Jump to content

Cui ii este frica de tractiunea spate?


Recommended Posts

Tractiunea spate se pune de obicei pe masini cu caracter sportiv din mai multe motive. Nu stau sa le disec aici, le voi trece doar in revista...

 

- distributie mai buna a greutatii, cu consecinte dramatice in manevrabilitate

- la accelerari, masa aparenta este pe puntea spate, acolo unde are un efect mai mare la acel moment, dar neutra atunci cand nu se franeaza sau accelereaza

- degrevarea puntii fata de mecanismele complicate de tractiune cu consecinte dramatice in manevrabilitate si precizie directie

- control mai bun pe circuit pentru soferi experimentati

 

Marele dezavantaj al tractiunii spate, este si motivul pentru care a fost aleasa tractiunea fata, pentru masinile de zi cu zi. BMW pana la aparitia electronicii de stabilitate a fost rezervata soferilor cu experienta.

 

Dar totusi, de ce?

 

Pentru ca instinctiv, un sofer normal, intr-o supravirare, va frana, ceea ce nu e bine, in cazul tractiunii spate, actiune care va avea ca efect, precipitarea supravirarii, efect contrar a ce se asteapta un sofer normal. Mutarea masei aparente prin franare pe puntea fata, va mari caracterul supravirator prin micsorarea aderentei pe puntea spate.

 

Totusi, aceasta manevra de franare, la pierderea aderentei uneia din punti, face bine la o masina cu tractiune fata si caracter subvirator prin proiectare si constrangeri tehnice.

 

Mai mult, la tractiunea spate, soferii cu ceva experienta la volan pe tractiune fata, vor accelera. Nimic mai gresit, pentru ca si aceasta manevra va duce la accelerarea procesului de supravirare.

 

Si cu toate astea oricine ar trebui sa stie ca la o masina cu tractiune spate, intr-o curba, se mentine acceleratia constanta.

 

Nu e usor, nu e pentru soferii de duminica, nu e pentru instinctele celor neexperimentati. Adevarat. E pentru cei care inteleg marca BMW.

 

Pentru toti ceilalti, exista: DSC, Active Steering, xDrive, Audi, 4motion, 4matic sau Subaru.

 

In ordinea asta.

 

Eu am ajuns sa vad xDrive ca si un "permis de facut prostii la volan", ceea ce dauneaza insasi marcii BMW. Sigur, si DSC face asta, la superlativ, doar ca pe de o parte DSC se poate decupla complet la nevoie si in plus nu aduce marile dezavantaje ale tractiunii integrale care le-am tot enumerat. Dezavantaje care fac dintr-un BMW E60, spre exemplu, un Audi A6 cu o forma mai futurista si un bord mai putin strigator. Sau pe aproape. Dezavantaje care fac PERMANENT dintr-o masina pur sange, o martoaga, care seamana mult cu pur-sangele campion.

 

Mai mult, in opinia mea, in procesul de invatare de folosire al oricarui tip de tractiune, vei dobandi cunostiinte care depasesc ORICUM CU MULT, siguranta aparenta oferita de xDrive.

 

Orice masinarie necesita anumite deprinderi, pentru a fi exploatata la nivelul potentialului ei.

 

Nu poti sa plangi ca drujba e de vina, daca n-ai stiut s-o folosesti si ti-ai zburat o mana jos cu ea. Orice masina are nevoie de un proces de invatare activ.

 

Nu poti sa fii un sofer de duminica, fara dorinta de a invata, si sa-ti iei un BMW fara DSC. Decat daca vrei sa impresionezi pe strada.

 

La volanul unui BMW se presupune ca ai putere multa, dar si ca stii ce sa faci cu ea. Se presupune ca esti un sofer mai agresiv DAR si mai prudent, pentru ca stii mai multe decat un sofer obisnuit despre dinamica masinii.

 

Si daca nu stii, ar trebui sa-ti fie frica de tractiunea spate. Si ai doua optiuni. Cea barbateasca e sa inveti. Cealalta este sa pe bazezi pe altcineva sau altceva, oricum s-ar numi asta: DSC, xDrive, Audi, etc.

