Jump to content
Intalnire BMW Club 2025, hai si tu! Acum votam locatia si luna cand va avea loc. ×

Recommended Posts

6 minutes ago, alex230ro said:

 

Da, dar cum stabilesti cat polueaza o anumita masina ? 🙂 Ok vrei sa faci ceva in sensul asta pune taxa in pretul benzinei/motorinei si aia e la revedere "poluatorul" plateste . Vrei sa vinzi masini , baga subventii articuleaza producatorii care apoi cresc preturile artificial ,.

Pai mergi pe fisa tehnica de la producator si vezi cat CO2 scoate per km sau la ITP, RAR sa treaca cat CO2 iese.

Link to comment
Share on other sites

Am mai scris pe forum aici, mi se pare o aberatie cum functioneaza lucrurile in Romania, ca impozitare.

Platesc impozite pentru bunurile pe care le am, absolut normal, dar nu ma taxa cand pur si simplu nu folosesc un lucru.

Poate tin o masina de 25 de ani cu care sa merg o saptamana in iunie cand e cald, iar in restul anului o am in garaj. As plati taxe pe perioada utilizarii, as plati serviceuri care sa o intretina, as plati ITP, as plati rovinieta. Dar de ce trebuie sa platesc impozit pe tot anul?

Tot sistemul e aberant si trage bani - cu mult mai mult decat ar trebui - in felul asta. Si tot nu le ajunge si vor mai mult.

Nimeni nu vrea sa puna ordine in lucruri, ci doar sa ia si mai multi bani.

Pe cat sustineam acum cativa ani - cine vrea 3.0, sa nu se planga de impozit, ce mare lucru - pe atat de mult astazi mi se pare revoltator felul in care se face taxarea in RO.

Ma bucur ca mi-am redus banii dati in Romania pe impozit de la ~3000 lei la aprox 200 lei. 

Daca as putea, n-as plati nimic si as merge cu STB/CFR, daca n-ar fi si alea in colaps.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Alex3245 said:

Pai mergi pe fisa tehnica de la producator si vezi cat CO2 scoate per km sau la ITP, RAR sa treaca cat CO2 iese.

bun , am zis mai sus am mers cu E30ul undeva la 10k km poate 15k daca sunt optimist in 10 ani , masina e non eur vad ca zice 202g/km emisii, destul de decent avand in vedere ca un Logan de ex are 110g/km , deci in final sa zicem ca am poluat ca un Logan Eur6 care a mers 3-4000km . Acum din articolul acela si cum mai zice un coleg pe aici eu ar trebui sa platesc ca na sunt "sarac" si am Eur 0 vreo 2000 lei , Loganul Eur6 vreo 200, personal mie mi se pare o diferenta cam mare , acum na poate nu calculez eu bine .

Edited by alex230ro
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, paul_e88 said:

Am mai scris pe forum aici, mi se pare o aberatie cum functioneaza lucrurile in Romania, ca impozitare.

Platesc impozite pentru bunurile pe care le am, absolut normal, dar nu ma taxa cand pur si simplu nu folosesc un lucru.

Poate tin o masina de 25 de ani cu care sa merg o saptamana in iunie cand e cald, iar in restul anului o am in garaj. As plati taxe pe perioada utilizarii, as plati serviceuri care sa o intretina, as plati ITP, as plati rovinieta. Dar de ce trebuie sa platesc impozit pe tot anul?

Tot sistemul e aberant si trage bani - cu mult mai mult decat ar trebui - in felul asta. Si tot nu le ajunge si vor mai mult.

Nimeni nu vrea sa puna ordine in lucruri, ci doar sa ia si mai multi bani.

Pe cat sustineam acum cativa ani - cine vrea 3.0, sa nu se planga de impozit, ce mare lucru - pe atat de mult astazi mi se pare revoltator felul in care se face taxarea in RO.

Ma bucur ca mi-am redus banii dati in Romania pe impozit de la ~3000 lei la aprox 200 lei. 

