Jump to content

Sfaturi de bazĂŁ pentru pilotaj de performanțĂŁ


Romulus

Recommended Posts

Iata cateva din cele mai importante sfaturi primite pentru sofat in general si pentru pilotaj pe circuit in special. N-am sa le traduc, am sa le las asa cum le-am primit, in Engleza. Voi comenta acolo unde este cazul, in limba romana.

 

- don't fight the car.

- use widest possible radius in every turn.

- use the smallest possible steering wheel angle

- use least possible steering wheel corrections

- employ constant cornering speed

- avoid any unde/over-steering

- don't overcontrol the steering wheel and pedals

- use smootest and gentlest inputs possible for pedals and steering wheel

 

Toate se aplica si sunt foarte importante in sofatul de zi cu zi pe drumurile publice, poate mai putin cea care implica folosirea completa a latimii soselei/pistei.

 

Cea mai mare greseala facuta de incepatori pe circuit, este sa bruscheze masina, modificand fara rost incarcarea dinamica a rotilor si ca urmare stabilitatea intregii masini, cu consecinte in ce priveste performanta adevarata.

 

Nu multi inteleg, ca o curba rapida se abordeaza la modul, "slow in, quick out". E contrar firii. Aproape toti credem ca daca intram rapid intr-o curba, vom iesi rapid. Nimic mai gresit. Intrand rapid, nu vom putea sa ne inscriem pe trasa ideala, ca urmare nu vom putea accelera la maxim la iesirea din curba. Asta inseamna timp pierdut in acea curba. Si se simte foarte puternic pe circuit.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
- don't fight the car.

- use widest possible radius in every turn.

- use the smallest possible steering wheel angle

- use least possible steering wheel corrections

- employ constant cornering speed

- avoid any unde/over-steering

- don't overcontrol the steering wheel and pedals

- use smootest and gentlest inputs possible for pedals and steering wheel

In depasiri.. NU frana niciodata in ultimul moment...

Franeaza din timp... calculeaza-ti distanta .. si incepi sa accelerezi progresiv.

Daca tu vii cu 170 si ai in fata ta un Logan care merge cu 100 nu are rost sa reduci pana la 100 si sa iesi din spatele lui ..

Mai bine franezi din timp pana la 140 .. si cand simti ca ai loc .. incepi sa accelerezi.. si depasesti la 140 nu la 100...

In curba, franeaza la intrarea in curba scurt si decisiv.. dupa care te incadrezi pe trasa ideala si incepi sa accelerezi de la jumtatatea curbei ... e foarte bine sa mergi cu motorul turat .. asha ca .. daca simti nevoia .. da-i treapta inferioara .. masina va sta incordata pe curba ... deci creste stabilitatea...

Daca ai in fata o masina care merge mult mai incet decat tine si soseaua libera .. semnalizeaza intentia de a depasi din timp .. nu o lasa pana in ultimul moment... si incadreaza-te pe jumatatea soselei .. asa te va vede si el .. si nu vei avea surprize...

- Intotdeauna incearca sa exploatezi cu eficienta puterea masinii .. in depasiri ... si nu schimba niciodata treapta de viteza cand depasesti .. decat daca cel pe care il depasesti nu vrea sa te lase .. atunci ii dai treapta inferioara ....

Edited by Black Soul
Link to comment
Share on other sites

"e foarte bine sa mergi cu motorul turat .. asha ca .. daca simti nevoia .. da-i treapta inferioara .. masina va sta incordata pe curba ... deci creste stabilitatea..."

 

Un mare pilot spunea mai demult intr-un interviu: NU folositi excesiv frana de motor. Retineti ca o transmisie e mult mai costisitoare (ca si valoare materiala sau timp de inlocuire) decat placutele de frana. Intr-o cursa este esential sa poti termina, apoi conteaza locul.

Acesta era unul din sfaturile acestui pilot pentru incepatori.

Link to comment
Share on other sites

Chiar daca esti pe sosea cu o banda pe sens... in momentul in care abordezi o curba incearca sa te incadrezi la intrare cat mai pe dreapta la centru... cat mai aproape de axul soselei si iesi tot pe dreapta ... asha mai "indulcesti" unghiul curbei si poti sa o iei cu viteza mai mare .. Edited by Black Soul
Link to comment
Share on other sites

"e foarte bine sa mergi cu motorul turat .. asha ca .. daca simti nevoia .. da-i treapta inferioara .. masina va sta incordata pe curba ... deci creste stabilitatea..."