 

Iar daca alegi xDrive, macar fii constient de marile dezavantaje oferite la pachet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tractiunea spate te invata sa conduci o masina. Mai ales iarna. Prima mea masina a fost un E30, asa stiu cum e fara electronica cu tractiunea spate. Dar, am invatat sa fiu un sofer mai bun. Nu din prima, dar am invatat.
Link to comment
Share on other sites

Exceptand acum multi ani cand imi luasem 518-ul si m-am intors, in prima luna de cand il aveam, la 180 grade pe sosea intr-o curba cu gheata pe ea...nu am avut senzatia ca tractiunea spate ar fi dezavantajoasa..ba chiar e mai buna...incepand cu intretinerea (planetare, articulatii mai simple pe fata), continuind cu plecarea de pe loc care e net superioara tractiunii fata si sfarsind, poate, cu eventualele senzatii adrenalinoase :) la cerculete :) senzatii pe care eu personal nu le-am incercat niciodata...si nici nu cred ca as vrea...cel putin nu cu masina mea :blink:
Link to comment
Share on other sites

frumos.....si totusi Romulus care e sfatul tau pt. ceilalti soferi...atunci cand intra in supravirare...frana de motor ?

Eu am patit-o o data si a fost destul de dramatic...zic eu din punct de vedere financiar pt. mine.E drept a fost la doua saptamani dupa ce am luat permisul

Link to comment
Share on other sites

Iei piciorul de pe acceleratie. Pe cand la subvirare te holbezi la copacul de pe marginea exterioara a drumului cum se apropie si te rogi sa fie mancat de carii.

 

Oricum, la 2 saptamani de la luarea permisului sa ajungi intr-o supravirare accentuata... :blink: Meritai un pic de airbag sarit peste ochi. Asa, terapeutic. :)

Link to comment
Share on other sites

Inclusiv iarna, daca simti ca incepe sa-ti plece fundul masinii, iei piciorul de pe acceleratie si, intrand in frana de motor, se stabilizeaza masina...experienta mea este la bordul E28, fara ABS sau alte sisteme de stabilizare a directiei..la E34 am prins asta iarna un pic de zapada la munte, dar fiind cu cutia automatica, nu am putut sa testez stabilitatea acceleratiei....ca nu eram eu cel ce schimbam viteza...dar oricum, nu am derapat deloc, indiferent de cata zapada am avut sub roti si viteza in ele...si nici nu am diferential autoblocabil...
Link to comment
Share on other sites

Iei piciorul de pe acceleratie. Pe cand la subvirare te holbezi la copacul de pe marginea exterioara a drumului cum se apropie si te rogi sa fie mancat de carii.

 

Oricum, la 2 saptamani de la luarea permisului sa ajungi intr-o supravirare accentuata...  :) Meritai un pic de airbag sarit peste ochi. Asa, terapeutic. :)

263397[/snapback]

iarna ...si cauciucuri de vara varza.Toate astea pe cea mai urata curba de pe feleac,cred ca o stiu aproape toti de pe forum.Spre norocul meu era nisip in fatza unui parapet de beton.

Cerculete e nimic spus pe langa ce am facut eu acolo :) A fost prostia mea,cand am intrat in viraj am calcat frana si a mers masina ca pe partie

edit:ceva de genul asta :blink:

post-1635-1185384733_thumb.jpg

Edited by Alex86
Link to comment
Share on other sites

:) Moama, ce schita buna. Si pe ea ai si raspunsul...

 

PSSSTT: Hai sa iti spun o faza tare (care sunt sigur ca acum o stii :blink:): la supravirare folosesti si volanul, nu il virezi in directia curbei si il lasi acolo... Stiu, erai cu scoala de soferi proaspata in cap, si nu ai vrut sa invarti repede de volan in directie opusa, ca sa nu incrucisezi mainile.

 

Interesting fact: La scoala de soferi normala iti interzic cu desavarsire sa incrucisezi mainile pe volan, la o scoala de pilotaj te incurajeaza sa faci acest lucru.

Link to comment
Share on other sites

:) Moama, ce schita buna. Si pe ea ai si raspunsul...

 

PSSSTT: Hai sa iti spun o faza tare (care sunt sigur ca acum o stii :)): la supravirare folosesti si volanul,  nu il virezi in directia curbei si il lasi acolo... Stiu, erai cu scoala de soferi proaspata in cap, si nu ai vrut sa invarti repede de volan in directie opusa, ca sa nu incrucisezi mainile.

 

Interesting fact: La scoala de soferi normala iti interzic cu desavarsire sa incrucisezi mainile pe volan, la o scoala de pilotaj te incurajeaza sa faci acest lucru.

