Jump to content

Recommended Posts

3 hours ago, Alex3245 said:

Si mie asta mi se pare avantajul suprem al EV-ului, ca il poti lasa peste noapte la incarcat sau oricand sta acasa degeaba in locul de parcare.

My 530e agrees completely!!!

ARH5tBg.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Romulus said:

My 530e agrees completely!!!

ARH5tBg.jpg

 

 

Incarci mereu la 100%? 

Eu deobicei o las la un 90-95%.

Se pare ca electricele o duc bine, chiar daca tot am vazut articole ca scad vanzarile si ca multi inchid fabrici:

World EV Sales Now Equal 19% Of World Auto Sales

Quote

In November, global plugin vehicle registrations broke their previous monthly sales record (1,291,000 units), which was just set in September 2023. They reached 1,385,000 units in November. In the end, plugins represented 19% share of the overall auto market (13% BEV share alone)!

 

Link to comment
Share on other sites

Discutam cu un coleg, din pacate tot despre Spring (care nu cred ca este edificator pentru ev), legat de autonomie.

Vara, la incarcare 100%, arata 200 km autonomie, acum, cand inca nu este foarte frig, 110 km. Urmeaza cateva zile cu ger, in care, autonomia va scadea drastic. Iarna trecuta, cea mai slaba autonomie a fost de maxim 60 km (dupa doua drumuri de 12,5 km fiecare, bateria avea 55%).

Daca  e la fel la toate, asta este o problema de rezolvat la ev.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Romulus said:

E fix la fel la toate.

 

Diferenta aceea este asa de mare din lipsa de management termic.

La spring, nissan leaf este mare diferenta vara/iarna pt ca nu au management termic al bateriei. 

Cu management termic daca ai drum mai lung, pe drum bateria se incalzeste. Dupa un timp, mergi nu ca vara dar diferenta este mult mai mica. Iarna sta bateria pe la 16-20 de grade depinde de model. 

Nu ar trebui sa mai vanda EV fara pompa de caldura. Plus ca mareste durata de viata a bateriilor pt ca vara nu se mai incalzesc. 

As zice ca la un drum de peste 100km, vara am 450km iar iarna (spre zero grade) am 350-380km. Acelasi drum, acelasi stil de mers. 

Si la un ICE iarna e mai mare consumul. Deci e normal sa fie mai mic range-ul dar sa fie rezonabil. Scaderi de peste 50% nu e cazul. 

 

Link to comment
Share on other sites

Bine, asa mai e si next level de la Tesla care poate sa ia caldura produsa de motoare si baterie si sa incalzeasca habitaclul cu ea, sa produca caldura doar cu motorul electric blocat, si asa mai departe. Adica e o scala de optimizari, unde Spring si Leaf sunt la zero, Skoda & co pe la 1, BMW-urile noi pe la 2 (mi se pare ca fac heat scavenging, dar mult mai putin optimizat) si Tesla pe la 7.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Cam toate stiu sa faca asta. Caldura pe loc plus schimb de caldura baterie/interior etc. 

Nu mai e tesla inainte. Poate doar la promisiuni 🙂

P.S. Un prieten cu MY a primit update de sw. Au activat driver monitoring si sta acum ca un manechin in vitrina cu ochii in drum pt ca e suficient sa caute ceva prin buzunar sau sa intoarca capul ca si il suna masina. Face cu nervii 🙂

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Bala said:

Nu mai e tesla inainte. Poate doar la promisiuni 🙂

Si droguri.

3 minutes ago, Bala said:

P.S. Un prieten cu MY a primit update de sw. Au activat driver monitoring si sta acum ca un manechin in vitrina cu ochii in drum pt ca e suficient sa caute ceva prin buzunar sau sa intoarca capul ca si il suna masina. Face cu nervii 🙂

Am vazut si eu, nu te lasa nici sa cobori ochii pe ecranul de pe bord.

giphy.gif

Link to comment
Share on other sites

I3, Enyaq, dau caldura cand stai pe loc. Astea din masinile pe care le am eu. 