 

Un mare pilot spunea mai demult intr-un interviu: NU folositi excesiv frana de motor. Retineti ca o transmisie e mult mai costisitoare (ca si valoare materiala sau timp de inlocuire) decat placutele de frana. Intr-o cursa este esential sa poti termina, apoi conteaza locul.

Acesta era unul din sfaturile acestui pilot pentru incepatori.

 

Am citit acelasi lucru pe mai multe site-uri si este logic.

In plus, este valabil si pentru conducerea pe drumurile publice...

Avand in vedere diferenta mare de pret intre transmisie si intre discuri si placute de frana, este clar ca este mai potrivit sa protejezi transmisia folosind franele.

Link to comment
Share on other sites

"e foarte bine sa mergi cu motorul turat .. asha ca .. daca simti nevoia .. da-i treapta inferioara .. masina va sta incordata pe curba ... deci creste stabilitatea..."

 

Un mare pilot spunea mai demult intr-un interviu: NU folositi excesiv frana de motor. Retineti ca o transmisie e mult mai costisitoare (ca si valoare materiala sau timp de inlocuire) decat placutele de frana. Intr-o cursa este esential sa poti termina, apoi conteaza locul.

Acesta era unul din sfaturile acestui pilot pentru incepatori.

 

Am citit acelasi lucru pe mai multe site-uri si este logic.

In plus, este valabil si pentru conducerea pe drumurile publice...

Avand in vedere diferenta mare de pret intre transmisie si intre discuri si placute de frana, este clar ca este mai potrivit sa protejezi transmisia folosind franele.

TOpicul este unul legat de pilotaj de performanta ... nu de protejarea masinii :twoup:

Link to comment
Share on other sites

"In curba, franeaza la intrarea in curba scurt si decisiv.. dupa care te incadrezi pe trasa ideala si incepi sa accelerezi de la jumtatatea curbei ... e foarte bine sa mergi cu motorul turat .. asha ca .. daca simti nevoia .. da-i treapta inferioara .. masina va sta incordata pe curba ... deci creste stabilitatea..."

 

Deci cum ? e de recomandat unui sofer de BMW sa intre in curba.. cu turatie cat mai mare => cuplu cat mai mare.. eventual sa si retrogradeze ? si apoi din sant sa puna sa intrebe pe cineva pe forum, ca oare de ce a derapat ? Eu totusi nu inteleg cum e faza cu incordarea pe curbe ? ai nevoie de cuplu si cp maxim ca sa iei o curba incordat ? daca se refera la poponeata ai dreptate intri in curba cu viteza la 6000 rpm si strangi din fund pana iesi.. daca iesi cu bine.

 

Totusi ma gandesc ca sfat util ar fi.. ca schimbatul vitezei "retrogradatu" datorat reducerii vitezei.. sa aiba loc inainte de curba.. si la iesire din curba sa fie.."incordata :twoup:)" masina.. decat in mijlocul curbei pe langa distractia cu volanul sa ai de scihmbat si viteze ca din greseala te afli in treapta superioara.. in toata chestia asta nu spun sa fii in treapta inferioara la 3500 rpm la masinile cu D.. sau 5000 la masinile cu I..

Link to comment
Share on other sites

"In curba, franeaza la intrarea in curba scurt si decisiv.. dupa care te incadrezi pe trasa ideala si incepi sa accelerezi de la jumtatatea curbei ... e foarte bine sa mergi cu motorul turat .. asha ca .. daca simti nevoia .. da-i treapta inferioara .. masina va sta incordata pe curba ... deci creste stabilitatea..."

 

Deci cum ? e de recomandat unui sofer de BMW sa intre in curba.. cu turatie cat mai mare => cuplu cat mai mare.. eventual sa si retrogradeze ? si apoi din sant sa puna sa intrebe pe cineva pe forum, ca oare de ce a derapat ? Eu totusi nu inteleg cum e faza cu incordarea pe curbe ? ai nevoie de cuplu si cp maxim ca sa iei o curba incordat ? daca se refera la poponeata ai dreptate intri in curba cu viteza la 6000 rpm si strangi din fund pana iesi.. daca iesi cu bine.

