Jump to content

Subvirarea: ce este si ce facem cu ea?


Romulus

Recommended Posts

[...]

"Subvirare cu adevarat" inseamna ca rotile fata au pierdut aderenta partial sau total. [...]

309134[/snapback]

 

M-ai blocat. Explica-mi si mie fizic ce inseamna "pierderea partiala a aderentei" pe o roata. Fizic, nu cu povesti. Eu n-am auzit de asa ceva pana acum. E frecare partiala la rostogo-planare? Sau cum e asta? Scuza-mi ironia, dar nu ma pot abtine.

 

Revenind la serios... Explica-mi si mie, cum e cu aderenta partiala, ca in fiecare zi mai invat cate ceva...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

[...]

Comportamentul masinilor cu tractiune fata este diferit de cel al masinilor cu tractiune spate (sau propulsie). [...]

309134[/snapback]

 

Masinile indiferent de sistemul de propulsie, subvireaza in acelasi mod. Nu e nicio diferenta. Pot sustine asta fara nicio problema.

Link to comment
Share on other sites

Volanul nu e chiar degeaba atat timp cat ai la dispozitie si acceleratia pentru ca, subliniez, puntea motoare e pe fata. La tractiune spate (sau propulsie) da, atunci e degeaba, singura sansa fiind, cum zici tu, transferul maselor pe luntea fata prin decelerare. De aceia, cineva care stie ce face, va face transferul de mase din timp, pana sa intre in viraj.

Intradevar, vorbim vorbe, pentru ca n-am luat in calcul suprafata de rulare.

Link to comment
Share on other sites

[...]

tractiune spate (sau propulsie)

[...]

309134[/snapback]

 

Ti-am explicat deja, n-am s-o mai fac. Doar vreu sa iti spun ca limba este o conventie stabilita de o anumita comunitate de oameni, nu ceea ce cred eu sau tu despre ea, indiferent daca logic ni se pare ca semnificatia unui cuvant este una sau alta... Daca poti sa-mi arati ca propulsie se refera la tractiunea spate undeva, mai discutam. Daca tu doar crezi asta... Am inteles... Esti liber sa vorbesti cum doresti.

Link to comment
Share on other sites

Volanul nu e chiar degeaba atat timp cat ai la dispozitie si acceleratia pentru ca, subliniez, puntea motoare e pe fata. La tractiune spate (sau propulsie) da, atunci e degeaba, singura sansa fiind, cum zici tu, transferul maselor pe luntea fata prin decelerare. De aceia, cineva care stie ce face, va face transferul de mase din timp, pana sa intre in viraj.

Intradevar, vorbim vorbe, pentru ca n-am luat in calcul suprafata de rulare.

309160[/snapback]

 

Maestre, in subvirare, rotile fata, nu au aderenta. Deci atata timp cat nu schimbi asta, volanul e degeaba. Cand ai schimbat asta, poti discuta de acceleratie pe acele roti sau de forte laterale cauzate de acele roti... Dar atunci subvirarea s-a incheiat.

Link to comment
Share on other sites

Am scris ambele variante pentru ca mi s-a atras de mai multe ori atentia. In limbajul zilnic folosesc tractiune spate.

 

Romulus, cred ca te-ai suparat un pic. Nu sustin ca detin adevarul absolut, imi sustin doar punctul de vedere bazandu-ma pe experienta mea pe masinile cu tractiune fata. Recunosc ca am imbatranit si daca ma pui acum sa fac ce faceam acum cativa ani (franarea cu stangul de exemplu), n-as mai putea pentru ca n-am mai facut de mult nebunii din astea. Acum am familie, copil, cand intru intr-o curba pe care o cunosc intru cu cel putin 30% mai incet decat stiu ca poate masina. Iar daca ma pui sa merg sportiv cu o masina cu tractiune spate cred ca-mi trebuiesc vreo doua zile sa-mi intru in mana.

Link to comment
Share on other sites

Nu m-am suparat deloc si nici nu ma supar, promit.

 

Dar tot nu mi-ai explicat cum e cu aderenta aia partiala.

 

PS: si eu am imbatranit. Am si copil... Dar cat timp mai pot tine volanul in mana... :blink: Si nebunii fac pe circuit.

 

LE: Am cel putin 300.000 km pe masini cu tractiune fata. Deci n-am crescut in tractiune spate.

Link to comment
Share on other sites

Dar tot nu mi-ai explicat cum e cu aderenta aia partiala.

309177[/snapback]

 

La aderenta lucrurile nu sunt negre sau albe. Aderenta e data de frecarea dintre roti si suprafata de rulare si este diferita de la o situatie la alta. Poti provoca o pierdere de aderenta.

 

Si nebunii fac pe circuit.

309177[/snapback]

 

Eu n-am mai alergat pe circuit decat cu cart, si nici asta prea recent.

Link to comment
Share on other sites

La aderenta lucrurile nu sunt negre sau albe. Aderenta e data de frecarea dintre roti si suprafata de rulare si este diferita de la o situatie la alta. Poti provoca o pierdere de aderenta.

