Jump to content
Hai si tu la Fantanita Haiducului (Bradu, judetul Sibiu) la intalnirea anuala BMW Club in perioada 16-18 Mai !!! ×

Topic despre baterii pentru motoare ICE - incarcatoare - reconditionare - testare stare incarcare.


Recommended Posts

Iata mai jos topicul care am promis sa il fac in urma experientelor si intelegerii comportamentului unei baterii, dar nu doar bateriei din topic. Voi reveni in topic cu un alt raport al unei alte baterii Varta ce a fost pe masina mea cam 4-5 ani, timp in care din greseala am descarcat bateria sub 10V, tensiune nepermisa unei baterii din acid sulfuric! Asta scurtandu-i viata in sens capacitiv..

Descarcarea bateriei Bosch a inceput la 10 dimineata folosindu-se un bec de 12V, 35W, curent de descarcare de 2.9A, masurat de o clema de curent 3.1A.
Descarcarea a inceput la 98%, nivel indicat de testerul ANCEL si stare de sanatate (SOH) 91%.

Dupa o ora de descarcare ANCEL indica incarcare 91% si 709Ah capacitate de pornire.

Dupa 3 ore ANCEL indica 66% nivel de incarcare si 691Ah capacitate de debitare curent.

Dupa inca doua ore, la ora 16, ANCEL indica 56% incarcare si 681Ah capacitate totala de pornire.

La ora 17 ANCEL indica 38% si 661Ah ramasi.

La ora 18 mai putea 31% si 648A.     ...probabil putea porni motorul dar foarte probabil si placile bateriei ar fi avut de suferit, asa ca nu am vrut sa experimentez pe baterie noua..        Poate alta data.

 

Incarcarea s-a inceput dupa jumatate de ora de stabilizare interna a bateriei cu un curent putin peste 7A, dat de CTEK msx7.0.
Spre socul si surpriza mea, cel putin, doua zone in interiorul incarcatorului se incing la 90 de grade. Sunt sigur ca pot tine 1, 2, 3 ani dar probabil nu mai mult. Ceva o sa cedeze mai devreme sau mai tarziu. Pozele atasate vorbesc de la sine. Dupa cum se poate vedea in pozele 24 la 28 temperatura de pe unul din radiatoare a ajuns LEJER la 92 grade Celsius! Si vreau sa zic ca va sta la 90 de grade cat timp incarcatorul v-a "impinge" in baterie 7A; adica ore pentru o baterie descarcata pe jumatate. Singura posibilitate de a reduce temperatura la una rezonabila este ventilarea fortata. Bine asta e solutia gasita de mine pentru banii dati pe asa incarcator.

In privinta "indicatorului" ales de mine sa imi indice STAREA DE INCARCARE ca si capacitate a bateriei, pe mine unul ma satisface in totalitate pentru banii dati. Urmareste cat se poate de bine starea de descarcare-incarcare a bateriei, lucru care nu poate fi facut si analizat de nici un alt dispozitiv instalat pe masina sau incarcator. Nici nu cred ca exista incarcator comercial care sa faca asa ceva, pentru ca nu isi gaseste scopul in general, decat daca esti in afacere cu baterii..

Revenind la incarcatorul nostru cel mai cel.. in isntructiunile cu, care a venit nu scrie niciunde ca acesta estimeaza capacitatea bateriei incarcate sau descarcata. Daca voi aveti alte informatii mai oficial scrieti aici.
..Ce spune manualul despre reconditionare este ca reconditionarea sa fie facuta o data pe an cand baterie este mult descarcata, iar asta se poate face doar pentru bateriile pe acid sulfuric, nimic despre AGM.. Cred canu face decat o incarcare prin plusarea curentului in baterie pana la 15.8V si 1.2A dupa care revine la 13.6V. Fenomenul de plusare a curentului se intampla in ultimul stagiu cu, curent variind intre 2-7A la 14.7V.
Folosirea programului de reconditinare, zic ei, poate stresa intern electronica incarcatorului.
La temperaturi mai mari ambientale incarctorul ajusteaza automa curentul incarcarii, adica intre in auto-protectie.

