Jump to content

Recommended Posts

19 hours ago, Romulus said:

De ce masina electrica este cea mai proasta investitie in 2023 (4tuning.ro)

🤣

Cam are dreptate omu', nu? E o isterie generata de tampeniile din politica si liberalism progresiv si din pacate multe companii cu istorie si renume vor plati scump pentru tampenia asta.

Nu mă pronunț legat de politici, abordări, isterii și alte subiecte adiacente. Comentez punctual legat de ce spune persoana respectivă în editorial.

  • "In primul rand, ca sa merite din punct de vedere financiar, se preteaza pentru cei care au panouri fotovoltaice."

Fals. Încăcarcarea la majoritatea stațiilor publice este mai ieftină decât carburantul convențional la consum per km. La priza de acasă cu atât mai mult. Când factorizezi și costurile de întreținere, electrica are un avantaj economic evident pe termen lung. 

  • "In al doilea rand, daca vrei sa fie singura ta masina, uita."

Parțial adevărat, deși se poate trăi doar cu mașină electrică fără probleme în România. Trebuie doar să-ți planifici puțin traseul. Depinde cât de comod ești, ce drumuri faci, ce constrângeri ai, etc.

  • "masinile electrice nu se preteaza familiilor cu copii."

Din nou, depinde de context. Poți foarte ușor să faci un traseu prin România care să-ți ia toată ziua, iar mașina să o pui la încărcat doar peste noapte. La drumurile lungi, internaționale, de făcut în timp câ mai scurt, o mașină cu motor termic poate să fie mai rapidă - însă nu masiv.

  • Like 1
  • De acord! 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Romulus said:

Pai stai usor, poluarea e motivul sau schimbarea climatica din cauza eliberarii carbonului exagerat in atmosfera?

 

Nici vorba atata timp cat dai din buzunar cel putin 10.000 euro in plus la cumparare.

 

Aici depinde de interesul celor care fac calculele. Parerile sunt super impartite.

 

Astea nici macar nu sunt pe nici o lista inca. Se bat cu pumnul in piept multi care incearca sa profite pe moment de expunere si PR, dar cam atat.

Asta cu hidrogenul e groasa rau. Ignorant fiind, nu m-am gandit ca molecula de hidrogen este asa de mica, incat nu exista materiale din care sa faci un rezervor si sa nu scape din acel rezervor in timp. Nu stiu ce se spera aici, dar inteleg ca e trist, si nu atat pentru stocarea in rezervorul masinii dar si in rezervoarele industriale.

Pai e vorba si despre poluare si despre amprenta de carbon. La ambele sta mai bine o electrica, din cate se pare. Da, e posibil sa fi fost 'trase' rezultatele intr-o parte, dar deja am citit in mai multe locuri ca electrica e mai buna pentru mediu per total.

Cei 10,000 de euro deocamdata ti-i da statul la noi. Iti da statul si prin alte parti prin Europa. Si costurile cu bateriile tot scad, iar pe partea cealalta masinile cu ICE se scumpesc (desi nu inteleg de ce, dar asta e alta discutie). 

Vapoare electrice sunt cel putin doua, unul facut de chinezi si altul al norvegienilor (nu stiu de cine e facut). Deci se poate, si probabil o sa mai apara si altele.

Cu hidrogenul e ok, ca nu e nevoie sa-l stocheze pe termen foarte lung. Daca se foloseste pentru vehicule cu traseu fix (autobuze, trenuri, avioane), se poate genera la fata locului. Totul e sa ai energie 'curata' cu care sa-l produci, si aici revii la aceeasi problema ca la electrice.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eu nu cred ca am vazut asa de mult haos si decizii dezastruoase luate cu fundul de industria auto. As spune ca e in degringolada.

Sincer eu nu cred ca se vor vinde prea multe I5-uri, cred ca 1/10 ca raport pentru 520d la G60 e optimist. Doar sper ca nu s-a apucat BMW sa produca in nestire ca GM si VAG, iar daca au facut-o sper sa le dea pe toate in Romania la 20% din pret.

Am impresia ca toti idiotii au crezut ca toata populatia e woke si dispusa sa sara repede cu ochii inchisi in barca electrica, chiar cu preturile umflate si ei sa profite. Uitand de Tesla care nu o duce nici ea mai bine, si toti uitand de china si ignorand-o. Si acum platesc pretul. Sunt curios cand vor aparea primele falimente.

