Jump to content

Kammscher Kreis


Romulus

Recommended Posts

Guest poleposition

din ce vad, este ceva legat de "cercul fortelor" ... o reprezentare grafica, o diagrama care explica interactiunea intre roata - cauciucul masinii si suprafata drumului.

 

Se explica probabil mecanismul derapajului.

Edited by poleposition
Link to comment
Share on other sites

Foarte adevarat. Explica mecanismul fortelor in functie de incarcarea dinamica a fiecarei roti si ca si concluzie, explica de ce si cand franam, acceleram si/sau viram.

 

Nu se incumenta nimeni? Sunt convins ca sunt foarte multi care cunosc teoria asta...

Link to comment
Share on other sites

Aderenta unui pneu pe o suprafata e aceeasi pe orice directie. O sa descriu asta printr-un cerc. Oricand vectorul de compunere a fortelor care actioneaza asupra acelui pneu, este mai mare ca raza cercului (Kamm's Circle - Kammscher Kreis - Cercul lui Kamm), acel pneu pierde aderenta si aluneca.

 

kammscher_kreis___derapaj.jpg

 

Kammscher Kreis depinde de greutatea care apasa pe acel pneu precum si de aderenta specifica acelui pneu pe suprafata de rulare.

 

In caz ca greutatea care apasa pe pneu, e mai mare, raza cercului lui Kamm este mai mare. In caz ca aderenta este mai scazuta, raza cercului este mai mica.

Link to comment
Share on other sites

Si acum desi fortele inertiale actioneaza asupra cercului de greutate, ele se pot descompune si imparti pe fiecare roata, acolo unde actioneaza fortele de franare si accelerare.

 

In cazul distributiei 50:50 a masei, cercul lui Kamm pe fiecare roata arata asa:

kammscher_kreis___toate_rotile.jpg

 

toate cercurile fiind egale.

Link to comment
Share on other sites

Acum, daca distributia maselor pe punti este tot 50:50 dar apare un viraj, diagrama va arata asa:

kammscher_kreis___curba.jpg

 

cercurile lui Kamm de pe exteriorul virajului vor fi mai mari si cele din interior mai mici decat in modul neutru, pentru ca centrul de greutate aparent va fi mutat spre exterior si ca urmare masa de pe exterior va fi mai mare decat cea de pe interior.

Link to comment
Share on other sites

Pai de aici putem concluziona mai multe lucruri. O sa explic pe baza diagramelor astea si cum functioneaza DSC.

 

Acum cu diagramele astea in minte, este foarte usor de explicat de ce:

 

- daca vrem sa maximizam accelerarea/franarea, trebuie sa mentinem acceleratia laterala la minimum

- daca vrem sa luam o curba cu viteza mare (acceleratie laterala mare), trebuie sa nu avem forte de accelerare sau franare

 

Ca urmare, pe un circuit, franam doar cand punctul de franare este drept in fata masinii si volanul este drept (acceleratie laterala zero). In felul asta maximizam franarea si nu destabilizam masina pe traiectorie, mentinand incarcarea dinamica pe fiecare roata constanta.

 

La fel, la iesirea dintr-o curba, pe masura ce indreptam volanul si ca rezultat acceleratia laterala scade, putem accelera proportional, urmand sa calcam acceleratia la maximum, in momentul in care volanul este drept si acceleratia laterala zero.

Link to comment
Share on other sites

Sigur, sunt momente pe circuit, cand trebuie franat sub acceleratie laterala. (vezi Renault Bocht de pe Zandvoort in topicul unde explic o tura de circuit acolo). In acele momente, este foarte important de retinut ca frana nu poate fi la fel de violenta din cauza componentei acceleratiei laterale. De asemenea ca si in diagrama de mai sus, incarcarea dinamica pe fiecare roata este diferita, si ca urmare traiectoria poate fi afectata. Roata spate din interiorul curbei, poate sa aiba doar un punct pe poste de cercul lui Kamm si sa nu participe deloc la franare. Iar cea fata din exteriorul curbei, va prelua toata forta de franare, masina tinzand sa se roteasca in jurul ei, fara CBC.
Link to comment
Share on other sites

Te lasa pe circuit doar dupa ce se conving ca nu doar le-ai inteles, dar le si simti in masina. Si chiar si asa, e cale foarte lunga pana la formarea reflexelor si a simturilor.

 

Oricum, ca o concluzie, ajuta enorm si pe sosea. Ajuta la evitarea unui pericol sau obstacol, ajuta in orice situatie in care te poti gasi in spatele volanului. Nu doar la mers foarte tare.

Link to comment
Share on other sites

Guest poleposition
Aderenta unui pneu pe o suprafata e aceeasi pe orice directie. O sa descriu asta printr-un cerc. Oricand vectorul de compunere a fortelor care actioneaza asupra acelui pneu, este mai mare ca raza cercului (Kamm's Circle - Kammscher Kreis - Cercul lui Kamm), acel pneu pierde aderenta si aluneca.

 

post-22-1187461621_thumb.jpg

 

Kammscher Kreis depinde de greutatea care apasa pe acel pneu precum si de aderenta specifica acelui pneu pe suprafata de rulare.

 

In caz ca greutatea care apasa pe pneu, e mai mare, raza cercului lui Kamm este mai mare. In caz ca aderenta este mai scazuta, raza cercului este mai mica.

272550[/snapback]

 

am gasit si eu ceva asemanator:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.