Daca sunt intrebari puteti sa le puneti. Raspund in masura in care stiu.

 

(Din pacate pozele atasate nu au putut fi intoarse drept sa poata fi vazute cum trebuie pentru ca windows e cam prost si nu arata pozitia reala a unei poze..)

 

Inspirat din alta discutie despre baterii:

 

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

08.jpg

09.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

20.jpg

21.jpg

22.jpg

23.jpg

24.jpg

25.jpg

26.jpg

27.jpg

28.jpg

29.jpg

30.jpg

31.jpg

32.jpg

33.jpg

34.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, WIN60 said:

Gata, i ai blocat :))

Eu sper ca nu. 😉

Ca sa nu credeti ca incarcatorul modelului discutat o sa se strice prea curand, am cautat si pun aici si pentru altii fisa tehnica a diodei care se ocupa de curentul necesar incarcarii bateriei; rezista pana la 175 de grade - in jonctiunea ei.. adica aproape dublu.

https://html.alldatasheet.com/html-pdf/83106/IRF/30CPQ100/47/1/30CPQ100.html

Bine, o sa intrebati de ce am demontat incarcatorul? Pentru ca am avut altul aproape la fel de bun dar care a "crapat" dupa vreo 5 ani in care l-am folosit mult mai rar. Ce a crapat in el? S-a umflat un condensator electrolitic. Asteapta sa fie inlocuit, adica eventual reparat. Functional la fel de cald la interior..

Mai e un condensator nepolarizat pus pe filtrare, la alimentare incarcatorului pe 220V care nu e pe nici un radiator.. (nici nu exista asa ceva..) se incinge tot la 90 Celsius, e verde rotund, plat, si e in colt..

O sa ma postez aici, cum am zis, despre cum se incarca si descarca o baterie veche Varta, de 90Ah (candva..) si cel mai important, ce masuratoare si daca e reala.. pentru ca o sa fac si un test sa o pun pe masina cu 2-300Ah incarcati in ea.. sa vedem daca porneste motorul diesel rece.

 

Edited by bimmer90f30
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

După o perioadă în care am făcut doar drumuri scurte, perioadă următă de două săptămâni de staționare, am verificat măsurătorile bateriei cu BimmerLink. Bateria este BMW Varta AGM 70 Ah, din 2017.

Tensiune: 11,7 V

Încărcare: 51%

Am verificat de multe ori încărcarea bateriei cu BimmerLink în ultimii ani și nu am văzut niciodată nivelul de încărcare mai mult de 75%, nici după drumuri lungi.

Am conectat CTEK Time to Go (5 A) la mașină, în modul AGM. Inițial arăta >8 h timpul de încărcare rămas. Conform CTEK, acesta este timpul exact rămăs până când bateria este ready-charged. Când se aprinde LED-ul GO, conform CTEK bateria este încărcată 80%. Așa că înțeleg că sunt peste 8 ore până la încărcare 80%.

Verific peste câteva ore, era aprins deja LED-ul 1 h.

image.png.528d782892bee9571cb0427045ce800c.png

Peste puțin timp s-a aprins GO. BimmerLink arăta o încărcare de doar 64% când s-a aprins GO.

Peste câteva ore, după ce încărcătorul era în modul CARE, BimmerLink arăta 75%. Am lăsat totuși încărcătorul peste noapte; după 15 ore de la măsurătoarea de 75%, o nouă măsurătoare arată 84%. Tensiunea este 12,860 V conform BimmerLink (cu modulul BlueTooth conectat, fără a fi apăsat butonul START).

Acest CTEK, „primul încărcător din lume care îți spune exact când bateria va fi gata-încărcată" (conform marketingului de pe ambalaj), nu a indicat corect acest timp. O fi bateria veche, dar nu este nicio steluță pe ambalaj care să ne spună că exactitatea se aplică doar bateriilor mai noi.

Mi-aș fi dorit să găsesc mai multe informații tehnice pe site-ul CTEK despre modul de funcționare în general și despre cum măsoară nivelul de încărcare a bateriei.