 

Nu, intri in curba cu viteza o viteza corespunzatoare curbei respective .. smecheria e cum iesi ..

Eu nu am spus ca intri cu 200 intr-o curba in care in mod normal nu poti sa o iei cu mai sus de 120 ..

 

Totusi ma gandesc ca sfat util ar fi.. ca schimbatul vitezei "retrogradatu" datorat reducerii vitezei.. sa aiba loc inainte de curba.. si la iesire din curba sa fie.."incordata :twoup:)" masina.. decat in mijlocul curbei pe langa distractia cu volanul sa ai de scihmbat si viteze ca din greseala te afli in treapta superioara.. in toata chestia asta nu spun sa fii in treapta inferioara la 3500 rpm la masinile cu D.. sau 5000 la masinile cu I..

 

Exact .. In momentul in care ai calcat frana .. centrul de greutate al masinii se duce in fata .. cand schimbi treapta de viteza intainte de a intra in curba .. si o calci de la jumatatea curbei ... atunci masina.. sta foarte bine pe curba ... pentru ca greutatea e pe fata, si tractiunea pe spate .. e adevarat iti pleaca un pic spatele .. cateodata .. dar e fun ..

Da, retrogradatul ... intainte de curba..

Simplu.. franezi scurt .. treapta inferioara .. ai ajuns aproape de jumatatea curbei .. aaaa.. sa nu cumva sa iei piciorul de pe acceleratie .. dar nici nu accelerezi decat sa iti mentii viteza constant ... de la jumatatea curbei incepi sa accelerezi ... si esti cu motorul turat, cuplu mare si greutate pe fata ..

 

Eu nu prea conduc asa sportiv agresiv cand sunt cu persoane in masina ... pentru ca nu imi permit sa risc viata lor ...

Pentru mine.. nu e un risc ... dar .. prefer sa nu dau emotii aiurea celor care sunt cu mine in masina... asha ca ...

 

Un exemplu concret:

Ai o curba pe care in mod normal poti sa o abordezi cu 100 sa zicem.

Vii cu 160 la intrare franezi scurt pana la 120 simultan schimbi in treapta 4, tii acceleratia constanta .. iar in momentul in care ajungi in jumatatea curbei.. incepi sa accelerezi progresiv... cam asta e ideea .. e greu de explicat in cuvinte .. mai usor e de aratat cum se face ..

LE: Probabil ca vitezele scrise mai sus nu sunt batute in cuie .. dar eu asa abordez o curba cand ma grabesc .. si sincer .. nu ma uit niciodata la vitezometru ...

Ideea e sa simti masina ..

Edited by Black Soul
Link to comment
Share on other sites

Eu totusi recomand in curba... sa nu ai cuplu si cp maxim... fuge spatele si ajungi in sant... si a fost fun.. da tot in sant esti.. referitor la scihmbatul centrului de greutate... teoretic.. adaptezi viteza din timp.. sa nu fie nevoie sa schimbi brusc centru de greutate.. frana/accelerare.. si astfel sa bruschezi masina...
Link to comment
Share on other sites

Eu totusi recomand in curba... sa nu ai cuplu si cp maxim... fuge spatele si ajungi in sant... si a fost fun.. da tot in sant esti.. referitor la scihmbatul centrului de greutate... teoretic.. adaptezi viteza din timp.. sa nu fie nevoie sa schimbi brusc centru de greutate.. frana/accelerare.. si astfel sa bruschezi masina...

Incearca si o sa vezi .. nu ajungi deloc in sant .. eu fac asta de cand am permis.. si nu am ajuns in sant niciodata .. :twoup:

Da, eu un stil de condus care omoara masina .. deacord .. dar noi nu vorbim decat de pilotaj de performanta .. nu?

 

PS Suspensiile sport neaparat si cauciucurile bune ..

Link to comment
Share on other sites

dar noi nu vorbim decat de pilotaj de performanta

 

Ai facut cursurile de pilotaj tot la BMW?

nu .. din pacate nu .... eu am am invatat de la un prieten .. care a fost pilot de incercare la Dacia ..

Daaa.. radeti ... dar pe vremea aia .. cine avea Renault 25 era smecher :twoup:

 

Oricum ... in Alexandria existau 3-4 BMW-uri...

Unu al meu ..

Unu care la vremea aia era traznet ca masina... era Alb si avea supra alimentare din aia care iese din capota ca la masinile americane ...

