 6
Link to comment
Share on other sites

Electricele au luat viteza dupa succesul Tesla din ce imi dau eu seama , apoi fiecare a inceput sa  "propavaduiasca "  avantajelelor pe termen scurt, pe termen lung nu intereseaza pe nimeni .  Posibil totusi sa se mai opreasca valul asta un pic dupa ce o sa "moara"  primele masini electrice atunci vor apare problemele ridicate de tine.

Edited by alex230ro
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Romulus Pot sa inteleg ca nu vrei sa-ti bati capul. Dar e o chestie de obisnuinta dupa parerea mea, sa pui telefonul la incarcat cand ajungi acasa sau sa pui masina la incarcat cand te opresti sa-ti iei un sandvis / o cafea sau sa mergi la toaleta. Odata ce ti-a intrat in obisnuinta, nu te mai gandesti la gestul respectiv. Iar daca ai si posibilitatea sa incarci acasa, atunci cel putin prin oras n-o sa ai probleme cu niciuna dintre masinile actuale. Ajungi acasa, bagi masina in priza. Si pierzi mult mai putin timp cu alimentarea decat sa opresti saptamanal la benzinarie :)

Da, infrastructura nu e nici pe departe ce ar trebui sa fie acum, dar o sa se rezolve in timp

@FiveThreeFive Exemple mai sunt o gramada. Si cu pesticidele, si cu elemente radioactive si plumb folosite ca medicamente pe la inceputul secolului 20, si cu o gramada de alte lucruri. Pe de alta parte, nici bateriile cu plumb de la masini nu se reciclau la inceput. Si acum se recicleaza peste 90% daca nu ma insel.

@bimmer90f30Infrastructura de energie nu e atat de complicat de facut. Mai ales ca n-o sa puna nimeni incarcatoarele in camp. O sa le puna langa o benzinarie, langa un mall, langa un restaurant si asa mai departe. Adica acolo unde exista deja o conexiune, si trebuie marita puterea. La inceput o sa puna 1-2 statii, dupa care o sa mai puna cateva, si tot asa. Un cablu de medie tensiune de 3kV are diametrul de 3cm, mai pui doua transformatoare si ala e.

 

Link to comment
Share on other sites

On 1/14/2022 at 6:38 PM, mgi said:

 Exemple mai sunt o gramada. Si cu pesticidele, si cu elemente radioactive si plumb folosite ca medicamente pe la inceputul secolului 20, si cu o gramada de alte lucruri.

Da, dar una este sa fii in anul 1970, cand pe glob locuiesc cca. 3,6 miliarde de oameni iar "Earth Overshoot Day" este 30 decembrie, si cu totul alta este sa fii in 2021, cu aproape 8 miliarde de oameni si overshoot day in 29 iulie.

In ultimul caz, nu numai ca nu mai exista deloc spatiu de risc pentru experimente si actiuni neplanificate cu impact pe termen lung, ci o astfel de abordare orbecaita poate deveni sinucigasa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.