Daca as putea, n-as plati nimic si as merge cu STB/CFR, daca n-ar fi si alea in colaps.

 

 

 

Daca mergi pe taxele altor tari cred ca este si mai naspa, e.g: 

https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F35947?lang=en

Quote

The CO2 emission tax is calculated on the basis of the CO2 emission rate per kilometer (km) of the vehicle if it has been granted Community (European) type-approval.

Carte grise The CO2 emission rate per km shall be indicated on the vehicle registration certificate () (V7).

These emissions are now measured with the standard WLTP: WLTP : Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure but were measured, up to 2020, by the standard NEDC: NEDC : New European Driving Cycle.

A different scale of tax therefore exists depending on the method of determination used (WLTP/NEDC) and the year of 1re vehicle registration.

Quote

150 g

€2,205

151 g

€2,370

152 g

€2,544

153 g

€2,726

154 g

€2,918

155 g

€3,119

156 g

€3,331

157 g

€3,552

158 g

€3,784

159 g

€4,026

160 g

€4,279

161 g

€4,543

162 g

€4,818

163 g

€5,105

164 g

€5,404

165 g

€5,715

166 g

€6,126

167 g

€6,537

168 g

€7,248

169 g

€7,959

170 g

€8,770

171 g

€9,681

172 g

€10,692

173 g

€11,803

174 g

€13,014

175 g

€14,325

176 g

€15,736

177 g

€17,247

178 g

€18,858

179 g

€20,569

180 g

€22,380

181 g

€24,291

182 g

€26,302

183 g

€28,413

184 g

€30,624

185 g

€32,935

186 g

€35,346

187 g

€37,857

188 g

€40,468

189 g

€43,179

190 g

€45,990

191 g

€48,901

192 g

€51,912

193 g

€55,023

Greater than 193 g

€60,000

Daca luam un f10 530d 258 CP el scoate 150 g/km deci 2.205 euro, mai mult decat ai impozitul pe motor de 3.0

2 minutes ago, alex230ro said:

bun , am zis mai sus am mers cu E30ul undeva la 10k km poate 15k daca sunt optimist in 10 ani , masina e non eur vad ca zice 202g/km emisii, destul de decent avand in vedere ca un Logan de ex are 110g/km , deci in final sa zicem ca am poluat ca un Logan Eur6 care a mers 3-4000km . Acum din articolul acela si cum mai zice un coleg pe aici eu ar trebui sa platesc ca na sunt "sarac" si am Eur 0 vreo 2000 lei , Loganul Eur6 vreo 200, personal mie mi se pare o diferenta cam mare , acum na poate nu calculez eu bine .

In franta ar trebui sa platesti 60k euro, mi se pare absurd de mult. S-ar putea taxa si km dar nu cred ca ne-ar conveni ca apoi zice lumea ca ne monitorieaza la orice, asa pun taxa generica pentru per CO2/km inloc de impozit pe cilindree.

Link to comment
Share on other sites

Exemple sunt in UE, cred ca sunt tari ce nu au nici un fel de taxa, asa cum sunt tari care taxeaza serios:

https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F35947?lang=en

apoi mai exista si zone in care nu mai poti circula cu Euro 3 sau mai jos(zonele respective se extind in fiecare an):

https://www.certificat-air.gouv.fr/

 

Mi se pare aberant ca directorul unei companii private vine el impaciuitor si propune proiecte de legi ministrului, intr-un stat normal ar fi trimis la plimbare :https://www.constitutiaromaniei.ro/art-74-initiativa-legislativa/

 

 

  • De acord! 1
Link to comment
Share on other sites

Pai aici Dacia isi vede interestul mai ales ca vad ca a fost o discutie interesanta legata de Rabla , https://www.economica.net/rabla-plus-valoarea-voucherului-trebuie-sa-creasca-in-2025-anunta-ministrul-mediului_805909.html . Pana la urma daca se doreste se poate implementa si treaba de mai sus cu masini nimim Eur3.Ma rog discutia poate e mai complicata sa presupunem ca se da legea cum a fost propusa, as paria ca Eur,1,2,3,4 va migra catre urmatoarea categorie Eur5 sh  dat fiind apetitul romanilor pentru masini sh 🙂 .  