A sfarsit saracu prost.. intr-o turma de oi :D :twoup:

Al meu l-am vandut unuia de prin Bucuresti ..care se ducea la liniute .. si am inteles ca a reusit sa ii sparga motorul...

Edited by Black Soul
Link to comment
Share on other sites

:twoup: Manual BMW de sofat:

Merci .. intentia ta e buna ... eu chiar nu am nevoie de manual .. stii cum e .. teoria ca teoria ..

Practica .. ne omoara .. :D :twoup:

La propriu .. si la figurat :D

 

Am postat manualul pentru orice user, nu iti este adresat in mod special.

Link to comment
Share on other sites

:twoup: Manual BMW de sofat:

Merci .. intentia ta e buna ... eu chiar nu am nevoie de manual .. stii cum e .. teoria ca teoria ..

Practica .. ne omoara .. :D :twoup:

La propriu .. si la figurat :D

 

Am postat manualul pentru orice user, nu iti este adresat in mod special.

Stiu asta .. dar trebuie sa recunosti ca e o mare diferenta intre a sti teoretic si a face practic ..

Edited by Black Soul
Link to comment
Share on other sites

Daca nu stii teoretic, nu reusesti nici practic.

Crezi tu?

Eu stiu pe cineva care nu a facut in viata lui o scoala de soferi .. si a condus masina 20 de ani .. fara sa aiba permis .. si fara sa faca accident..

Dupa 20 de ani ..cand l-au prins ... i-au dat permis... fara examen...

Cei care sunt din Alexandria .. cred ca stiu povestea ...

In fond si la urma urmei .... vorbim de condus .. nu de vreo reactie chimica .. :twoup:

E simplu ... trebuie doar sa ai talent .. :twoup:

Edited by Black Soul
Link to comment
Share on other sites

hai ca pana acum am citit tot felul de aberatii de la tine Black Soul dar asta cu "Dupa 20 de ani ..cand l-au prins ... i-au dat permis... fara examen... " chiar e din cascadorii rasului..

 

per ansamblu am inteles ideea. treaba sta cam asa:

1. tu esti super-profesor la pilotaj

2. pilotajul de performanta nu implica decat sa mergi cat poate masina, nu sa termini cursa

3. cand aveai tu BMW, mai erau inca 3 in orasul tau..

 

Eu o sa renunt sa citesc acest topic.. ca si multe altele de fapt..

Link to comment
Share on other sites

Eu o sa renunt sa citesc acest topic.. ca si multe altele de fapt..

Eu nu am zis asta .... tu ai zis-o .. era doar o chestie generala..

Ceea ce am vrut eu sa fac .. e sa reinvii un topic care mi se pare mai interesant decat alte topicuri...

Nu am spus nimanui sa faca asa ca e cel mai bine .. mi-am spus doar parerea ... si am descris .. pe cat se poate .. cum fac eu .. si cum mi-au spus si mie altii...

Chestia cu ala din Alexandria .. e reala .. dar .. ce rost are sa imi bat capul sa iti demonstrez asta?

 

Aberant ..esti tu .. din pacate .. nu ai inteles nimic... si mai esti si offtopic:

Sfaturi de bazĂŁ pentru pilotaj de performanțĂŁ. Eu am dat niste sfaturi .. eu cred ca bune .. cativa m-au contrazis .. nu e problema .. e ceva constructiv .. parerea mea ... tu .. din pacate ... nu poti sa spui nimic constructiv .. stii doar sa arunci cu noroi ..

 

Sfatul meu .. daca ai ceva interesant si constructiv de spus .. legat de pilotaj de performanta ... spune-o aici .. cum crezi tu ca e mai bine .. daca nu ... atunci taci .. E mai simplu asha ... si nici nu jignesti pe nimeni ...

Edited by Black Soul
Link to comment
Share on other sites

Eu o sa renunt sa citesc acest topic.. ca si multe altele de fapt..

Eu nu am zis asta .... tu ai zis-o .. era doar o chestie generala..

Ceea ce am vrut eu sa fac .. e sa reinvii un topic care mi se pare mai interesant decat alte topicuri...

Nu am spus nimanui sa faca asa ca e cel mai bine .. mi-am spus doar parerea ... si am descris .. pe cat se poate .. cum fac eu .. si cum mi-au spus si mie altii...