 

Nelămuririle mele:

- cum de nivelul de încărcare nu pare să treacă de 75% fără utilizarea unui încărcător extern?

- cum de CTEK arată GO la 64%?

- cum măsoară BMW nivelul de încărcare?

- cât de exactă este această informație privind nivelul de încărcare?

- mă gândesc să las încărcătorul până nu mai crește nivelul de încărcare (nu știu dacă pot ajunge la 100%); vreun argument împotrivă?

Mulțumesc.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, BulletDyer said:

vreun argument împotrivă?

Între timp am găsit câteva informații:

Varta spune aici că unele încărcătoare folosesc „float mode”, o încărcare de mentenanță concepută pentru a compensa auto-descărcarea bateriei, dar care pot furniza o cantitate prea mare de Ah, ceea ce scurtează viața bateriei. Varta recomandă utilizarea „float mode” pentru o perdioadă scurtă de timp (nespecificată).

CTEK spune aici (punctul 7) că folosește „float mode” pentru 10 zile, cu un nivel minim de curent, după care trece la încărcare prin impulsuri, pentru mentenanță pe termen lung. În altă parte, scrie că este vorba de maximum (!) 10 zile. Sunt curios ce se întâmplă dacă încărcătorul este deconectat pe durata acestor 10 zile. Voi contacta chiar acum CTEK și voi reveni după ce primesc un răspuns.

BMW vinde un încărcător CTEK sub marcă proprie, ar trebui așadar să fie OK.

 

info.png

Edited by BulletDyer
Ortografie
Link to comment
Share on other sites

Din experienta personala, bateriile OE de la grupul VAG nu sunt departe de cele AM, in schimb bateriile OE BMW sunt cai de bataie, tin chiar si mai mult de 7-8 ani.

In categoria bateriilor AM se aplica principiul la pomul laudat sa nu mergi cu sacul, BOSCH si Exide sunt slabe, Varta cat de cat ok in functie de cum nimeresti gama.

Ca si echipamente care slujesc cu incredere folosesc smart charger Victron Energy Blue Smart IP65 12V/10A 230V si tester Konnwei KW208, foarte bune si utile.

Smart chargerul de la Victron a resuscitat din moarte clinica inclusiv baterii descarcate complet, iar testerul Konnwei nu a dat nici un rateu la partea de verificare.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Dan_316i said:

Victron Energy Blue Smart

Am aruncat o privire, mi se pare convingător. Documentația (PDF) are 13 pagini, pe lângă paginile despre aplicația pentru mobil. Documentația intră în detalii tehnice, pare a fi un produs țințit către profesioniști. Este interesant că „float charge” durează doar între 4 și 8 ore.

Link to comment
Share on other sites

N-am mai auzit asa ceva , in fapt doar exide agm AM am pe masini si nici o problema ( peste 5 ani de utilizare ). Bosch originala pe vag a dus fara probleme 7 ani , dupa 7 ani si 240 k km a inceput sa dea semne de moarte, am schimbat-o cu exide ( ceva model pt start stop , mai scumpa putin decat una agm normala ).

 

Tu despre ce interval de timp spui ca face scurt ... ?

Edited by BaXXon
Link to comment
Share on other sites

OE VAG Exide 44-60 ah pe skoda si VW, au tinut maxim 2 ani, dupa au refuzat sa mai tina curentul, ce-i drept masini de inchiriat.

AM Exide 70+ Ah nici macar nu se mai incarcau, dar sincer acolo nu am detalii exacte la cum au fost utilizate.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
23 hours ago, BulletDyer said:

cum de nivelul de încărcare nu pare să treacă de 75% fără utilizarea unui încărcător extern?

In ce context nu trece nivelul dw incarcare; mers cu masina, incarcator lasat conectat pe masina?

Ai deconectat bateria sa o incarci doar la incarcator?

23 hours ago, BulletDyer said:

cum de CTEK arată GO la 64%?

din, nou, in ce context?

 

23 hours ago, BulletDyer said:

cum măsoară BMW nivelul de încărcare?

nu stie nimeni exact. se stie ca se foloseste un algoritm de incarcare care ia in calcul viata bateriei si desigur capacitatea corecta INREGISTRATA IN ISTA. Asta ar putea fi un motiv ca alternatorul.. sa incarce bateria mai putin.

