Jump to content

Controlul electronic. Decuplabil sau nu?


Ovidiu Ghitan

Recommended Posts

Datorita controlului stabilitatii si datorita controlului tractiunii, nu mai simti diferenta intre o tractiune fata, o tractiune spate (propulsie) si o integrala.

O simti, dar foarte greu. Impinse la limita 530 si A6 3,0 se comporta ca o tractiune fata. Adica amandoua sunt subviratoare si derapajul apare mai intai la puntea fata.

Apar mai multe probleme:

- iti strica distractia

- iti interzic virarea din gaz (si, in anumite cazuri, este singura care mai salveaza ceva)

- controlul electronic "iti amorteste" simturile.

 

Sunt pentru controlul electronic total. Cand folosesc masina pentru deplasari din punctul A, in punctul B, mai ales la drumuri lungi, de noapte sau cu carosabil cu surprize, ma bucur daca le am in masina si le las active.

 

Nu cumva, insa, cei care nu stiu cum se comporta masina la limita se lasa prea mult in grija "bonei" electronice? Ma gandesc aici la faptul ca, pe un viraj teoretic, diferenta intre a-l parcurge fara griji si a nu-l mai parcurge de loc este de 20 de km/h.

Majoritatea oamenilor se transporta cu masina. Nu sunt piloti si nici nu e cazul sa fie.

Din experienta am vazut doua reactii: cei care au avut ocazia sa conduca masini de generatie mai veche abordeaza virajele mult mai incet decat ar fi cazul. Si cei care au condus numai masini de generatie noua (cu tinuta de drum mai buna, chiar in lipsa controlului electronic) le abordeaza foarte aproape de limita.

Primii nu stiu cat de bine pot masinile sa tina drumul, iar ceilalti nu stiu cat de putin mai are masina ca sa nu mai tina drumul.

 

Ce vreau sa spun:

Opinia mea ar fi ca sistemele de control electronic trebuie sa se poata decupla total, de la bord.

In acest fel le putem avea active si putem beneficia de siguranta pe care ne-o ofera. Si, in acelasi timp, le putem decupla pentru a ne da seama ce se intampla dincolo de limita.

Fiind fani BMW, probabil toti ne-am impins masinile mai spre limita cand conditiile ne-au permis acest lucru. Un viraj vizibil pe un drum liber, o parcare mai mare si goala sau iarna, cand limitele se vad mult mai repede etc.

In conditiile enumerate mai sus cred ca ar trebui sa putem deculpa electronica.

Tot controlul masinii se bazeaza pe aderenta. Cand trecem de limitele ei, nimeni nu mai poate face nimic. (Nici electronica) Si atunci, ar trebui sa putem afla pe unde sunt aceste limite.

Daca, in momentul in care masina rupe aderenta, cel de la volan insista in a tine pedala de gaz lipita de podea, ori vrea sa se sinucida ori stie ce face. In ambele cazuri ar fi "democratic" sa fie lasat in pace.

De multe ori, cei care au lovit masinile dau vina pe: ABS-ul n-a intrat, ABS-ul a intrat aiurea, ESP-ul n-a functionat, ESP-ul mi-a taiat gazul etc. Nu am auzit piloti cu experienta care sa se planga de asa ceva.

 

Concluzia ar fi ca, de fapt, oamenii nu stiu din ce poate sa-i salveze elctronica si din ce nu. Si afla, in mod costisitor, uneori nu mai apuca sa afle de loc, limitele electronicii. Inca odata, nu trebuie sa fim toti piloti. Dar e necesar sa stim pe unde sa ne oprim. O masina care scartaie pe viraj iti spune, din vreme, ca te apropii de limita. O masina care franeaza fara sa stii cate o roata si care reduce, tot fara sa stii, gazul nu-ti spune nimic. (Nu discutam cazul in care reduce acceleratia de tot. Atunci simte toata lumea.) Deci nu stii cat de aproape de belea te afli.

 

Electronica este mai rapida si mai precisa decat marea majoritate a conducatorilor auto. Deci, la necaz, face treaba mai buna decat ar face-o cel de la volan. De aceea e buna. Dar cel de la volan ar trebui sa stie pe unde este "necazul" si sa se tina mai departe de el. Iar pentru acest lucru ar trebui s-o incerce putin si fara electronica.

Atentie, cand spun sa o incerce, nu ma refer la a face o urcare spre Poiana cu gazul la fund si cu toate sistemele decuplate!

 

Sper ca v-am plictisit suficient si sunt curios ce pareri aveti.

Link to comment
Share on other sites

Din cate stiu toate se pot decupla fie manual sau electronic.Dar nu as da la nimeni asa un sfat fie el cat de bun masinile in ziua de azi pot multe si e adevarat ca uneori ar fii poate mai frumos fara.Electronica rezolva unele situatii in mici fractiuni de secunda si sunt f f importante caci nu in fiecare zi esti f f bine dispus la voloan si pe un drum treci in scurte perioade de la uscat la ud gheata caci sunt numai catva metri si masina se duce si cateodata se sfarseste rau.As putea sa scriu multe la subiectul asta dar sunt atatea puncte incat nu imi permit sa ma gandesc la toate.Dar cine vrea o poate face evident pe raspunderea lui si sper ca se gandeste ca in trafic mai circula si altii care poate vor sa ajunga numai de la A la B cu electronica cuplata si in siguranta.
Link to comment
Share on other sites

Eu am incercat de cateva ori sa ajung pana la limita in care un sistem de control intra in actiune si pot sa spun ca este o senzatie ciudata cand simti ca altcineva decat tine controleaza masina.