Chestia cu ala din Alexandria .. e reala .. dar .. ce rost are sa imi bat capul sa iti demonstrez asta?

 

Aberant ..esti tu .. din pacate .. nu ai inteles nimic... si mai esti si offtopic:

Sfaturi de bazĂŁ pentru pilotaj de performanțĂŁ. Eu am dat niste sfaturi .. eu cred ca bune .. cativa m-au contrazis .. nu e problema .. e ceva constructiv .. parerea mea ... tu .. din pacate ... nu poti sa spui nimic constructiv .. stii doar sa arunci cu noroi ..

Sfatul meu .. daca ai ceva interesant si constructiv de spus .. legat de pilotaj de performanta ... spune-o aici .. cum crezi tu ca e mai bine .. daca nu ... atunci taci .. E mai simplu asha ... si nici nu jignesti pe nimeni ...

 

Noroiul e binevenit, pe noroi e mai fun cu tractiune spate, ca si pe mazga, ca si pe... spoiala.

 

[...]... si nu schimba niciodata treapta de viteza cand depasesti .. decat daca cel pe care il depasesti nu vrea sa te lase .. atunci ii dai treapta inferioara ....

 

La cum le zici, is reguli universal valabile?

Cunosti DN1 Comarnic - Sinaia? Dar Predeal - Bv? Daca da, vezi de poti aplica acolo generalizarile enuntate.

Link to comment
Share on other sites

Eu o sa renunt sa citesc acest topic.. ca si multe altele de fapt..

Eu nu am zis asta .... tu ai zis-o .. era doar o chestie generala..

Ceea ce am vrut eu sa fac .. e sa reinvii un topic care mi se pare mai interesant decat alte topicuri...

Nu am spus nimanui sa faca asa ca e cel mai bine .. mi-am spus doar parerea ... si am descris .. pe cat se poate .. cum fac eu .. si cum mi-au spus si mie altii...

Chestia cu ala din Alexandria .. e reala .. dar .. ce rost are sa imi bat capul sa iti demonstrez asta?

 

Aberant ..esti tu .. din pacate .. nu ai inteles nimic... si mai esti si offtopic:

Sfaturi de bazĂŁ pentru pilotaj de performanțĂŁ. Eu am dat niste sfaturi .. eu cred ca bune .. cativa m-au contrazis .. nu e problema .. e ceva constructiv .. parerea mea ... tu .. din pacate ... nu poti sa spui nimic constructiv .. stii doar sa arunci cu noroi ..

 

Sfatul meu .. daca ai ceva interesant si constructiv de spus .. legat de pilotaj de performanta ... spune-o aici .. cum crezi tu ca e mai bine .. daca nu ... atunci taci .. E mai simplu asha ... si nici nu jignesti pe nimeni ...

Linisteste-te esti doar un amator, fara teorie nu se poate. Nu esti tu in masura sa dai sfaturi despre pilotaj de performanta.

 

Din ce film mai e si asta cu omul care a condus 20 de ani fara permis si cand l-au prins i-au dat permis de conducere fara examen ?

Link to comment
Share on other sites

Linisteste-te esti doar un amator, fara teorie nu se poate. Nu esti tu in masura sa dai sfaturi despre pilotaj de performanta.

 

Din ce film mai e si asta cu omul care a condus 20 de ani fara permis si cand l-au prins i-au dat permis de conducere fara examen ?

Esti tu sigur ca sunt doar un amator?

Din cate stiu eu .. membri acestui forum au dreptul sa isi expuna idei opinii ...

Nu avem pe forum nici piloti de formula 1 ... care sa dea sfaturi despre pilotaj de performanta ...

Asa ca .. daca ai ceva CONSTRUCTIV de spus .. spune-o aici .. daca vrei sa combati parerile mele combate-le cu argumente subiective.

Daca nu, taci **** din gura... :twoup: ca aberezi fara rost ...

 

Mai ales ca ceea ce am scris eu mai sus .. coincide in mare parte cu ceea ce a spus cel care a creat acest topic... ia si invata tu sa conduci ca un pilot de formula 1 .. sau mai bine .. din carti .. si nu din condus efectiv.

 

Chestia despre care am vorbit mai sus .. se intampla pe vremea lui ceasca .. dar probabil ca la ora aia tu nici nu erai in planul cincinal..

Edited by Black Soul
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.