23 hours ago, BulletDyer said:

cât de exactă este această informație privind nivelul de încărcare?

Depinde din nou cam de context. E importanta, cateodata.

Cea mai importanta calitate a unei baterii nu este capacitatea ei ci SANATATEA EI.

Sunt doua lucruri diferite.

Indiferent daca vorbim de bateria de la masina elctrica sau una care doar porneste un motor. Nivelul de incarcare al unei baterii este un lucru relativ.. si creste descreste in timp relativ usor in functie de cum e EXPLOATATA SI TRATATA.

23 hours ago, BulletDyer said:

mă gândesc să las încărcătorul până nu mai crește nivelul de încărcare (nu știu dacă pot ajunge la 100%); vreun argument împotrivă?

nu, o baterie ar trebui mentinuta cat mai incarcata.

Cum s-a mai spus Victron face parte din alta liga. Si preturile sunt tot acolo, putin mai mari.

Despre tester Ancel e un pic mai cunoscut pentru mai multe aparate de masura. Il recomand tuturor celor care sunt dispusi sa cumpere un incarcator mai scump dar nu ar putea sti cat viata mai e in bateria respectiva.

Asta o poate faca un tester ca, cel din topic.

Am 5 baterii acasa acum  pe care le incarc ocazional si verific starea sanatatii - SOH.. si nu este deloc departe de realitate. SOH este cel mai bun indicator al starii bateriei.

SOC este doar o starea temporara a starii unei baterii.

 

Edited by bimmer90f30
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bimmer90f30 said:
22 hours ago, BulletDyer said:

cum de nivelul de încărcare nu pare să treacă de 75% fără utilizarea unui încărcător extern?

In ce context nu trece nivelul dw incarcare; mers cu masina, incarcator lasat conectat pe masina?

75% este cel mai ridicat nivel de încărcare a bateriei de 12 V pe care l-am văzut pe BimmerLink, fără a folosi încărcător extern. Am făcut și verificări după drumuri lungi (de zi, vara, fără faza scurtă și fără încălzire — consumatori puțini).

 

1 hour ago, bimmer90f30 said:
22 hours ago, BulletDyer said:

cum de CTEK arată GO la 64%?

din, nou, in ce context?

Nu știu ce aș putea adăuga. CTEK spune că LED-ul GO se aprinde la încărcare 80%, însă la 64% (BMW via BimmerLink) era deja aprins.

Ieri dimineață nivelul de încărcare era 84%, iar încărcătorul indica modul CARE. După 22 de ore, astăzi nivelul este 88%.

Mă așteptam să ajungă repede la 80% apoi la 100% după alte câteva ore (încărcare pornită acum aproape 48 de ore de la 51%). Aștept răspunsul CTEK.

 

Acum, după ce am văzut că funcția de indicare a timpului de încărcare rămăs este inexactă în situația mea, aș fi preferat să fi cumpărat modelul MXS 5.0, care dă mai multe informații privind stadiul de încărcare. Între timp am înțeles că pe produs este de fapt un grafic cu tensiunea în partea de sus și curentul în partea de jos, de pe parcursul încărcării (sursa: un webinar de pe site-ul CTEK și informațiile de pe site-ul Victron Energy — am adăugat un grafic de acolo — legate de încărcătorul auto pe care îl produc).

Am inclus și o imagine cu MXS 5.0.

image.png

ss.png

ss2.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
1 hour ago, BulletDyer said:

Între timp am înțeles că pe produs este de fapt un grafic cu tensiunea în partea de sus și curentul în partea de jos, de pe parcursul încărcării (sursa: un webinar de pe site-ul CTEK și informațiile de pe site-ul Victron Energy — am adăugat un grafic de acolo — legate de încărcătorul auto pe care îl produc).

Pai nu snt aproape identice, graficul din poza cu desenul de pe incarcatorul tau?

Nu as fi foarte surprins ca tehnologia din cele doua incarcatoare sa fie cat se poate de asemanatoare.. daca suprapui "graficul" de sus peste cel de jos de pe carcasa.