 

Cred ca a lua decizii in stilul Bud Light in industria auto e sfarsitul. Go woke, go broke.

EV? Da! Dar gandit. Nu haos si investim.

Oarecum cred ca decizia BMW de a instala pe aceeasi platforma si ICE si EV este cea mai conservatoare si are sanse sa fie castigatoare.

Spre deosebire de Mercedes care a sarit cu gama EQ cu capul inainte. Si cred ca vinde ZERO absolut.

 

Link to comment
Share on other sites

Nu stiu, dar dupa mine e clar ca e o degringolada generala. Uitandu-ma si la VAG si la GM si la Ford...

Sa vedem cum va fi cand masinile electrice vor umple 90% tot timpul din statiile de incarcare. Mi-e mila de spatiul ocupat de masini in asteptare si de ce bataie va fi.

Cred ca nimeni nu ma mai poate acuza ca sunt ICE-petrol-head strict cu bias complet avand in vedere ca am mufa de incarcare pe seria 5, nu?

Dar EV pur mi se pare in 2023 absurd si idiotic.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Romulus said:

Nu stiu, dar dupa mine e clar ca e o degringolada generala. Uitandu-ma si la VAG si la GM si la Ford...

Sa vedem cum va fi cand masinile electrice vor umple 90% tot timpul din statiile de incarcare. Mi-e mila de spatiul ocupat de masini in asteptare si de ce bataie va fi.

Aici cred ca depinde foarte mult, sunt ceva companii care lucreaza la un incarcator wireless pentru masini. Iti parchezi masina si ea sta la incarcat. Sau fiecare spatiu de incarcare de asta sa aibe acoperis si panouri fotovoltaice care baga si alea curent. Chestii eficiente se pot face.

Mai era si ceva drum cu incarcare wireless pentru tiruri sau de astea, tehnologia o sa avanseze. Cand revolutia bateriilor o sa se intample, atunci cred ca o sa fie punctul majoritatea oamenilor o sa se uite la EV.

Eu momentan sunt intre, parca vreau o electrica, apoi parca ma calmez si tot asa. 

Link to comment
Share on other sites

@Alex3245 eu am facut referire strict la incarcari rapide in paralel. Daca ai 10 statii de 250 kWh probabil ca vor imparti la 10 la fiecare statie si atunci sa vezi drama. Ca altfel incepem sa vorbim de MegaWatts si de cabluri de diametrul conductelor de adus curent la fiecare statie.

De unde naiba cari asa mult curent la asa multe statii de incarcare cate sunt nevoie?

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Romulus said:

u am facut referire strict la incarcari rapide in paralel. Daca ai 10 statii de 250 kWh probabil ca vor imparti la 10 la fiecare statie si atunci sa vezi drama. Ca altfel incepem sa vorbim de MegaWatts si de cabluri de diametrul conductelor de adus curent la fiecare statie.

:)))...eu ma intreb si unde o sa gaseasca atat spatiu liber sa construiasca zeci sau sute de statii necesare unui oras mare atata timp cat nici macar locuri de parcare nu mai prea sunt.

1 minute ago, Alex3245 said:

Absurd si idiotic pentru Romania sau pentru toata lumea in generala si daca da, de ce ?

Cred ca pentru toata lumea, un oras mare e deservit cu mare succes de cateva statii in cazul ICE, pentru electrice in schimb...All in all...tehnologia actuala pentru baterii si timpul de incarcare e suficient de proasta cat sa nu fie fiabila. Cat despre costuri...am mai tot spus...in acest moment industria de electrice, cumpararea de electrice, detinerea de electrice e puternic subventionata. Nu va mai fi mult timp. Pretul actual al energiei electrice face electricele mai bune la cost/km etc. Nu va mai fi. E ca orice piata: cerere si oferta.

  • De acord! 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Romulus said:

Eu nu cred ca am vazut asa de mult haos si decizii dezastruoase luate cu fundul de industria auto.[...]

Pe langa mesajul principal din clip-ul de mai sus, am retiunut si urmatoarea declaratie (time-stamp 4:40): "We [...] implement engineering efficiency and other improvements to make our vehicles less expensive to produce, and more profitable".

