Jump to content

Rev Matching si Heel&Toe


alexrosiu

Recommended Posts

In special in cazul masinilor cu "tractiune spate", sunt utile doua tehnici de pilotaj: Rev Matching si Heel&Toe. Probabil ca multi dintre voi le stiu si poate le si folosesc, acest topic dorindu-se a fi mai mult o discutie pe cele doua teme si nu o "lectie de pilotaj" - nu am pretentia ca pot face asa ceva pe aceste subiecte.

 

Sa le luam pe rand, de la simplu la complicat.

 

Rev Matching are ca scop sa ajute motorul sa ajunga mai repede la turatia corecta la "schimbarea inapoi" a unei trepte - retrogradare. Sa luam ca exemplu schimbarea treptei din 3 in 2.

 

Ce se intampla fara Rev Matching: In treapta 3 motorul are, sa zicem, 2000 rpm. Se apasa ambreiajul, turatia cade la cea de relanti, se schimba treapta in a 2-a si se lasa ambreiajul. Turatia corespunzatoare acestei noi trepte, la aceeasi viteza a masinii, ar fi de - sa zicem - 3000 rpm.

 

In acest caz, transmisia are neplacuta si solicitanta sarcina de a tura motorul de la ~900 la 3000 rpm. Pe langa uzura transmisiei, apare si acea smucitura pe care o stim cu totii, care in conditii de proasta aderenta (iarna, de exemplu) poate determina blocarea temporara a rotilor motrice si deci pierderea controlului - recuperabil sau nu.

 

Pentru a imbunatati situatia, se foloseste Rev Matching: In timp ce ambreiajul este calcat, se schimba din 3 in 2 si se tureaza motorul calcand acceleratia, in cazul nostru ipotetic la 3000 rpm, dupa care se elibereaza ambreiajul. Astfel, sarcina adaptarii turatiei revine soferului. Si chiar daca acesta nu reuseste sa "nimereasca" turatia potrivita, oricum a ajutat transmisia, aceasta avand de compensat o diferenta mult mai mica de turatie. Cu putin (mai mult) antrenament insa, se pot obtine rezultate bune.

Empiric, se poate face asa: la schimbarea treptei, nu se mai ia piciorul de pe acceleratie si se schimba destul de repede.

 

 

Odata stapananita aceasta tehnica, se poate face pasul urmator: Heel & Toe.

Aceasta presupune aplicarea rev matching-ului pe franare, astfel:

Cu varful (sau lateralul stang al) piciorului drept se apasa frana; piciorul stang apasa ambreiajul, se schimba treapta "inapoi", timp in care cu calcaiul (sau lateralul drept al) piciorului drept se calca acceleratia pentru a face rev matching.

Aici partea mai tricky este sa mentii aceeasi presiune asupra pedalei de frana in timp ce calci si acceleratia cu acelasi picior. Practic, Heel & Toe este o franare normala combinata cu Rev Matching.

 

Observatie: Nu toate masinile permit efectuarea acestei manevre, din cauza dispunerii pedalelor. La E46 am vazut ca pedalele sunt asezate favorabil. Poate nu optim, dar sunt ok. Daca pedala de acceleratie este mai "in fata", sau prea departata de cea de frana, procedura devine foarte dificila sau chiar imposibila.

 

 

Important: La inceput, incercati aceste tehnici intr-o parcare, intai pe loc, apoi la viteze mici; in niciun caz in trafic, din prima.

Link to comment
Share on other sites

Eu am incercat de multe ori. Pe circuit cu Z4M coupe am facut toate turele cu heel to toe pe franare. E destul de greu si intr-o succesiune de curbe foarte stranse unde coboram din 4 in 3 si dupa aia imediat din 3 in 2 mi-a fost destul de greu sa potrivesc bine. Cu timpul insa am gasit cadenta si presiunea necesara.
Link to comment
Share on other sites

prima metoda o folosesc, dar habar nu aveam ca e o tehnica...cea de-a doua e cam greu, pentru ca folosirea picirului drept la franare necesita ceva abilitati.

 

dar, cu piciorul pe acceleratie, in viteza, turatia difera de cea la care masina nu e in viteza, iar piciorul apasa cu aceeasi intensitate pedala (de accelerarie)

 

tehnica e doar pentru a proteja transmisia, la drumuri lungi si...libere :blink: in schimb nu te ajuta in trafic aglomerat, depasiri, situatii de urgenta...parerea mea.

Link to comment
Share on other sites

cea de-a doua e cam greu, pentru ca folosirea picirului drept la franare necesita ceva abilitati.