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bala said:

Numai sa nu platim ceva. Sau sa plateasca altii. 

Din pacate, realitatea este alta. Este utopic sa credem ca, prin taxarea poluarii, statul vrea in fapt sa reduca noxele din aer. Statul are nevoie de bani la buget.

O sa fac o paralela cu fumatul. Dupa Revolutie, acciza pe tigari a crescut frecvent. Oficial, motivatia era lacrimarea excesiva a statului de grija sanatatii populatiei. In realitate, impactul asupra consumului de tigari a fost minor. Abia cand, prin ceea ce eu inca o vad ca pe o minune in legislativul românesc, a fost adoptata legea 15 / 2016 care a interzis fumatul in spatiile publice inchise, s-a luat o masura care a rezolvat eficient problema fumatului pasiv si l-a redus si pe cel activ, intr-o masura mai ampla decat cresterea accizei.

Similar, indiferent de scenariul de taxare a automobilelor, se uita un aspect fundamental. Soferul român nu isi va muta fundul din BMW in Logan. Este o forma de dependenta, ca si dependenta de nicotina. Da, vor fi cativa care vor fi convinsi sa isi ia masini noi - impinsi probabil, dupa cum ma astept sa fie "croita" legea, catre Dacii noi. Majoritatea insa vor mai taia din banii familiei, vor mai reduce din si asa putinul alocat educatiei copiilor, si tot cu un BMW vechi se vor afisa pe strada.

O masura cu impact semnificativ asupra calitatii aerul pe care il respiram in orase as fi interzicerea si/sau limitarea utilizarii masinilor poluante. In anii '90, nu taxarea a scos rablele de pe strada, ci interzicerea importului masinilor mai vechi de 8 ani. Dar asta nu aduce bani la buget...

Mai este si un aspect etic. De ce ar fi acceptabil ca un individ ce isi permite sa plateasca taxa de poluare sa conduca un automobil poluant? Doar nu isi aduna noxele intr-o punga si pleaca acasa cu ele, sa le elibereze in dormitor. Tot in plamanii oamenilor din oras ajung. Banii din taxa aplicata acelui individ potent financiar ii vor vindeca de cancer la plamani pe cei care s-au imbolnavit?

Deci, citandu-l pe Caragiale, a se scuti. Inteleg dreptul statului de a impune taxe, inteleg dreptul statului de a modela comportamentul populatiei prin taxe, dar aceasa nu inseamna ca trebuie sa fim naivi si sa credem ca taxele ne vor curata aerul.

  • Like 2
  • De acord! 3
Link to comment
Share on other sites

Poate daca nu am vedea doar extremele, am gasi poate o utilitate in taxarea asta. 

Spre exemplu mie mi se pare utila taxarea asta daca dupa introducerea ei stimulezi un cetatean sa treaca de la E2 la E3.

Sa zicem ca aceiasi marca/categorie e 1000eur impozitul anual la E2 si 100 la E3. Daca isi face omul un calcul si se uita ca diferenta de bani si-o acopara in 2 ani trecand de la masina E2 la E3 avand in vedere ca diferenta de pret intre cele doua masini e de 1300eur. 

Am dat un simplu exemplu doar pt a sustine ideea, valorile nu sunt reale.

Doar sa taxezi aiurea, da, e trist. Dar ca orice stimulare de prin Romania, mai devreme sau mai tarziu se transforama intr-o mizerie pe motive sociale. Departe de intentia initiala 

Link to comment
Share on other sites

Da, statul pune taxele astea ca sa obtina bani la buget. Daca ar dori cu adevarat sa reduca parcul auto invechit si, implicit poluarea, ar face itp pe bune. Cel putin jumatate din autovehicule nu ar trece, am mai spus lucrul acesta. multi ar renunta sa le mai repare, costurile ar fi prea mari.