Deja suntem satui de astfel de masuri, denumite pompos drept "eficienta inginereasca" si "imbunatatiri", dar care in fapt sunt exact invers, anume compromisuri ingineresti si rabat la calitate. Singurul lor efect, pentru client, ne este bine cunoscut: scaderea durabilitatii si fiabilitatii. A detine o masina moderna iesita din garantie constituie deja un semnificativ risc financiar.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, zeronoo said:

:)))...eu ma intreb si unde o sa gaseasca atat spatiu liber sa construiasca zeci sau sute de statii necesare unui oras mare atata timp cat nici macar locuri de parcare nu mai prea sunt.

Pai aici e usor, multe stati sunt puse in parcari, care oricum ocupau spatiu mare. Mai toate mall-urile acum au vreo 10-20 de prize, care oricum ar fi fost locuri de parcare. Cam asa o sa mai toate orasele mari, in orice parcare mare cateva locuri o sa fie pentru incarcare si asa statiile de incarcare o sa ocupe mai putin spatiu decat o benzinarie clasica.

Pe viitor daca la 10 locuri de parcare amenajate sun 2 statii de incarcare, nu ar fi nici o problema cu spatiul. Doar infrastructura trebuie sa se dezvolte incat sa reziste. 

Parca in bucuresti sunt aprox 260-270k locuri de parcare, daca 2 din 10 locuri ar fi cu statie de incarcare asta ar insemna 52.000 de statii de incarcare fara sa ocupe alt spatiu aditional.

  • De acord! 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mgi said:

E, nu e chiar asa. Se aduce un cablu de medie tensiune și se pun transformatoare. Un cablu de 20 kv care duce 1.5 MW are diametrul exterior de 5 cm. 

E chiar foarte complicat. Daca o masina are de stat o ora la incarcat, inseamna ca ce alimenteaza in 5 minute si e si coada deseori in oras, are nevoie 12 ori mai multe statii, ceea ce ca suprafata inseamna enorm.

Iar statile alea de transformare ocupa loc, sunt regulamente pentru pe unde traverseaza si cum se monteaza, e complicat nu e ca si cum tzac pac...

Cumparat teren, etc. Nu e trivial si costa enorm. Nu va fi repede facut sa fie confortabil, nici in 10 ani nu va fi comod.

Link to comment
Share on other sites

Just now, mgi said:

În Amsterdam sunt puse destination chargers pe strada. La noi primăriile nu sunt în stare sa facă ceva util, chiar și cu banii de la UE. 

 

IMG_20231026_094511.jpg

Fix la asta ma gandeam si eu, deci cei din afara asa fac. Mi se pare cea mai bun idee asa tot primaria ar castiga bani.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, mgi said:

În Amsterdam sunt puse destination chargers pe strada. La noi primăriile nu sunt în stare sa facă ceva util, chiar și cu banii de la UE. 

Nu stiu in Bucuresti dar in Cluj si in Baia Mare, primariile au facut asa ceva. Chiar mai incarci si gratis. Dar ti-ai pus problema la ce viteza incarci la asa incarcator? Ca daca prinzi un 22 kWh este miracol!

1 minute ago, Alex3245 said:

Fix la asta ma gandeam si eu, deci cei din afara asa fac. Mi se pare cea mai bun idee asa tot primaria ar castiga bani.

Pe ce lume traiti? Sunt destule facute de primarii. Poate nu la Bucuresti.

Probabil lasi Tesla acolo peste 16 ore sa se incarce complet.

55 minutes ago, zeronoo said:

:)))...eu ma intreb si unde o sa gaseasca atat spatiu liber sa construiasca zeci sau sute de statii necesare unui oras mare atata timp cat nici macar locuri de parcare nu mai prea sunt.

Pe scurt? Aproape ZERO sanse sa gasesti locurile necesare. Aproape... nu chiar dar aproape.

Si uite si un exemplu concret:

Statie Taxi Universitate | Baia Mare, MM | EV Station (plugshare.com)

1228304.jpg

Sunt si incarcare GRATUITA! Si sunt cel putin 20 in tot orasul. Dar cu Dacia Spring taxi prin oras, GOOD LUCK finding a place! 

Ar trebui probabil de 100x mai multe sa fie vreo sansa sa faci ceva.

Plus ca cele din Germania si Franta la care am vrut EU sa incarc in vara asta sunt puse intotdeauna in cel mai incomod loc. Daca vrei sa mergi la Turnul Eiffel, gasesti primul miraculos destination charger pe strada la 2-3 km distanta. Si decat sa gasesti ACOLO un loc liber, mai bine pui la loto ca ai mai multe sanse. Ziua. Noaptea nu am incercat.

