Jump to content

Recommended Posts

2 hours ago, PzKpfW said:

Și în absolut, ajustat a inflație, prețul mașinilor a scăzut în ultimele decenii.

3 minutes ago, PzKpfW said:

Exemplu concret: cel mai ieftin VW Golf pe care îl puteai lua în 1997 costa (ajustat) ~21.500€. Pentru suma asta primeai o mașină de mărimea actualului Polo, fără radio, fără climatizare, cutie manuală în 5 rapoarte și un motor pe benzină de 60cp.

Desi se pot gasi exemple din care sa rezulte ca pretul unor modele a scazut (ajustat la inflatie), nu putem generaliza. De asemenea, trebuie sa plecam de la premisa ca modelele din trecut erau "la zi" in ceea ce priveste avansul tehnologic si specificul de piata de la momentul respectiv. Faptul ca masinile erau mai mici si primitive din punct de vedere tehnic, fata de cele de acum, nu poate fi luat in considerare. La fel cum nu punem in balanta nici faptul ca posesorul Golf-ul 1997 putea sa faca singur (= foarte ieftin) multe operatiuni de intretinere si reparatie, pe cand posesorul unui VW modern sangereaza masiv bani, platind dealer-ului pentru interventii care erau candva banale.

Vin si eu cu doua (contra-) exemple:

  1. Pretul de lista al unui BMW 2002, in anul 1969, era in US de $3,323.80. Luand in calcul inflatia, $1 din 1969 valoreaza $8.39 in 2023. Deci, in bani actuali, acel 2002 costa $27,886.69. Echivalentul lui 2002 este, in prezent, un serie 2 coupe. Cel mai ieftin serie 2 coupe vandut azi in US are pretul de pornire de $38,800.00. Cu cca. 35% mai scump.
  2. Pretul de lista al unui 750iL E32 din 1990 (modelul de varf de atunci) era in UK de £45,832.79. Lira s-a devalorizat de 2.36 ori din 1990 pana in 2023, deci acel 750iL ar fi echivalent cu £108,165,39. Ori, pretul de baza a modelului de varf serie 7 de astazi (M760e xDrive) este de £119,305.00. Cu cca. 10% mai scump.
  • Like 1
  • De acord! 1
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, PzKpfW said:

 

Nu te lăsa indus în eroare de către inflație. În România cel puțin, doar anul trecut a fost de 16%. Și asta este inflația medie, oficială. Anumite bunuri s-au scumpit și cu 50% doar din asta.

Eu ma refer la preturile în euro, pentru ca nimeni nu-ți da un preț pentru o mașină sau o casa în lei. 

Just now, alex230ro said:

Da, dar .. 2002 avea fer si cauciuc, piesele astea noi au airbaguri calculatoare and shit .Cumva inteleg ce zici comparam mere cu pere 🙂 

Da, dar în 2002 costa $200 sa faci un amplif serios, acum costa $30. In 2002 se puneau altfel de materiale în mașini, și asa mai departe. 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, PzKpfW said:

Exemplu concret: cel mai ieftin VW Golf pe care îl puteai lua în 1997 costa (ajustat) ~21.500€.

Deci sa inteleg ca 21,500 multi isi pot permite un Polo in ziua de azi, sa il plateasca cu banii jos banuiesc fara a adauga dobanda? Desigur echipat cu un motor mai puternic (mai putin fiabil, dar asta ar tine de alta treaba..) aer conditionat, radio si probabil tot 5 trepte de viteza..?

Eu nu cunosc pe nimeni sa aiba banii de Polo... cine stie sa ridice mana.

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, mgi said:

Da, dar în 2002 costa $200 sa faci un amplif serios, acum costa $30. In 2002 se puneau altfel de materiale în mașini, și asa mai departe. 

Da-mi voie sa adaug o lamurire, intrucat nu sunt sigur ca m-am exprimat clar. Prin "BMW 2002" nu m-am referit la anul 2002, ci la modelul 2002 (platforma E10): https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_02_Series

 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, FiveThreeFive said:

Faptul ca masinile erau mai mici si primitive din punct de vedere tehnic, fata de cele de acum, nu poate fi luat in considerare.