Eu am 3 BMW-uri (2 sunt ale mele, 1 al fiului meu, toate 3 pe numele meu): e39 - euro 3, E46 cabrio - euro 4, G30 - euro 6. Cu primele 2, poluante, cum se zice, merg, in total, 1200-1500 km/an. Cu amandoua, nu cu fiecare! Ambele sunt in perfecta stare de functionare, cel putin din privinta noxelor.

O fi corect sa platesc niste taxe la fel cu cei care trec ITP-ul cu noxe praf si care merg 25k km pe an?

  • De acord! 1
Link to comment
Share on other sites

Efectul reducerii poluarii din cauza suprataxarii va fi minor, in schimb la buget se vor aduna multi bani, care cu siguranta vor fi cheltuiti foarte prost.

Si eu sunt de parere ca cea mai eficienta metoda de a reduce masinile poluante e prin verificare periodica si la sange ( ITP, RAR, etc ). Restul e praf in ochi pentru fraieri.

Doi la mana, daca tot vrei sa taxezi masinile vechi poluante, le faci in functie de cat merg, ca una non euro de ex, polueaza mai putin la 1000km pe an decat una care face poate 10-15k pe an, si ambii platesc aceeasi taxa dar nu polueaza la fel. Taxa ar trebui sa fie inclusa in combustibil ca ala e cam singurul aspect unde se poate cuantifica in mod real cantitatea de poluare a unei masini. Ca daca nu mergi cu ea e logic ca nu polueaza.

Link to comment
Share on other sites

Mi se pare aiurea ca acum sa fie singurul criteriu capacitatea cilindrica. 

Apoi, acele praguri sunt deosebit de abrupte. Daca te uiti procentual cu cat treste impozitul, de ex 2.5l vs 3.2l e absurd.

As face o suma a impozitelor care se platesc azi de catre intreg parcul auto si as redistribui taxarea astfel incat:

- statul sa nu ia bani in plus pt ca nu merita bani in plus

- sa stimuleze intr-o oarecare masura achizitia masinilor MAI noi. Nu neaparat noi ci mai noi.

Si fiind vorba de impozit, nu as lua in calcul cat mergi cu masina. Pt ca ocupa un loc de parcare ceva ce nu folosesti si incurca mai ales in aglomeratii. 

La pachet cu taxarea pe poluare:

- as scoate ajutoarele la achizitia masinilor electrice sau phev. E doar business pt dealeri

- as mari tichetele rabla si nu le-as conditiona de achizitii noi

P.S. tata-miu are 2 masini. Un duster de vreo 10 ani si cu sub10k km si un reanault megane 1. Medical nu mai poate conduce, deci alea stau. Dar an de an le face RCA si plateste impozit el fiind pensionar. Nu mi se pare deloc normal. Dar plateste vreo 300-400ron impozit anual iar RCA-ul e mic pt ca nu are accidente 

Link to comment
Share on other sites

Pai sunt doua aspecte aici. Primul e ce daca din formula de calcul stimulezi omul sa nu tina cazane sau sa-si faca upgrade la cazanul de 20 de ani. Aici ar fi potential impreuna cu un ITP corect.

Banii inacasati nu cred ca vor ajuta la reducerea poluarii. Mai ales ca sunt impozit, nu taxa de mediu. Deci nu cred ca se obliga ei la ceva. 

