Jump to content

Ce facem cu motorul in zilele caniculare de 38 grade?


FiveThreeFive

Recommended Posts

Abordand problema caniculei din punct de vedere al motoarelor si nu al oamenilor:

este prudent ca, atunci cand temperatura ambientala trece de 35 gr. C, sa se evite fortarea motoarelor, in special prin demaraje lungi si repetate cu pedala de acceleratie la podea (= depsasiri in lant), sau viteze constante foarte mari. La destinatie / la o pauza de drum / la o statie de realimentare, lasati motorul sa functoneze la relanti pentru cca. jumatate de minut, inainte de a-l opri.

Motoarele moderne sunt in mod particular vulnerabile socului termic: dezvolta putere mare din capacitati cilindrice relativ mici, sunt supuse unor temperaturi ridicate datorita turbinei (turbinelor), clasicul radiator de ulei (ulei-aer) a cam disparut (cu exceptia motoarelor varf de gama), uleiul motor este frecvent cu vascozitate redusa (à la 0W20 / xW30 & Co.), iar in plus soferii le pun in carca si aerul conditionat in regim intensiv, din cauza caldurii din habitaclu.

Link to comment
Share on other sites

Am făcut eu split ca să nu supărăm stafia...

@FiveThreeFive de ce cand e caldura mare apare soc termic? Ar trebui sa apară la -20°C grade, nicidecum la +40°C care este mai apropiat de temeraratura de functionare a motorului, deci diferenta termica si implicit socul nu e asa de mare.

Poti explica te rog ce vrei sa spui?

Link to comment
Share on other sites

Incerc sa explic.

Putem compara motorul cu organismul uman. Ambele produc caldura si ambele au un "termostat" care incearca sa le mentina intr-un interval ingust de temperatura optima de functionare.

Datorita eficientei termice reduse, motorul transforma in caldura cca. 55% - 75% din energia combustibilului pe care il consuma. Pana cand ajunge la regimul termic normal, termostatele stau inchise iar motorul pastreaza caldura. Dar imediat dupa aceea trebuie sa elimine caldura, pentru a se mentine in intervalul ingust de temperatura optima. Altfel, se supra-incalzeste. Spre exemplu, daca un motor cu benzina este utilizat in regim entuziast pe autostrada si consuma ~15l/100km (care se parcurg de exemplu in 35-40 minute), in acel timp trebuie sa scape de toata caldura degajata prin arderea a ~10 litri de benzina. E drept, o parte din aceasta caldura "pleaca" prin sistemul de evacuare. Spre deosebire de motoarele asiprate insa, cele turbo preiau din energia gazelor de evacuare (deci cresc eficienta), dar si intorc in motor o parte din aceasta energie tot sub forma de caldura - ridicand temperatura aerului din admisie. In plus, turbinele se incing si incalzesc si mai mult compartimentul motor.

Evacuarea caldurii se realizeaza in principal prin radiator (radiatoare, dupa caz). Radiatoarele sunt schimbatoare de caldura apa-aer, ulei-aer sau aer-aer, deci toate evacueaza cu atat mai prost caldura cu cat temperatura aerului ambiental este mai ridicata. De unde riscul de supra-incalzire in zilele caniculare. Faimos pentru o astfel de problema este motorul BMW N63, in special in primele sale versiuni.

Revenind la similitudinea cu organismul uman, este ca si cum am alerga la maraton intr-o zi caniculara. Corpul pur si simplu nu va mai reusi sa se raceasca; aerul inconjurator este prea cald pentru a prelua suficienta caldura. La fel si motoarele: alergate pe canicula, pot avea probleme, in special daca mai mai sunt noi iar sistemul de racire nu functioneaza la parametri optimi.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, FiveThreeFive said:

Motoarele moderne sunt in mod particular vulnerabile socului termic

Dupa ce stiu eu, "șoc termic" inseamna scaderea sau cresterea brusca a temperaturii care poate provoca probleme grave. Asta nu se intampla in timpul verii. Racirea, da, evident, se si aud toate ventilatoarele mergand vara si cand opresti motorul.

 

Link to comment
Share on other sites

@FiveThreeFive sa nu exageram. Motoarele facute corespunzator nu ar trebui in veci sa sufere de la caldura. O sata dilatate aceasrea trebuie racite corespunzator. De aceea e ventilatorul ala in fata motorului. Daca si ala cand trage aer in motor limitand pe undeva compresorul de AC, nu ar trebui sa fie probleme de nici un fel! Termostatul se poate inchide dupa cum se poate deschide in functie de temperatura motorului. 