De ce nu ar putea? Pur și simplu primești mai mult pentru ceea ce plătești. Spus altfel: mașinile actuale au mai multă tehnologie, ore de dezvoltare și piese în ele decât cele de acum câteva decenii - material mai mult, electronică, dezvoltare software, ore de testare, etc.

Nici exemplele nu mi se pare neapărat relevante, în principiu datorită taxelor și a echivalențelor modelelor:

  1. Regimul de taxare în US este foarte variat și inconstant. Referință Germania:

    - BMW 2002 în 1966: 34.800€ (preț de bază ajustat)
    - BMW 2er Gran Coupé 2023 (model echivalent): 36.500€
    - BMW 2er 2023: 40.800€
     
  2. Aceeași problemă legată de taxe - UK era în UE atunci, de exemplu. Referință Germania:

    - BMW 750iL Automatic E32 în 1993: 136.722€ (preț de bază ajustat, fără opțiuni)
    - BMW 750e xDrive G70 (model echivalent) 2023: 125.300€
    - BMW M760e xDrive G70 2023: 146.200€
24 minutes ago, bimmer90f30 said:

Deci sa inteleg ca 21,500 multi isi pot permite un Polo in ziua de azi, sa il plateasca cu banii jos banuiesc fara a adauga dobanda?

Asta este altă discuție și are legătură cu veniturile. În același timp, logica pieței s-a schimbat iar metodele de finanțare s-au diversificat și sunt mai accesibile. Personal mi se pare o idee bună să finanțezi o achiziție precum o mașină chiar dacă dispui de toată suma necesară.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, PzKpfW said:

Asta este altă discuție și are legătură cu veniturile. În același timp, logica pieței s-a schimbat iar metodele de finanțare s-au diversificat și sunt mai accesibile. Personal mi se pare o idee bună să finanțezi o achiziție precum o mașină chiar dacă dispui de toată suma necesară.

Nu vad cum ar putea fi O ALTA discutie cand cei mai multi dintre noi imprumuta bani sa isi permita sa mearga cu o masina noua..

Mai in spirit de gluma, crezi ca daca as dispune sau altii ar dispune de suma, si-ar lua doar un Polo? Nu ar plati o parte dintr-un BMW si restul datorie desigur. Sau ai mai cu bani si nu numai, 20k poate fi lejer avansul unei case.. si din nou datorie.

Sincer, nu mediu ma ingrijoreaza ci datoriile pe care unii pamanteni de-ai nostri isi fac datorii de valori extratestre promitand.. Elin Musk e unul din ei. Pai daca asta se duce la fund ne trage dupa el si asta e absolut tampesc.. pentru ca ala minte de ingheata apa iar noi sunt obligati sa il credem.. ca sa nu o luam la vale. Dar hai sa ne oprim aici.

Link to comment
Share on other sites

World EV Sales Now Equal 18% Of World Auto Sales:
https://cleantechnica.com/2023/10/07/world-ev-sales-now-equal-18-of-world-auto-sales/

Sunt cateva PHEV-uri.

 

Pare ca ford vrea sa aibe mai multe in-house: https://electrek.co/2023/11/02/ford-buys-amp-to-improve-ev-charging-battery-management/

 

Edited by Alex3245
Link to comment
Share on other sites

In vara lui 2007 am cumparat un ford focus, in echiparea de mijloc cu 1.6tdci 90cp. Era 14.900 si am pus optionale pe el pana la fix 18.249 euro.

Deci basicul pleca de la 13.xxx euro, dar e adevarat ca masonile erau chele pe vremea aia.

Fiabila a mai fost masina aia. Din anumite considerente am vandut-o in primavara lui 2010 la 53.000km. Am vazut o in parcare la Kaufland acum 2 ani, am lasat nr de tel in geam. M a sunat, era acelasi proprietar, masina avea pe la 170.000 cu zero defectiuni pe parcurs.