Link to comment
Share on other sites

Trebuie un mix cumva dar cine sa stea sa gandeasca, eu le-as zice alora de la Dacia asa, da ma punem cum ziceti voi daca faceti discount suplimentar de 10% din valoarea masinii la cei care cumpara cu tichete rabla. O alta schema de "impingere " ar putea fi ca tichetul rabla sa fie dat diferentiat in functie de motor - ex non eur diesel -6000, non eur benzina 5900 si asa mai departe . Asa poate ce care au masini vechi non eur sa aiba "curaj" sa le dea .Probabil ar ajuta si ceva programe prin proprietarii  care  caseaza sa aiba dobanzi mai avantajoase la leasing/imprumut pentru masini sa zicem pana in 20k eur. 

  • De acord! 1
Link to comment
Share on other sites

Taxa pe combustibil nu e o solutie, pentru ca ii afecteaza si pe cei cu afumatoare, si pe cei cu masini noi. Iar argumentul cu "nu merge decat duminica cu ea" are absolut zero valoare. Daca merge doar duminica, s-o vanda si sa mearga cu taxiul, iese mai ieftin.

Dupa parerea mea taxa pe poluare e buna. Dar trebuie si ca ITP-ul sa se faca 100% cinstit. Ii prinde pe cei cu statia ITP cu o manarie, le-a luat licenta permanent. Plus supracontroale, peste controalele normale. 

Dupa care, trebuie marit impozitul anual, tot in functie de cat polueaza masina. Deci platesti si cand cumperi masina, si cat exploatezi una care polueaza. Sunt convins ca multi dintre 'smecherii' de provincie care au cate un E46 sau un E90 'tunat', cu DPF-ul scos si reparat cu scoci o sa renunte si o sa isi ia un logan Euro5 in loc. Sau o sa tuseasca pentru un E90 mai nou 🙂

Link to comment
Share on other sites

Va propun sa lasam balta subiectul viitoarei taxe de poluare.

Guvernul va croi legea astfel incat toti cei trei actori de care ii pasa sa fie multumiti: propriul buzunar (bugetul de stat), Dacia, masa de voitanti ce pot fi manipulati.

Cat despre super manager-ul Dacia, Mihai Bordeanu, acesta se crede Elon Musk-ul României si coace legi in deplin conflict de interese, cu complicitatea guvernului. Este atat de bun in meseria lui, incat strategia sa de crestere a vanzarilor Dacia este constrangerea populatiei sa cumpere.

Va iesi, probabil, o alta lege stramba si a sansei ratate, al carei rezultat principal va fi faptul ca vom plati mai mult. 

 

  • De acord! 4
Link to comment
Share on other sites

Oarecum legat de treaba asta, din pacate masinile noi au devenit din ce in ce mai "proaste" si multa lume prefera masini SH mai vechi dar ceva mai simple in ceea ce priveste intretinerea plus cum a zis is Robert una e un E60 520d alta e un Logan si aici poate ar trebui si cei de la Dacia sa isi puna probleme , cum de nu sunt in stare sa "egaleze" un E60 de acum 20 de ani , desi as zice ca ultimele modele Bigster/ Duster/Sandero sunt totusi mai reusite .Ma rog bonus preturile au crescut incat daca vinzi o masina luata in 2021 acum deprecierea e minima .

https://piataauto.md/Stiri/2025/02/Noul-studiu-de-fiabilitate-JD-Power-din-2025-arata-tot-ce-e-in-neregula-cu-industria-auto-de-azi-si-de-ce-unele-marci-au-decazut-atat-de-mult/

  • De acord! 1
Link to comment
Share on other sites

Apare Euro7, Euro8 , atunci non Euro , Euro1 Euro2 si Euro3 ar trebui taxate corespunzator adica mult ( cat sa nu iti renteze sa o ti). Vrei masina veche poluanta , nici o problema , impozit pe masura , in acest fel s-ar inoi parcul auto . Si n-ar mai fi discutii despre cum trec unii ITP-ul.

Link to comment
Share on other sites

@BaXXon, euro 4 a fost introdus in ianuarie 2005 si a tinut pana in 2009. Crezi ca mai sunt mai mult de 5% masini euro 4 in mintile lor?