Motoarelor le "place" sa functioneze fierbinti! Acum, ca motoarele mai noi impinse la limita si din cauza materialelor proaste, inflamabile (vezi BMWurile arese datorita recircularii de doi lei pus de fabricant..) e alta poveste sinistra.

Link to comment
Share on other sites

Atata vreme cat acul indicatorului de temp motor sta la jumatate totul e ok. Indiferent de conditiile de utilizare, frig sau caldura motorul trebuie sa functioneze la o anumita plaja de temp, variatiile fiind foarte mici. In cazul in care temp nu urca sau urca prea mult, atunci clar avem de-a face cu o defectiune.

Mai nasol e pe partea de performante, cu cat aerul din admisie are o temp mai mare cu atat randamentul motorului este mai scazut. Sunt fel si fel de solutii pentru racirea intercoolerului folosite de raceri....cel putin la motoarele turbo.

  • De acord! 2
Link to comment
Share on other sites

Mie cel mai frica mi-e la spalatoria auto.

Mi se pare ca jetul ala de apa are atata putere incat isi face loc si ajunge negresit la partile incinse ale motorului astfel incat sa crape ceva pe acolo.

Am observat ca la Maserati este loc cacalau prin grila aia sa ajungi cu jetul de apa pana unde vrei.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Mircea-Si said:

cu cat aerul din admisie are o temp mai mare cu atat randamentul motorului este mai scazut.

Asta se simte cel mai mult cand dupa o zi de condus prin Europa.. cand vine noapte si inca mai conduci simti cum motorul e din ce in ce mai sprinten chiar daca nu l-ai oprit.

Cine pe aici atat hodorog si isi aduce aminte ca la Dacia ca sa se mai raceasca motorul ridica capota si punea surubelnita sa stea deschisa.. sau pornea caldura pe maxim si ventilatoru' si cobora toate geamurile.. evident pe canicula. 🤭🤭🤭

Edited by bimmer90f30
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Mircea-Si said:

Atata vreme cat acul indicatorului de temp motor sta la jumatate totul e ok. Indiferent de conditiile de utilizare, frig sau caldura motorul trebuie sa functioneze la o anumita plaja de temp, variatiile fiind foarte mici. In cazul in care temp nu urca sau urca prea mult, atunci clar avem de-a face cu o defectiune.

Mai nasol e pe partea de performante, cu cat aerul din admisie are o temp mai mare cu atat randamentul motorului este mai scazut. Sunt fel si fel de solutii pentru racirea intercoolerului folosite de raceri....cel putin la motoarele turbo.

Da.. se simte destul de mult când afara sunt peste 38 grade, nu trage la fel de bine masina.

o soluție ar fi un intercooler puțin mai mare? Ma gândeam la unul de pe 535d de ex pentru E60 personal. 
 

14 minutes ago, edit said:

Mie cel mai frica mi-e la spalatoria auto.

Mi se pare ca jetul ala de apa are atata putere incat isi face loc si ajunge negresit la partile incinse ale motorului astfel incat sa crape ceva pe acolo.

Am observat ca la Maserati este loc cacalau prin grila aia sa ajungi cu jetul de apa pana unde vrei.

 

La BMW nu prea ajunge niciodată apa la motor, atât de bine parca este “sigilat” prin orice loc ai insista cu apa, nu ajunge nici pe aproape de motor. 
 

Insa este recomandat sa speli masina gen imediat după ce ai plecat cu ea de acasă, ci nu când ești pe întoarcere sau după drum mai lung. 

Link to comment
Share on other sites

Intercooler mai mare e singura solutie. Acum am vazut ca la unele masini "intercoolerul" este racit cu lichidul de racire...jmekerie???

Ma gandesc ca in mers la viteze mari aerul la nivelul solului tot are cam 60-70 de grade, pe canicula asta,, probabil mai scade la 50 de grade ca real feel sa zicem pe cand lichidul de racire are 90 si ceva de grade in mod constant...deci racirea nu e prea buna.

E interesant de vazut care ar fi temp optima a aerului / gazelor recirculate in admisie. Iarasi saturatia aerului cu care se face amestecul carburant este foarte importanta, cu cat mai mult O2 arderea e mai buna, la ce temp aerul are cea mai mare concentratie de O2.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.