Jump to content

Grafic: Stabilitatea in curbe


Romulus

Recommended Posts

Aici am desenat un grafic care este prezentat la orice curs de sofat BMW.

 

Reprezinta in mod grafic, stabilitatea intr-o curba pe traiectorie, in functie de viteza, cat de stransa e curba si aderenta suprafetei.

 

Daca sageata verde nu se incadreaza in cercul corespunzator suprafetei de rulare, masina pierde aderenta si derapeaza.

 

derapaj.jpg

 

Ca sa mentii stabilitatea in curba, poti mari viteza, doar daca curba e mai putin stransa si daca curba e mai mare, atunci viteza trebuie sa scada. Pot desena si alte cazuri, daca credeti ca nu e clar.

Link to comment
Share on other sites

Aici e un caz in care viteza fiind mai mare si curba ceva mai stransa, sageata verde paraseste cercul corespunzator asfaltului uscat, ca urmare masina va derapa. Ca sa nu derapeze, ar fi trebuit sa scad viteza sau sa nu fie curba asa de stransa si atunci sageata s-ar fi mentinut tot timpul in interiorul cercului.

 

derapaj_uscat.jpg

 

Imaginati-va sageata verde de mai sus, in conditii de asfalt ud sau gheata.

Link to comment
Share on other sites

Daca exista, eu nu stiu de o corelare directa. Oricum ar fi probabil prea complicat. E doar un grafic, facut sa te ajute sa intelegi cele 3 componente ale stabilitatii si rolul lor in traiectoria corecta a masinii.

 

Ideea e ca o imagine poate fi retinuta mult mai usor si poate fi digerata la fel de usor. Daca cei care au gandit-o au folosit-o, probabil e buna la ceva.

Link to comment
Share on other sites

Exista o ecuatie pentru aflarea vitezei maxime de virarea a unei masini.

 

15GR=(KM/h)^2

 

G - numarul de G-uri ( forta de virare a masinii )

R - raza curbei

 

Pentru o masina normala puterea de virarare e cam 0.7 G

 

De exemplu :

luam G=1 Si raza R=30m

 

15x1x9.81x30=(KM/h)^2

4414.5=(KM/h)^2

66.44=KM/h

Edited by ciprycus
Link to comment
Share on other sites

CORECTIE

 

15GR=(m.p.h)^2

R se masoara in picioare (Feet)

constanta din fatza transforma in m.p.h

 

pentru metri ar veni

 

127.4 GR=(KM/h)^2

 

constanta din fatza transforma in KM/h

 

deci :blink:

1 G

30m=R

127.4x1x30=(KM/h)^2

3822=(KM/h)^2

61.82=KM/h

Link to comment
Share on other sites

Formula nu reprezinta in nici un caz viteza maxima de virare a unei masini, ci eventual valoarea acceleratiei gravitationale intr-o curba cu o raza data la o viteza data.

 

Viteza maxima intr-o curba depinde de multi alti parametrii, printre care tipul drumului, tipul pneurilor si asa mai departe.

Link to comment
Share on other sites

Paul si eu am vrut sa scriu ce ai scris tu, dar dupa o secunda de gandire, acceleratia laterala TINE, cont de frecarea dintre pneuri si asfalt. :blink:

 

Oricum, mie-mi plac foarte mult formulele astea tipic americanesti, empirice... Sunt foarte tari. Ne-ar ucide un profesor de fizica... Si americanii oricum n-au curbe.

Link to comment
Share on other sites

Paul si eu am vrut sa scriu ce ai scris tu, dar dupa o secunda de gandire, acceleratia laterala TINE, cont de frecarea dintre pneuri si asfalt. :)

 

Oricum, mie-mi plac foarte mult formulele astea tipic americanesti, empirice... Sunt foarte tari. Ne-ar ucide un profesor de fizica... Si americanii oricum n-au curbe.

265518[/snapback]

 

 

simplist vorbind toate explicatiile de aici se justifica... totusi pentru a privi problema realist ar trebui adaugate si alte dimensiuni care tin de exemplu de pozitia centrului de greutate al masinii, miscarea centrului de greutate in functie de fortele gravitationale din viraj manifestate in raport cu suspensia (amortizoare plus suspensii), distributia greutatii intre punti, etc. etc. ....

 

eu unul, prin comparatie cu o alta masina (model de la alt producator dar din aceiasi zona de masini, adica sedan entry level insa nu premium) am descoperit ca desi BMW ia foarte bine hartoapele si gropile (nu prea le simti) totusi in viraje sta ca tramvaiul si observatiile astea le-am facut pe o masina cu echiparea standard... asta mi se pare mie extraordinar pentru ca e foarte greu de facut o masina care sa se adapteze bine la drumuri relativ denivelate dar care sa nu joace in viraje... din punctul asta de vedere jos palaria...:) chiar se simte diferenta... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Nush cat de corecta e formula.

Dar sa o luam babeste.

1. Viteza intr-o curba e direct proportionala cu raza curbei.

2. Cand o masina ia o curba se exercita o forta lateral (forta centrifuga) care se exprima aici in G-uri. Prin aceste G-uri se ia in considerare si aderentza penurilor si daca e gheatza sau zapada (gheatza => mai putine G-uri).

3. Constanta aia de 15 nush de unde au scoso. :)

 

Nu vad sa mai fie si alete variabile.

Iar cartea din care am scoso e recomandata si de BMW.

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Nush cat de corecta e formula.

Dar sa o luam babeste.

1. Viteza intr-o curba e direct proportionala cu raza curbei.

2. Cand o masina ia o curba se exercita o forta lateral (forta centrifuga) care se exprima aici in G-uri. Prin aceste G-uri se ia in considerare si aderentza penurilor si daca e gheatza sau zapada (gheatza => mai putine G-uri).

3. Constanta aia de 15 nush de unde au scoso. :)

 

Nu vad sa mai fie si alete variabile.

Iar cartea din care am scoso e recomandata si de BMW.

:)

265554[/snapback]

 

 

"The maximum speed a vehicle can attain in a turn can be expressed by

the equation 15gR = (MPH)2. 15g is the traction limit of a particular tire on

the particular road surface and R is the radius of the turn." - copiat dintr un pdf descarcat de pe acest forum. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Viteza maxima din curba depinde evident de coeficientul de frecare al pneurilor cu solul.

15 G reprezinta acceleratia maxima suportata de o combinatie data de pneuri / sol.

In conditii de ploaie valoarea suportata este probabil 8 G iar pe polei doar de 1 G.

Link to comment
Share on other sites

Hai fi serios .. tu ai un carnet de desen in masina ..si desenezi graficul intainte de fiecare curba?

266131[/snapback]

 

 

mda.... asta e tot ce s-a inteles din discutia asta?

 

"Mult spectacol... eficienta pe proba = zero!"

 

pai vorbeam de viraje nu de timpii obtinuti in raliuri...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
"of a particular tire on

the particular road surface ." - copiat dintr un pdf descarcat de pe acest forum.  :blink:

265556[/snapback]

Pai particular tire si particular road inseamna o aderenta anume ...

Nu punem la socoteala anumiti parametrii care pot intervenii cum ar fi temperatura pneurilor ... care cred ca influenteaza aderenta semnificativ.

Eu cand iau un viraj prefer ca dupa ce ies din curba sa zic : hmm se putea si mai tare ... decat sa zic atunci cand stau in sant ... : cred ca trebuia 10km/h mai putin ...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.