263425[/snapback]

Am notat.....e aceasi regula si cand ai volan pe dreapta si conduci pe banda stanga ? :blink:

Edited by Alex86
Link to comment
Share on other sites

frumos.....si totusi Romulus care e sfatul tau pt. ceilalti soferi...atunci cand intra in supravirare...frana de motor ?

[...]

263382[/snapback]

 

Frana de motor e cel mai mare dezastru. Vezi ceva mai jos. Teoretic sunt doua actiuni majore. Volan si mentii pedalele cum erau (daca nu acceleratia sau frana a generat supravirarea).

 

Daca accelerezi prea tare si pleaca spatele, trebuie lasata acceleratia dar incet, nu brusc si asta ia timp si spatiu si necesita mult calm. Coroborat cu miscarea de volan.

 

Daca franezi si masina pierde aderenta spatele, lasi frana incet si coroborezi cu volanul. Si asta ia timp si spatiu, precum si mult calm.

 

Supravirarea nu e pentru soferul normal. De aia 90% din masini sunt tractiune spate sau integrala. Fara electronica si reflexe rapide si bine formate, esti spectator.

 

Se spune ca subvirarea e cand vezi copacul (fata) ca vine spre tine si supravirarea cand simti copacul (lateral) ca vine spre tine. Asta ca o gluma.

 

Supravirarea necorectata la timp si foarte corect, te face spectator. Nici un super pilot n-o poate corecta dupa un prag destul de usor de atins. DE ASTA E PERICULOASA SI NU E PENTRU ORICINE.

 

Supravirarea necesita mult calm si reflexe bine formate. Si calm.

 

Si nu e specifica doar masinilor cu tractiune spate. ORICE masina, poate supravira sau subvira. Chiar si una cu tractiune integrala. Am facut cerculete si cu E65 si cu E85 si cu E83. Fara probleme. Doar ca la cele cu tractiune spate, se poate supravira accelerand. Si asta e de bine, pentru ca ai un control in plus, cu conditia sa stii sa-l folosesti.

 

De altfel cu E90 330i, am provocat usor subvirare si antrenat reflexele pentru redresare. La cursul BMW. Plec in August pe circuit, cu Z4M Coupe.

 

Relativ la ce-a spus MuadDib, cu tehnica de invartit volanul... E destul de usor sa inveti cum trebuie, dar reflexele se schimba greu. Nu se prea incruciseaza mainile, dar oricum, nu pas-adaugat ca la scoala din Romania. E o tehnica specifica, nu stiu cum s-o descriu fara poze. O sa-mi fac timp sa incerc. Am mai povestit printr-un topic.

Link to comment
Share on other sites

Titi are o tehnica a lui proprie care nu e tocmai buna. Si anume la viraj el trage de volan, nu impinge.

Tragerea te ridica de pe scaun, pe cand impingerea te apasa si mai mult in scaun, si iti asigura o stabilitate mai buna, tie ca pilot, in interiorul masinii.

 

La cele spuse mai sus; Intradevar, e destul usor de aruncat in supravirare si o masina cu tractiune fata, prin ciupit frana de mana (bad idea la viteza mare) sau prin bad turn - good turn, dar datorita proastei distributii a greutatii va fi mai greu de redresat, intru-cat masina va pivota in jurul centrului de greutate care este in fata.

Link to comment
Share on other sites

Pai nu stii cum face romanu'? Cand i s-au tocit caucioacele la sarma, le pune pe spate, ca nu-i bai. :blink:

 

Plus ca suspensia e cum e, se mai blocheaza si cate un pistonas de frana, etc. Am avut in 1997 o Dacie berlina de noua, si 1 an de zile am incercat sa fac sa mearga franele cum trebuie si la fel pe toate rotile. M-a costat o caruta de bani si ... degeaba (eram prieten cu cel da la verificari ITP, si o puneam pe stand). Am schimbat 7 (sapte) pompe de frana, nu stiu cate pistonase, vre-o 5 repartitoare (ala de pe puntea spate), cabluri de frana de mana...