Da' tu cu ce picior franezi de-obicei? :)

 

Ontopic: Si eu folosesc rev-matching mereu, dar habar n-aveam ca are si un nume treaba asta :blink:

Heel-toe mi se pare o chestie care te ajuta pe circuit cand conteaza fiecare sutime de secunda, daca nu o stapanesti foarte bine insa o sa te coste timp in loc sa te ajute.

Edited by Ice_2k
Link to comment
Share on other sites

[...]

 

Heel-toe mi se pare o chestie care te ajuta pe circuit cand conteaza fiecare sutime de secunda, daca nu o stapanesti foarte bine insa o sa te coste timp in loc sa te ajute.

311794[/snapback]

 

Ai dreptate doar partial. Nu se foloseste numai pe circuit. Daca vrei sa mergi pe ploaie sau chiar mai rau pe zapada/gheata, ceva mai repede, cu DSC decuplat sau cu o masina care nu are asa ceva, ai cam avea nevoie de asa ceva. Ca altfel, cand retrogradez, o sa o dai in primul copac. Altfel, trebuie sa mergi ca si cum ai avea un ou sub pedala de acceleratie.

Link to comment
Share on other sites

Ai dreptate doar partial. Nu se foloseste numai pe circuit. Daca vrei sa mergi pe ploaie sau chiar mai rau pe zapada/gheata, ceva mai repede, cu DSC decuplat sau cu o masina care nu are asa ceva, ai cam avea nevoie de asa ceva. Ca altfel, cand retrogradez, o sa o dai in primul copac. Altfel, trebuie sa mergi ca si cum ai avea un ou sub pedala de acceleratie.

311799[/snapback]

Nu, n-ai inteles... Nu vorbeam de a folosi heel-toe vs a retrograda si a elibera ambreiajul cand motorul e la turatia de relanti... ma refeream la varianta cand apesi ambreiajul, incepi sa franezi si inainte sa dai drumul la ambreiaj, apesi acceleratia, cu cateva zecimi de secunda inainte. Deci tot la turatia respectiva va cupla ambreiajul. Doar ca nu faci rev-matching si franare in paralel.

Link to comment
Share on other sites

In acest caz, transmisia are neplacuta si solicitanta sarcina de a tura motorul de la ~900 la 3000 rpm. Pe langa uzura transmisiei, apare si acea smucitura pe care o stim cu totii, care in conditii de proasta aderenta (iarna, de exemplu) poate determina blocarea temporara a rotilor motrice si deci pierderea controlului - recuperabil sau nu.

 

Pentru a imbunatati situatia, se foloseste Rev Matching: In timp ce ambreiajul este calcat, se schimba din 3 in 2 si se tureaza motorul calcand acceleratia, in cazul nostru ipotetic la 3000 rpm, dupa care se elibereaza ambreiajul. Astfel, sarcina adaptarii turatiei revine soferului. Si chiar daca acesta nu reuseste sa "nimereasca" turatia potrivita, oricum a ajutat transmisia, aceasta avand de compensat o diferenta mult mai mica de turatie. Cu putin (mai mult) antrenament insa, se pot obtine rezultate bune.

 

eu mai folosesam faza asta cand o mai alergam :blink:, e folositoare, dar eu zic ca e daunatoare transmisiei..

la 4x4 e ca si cum ai pleca din 5-6000 ture... se simte socul pe care il sufera transmisia cand dai drumul la ambreiaj la turatii mari.. la una cu tractiune doar pe o punte socul e mai mic pt ca mai pot derapa si rotile, dar la 4x4 unde ai aderenta...:)

Link to comment
Share on other sites

am condus-o pe a mea :blink:, subaru impreza si audi S6 (modelul vechi)

 

la toate se simtea socul in transmisie (mai mult sau mai putin) daca ii dadeai drumul la ambreiaj la turatii mari.. aici ma refer la plecari tari,nu la rev matching

 

mie mi se pare si logic sa fie socul mai mare decat la o masina 2wd.. motorul se invarte la turatii mari si cuplezi rotile care au aderenta mult mai buna decat la una 2wd.. unde se duce socul ala? nu in transmisie?

la una 2wd se mai pierde din soc si prin derapajul rotilor..

 

de ce mitsubishi evo 8 si 9 au limitare din fabrica la 5500ture in a 1-a?

Edited by florin83
Link to comment
Share on other sites

plecarea in ture mari nu prea are legatura cu rev-matching, care presupune sa duci motorul acolo unde va fi oricum, dupa eliberarea ambreiajului... adica daca de exemplu schimbi 4->3 la 80km/h, in a 3-a o sa ai probabil ~3000rpm... La a 4-a fiind la 2200rpm sa zicem. Calci ambreiajul, turezi masina la 3000rpm si eliberezi ambreiajul. Daca faci asta perfect nu se simte nimic la eliberarea ambreiajului.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.