Jump to content
Hai si tu la Fantanita Haiducului (Bradu, judetul Sibiu) la intalnirea anuala BMW Club in perioada 16-18 Mai !!! ×

Recommended Posts

Cineva din familie cocheteaza cu ideea de a-si cumpara un BMW i3 (pur electric). Intentia este de a fi utilizat cca. 10.000 Km/an, din care aprox. 7.000 in oras si restul prin tara, probabil la distante de maxim 400 Km departare de Bucuresti. Cat timp umbla doar prin oras, poate incarca acasa - desi in afara zonei de confort, pentru ca sta la bloc - dar totusi e acceptabil. In afara orasului, incarcare de la statii publice rapide (CCS, 50 kW).
Fiind din familie, m-am trezit implicat intr-o problema de care nu m-am ocupat niciodata: aspecte privind utilizarea unei masini electrice. Am consumat ceva timp, in ultima saptamana, ca sa studiez. Si Iar acum sunt mai mult nelamurit decat lamurit, foarte posibil din cauza de lipsa de experienta si a studiului insuficient.
As aprecia daca exista utilizatori de masini electrice care as putea face ceva lumina asupra celor doua chestiuni principale de mai jos.

  1. Se pare ca nu te poti duce, pur si simplu, cu masina electrica la o statie de incarcare, sa o conectezi la statie, sa incarci cat ai nevoie si la urma sa platesti cu cardul si sa dispari - asa cum faci la pompa de benzina/motorina. Iti trebuie in general o aplicatie, uneori un RF card. Fiecare retea de incarcare are aplicatia ei proprie. Iarasi, ca sa platesti, tot prin aplicatie faci acest lucru. Unii iti blocheaza o suma pe card, consumi din ea, restul vine inapoi pe card peste DeltaT zile. Pentru un drum mai lung, trebuie sa iti umpli telefonul de aplicatii si sa manevrezi prin diverse metode de plata. Chiar asa de complicat este?
  2. Este normal si sunt de acord ca trebuie platit curentul electric cu care incarci. A fi gratis e o prostie. Am fost insa surprins sa constat ca preturile pentru incarcare rapida sunt (aproximativ) in zona 2,6 lei - 4,0 lei per kWh. La un consum ponderat de 17 kW/100km, inseamna intre 44 si 58 lei per 100 Km, adica echivalentul a 5.7 - 7.6 litri benzina - in conditiile de mers relativ tip-til cu masina electrica, doar cam asa scoti 17 kWh/100 Km. Iar odata cu noile cresteri anuntate la curent electric, ma astept sa o ia si mai in sus. Prin Europa, am vazut ca 0.8€ per kWh este foarte comun. Care e catch-ul, de ce si-ar mai lua cineva masina electrica, sa-si bata capul cu tot disconfortul creat de range anxiety, durata relativ mare de incarcare, numarul limitat la statiilor de incarcare, cand cu o masina cu motor termic iesi poate chiar mai convenabil financiar?
Link to comment
Share on other sites

Majoritatea stațiilor sunt cu aplicație, deci să fie pregătită să aibe aplicații la greu. Sunt și stații unde dai direct cu cardul, pui suma apoi dai cu cardul și gata. 
 

Referitor la preț nu am văzut stație să fie mai scump de 2,6 PER kw la stații de 50+ kw. Eu când încarc la type 2 dau 1,5 sau 2 lei max. 

Dacă încarci la stații nu prea faci economie ca ai consum de 20kwh/100 deci 40-52 lei vs benzina 7-8/100 56-64 lei.

Povestea se schimba dacă încarci acasă cu 0,8 sau 1 leu, unde mergi cu 20 lei. 

Weekendul ăsta o sa am o electrica la test drive peste weekend sa vad cum e. O las un feedback

Edited by Alex3245
Link to comment
Share on other sites

@FiveThreeFive

Ca utilizator si de EV , spun cate-ceva:

1. Inainte sa iau Tesla am avut 2 Hyundai EV-uri si telefonul era plin de aplicatii de la diferite statii de incarcare , mereu imi ramaneau bani pe aplicatii, blocati ca cine stie cand oi mai ajunge la " firma " de statie incarcare respectiva. Deci am renuntat la acel brand si am luat Tesla ( Y dual motor ) ca tot era un must tractiunea integrala si la achizitie am primit si un cadoo de 20k km incarcare gratuita in reteaua Tesla . Mai mult- ce imi place mie - e ca orice traseu iti alegi , iti calculeaza autonomia si cel mai indicat incarcator Tesla de pe traseu indiferent unde ai treaba ( urmeaza un concediu prin tarile nordice si mergem cu ea ).