Edited by bimmer90f30
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, bimmer90f30 said:

Pai nu snt aproape identice, graficul din poza cu desenul de pe incarcatorul tau?

Graficul din poză este cam același cu cel din poza MXS 5.0 de mai sus, dar eu am CT5 Time to Go (poza mai jos). Tehnologia și „graficul” de funcționare este același în MXS 5.0 și în Time to Go, dar ultimul nu indică care stadiu din cele 8 este cel activ.

On 3/12/2025 at 9:24 AM, BulletDyer said:

image.png.528d782892bee9571cb0427045ce800c.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
1 hour ago, BulletDyer said:

Mă așteptam să ajungă repede la 80% apoi la 100% după alte câteva ore (încărcare pornită acum aproape 48 de ore de la 51%). Aștept răspunsul CTEK.

Scuze mi-a scapat, tu ai alt model de incarcator.

Ideea e ca eu, pentru a imi face o cat mai buna idee despre starea incarcarii si/sau sanatatea unei baterii aceasta TREBUIE DECONECTATA de pe masina si incarcata doar de la acel incarcator. Apoi o testez cu testerul de baterie, sau ii verific incarcarea instantanee cu un ampermetru, daca am.. si apoi trag concluzii.

Daca tu ai lasat bateria conectata sa se incarce foarte probabil asta e.motivul pentru care se incarca (100%) atat de greu. 

Apoi, cam degeaba cumparam incarcatoare performate daca revigorarea unei baterii sau incarcarea ei corespunzator pentru o viata lunga.. nu o facem (ocazional) si doar cu incarcatorul respectiv conectat la ea!

Toti curentii pulsati in baterie (in alte stagii..) pentru revigorare se duc naibii, pe romaneste, daca din bateria aia se trage curent pe alti consumatori.

Apreciez preocuparea ta in a intelege ce se intampla intr-o baterie!! 👍🏻👍🏻👏🏻👏🏻

 

Edited by bimmer90f30
Link to comment
Share on other sites

Am primit răspunsul de la CTEK, iar ideile din emailul lor sunt:

- CT5 Time to Go are aceiași pași de încărcare ca MXS 5.0 (acesta din urmă indică pasul curent)
- confirmă că stadiul 7 (float charge) trebuie activat pentru 10 zile (sunt surprins, la Victron Energy acest stadiu are între 4 și 8 ore doar) înainte de a intra încărcarea în pulsuri;
ar fi de folos dacă cineva ne-ar putea spune după cât timp CTEK a indicat stadiul 8;
- la 11,7 V bateria este complet descărcată (nu știu ce să spun, mașina arăta încărcare 51% iar motorul a pornit ca de obicei);
- legat de stimarea incorectă a timpului de încărcare, spune că estimaea este afectată de consumatorii de pe mașină și că bateria trebuie deconectată înainte de încărcare pentru cea mai bună indicare a timpului rămas;

După experiența de încărcare înțeleg perfect recomandarea ta @bimmer90f30 de a deconecta bateria înainte de încărcare. În minte că așa făcea și tatăl meu, și implementa aceste stadii manual, de la butoane.

La F45 bateria este ascunsă bine de tot sub baza parbrizului și trebuie desfăcute o mulțime de chestii pentru a o scoate. Am să arunc o privire în viitor pentru a vedea dacă se pot desface bornele după ce se scoate doar un singur capac lung de plastic.

Mulțumesc pentru informații!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, BulletDyer said:

la 11,7 V bateria este complet descărcată (nu știu ce să spun, mașina arăta încărcare 51% iar motorul a pornit ca de obicei);

Bateria de 12V din ce stiu pe 9V si ceva e complet descarcata, nu 11.7..

Float charge de la CTEK e cam aiurea/aiuristisc.... E bun numai daca lasi bateria permanent conectata (sa nu se descarce apara fenomene nedorite) nu pentru incarcare, si resuscitare - care e mult mai la indemana pentru stagiul in care unele baterii pot ajunge in decursul unei proaste exploatari..

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.