Iar asta cu valve, are si ZF de ceva timp si poate fi pusa pe orice masina. Alti producatori au si ei conceptele lor. Nu e mare chestie.

E pana la urma cam acelasi circuit si schimbi partea de recirculare.

La skoda, daca stau pe loc vara, raceste la interior. Daca stau sa incarc si ma aflu in masina. Pentru 20-30 de secunde opreste racirea in masina si deschide circuitul de racire al bateriei. Apoi iarasi in interior si tot asa. Se si simt valvele alea. Pare ca e ceva presiune ca simti de parca esti pe camioanele alea vechi de se aude aerul de la compresor. 

Ah si legat de cat de inainte sunta stia: primele modele de M3 nu aveau pompa de caldura. Abia dupa vreo 2 ani le-a bagat. Eu aveam pe I3 inaintea lor. Deci chair nu (mai) sunt inaintea vremii

Link to comment
Share on other sites

Toate masinile dau caldura cand stau pe loc 🙂 Diferenta e cum o dau.

Iar piesa aia de la Tesla exact asta face, daca inteleg bine: distribuie caldura sau racirea simultan in mai multe parti, in functie de cat e nevoie in fiecare parte. Nu e 'ori', 'ori'. Chestia cu 'ori', 'ori' doare vara cand incarci la putere mare si vrei si AC in masina. Sau iarna cand vrei sa incarci la putere mare, trebuie sa incalzesti bateria si habitaclul.

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, mgi said:

Toate masinile dau caldura cand stau pe loc 🙂 Diferenta e cum o dau.

Iar piesa aia de la Tesla exact asta face, daca inteleg bine: distribuie caldura sau racirea simultan in mai multe parti, in functie de cat e nevoie in fiecare parte. Nu e 'ori', 'ori'. Chestia cu 'ori', 'ori' doare vara cand incarci la putere mare si vrei si AC in masina. Sau iarna cand vrei sa incarci la putere mare, trebuie sa incalzesti bateria si habitaclul.

Pai nu ne contrazicem ci formulam diferit. 

Pompa de caldura e una singua. Care are mai multe circuite. In baterie, la interior, la motor etc. 

Lichidul e acelasi si el circula intre aceleasi sisteme. Eu am dat exemplu ca se simte o astfel de piesa cand lucreaza si cand directioneaza dintr-o parte in alta. 

E logic ca daca ii dai talpa la motor iarna, se va incalzi si de la el va ajunge caldura in intalatie si intr-un final la interior. Sau daca incalzesti bateria la fast charge, se va incalzi apa si se va incalzi si la interior. 

Deci tesla nu face nimic nou. Ca are 8 valve si altii au 6 sau 9 este tot aia. 

Si grija la marketing si fan boys: caldura de la motor e absolut irelevanta. Poate pe la model S unde ai multi kW sa conteze usor. Cand ai 20kWh/100km cu o viteza medie de 100km, deci timp de o ora, cu randament al motorului de 95% caldura e fix irelevanta. Da, ai valve si reutilizezi cauldura. Dar asta fac toate. Iti schimba range-ul asta? Nope. 

unii au gasit sa nu se mai laude cu asta. Nici eu nu m-as lauda 

Link to comment
Share on other sites

La un EV, managementul termic e unul dintre cei mai mari consumatori. Deci e posibil ca o alocare mai desteapta a caldurii/racirii sa mai creasca range-ul si/sau viteza de incarcare. Dar trebuie sa-i credem pe ei pe cuvant, ca nu prea vad cum se poate testa..

Link to comment
Share on other sites

@mgi am o senzatie de deja-vu, fix ca masinile zuratoare care odata cam in fiecare an, cineva scrie "ca acum se lanseaza", sunt fix aici... de prin anii 60.