Plus ca acolo platesti separat SI parcarea.

 

Link to comment
Share on other sites

Pai cu ce m-ar deranja sa stau 16 ore, daca eu am un loc de parcare care are priza langa, o las peste noapte sa se incarce si aia e. Sau cum este acum la apartamentele noi, dezvoltatorul iti da oportunitatea sa incarci masina in locul tau de parcare, iti mai pun jos un contoar aditional si iti incarci masina in parcare subterana. Asa ajungi acasa bagi masina in priza si timp de 10-11 ore se incarca.

Solutii sunt multe, trebuie doar aplicate.

Nu stiam de locurile in Romania, super tare, deci se misca si ai nostri. Eu cum ti-am zis, eu mai mereu imi incarcam phev-ul cand mergeam sa fac cumparaturi. Mereu am gasit loc liber la statie, pentru ca parcare din mall era cu plata.

Edited by Alex3245
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, mgi said:

În Amsterdam sunt puse destination chargers pe strada. La noi primăriile nu sunt în stare sa facă ceva util, chiar și cu banii de la UE. 

 

IMG_20231026_094511.jpg

Astia doi impart deja un 22 kWh dupa cum se vad cele doua cabluri, daca nu chiar in 4 sau 6 ca nu stim ce mai e in spate. Practic incarci un milimetru pe ora sa spun asa. Deci sunt facute cat sa nu spuna primaria ca nu sunt verzi suficient. Ca si utilitate sunt ZERO BARAT.

2 minutes ago, Alex3245 said:

Pai cu ce m-ar deranja sa stau 16 ore, daca eu am un loc de parcare care are priza langa, o las peste noapte sa se incarce si aia e. Sau cum este acum la apartamentele noi, dezvoltatorul iti da oportunitatea sa incarci masina in locul tau de parcare, iti mai pun jos un contoar aditional si iti incarci masina in parcare subterana. Asa ajungi acasa bagi masina in priza si timp de 10-11 ore se incarca.

Asta este singura solutie, incarcat peste noapte acasa. Asta pentru cine isi permite sa aiba garaj. Cu locul de parcare deschis si vandalismul, mai povestim prima oara cand in loc sa pleci la servici dimineata ca masina ai pus-o aseara la incarcat, dimineata pe langa pneurile taiate, acum va fi si complet descarcata masina.

Si pana vor avea macar 10% din romani asa ceva, nu vor mai fi pe aici nici copiii si nici nepotii nostri.

Link to comment
Share on other sites

@mgi am facut click pe link m-am uitat pe fuga si nu inteleg nici ce e total gresit si nici la ce anume exact te referi. Ai putea scrie in cateva cuvinte fara sa ma apuc eu sa ghicesc din link ce vrei sa spui? Nu de alta dar am economisi toti timp.

💯

Sper ca nu vrei sa spui ca brusc vor fi 400.000 de asa incarcatoare la fiecare loc de parcare din Bucuresti, ca nu stiu cine naiba le plateste. Ca nu sunt tocmai ieftin. Noi avem probleme cu vopseaua de la locurile de parcare, darmite sa punem mii si mii de euro incarcator la fiecare. In 20 de ani da, dar in viitorul apropiat delireaza cine crede ca se poate.

Plus mentenanta permanenta, etc.

Nu poti sa sper ca iti iei dacia spring sa nu stiu ce chinezarie, si apoi sa dai 8000 de euro pe locul de parcare.

Nu o fac nici cei din Amsterdam sau Munchen care au bani de i5.

Link to comment
Share on other sites

Incarcatoarele respective sunt pentru incarcat masina peste noapte - sau in orice alta situatie in care faci ceva mai mult timp si lasi masina la incarcat. Si sunt foarte utile, pentru ca masina oricum sta in perioada aia. E ca si cum ai sta la casa si ai incarca in curte peste noapte.

Deci nu numai ca nu sunt zero barat, dar sunt chiar foarte utile. Lasi masina o noapte la incarcat si mergi o saptamana. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, mgi said:

Incarcatoarele respective sunt pentru incarcat masina peste noapte - sau in orice alta situatie in care faci ceva mai mult timp si lasi masina la incarcat. Si sunt foarte utile, pentru ca masina oricum sta in perioada aia. E ca si cum ai sta la casa si ai incarca in curte peste noapte.

Deci nu numai ca nu sunt zero barat, dar sunt chiar foarte utile. Lasi masina o noapte la incarcat si mergi o saptamana. 

