Jump to content
Hai si tu la Fantanita Haiducului (Bradu, judetul Sibiu) la intalnirea anuala BMW Club in perioada 16-18 Mai !!! ×

Înlocuirea fuliei de vilbrochen: DIY, mecanic sau reprezentanță?


Recommended Posts

Trebuie să înlocuiesc fulia de vilbrochen la Active Tourer, după ce a început să facă gzomot. Nu cred că pot să filmez cu telefonul pentru a confirma că este vorba de fulie, însă reprezentanța mi-a spus că zgomotul provine de la fulie.

Am studiat procedura oficială de înlocuire (TIS), care cuprinde și înlocuirea simeringului din spatele fuliei. De asemenea, sunt menționate scule speciale BMW pentru blocarea arborelui cotit (prin blocarea volantei) și pentru instalarea simeringului. Prin construcția sa, scula care blochează arborele cotit o face bine, și nu văd cum ar putea fi înlocuită cu o șurubelniță etc. pentru că șurubelnița se mișcă și nu permite o strângere corectă a șuruburilor fuliei la cuplul apoi la unghiul din specificație.

De asemenea, am urmărit câteva videoclipuri pe YouTube legate de schimbarea fuliei la BMW, în care se foloseau diverse metode improvizate pentru instalarea simeringului nou. Scula BMW asigură o aplicare corectă, adică uniformă a garniturii, și la o adâncime corectă.

Mă îndoiesc că atelierele independente folosesc sculele corecte. Sculele BMW sunt totuși scumpe, iar scule înlocuitoare nu am găsit.

După informare, tind să cred că aș putea face o lucrare mai aproape de standard decât un atelier independent. Nu știu la ce standarde se lucrează la reprezentanțe, dar manopera este scumpă.

Edited by BulletDyer
Corecție și clarificare
Link to comment
Share on other sites

Am citit pe aici (este un topic separat) despre ateliere independente bine cotate (majoritatea din București dacă țin minte bine). Nu spui ce motor este și de unde ești, deci nu știu ce poți găsi local. Semeringul se introduce cu un SDV la o anumită cotă precisă, ar fi bine să cauți un atelier care să-ți confirme că au așa ceva, original sau fabricat propriu. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, BulletDyer said:

Am studiat procedura oficială de înlocuire (TIS), care cuprinde și înlocuirea simeringului din spatele fuliei. De asemenea, sunt menționate scule speciale BMW pentru blocarea arborelui cotit (prin blocarea volantei) și pentru instalarea simeringului.

Fulia are 4 suruburi sau doar unul?

Daca sunt 4 e mai usor.. cred ca sunt stranse pe la 120Nm. Daca e unuk e strans la 400Nm iar ala NU se desface usor. Apoi trebuie sa il si strangi tot cam asa; ..dar nu o sa reusesti 🙂 tot la 400 (pentru ca am fost "acolo"..) Dar poti sa pui Lotite si e ok.. Deci, daca e unul trebuie blocat arborele ca la carte.

Nu stiu de ce te complici. Scapa ulei simeringul?? Atunci lasa-l in pace. Si nu e in capat dr tara daca incepe sa scape ulei candva.. adica nu o sa ai balta sub.masina... in conditii normale de exploatare. Nu tin minte sa fi citit pe aici ca simeringurile din fata pica ca mustele..

Iar fulia se da rapid jos sa schimbi simeringul cand\daca scapa ulei..

Edited by bimmer90f30
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/21/2025 at 6:38 PM, bimmer90f30 said:

Fulia are 4 suruburi sau doar unul?

Este o fulie cu 4 șuruburi.

Pentru blocarea volantei, producătorul recomandă unealta 83300493587, care este o tijă cu un capăt în formă de V ce intră între dinții volantei, tijă prinsă de o bară cu două brațe ce se fixează de motor prin două șuruburi. Nu văd cum aș putea strânge fulia la cuplul corect fără blocatorul ăsta, chiar dacă cele 4 șuruburi sunt excentrice. Cred că fără fixarea corectă, axul s-ar învârti la strângere.

On 2/21/2025 at 6:38 PM, bimmer90f30 said:

Scapa ulei simeringul?? Atunci lasa-l in pace.

Probabil nu scapă, nu am putut vedea acolo sau sub el. Motorul este înghesuit și nu am ridicat mașina pentru a verifica.

Pentru înlocuirea lui ulterioară trebuie reluată toată manopera de desfacere a fuliei, mă gândeam că l-aș putea înlocui, prețul fiind mai mic decât închirierea din nou a unei rampe pentru a lucra. Acum, pentru a-l introduce corect, producătorul recomandă un dispozitiv de introducere a simeringului (83300496127). În felul ăsta simeringul intră uniform la adâncimea corectă. Uitându-mă la prețul dispozitivului, care este un clopot care intră peste o piesă mai mică, conică, ce se fixează în capătul axului cu două șuruburi, cred că am să las simeringul vechi.

Am să schimb și cureaua cu ocazia asta.