2. Preturile pt 1 kw la statiile de incarcare difera unele  au pretul mai mare altele mai mic etc dar .... dar cine isi ia o electrica e de regula ( mai sunt si exceptii ) sta la casa nu la bloc . Aici ai un pret mic pr kw de la bransamentul casnic si binenteles , unii , avem si fotovoltaic care ajuta destul de mult ( cand e soare si esti acasa ) .

Daca stau sa trag linie costurile cu " combustibilul " electric sunt efectiv de neglijat fata de un benzinar sau un diesel . Mai mult , fac economie mare si pe partea de revizii , 2 filtre habitaclu costa 200 lei si atat , nu ulei , nu filtru motor , nu filtru combustibil /ulei etc , chiar si placutele de frana se uzeaza mai greu daca folosesti optiunea one pedal . 

Avantajul unei electrice e si faptul ca iarna  poti sa-i dai talpa din prima fara sa astepti sa se incalzeasca motorul ca la termice si ai si cuplu instant , merita din plin una pe langa casa daca ai si o termica ....

 

8 minutes ago, Alex3245 said:

 

Weekendul ăsta o sa am o electrica la test drive peste weekend sa vad cum e. O las un feedback

Ce anume ? 🙂

Link to comment
Share on other sites

Multumesc mult.

Ma refer acum la situatia curenta din Romania, desi se pare ca mai sunt tari unde nu e totul pe roze. Eu nu mi-am imaginat ca, dupa deja un deceniu intreg de tam-tam privind electrificarea, nu doar ca infrastructura este inca mult subdimensionata, ci si procedura de acces la ea este complexa, iar costul descurajant.

Cum sa iei in considerare sa inlocuiesti o masina cu motor termic cu un automobil electric, daca un fapt fundamental, anume a incarca, este complicat si frustrant.

Apropos, exista vreo certitudine ca statia X la care ai programat incarcarea pe traseu nu e defecta, sau nu e coada mare la incarcat? Ce faci daca o statie nu e functionala si (cum se poate usor intampla) nu mai gasesti alta in range?

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, FiveThreeFive said:

....dupa deja un deceniu intreg de tam-tam privind electrificarea, nu doar ca infrastructura este inca mult subdimensionata...

Infrastructura este subdimensionata pt ca electrificarea a cazut in bot inainte sa-si ia avant. Prima si prima data din cauza pretului foarte mare la achizitie vis-a-vis de ce preturi erau la termice  la ora respectiva , apoi din cauza tehnologiei slabe care nici azi nu e ce trebuie sa fie.

Din moment ce se revine la fosili ( cu mai multa incredere ) si dupa ce au scazut drastic subventia pt EV , acum pot sa se scarpine in koor linistiti .....

57 minutes ago, Alex3245 said:

Un Q6 etron, sa vad cum e cu full EV.

Sunt interesat sa dau comandă de un a6 etron dar nu este în România. 

Eu , desi am fost impotriva hibridelor , totusi pare ca asta e compromisul ideal - plug in binenteles nu ev-urile.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Alex3245 said:

Eu acum am plug-in dar as trece pe EV, mi se pare ca acum sunt mașinii care fac 400-500 km.

 

Daca ai si o termica in batatura , merita si un ev , altfel ba. Bine , depinde si ce drumuri ai de facut si pe unde .

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, FiveThreeFive said:

Multumesc mult.

Ma refer acum la situatia curenta din Romania, desi se pare ca mai sunt tari unde nu e totul pe roze. Eu nu mi-am imaginat ca, dupa deja un deceniu intreg de tam-tam privind electrificarea, nu doar ca infrastructura este inca mult subdimensionata, ci si procedura de acces la ea este complexa, iar costul descurajant.

Cum sa iei in considerare sa inlocuiesti o masina cu motor termic cu un automobil electric, daca un fapt fundamental, anume a incarca, este complicat si frustrant.

Apropos, exista vreo certitudine ca statia X la care ai programat incarcarea pe traseu nu e defecta, sau nu e coada mare la incarcat? Ce faci daca o statie nu e functionala si (cum se poate usor intampla) nu mai gasesti alta in range?

De mentionat ca la electrice dacă o ie la tălpi consumul creste destul de rapid, nu îmi e clar 100% dar aș zice ca mai rapid vs termic, ex am mers azi vreo 4 km cu MG4 Xpower parca, plecat ranga 151 întors 129, trafic bara la bara 2km , mediu 1 km , băgat "talpa" de vreo 4 ori ( o repriza 0 90 , una 20-90 una 40-90 și una 30-70 parca) Cu Y la fel când am ieșit pe autostrada și am mers 140 dispărea rangeul ala destul de rapid. Mă rog eu merg și mai tare de fel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.