Corect. Am inteles. Nu de asta am spus ca sunt zero barat. Sunt scumpe. Cine le plateste si cate montezi? Nu uita, ca lumea se omoara pentru un loc de parcare, darmite daca trebuie 20 pe un loc de parcare cu incarcare pe care nu stim cine il va monta si cu ce fonduri se va plati. Apoi cat va costa curentul de acolo, ca poate nu doreste nimeni.

Eu vorbesc de ceva real, in Bucuresti, nu de povesti pentru batut cu pumnul in piept ca primaria devine verde. Montezi 20 de astea si primesti dreptul de a urla ca esti verde.

Come on @mgi sunt sigur ca intelegi ce spun, doar ca ne contrazicem doar asa de dragul polemicii.

Daca am avea miliarde la dispozitie, scari de bloc de 4 apartamente si nu 40... locuri de parcare cacalau pentru fiecare apartament, sigur, devine brusc o solutie perfecta. Dar in haosul si saracia din Bucuresti este un zero barat.

Este zero barat si in Paris, nu am fost recent la amsterdam. Dar nu m-a ajutat nici un incarcator. 

Iti doresc success si sa cauti hotel cu incarcare. Eu asa am cautat. La Szeged, la Novotel, am ajuns noaptea tarziu si nu doar ca singurul incarcator din garaj era ocupat de mult (probabil nici ziua nu era disponibil) dar cretinii aia nu mai aveau nici un loc de parcare.

A fost un cosmar, m-am trezit la 6 sa mut masina si tot nu am gasit loc de parcare. Am intrebat la receptie unde sa o pun si mi-au spus unde si 30 minute cat a stat masina acolo am primit un AFIS mare lipit pe parbriz.

Noi nu ne descurcam cu locurile de parcare, dar impuscam avioane cu locuri de parcare cu destination charging. COME ON! Esti un tip super inteligent si cu care se poate discuta. Hai sa discutam nu sa impuscam avioane!

Sau vorbim de asa ceva? Si cand moare primul copil curentat?

Mie mi-ar fi frica sa fac asa ceva, darmite sa apar si intr-un video pe YouTube ca fac asa ceva.

 

Asta pare un gigel cu ceva IQ, nu un badea gheorge cu sub 90. Si cu toate astea e rasul piticului ca softistul nu prevede ca nu e ok ce se intampla. Sa lasi masina 10 ore asa? WTF.

Si in Romania nu se sesizeaza nici o autoritate pana nu moare cineva?

Link to comment
Share on other sites

Sunt bani de la UE pentru montat statii de incarcare. Doar ca trebuie sa fie in stare si primariile sa-i ia, si sa faca ceva util cu ei. Nu stiu cine ar trebui sa le opereze, nu cine face treaba asta in Amsterdam. Dar in general incarcarea pe AC e mai ieftina decat cea pe DC. In Amsterdam de exemplu sunt foarte multe, peste tot pe unde te uiti pe strada vezi. Nu stiu cum e la Paris, n-am mai fost de niste ani acolo.

E adevarat, la noi primariile nu sunt in stare nici sa faca un sistem de parcari calumea, cu permise de zona. Deci asta e nivelul, nu se poate mai mult. Dar posibilitati sunt. Iar statiile nici macar nu sunt asa scumpe. Am dat o cautare si am luat un magazin la intamplare, gasesti si cu 2k euro o statie de 2x22 kw. 

https://ev-mag.ro/10-statii-de-incarcare-masini-electrice?q=Categorii-Statii+de+incarcare+--+PUBLIC-Statii+de+incarcare+--+PUBLIC+AC

Nu stiu cat costa racordarea si intretinerea, dar sunt convins ca pentru o primarie de sector in Bucuresti ar fi fezabil sa monteze vreo 200 de statii intr-un an daca ar avea niste oameni competenti. Mai ales cand dau altii banii...

 

Edit: am gasit si o harta cu statiile de incarcare din Amsterdam. Pare ca sunt operate de primarie, sau cel putin ei dau cardul de acces.

https://amsterdam.maps.arcgis.com/apps/Embed/index.html?webmap=1ff32800cd324886b4bfff6c6ddaf325&extent=4.8683,52.3623,4.9374,52.3845&home=true&zoom=true&scale=true&search=true&searchextent=true&legend=true&disable_scroll=true&theme=light

Edited by mgi
  • De acord! 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.