Problema este ca chiar de pui o taxa, oamenii aia cu siguranta isi doresc o masina mai noua insa nu isi permit, si ce faci cu ei?!

Si ei au de dus copiii la scoala, de facut cumparaturi etc.

Nu imi dau seama cum se poate rezolva la modul real problema poluatii auto

  • De acord! 2
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, BaXXon said:

 Si n-ar mai fi discutii despre cum trec unii ITP-ul.

Deci, dupa mintea ta, nu e o problema ca marea majoritate trec de aceasta verificare fara sa fie facuta ca la carte. Crezi ca nu sunt masini euro 6, diesel, cu 500000 km, care sunt praf? Si care polueaza la greu? 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, edit said:

Problema este ca chiar de pui o taxa, oamenii aia cu siguranta isi doresc o masina mai noua insa nu isi permit, si ce faci cu ei?! [...]
Nu imi dau seama cum se poate rezolva la modul real problema poluatii auto

@edit Asa este, ai punctat cateva probleme foarte delicate.

De-a lungul timpului am observat ca principiul "sa moara (sI) capra vecinului este "hardwired" in cultura româneasca. Cu alte cuvinte, orice impozit este foarte bun, atat timp cat nu se aplica cazului tau personal.

Ca exemplu de imaginatie lasata sa zburde liber, sa presupunem ca impozitul auto s-ar calcula ca procent din valoarea noua a masinii. Anume, in fiecare an platesti 2% din valoarea de catalog a masinii cand era noua, indiferent de vechimea acesteia. Ai cumparat Logan care nou a fost 15k €, platesti 300€/an. Ai cumparat BMW care nou a costat 100k €, platesti 2000€/an. Un astfel de scenariu ar fi coerent atat in ceea ce priveste taxarea proportional cu puterea financiara a fiecaruia, cat si taxarea poluarii, pentru ca de la o anumita vechime a masinii incolo impozitul ar fi nerezonabil de mare fata de valoarea de piata a masinii si te-ar forta sa o schimbi cu una noua. De asemenea, te-ar descuraja sa cumperi un cazan vechi de 15 ani.
Sunt insa convins ca, daca o astfel de propunere legislativa ar aparea in dezbatere publica, multi dintre zmeii sustinatori ai taxei de poluare aflate in prezent in discutie si-ar schimba discursul, pentru ca, in scenariul ipotetic de mai sus, statul le-ar baga si lor adanc mana in buzunar.

In ceea ce priveste problema poluarii auto, repet, eu o vad rezolvata in mod similar legii privind fumatul: limitarea utilizarii. Asa cum nu ii lasi pe fumatori sa fumeze in spatiile publice inchise, pentru ca acolo este impactul maxim asupra sanatatii, la fel limitezi circulatia masinilor poluante in localitati. Dar, vrei sa fumezi acasa? Esti lber sa o faci. Vrei sa mergi cu masina doar la drum intins - go Planet.
DIn nou, libera imaginatie. Orasele sunt deja pline de camere video, sau se pot umple rapid si relativ ieftin, iar aplicatiile de license plate recognition sunt deja banale. Deci, se poate monitoriza traficul in timp real si automat. Ai masina pur electrica - esti liber sa circuli cat vrei. Pentru fiecare treapta de poluare in jos, la masinile cu motoare termice (incl. hybrid), taiem 5 zile din dreptul de a folosi masina in localitati, fara a scadea sub 5 zile. Euro 6 - ai voie max. 25 zile; Euro 5 - 20 zile, Euro 4 - 15 zile, Euro 3 - 10 zile, Euro 2 si mai jos: 5 zile. Te-am prins ca ai incalcat regula: ramai fara permis 6 luni.
Combinat cu inca trei masuri importante: ITP corect (am discutat cu alta ocazie cum se poate pune asa ceva in practica peste noapte), transport public modernizat si piste de biciclete, si avem aer decent in orase.

Noi vorbim, noi auzim.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.