Ca o tehnologie sa fie valabila, trebuie cineva sa o si cumpere dupa ce este lansata pe piata. Si ca sa fie de succes, trebuie sa o si cumpere in masa.

giphy.gif

Link to comment
Share on other sites

@mgi ce scrie acolo in articol sunt vise pentru romania in urmatorii cel putin 20 de ani. La noi lumea se omoara pentru un loc de parcare, pus aiurea si ilegal unde sa scapi de masina pana dimineata. Cine crede ca vom umple strazile de stalpi de incarcare si prize in trotuare, viseaza un viitor care nu va exista in curand.

Eu stau la casa si pe strada nu sunt nici stalpi si nici loc de parcat masinile suplimentare. Darmite daca e un bloc cu 40 de apartamente!

Cineva va realiza pana la urma ca masinile electrice sunt bune, exceptionale, daca renuntam cu totii la ele si circulam cu transportul in comun, tren, avioane, autobuze.

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Romulus said:

@mgi ce scrie acolo in articol sunt vise pentru romania in urmatorii cel putin 20 de ani. La noi lumea se omoara pentru un loc de parcare, pus aiurea si ilegal unde sa scapi de masina pana dimineata. Cine crede ca vom umple strazile de stalpi de incarcare si prize in trotuare, viseaza un viitor care nu va exista in curand.

Eu stau la casa si pe strada nu sunt nici stalpi si nici loc de parcat masinile suplimentare. Darmite daca e un bloc cu 40 de apartamente!

Cineva va realiza pana la urma ca masinile electrice sunt bune, exceptionale, daca renuntam cu totii la ele si circulam cu transportul in comun, tren, avioane, autobuze.

Aici te contrazic putin Romulus, daca o sa vina directie de la UE ca trebuie sa faca nu stiu cate incarcatoare per locuitor din oras, o sa fie obligati.

Acum blocurile noi care se construiesc, mai toate vin cu posibilitatea sa iti pui priza in locul tau din parcare subterana, spre exemplu in Iasi si-a cumparat un amic si constructorul a spus ca poate oricand sa-si puna priza in locul lui. Plus complexul care are 10 locuri de incarcare, 5x 50kWw si 5x22kW.

Eu ca supermarket daca 50% din masini ar fi electrice in 30-40% din locurile de parcare as pune statii de 22-50 Kw asa castig ca omul cumpara de la mine si mai castig ca isi incarca si masina, asa locul care inainte era irosit doar pt a sta masina acum iti mai aduce niste bani.

 

Cum spuneai si tu cel mai nepoluant este transport in comun dar cel care merge pe curent ca si avioanele polueaza destul de mult.

Edited by Alex3245
Link to comment
Share on other sites

Just now, Alex3245 said:

Aici te contrazic putin Romulus, daca o sa vina directie de la UE ca trebuie sa faca nu stiu cate incarcatoare per locuitor din oras, o sa fie obligati.

Si daca o sa vina o directie e la UE ca trebuie sa daramam toate blocurile vechi? Ca sunt la fel de absurde ambele.

1 minute ago, Alex3245 said:

Eu ca supermarket daca 50% din masini ar fi electrice in 30-40% din locurile de parcare as pune statii de 22-50 Kw asa castig ca omul cumpara de la mine si mai castig ca isi incarca si masina, asa locul care inainte era irosit doar pt a sta masina acum iti mai aduce niste bani.

Asta este singurul loc unde chiar s-ar putea concesiona parcarile. Cine e destept in firmele de electrice vor face asta repede.

Link to comment
Share on other sites

sunt si la noi blocuri noi care au deja statii de incarcare, cei cu care colaborez eu sunt dezvoltatori imobiliari si la ultimele 2 complexuri de apartamente au instalat statii de incarcare, doar ca la un complex de 120 de apartamente sunt doar 2 statii de incarcare...oricum este insuficient.

Edited by mik15
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.