On 2/21/2025 at 6:29 PM, ebay said:

Semeringul se introduce cu un SDV la o anumită cotă precisă, ar fi bine să cauți un atelier care să-ți confirme că au așa ceva

Îmi place să fie lucrat bine, prefer să fac singur ceea ce pot, după ce mă documentez atent. Uneltele specializate sunt sumpe însă, mai ales că sunt necesare pentru operațiuni specifice, făcute o singură dată sau foarte rar.

On 2/21/2025 at 6:29 PM, ebay said:

Am citit pe aici (este un topic separat) despre ateliere independente bine cotate

Mă bucur să aud asta, am să caut pe form. Bravo lor!

Edited by BulletDyer
Clarificare și corectare ortografie
Link to comment
Share on other sites

Iata cum schimba asta o fulie prinsa in 4 suruburi la N47:

 

Poti sa procedezi si asa. Nu iti trebuie blocatorul acela neaparat.

Am vazut ca totusi nu arata cum strange stagiu 2, 90 Nm zice el.

Tu ai putea folosi o curea de accesorii veche, cauti ca pliind-o pe partea/directia pe care strangi sa o si blochezi in ceva solid sub masina; o tija in bucla din capat, ceva de gen. Ideea fiind ca inca 90-100 Nm in stagiu 2 nu sunt 400 pe un singur surub! Relativ usor de blocat comparativ.

Acum ca m-am uitat la blocator, eu am avut asa ceva la M47. Ca sa il montez sub masina a trebuit sa dau jos o clema ce tinea esapamentul ca in surubul de sustinere trebuia prins blocatorul si apoi a trebuit sa pilit ceva pe la dintii aia ca nu intrau complet.. Bine, am dat si mult mai putin decat pretul afisat pe net. A tinut scula; nu am avut eu cu, ce sa trag mai tare sa strang ca se ridica si motorul din suporti..

Edited by bimmer90f30
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, bimmer90f30 said:

Poti sa procedezi si asa. Nu iti trebuie blocatorul acela neaparat.

Am vazut ca totusi nu arata cum strange stagiu 2, 90 Nm zice el.

Tipul din video nu blochează arborele cotit și desface șuruburile fuliei cu succes folosind un pistol cu impact. Nu este nevoie de blocare, pentru că impulsul de la pistol este scurt și nu rotește arborele cotit. Până aici totul are sens. Dar la minutul 5:55 spune că arborele trebuie blocat dacă se folosește un clichet obișnuit. Iar strângerea se face cu un clichet.

Așa este, nu arată cum a strâns la 120 grade.

Singura opțiune pe care o văd pentru o strângere corectă este blocarea arborelui cotit (prin blocarea volantei).

 

Dar mai este un aspect. Dacă schimb fulia și cureaua, aș vrea să schimb și rola de tensionare și cealaltă rolă. Însă la F45, motoul B47 este înghesuit și transversal.

Am studiat procedura de înlocuire a rolei și, pentru că nu este loc pentru desfacerea rolei, trebuie ca motorul să fie ridicat puțin și împins lateral. Asta după ce se dă capota pe spate pentru acces la cârligul motorului. Și aici se mai folosește un adaptor pentru desfacerea șurubului rolei, un fel de inbus scurt montat pe o placă îngustă.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, BulletDyer said:

Dar mai este un aspect. Dacă schimb fulia și cureaua, aș vrea să schimb și rola de tensionare și cealaltă rolă. Însă la F45, motoul B47 este înghesuit și transversal.

Am studiat procedura de înlocuire a rolei și, pentru că nu este loc pentru desfacerea rolei, trebuie ca motorul să fie ridicat puțin și împins lateral. Asta după ce se dă capota pe spate pentru acces la cârligul motorului. Și aici se mai folosește un adaptor pentru desfacerea șurubului rolei, un fel de inbus scurt montat pe o placă îngustă.

 Trebuie sa ma scuz si sa spun ca nu am realizat ca, asa cum spui motorul e transversal la acel X1; de parca nu as avea unul 😆

Eu am vrut doar sa iti arat ca se poate oarecum si fara scula aia ci si cu pneumatic si alta scula improvizata de intepenit fulia temporar. Da, cu ajutorul cuiva.. sa tina.

Cat despre rola aia, chiar e cam enervant ca trebuie ridicat putin motorul pentru o rola de curea auxiliara!! 😡😡

O aa ma uit si eu sa ma pregatesc.. Din fericire am macara.. (de curand achizitionata) care coboara destul de jos.. DAR nu toti au macara(!!) si asta a chiar e idiotic sau pervers (depinde cum te uiti la marca BMW..) din partea lor.

Pentru asta imi place forumul;  unii vad pentru altii lucruri si le impartasesc.

As putea spuna ca este absolut idiotic felul cum au pus etriererele pe spate. Categoric nu se dau la fel de usor cum se dau la modelle mai vechi. Nu au mai pus suruburi cu, cap hexagon, au pus stea! Unul dintre ele e bagat, ca e nesimtit de greu sa ajungi la el cu o cheie normala.. si au pus si Loctite, stranse la fel nesimtit de tare suruburile stea. De parca X1 e vreun M..

dar sa nu divagam prea mult.

Edited by bimmer90f30
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.