Un focus pleaca acum de la 22.000.

In decembrie 2007 am comandat un A4b8, cu 20.tdi 143cp, pret de baza 30.500 euro si optionale pana la 36.000.

In decembrie 2016 g30-ul meu, 20xd pret de plecare 53.900 euro plus ceva optionale.

Ce masini cumperi acum in banii astia?

Dupa fix 7 ani, g60 20xd, costa la plecare fix 10.000 in plus, 63.900 euro.

Edited by edit
  • Like 1
  • De acord! 1
Link to comment
Share on other sites

Revenind la extinction, ma uitam la niste video-uri cu XPeng G9. Toata lumea care a testat-o are doar "two thumbs up" - calitate ca la cele germane, baterie care se incarca super rapid (peak la peste 300 KW, si am vazut un video unde se incarca cu 80 KW cand era bateria la 88%). Plus pret rezonabil. Si, bomboana de pe coliva, in China are self-driving L3 (sau chiar L4, nu mi-e clar). In EU deocamdata n-are, dar se lucreaza la adaptarea sistemului. Din ce am vazut cu testele din China, pare evident mai bun decat ce are Tesla acum. Am mai zis si de pret rezonabil? 🙂

Link to comment
Share on other sites

O chestie super enervanta la masinile electrice este ca trebuie sa iti descarci 17 aplicatii si sa-ti faci 17 conturi, intamplarea:

Astazi am mers ca deobicei sa incarca in parcare subterana de la Mall la cei de la renovatio dar erau ocupate toate 4, 2 masini erau parcate pe acele locuri dar na. Ar trebui ca toti astia care parcheaza pe locuri de incarcare sa fie amendati zdravan. Din cauza ca era ocupat am mers 15 m mai departe la statiile de incarcare de la ngt care dupa ce ca mi-au mancat nervii cu creeare contului, nu a mers din prima..Apoi reusesc sa fac contul, bag cardul apoi dau drumul la sesiune bag mufa in masina si direct eroare "main voltage not available", mai incerc odata la fel, plin de nervi merg iarasi 25 de m mai departe ma duc la statiile de la enel x, aici iarasi cont care la fel nu mergea din prima, mai incearca odata si ca sa vezi astia iti cer si CNP-ul pentru cont, dupa ce am terminat de facut contul am reusit insfarsit sa incarc.

Mi se pare aberant sa imi fac cont pentru orice firma de asta care ofera curent, daca vine un om care nu le are cu telefoanele sau pur si simplu nu ai telefonul cu tine ce naiba faci?

 

Astazi am mai fost pe la BMW si Mercedes, la mercedes am facut un test drive cu e class si eqe amg, dar o sa vorbesc doar despre eqe ca sa fie on-topic.

Eqe are o acceleratie si o putere zici ca e din alta lume, autonomia nu asa mare pe cat m-as fi asteptat cand plecasem bateria era jumatate si avea min 231 si max 248, dupa cateva accelerari nebune am ajuns la 201 km min si 220 km max, deci la un full de baterie ai face cam 400-420 km, deobicei nu lasi masina mai putin de 10% si nu mai mult de 90% deci ai avea cam 320km. Pana cand 10-90% nu ajunge la un 450-500km nu cred ca o sa ma bag la electrica, ca masina overall nu mi-a placut, parca bordul intra in mine, ma impingea, am mai observat ca de la HUD ma iau durerile de cap. 

Si cam asta am facut eu astazi.

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Pe mine m-a pierdut de 'client' la aia cu 'can catch fire at any moment'. E clar cat de obiectiv e..

Nu stiu care e situatia cu incarcarea in orasul respectiv, dar la noi cel putin n-am vazut niciodata o asa coada. Decat poate taximetristii cand era gratuit la kaufland, dar nici atunci nu erau atatea masini.