 

Masina aia poate sa fie supraviratoare la viraj stanga si subviratoare la viraj dreapta. :)

Link to comment
Share on other sites

Exceptand acum multi ani cand imi luasem 518-ul si m-am intors, in prima luna de cand il aveam, la 180 grade pe sosea intr-o curba cu gheata pe ea...nu am avut senzatia ca tractiunea spate ar fi dezavantajoasa..ba chiar e mai buna...incepand cu intretinerea (planetare, articulatii mai simple pe fata), continuind cu plecarea de pe loc care e net superioara tractiunii fata si sfarsind, poate, cu eventualele senzatii adrenalinoase :) la cerculete :) senzatii pe care eu personal nu le-am incercat niciodata...si nici nu cred ca as vrea...cel putin nu cu masina mea :)

263380[/snapback]

 

 

:blink: .. eventual pe gheata poate pt ca e mai usor sa controlezi masina.

Link to comment
Share on other sites

frumos.....si totusi Romulus care e sfatul tau pt. ceilalti soferi...atunci cand intra in supravirare...frana de motor ?

Eu am patit-o o data si a fost destul de dramatic...zic eu din punct de vedere financiar pt. mine.E drept a fost la doua saptamani dupa ce am luat permisul

263382[/snapback]

 

iei de volan in sensul in care derapeaza spatele, apeshi ambreiajul, vei vedea ca mashina revine pe trasa initziala. Fara frana delok, abia cand ai control total asupra traiectoriei franezi.. nu brusca volanul, nu face balans, franeaza inainte sa intri in curba, accelereaza la jumatatea ei ( normal, nu cand esti in derapaj :blink: ) / daca tzi`e frica baga 2 saci cu nisip in porbagaj :)

 

prima mashina condusa e30 / aveam 14 ani // cand am luat permisul mashina de plimbare era tot e30 // daca`mi dai tractziune fatza sigur nu stiu kum sa o redresez !! adik nu am reflexele calibrate pentru tractiune fatza... // accidente din cauza derapajului = 0 // accidente din cauza shoferilor proshti = 2 minore = 0 din vina mea // radare = anul asta nici unu, asta ca exemplu/ anu` trecut parca 1-2 // tipul de condus = sportiv kam 70% // vechime permis aproape 8 ani // km parcurshi cu tractiune spate = peste 150.000 // derapaje controlate = zilnic

 

concluzie : daca vrei sa simtzi ca, conduci, alege tractziune spate // daca te simtzi obosit/batran/comod/fricos/...etc/ mergi cu viteza regulamentara shi/sau alege tractiune fatza.

Link to comment
Share on other sites

nu am putut edita..

 

inca un lucru important:

 

Niciodata nu bruscatzi mashina daca avetzi fie pe fatza, sau, in cel mai rau caz, pe spate, cauciucuri cu profil diferit. Chiar daca au acelashi indicativ de dimensiune / utilizare. Ele au aderentze total diferite. Asta se intampla cel mai des atunci cand facetzi o pana shi nu avetzi pe rezerva acelashi tip de pneu. Shi uzura mult inegala afecteaza, printre multe altele, tractiunea mashinii / manevrabilitatea.

 

Concluzie: conducetzi incet pana va reparatzi pneul schimbat.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fara niciun fel de suparare dar dai dovada de fanatism BMW.

 

Nu e usor, nu e pentru soferii de duminica, nu e pentru instinctele celor neexperimentati. Adevarat. E pentru cei care inteleg marca BMW.

Marca BMW fiind marca suprema si singura cu tractiune spate.

 

Pentru toti ceilalti, exista: DSC, Active Steering, xDrive, Audi, 4motion, 4matic sau Subaru.

 

In ordinea asta.

Cate basini, incredibil :blink: Esti genul de om care foloseste cuvintele "bemveu" si "mertz", nu-i asa?

 

Si daca nu stii, ar trebui sa-ti fie frica de tractiunea spate. Si ai doua optiuni. Cea barbateasca e sa inveti. Cealalta este sa pe bazezi pe altcineva sau altceva, oricum s-ar numi asta: DSC, xDrive, Audi, etc.

No comment :)))))))))))

 

Cand am citit titlul topicului am crezut ca va fi vorba de o discutie interesanta pe marginea notiunii de tractiune spate... dar vad ca e de fapt un loc de "worship" pentru BMW. Daca ai fi avut Ferrari ai fi spus "Ferrari este pentru soferi adevarati. Pentru ceilalti, care vor sa se joace si ei si sa viseze cum e sa conduci o adevarata masina sport, exista BMW". N-am citit in viata mea o chestie mai penibila.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.