Unii soferi cu masini bune se bazeaza foarte mult pe sistemele inteligente de control.

Din pacate in momentul in care unele sisteme actioneaza multi pot fi surprinsi de reactia masinii si pot scapa vehiculul de sub control.

In alte cazuri viteza este mult prea mare pentru a mai putea face ceva si atunci depinde doar de noroc .

In anumite situatii chiar producatorul recomanda decuplarea anumitor sisteme de control electronic(ex. control tractiune)

Link to comment
Share on other sites

OK!

 

De acord, Turbo, asta spuneam si eu. Pe drum te 'transporti". Nu te duci la limita. Mai mult, cand nu esti in "zi buna", ne e mai prudent s-o lasi mai usor, decat sa te lasi in seama electronicii?

OK Zyxx, cand face altceva decat te astepti, poate fi mai rau.

In plus, este optiunea fiecaruia daca le decupleaza sau nu.

Tine de responsabilitatea fiecaruia cand le decupleaza si in ce conditii.

 

Dar pentru ce ati opta fiecare?

Sa fie decuplabile sau nu?

 

Nu ma refer la "interventii" asupra electronicii, ci la un simplu buton pus pe bord de constructor. Ati vrea sa fie acolo sau nu?

Link to comment
Share on other sites

Din cate stiu eu la BMW exista asa un bunton in mai vechile modele cu numele de DSC si la astea mai noi serie 1,3 cu numele de DTC.E in mijloc la seria 1 intre avarii si inchidere.Se decupleaza numai cand stai pe loc si pornesti zapada,ceva alunecos.Personal nu il decuplez numai cand trebuie pentru teste.Dar normal nu si nici nu o voi face.
Link to comment
Share on other sites

Decuplabil sau nu? Hotarat DA... Complet decuplabil si din mai multe motive.

 

Desi am condus multe BMW-uri, din motive diferite, doar de putine ori am decuplat ce se putea decupla. Mi-ar place Active Steering decuplabil. Hotarat da.

 

Si acum la motive (nu neaparat in ordinea importantei):

 

1. Sa nu intreb o viata, cum ar fi fost daca.

2. Sa aflu cum e diferenta intre cu si fara si prin asta mai exact ce rol are electronica si cat poate de fapt sasiul.

3. pentru ca e un BMW ce naiba...

3. pentru ca uneori mai ducem masinile in poligon sau pe circuit

4. pentru ca uneori vreau sa scrasnesc din roti si de aia nu-mi iau Toyota Corolla

5. Cateodata vreau sa fiu sef, macar din cand in cand

 

Cu toate astea as decupla foarte rar electronica si iata motivele:

 

a. circulatia pe drumurile publice nu e o joaca si nu vreau sa pun viata altora in pericol, chiar si numai daca motivul real este eventualitatea unor pedepse

b. pentru ca nu prea am timp sa ma joc la volan

c. pentru ca nu am un circuit aproape

d. pentru ca nu vreau sa mor si orice ajutor in acest sens e binevenit

e. pentru ca sunt responsabil si tin la familia mea

f. am incredere in inginerii de la BMW

g. nu vreau sa stau cu masina prin service si sa dau cu declaratiile pe la politie. Am facut-o de prea multe ori si mi-e greata de sistem.

h. pentru ca tin la masina

 

Cam asta ar fi listele, desi nu sunt exhaustive...

 

In concluzie vreau sa fie decuplabila electronica. Au fost momente cand mi-am dorit la sa nu am ABS la masina, desi de cand am facut un mic fahrer training cu un pilot BMW, am inteles ca ABS-ul e bun macar pentru ca nu intotdeauna am la indemana reflexele si reactiile mele cele mai bune.

 

In lista asta intra si:

 

1. ACC. Nu intotdeauna vreau sa urmaresc masina din fata sau drumul e prea sinuos si vreau doar viteza constanta.

2. ActiveSteering. pe serpentine o fi ajutand dar mi-ar place sa stiu ca pot si fara si nu numai daca se defecteaza.

 

 

:blink:

Link to comment
Share on other sites

ABS-ul nu imi amintesc sa il fi dorit off vreodata :blink:

1581[/snapback]

ABS-ul m-a incurcat o singura data si atunci pentru ca nu am pregatit transferul de mase cum trebuie. Am vrut sa o arunc de spate si n-am venit destul de tare. N-a mai plecat de spate si era sa ratez virajul, dar am scapat cu bine.

 

De fapt nici nu ma gandisem sa includ in lista decuplabilelor si pe el.

E bine ca l-ati amintit. ABS-ul nu l-as decupla nici eu.

Edited by Ovidiu Ghitan
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.