  • De acord! 2
Link to comment
Share on other sites

Interesat e ca daca citesti pe siteuri / YT avem 2 mari curente:

- EV sunt praf e sfarsitul lor scad vanzarile , Ford se retrage si asa mai departe 

 

-EV merg bine se vand din ce in ce mai multe  https://www.automotivedive.com/news/bmw-mercedes-benz-ev-sales-jump-q3-tesla-loses-market-share/696406/

Mai rar prinzi oameni cu capul pe umeri care zic clar :

-pt oras EV= solutie

-extern nu prea

Dupa care incepe showul clasic - nu au range, ce faci cu bateria si asa mai departe .

Edited by alex230ro
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Păi cam așa sunt multi, ori intr o extremă, ori în alta. Așa îți faci rapid o comunitate, ca toți care urăsc EV-urile se uită doar la ce spui tu, așa dacă ești cu ambele tabere nu prea prinzi la public, majoritatea zic doar ce vrea ascultătorul sa audă, așa se fac banii.

Edited by Alex3245
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Revin cu un update pentru cei care spun ca masina electrica nu este chiar asa de eco-friendly. Fiind duminica si discutand cu cativa prieteni despre ura lor fata de masinile electrice m-a impins sa caut cat energie se consuma pe producerea benzinei/motorinei.

Pentru a produce benzina/motorina si a ajunge in statiile de incarcare se consuma energie:

  • Sondele de petrol consuma curent, multe platforme sunt alimentate cu un generator diesel care este mult mai ineficient dpdv al energiei consumate, adica alt CO2
  • Rafinariile consuma energie electrica iarasi, adica alt CO2
  • Benzina/Dieselul ca sa ajunga in locatia X iarasi consuma energie, adica alt CO2.

 

Quote

În medie, este nevoie de 9.960 kilowați/oră de electricitate în fiecare lună pentru a alimenta o singura sonda. Pentru a aduce informatiile in contextul subiectului pe care il dezbatem, toata aceasta energie este suficienta pentru a alimenta un autovehicul Tesla Model 3 pentru 56.101 kilometrii. În America există aproximativ 435.000 de puțuri de petrol care folosesc sonde.

Consumul estimat de energie electrică pentru aceste sonde este de peste 4.300 gigawat ora pe lună! Vorbim de enorm de multa energie electrică care este folosita doar pentru a scoate petrolul din pământ! Dacă am folosi acea electricitate pentru a alimenta direct vehiculele electrice, ar fi suficient cat să alimentăm peste 15 milioane de vehicule electrice timp de o lună.

image.png.cbd368ee2c6a5f7bc35b2cc22ac35f44.png

Pe langa astea rafinariile mai produc si dioxizi de sulf, sondele petroliere care lucreaza prin oceane, mari mai scapa petrol prin ocean poluare iarasi.

 

Dupa ce m-am uitat la mai multe site-uri, clip-uri pe youtube mi-am dat seama ca industria petroliera chiar este murdara. Si cine spune ca masina electrica produce mai mult CO2 se insala grav.

 

Am cautat si o rafinarie de la noi si rezultatele arata cam asa: 

https://rompetrol-rafinare.kmginternational.com/rompetrol-rafinare/mediu-si-sanatate/mediu/eficienta-energetica

Daca luam petromedia din 2018 

16,700 tone materii prime/zi
Consum energetic = 2.97 GJ/t

Daca transofrma GJ in MW ne da 0.825 MWh pe tona, ceea ce este super mult. Bine acolo se produc mai multe tipuri de combustili nu doar benzina/diesel, apoi daca convertim asta in kw inseamna 13 777 000 kwh, suma asta daca o impartim la 80 kwh cam cat are o baterie de electrica inseamna 172 212 baterii incarcate.

 

 

surse: https://www.catalinv.ro/masinile-electrice-sau-pe-combustibil-care-dintre-ele-polueaza-mai-mult/ 

https://www.linkedin.com/pulse/so-exactly-how-much-electricity-does-take-produce-gallon-paul-martin

https://www.aiche.org/fscarbonmanagement/cmtc/2017/proceeding/paper/electricity-oil-patch-power-costs-production-co2-eor-electric-lines-and-onsite-generators

 

 

Edited by Alex3245
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.