Eu n-am mai alergat pe circuit decat cu cart, si nici asta prea recent.

309187[/snapback]

 

Din nefericire fizica implica multe necunoscute, dar chiar si asa n-am auzit de aderenta partiala. Poate ai un link unde cineva discuta asa ceva, ca eu n-am vazut vreodata. Frecarea e dinamica sau statica. Trecerea din frecare statica la frecare dinamica inseamna pierdere de aderenta.

 

Sunt dispus sa ascult orice alta versiune documentata.

 

PS Am alergat si eu pe circuit cu kartul la Tunari, dar nu se compara cu o masina pe circuit.

Link to comment
Share on other sites

O luam babeste.

Deci frecarea statica e mai buna ca cea dinamica care e mai buna ca cea inexistenta. In cazul in care la subvirare procedezi cum zic eu exista frecare dinamica?

309201[/snapback]

 

BeeJay, nu exista nimic fara frecare. In lumea reala.

 

Noi spunem "fara aderenta", cand ai frecare dinamica. Adica cele doua suprafete se misca una relativ fata de cealalta. Cand pui o frana fara ABS, ai pierdut aderenta pe acele roti, dar ele se freaca totusi si opresc masina. Dar din cauza ca coeficientul de frecare dinamica e mult mai mic comparativ cu cel de frecare statica, franarea fara pierdere de aderenta, este mai eficienta. Asta face si ABS-ul. Face ca rotile sa franeze static, nu dinamic, in majoritatea timpului de franare.

Link to comment
Share on other sites

Stiu cum functioneaza ABS-ul. E coerct ce spui.

Frecarea dinamica te poate ajuta sa controlezi o masina?

309217[/snapback]

 

Evident, dar te apuca batranetea sau vine copacul. E "aproape" ca si pe zapada.

 

Pe de alta partea, in subvirare, daca accelerezi rotile motrice - in cazul tractiunii fata, sau daca virezi mai mult, frecarea va fi si mai mica si asta scade controlul. Daca vrei sa maresti frecarea reduci viteza si indrepti volanul, sperand sa treci la frecare statica, castigand astfel aderenta si controlul.

Link to comment
Share on other sites

Expresia "a pierde aderenta" e oarecum gresita si ilogica. Aparent unii inteleg din ea, ca frecarea e zero. Gresit, frecarea este dinamica. Dar asta inseamna pierderea controlului pe acele roti. Practic nu mai conteaza orientarea rotilor, frecarea e la fel in orice directie. Si asta inseamna pierderea controlului.

 

Gandeste-te ca daca franezi fara ABS si pierzi aderenta, blocand rotile, pierzi controlul masinii. Merge cum vrea ea si asperitatile din asflalt. Nu e pierdere partiala de aderenta. E chiar pierderea aderentei, desi expresia incetatenita e gresita.

Link to comment
Share on other sites

N-am nici o sansa cu tine. Ramane sa incerci odata in conditii controlate ca sa nu te pui in pericol si vb dupa aia.

309227[/snapback]

 

Am incercat in conditii controlate, aproape tot. Nu casc gura pana nu stiu ce vorbesc. N-ai nicio sansa pentru ca nu vorbesc povesti. Vorbesc dupa ce am inteles foarte bine teoria si am experimentat cam tot ce se putea experimenta practic. :blink:

 

Stiu foarte bine senzatia, de accelerat in curba cu tractiunea fata. "te tine in curba" acceleratia... Stiu asta, dar n-are legatura cu subvirarea. Esti departe de a fi in subvirare daca accelerezi. Dac-ai fi facut asta in subvirare, erai in decor.

 

Sa-mi spui ca ramane sa incerc, presupune ca n-am facut-o, ceea ce nu e adevarat.

Link to comment
Share on other sites

Propun o problema :

Un autoturism cu tractiune fata, pe loc . brachezi rotile si iei viraj maxim si incerci sa accelerezi din ce in ce mai tare . Raza cercului in care te invarti se mareste, right?

Pana cand spirala pe care o va descrie masina se va "rupe" si vei merge aproape in linie dreapta cu rotile bracate patinad.

Concluzia pe care o trag (daca teoria expusa mai sus se aplica si in realitate) ca nu prea ar fi indicat sa accelerezi in situatia in care masina subvireaza...

Link to comment
Share on other sites

Uite cum descie cineva subvirarea:

 

Understeer feels like the steering column has suddenly transformed into rubber: You've got the wheel cranked left but the car isn't turning nearly as much as you'd like. In severe cases, it feels as if the steering wheel has snapped off: No matter how much you turn the wheel the car goes straight.

http://www.edmunds.com/insideline/do/Colum...ubsubtypeId=216

 

 

 

Crede-ma, nu mai conteaza ce faci cu volanul sau acceleratia la tractiune fata, daca nu indrepti volanul si scazi viteza. Asta e senzatia. Ca s-a rupt coloana de directie... Practic subvirarea o simti in volan si din cauza asta pozitia mainilor pe volan e foarte importanta, pentru a sti cand volanul e drept si ca urmare pentru a putea controla masina in asa situatii.

 

LE

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.