Jump to content

Turbo History


duxter

Recommended Posts

Istoria Turbo

 

 

Primul turbocharger a fost inventat de un inginer elvetian Dr. Alfred J. Buchi intre anii

1909-1912 cu mult inainte ca produsele Garrett sa isi faca aparitia in domeniu.

 

 

Dr. Buchi, inginer sef la Sulzer Brothers, a propus in 1915 primul motor diesel turbo dar ideile lui

nu au fost luate in seama pe atunci.

Primul motor non-Diesel turbocharged a aparut atunci cand un inginer de la General Electric, Sanford Moss a atasat

o turbina pe un motor de avion Liberty V12. Motorul a fost testat la Pikes Peak in Colorado la 4200m si a demonstrat

ca poate elimina pierderile de putere aparute la motoarele cu combustie interna datorita altitudinii.

Ca rezultat avioanele cu motoare turbo au intrat in productie inainte de Al 2-lea Razboi Mondial in 1930, avioane ca

Lockheed P-38, Boeing B-17 Flying Fortress si Republic P-47 au folosit motoare turbo cu scopul de a creste puterea la

altitudini mari.

 

 

Prima camioneta turbo-diesel a fost produsa de Schweizer Maschinenfabrik Saurer in 1938. Turbochargerul si-a facut cunoscute

avantajele in 1952 cand Fred Agabashian s-a calificat in pole position la Indianapolis.

 

 

Mai tarziu in 1962 General Motors au produs primele automobile de seria cu motoare turbo, precum Chevrolet Corvair Monza

si Oldsmobile Jetfire. Oldsmobil-ul a fost recunoscut ca fiind primul automobil echipat cu un motor turbo deoarece a iesit pe

usa fabricii cu cateva luni mai repede ca Chevrolet Corvair.

 

 

In anii 70' motoarele turbo si-au facut loc si in Formula 1, devenind astfel foarte populare. In acel timp aproape fiecare producator

de automobile oferea cel putin un model de top echipat cu un motor turbo pe benzina.

Desi motorul pe benzina turbo era mult mai puternic decat cel aspirat acest fenomen a inceput sa dispara cativa ani mai tarziu

datorita consumului ridicat si in special a timpului intarziat de raspuns al turbinei, cunoscut sub numele de turbo-lag.

 

 

Principii de functionare:

 

 

Un turbocharger este constituit dintr-o turbina si un compresor legate astfel incat gazele de evacuare invart turbina

care la randul ei pune in miscare compresorul, acesta baga aer din exterior in galeria de admisie. Acest lucru permite

arderea unei cantitati mai mari de banzina deoarece aerul introdus este comprimat.

 

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/76/Turbocharger.jpg/350px-Turbocharger.jpg

 

 

Un supercharger nu este decat un compresor, mecanic, care introduce aer fortat pe admisie, insa diferenta intre cele doua consta

in faptul ca superchargerul este pus in miscare de catre motor cu ajutorul unor curele iar turbochargerul de catre presiunea gazelor

de evacuare.

 

http://f250lightning.com/images/vortec_supercharger.gif

Edited by duxter
Link to comment
Share on other sites

Motoare BMW turbo:

 

1972:

 

Paul Bracq sel al departamentrului Design la BMW creaza un Turbo Prototip.

Cu un design futuristic masina avea ca sistem de propulsie un motor

in 4 cilindrii, 1990cc, turbocharger ce dezvolta 280cp.

 

 

1973:

 

Bmw introduce la salonul de la Frankfurt BMW 2002 Turbo care avea un turbocharger

KKK (Kuhnle, Kopp & Kausch).

 

BMW 2002 TURBO

SPECIFICATIONS

 

 

ENGINE TYPE

4-cylinder

CAPACITY 1900 cc

POWER 170 bhp

TRANSMISSION 5-speed

TOP SPEED 130 mph (209 km/h)

NUMBER BUILT 1,672

 

post-4175-1195323120_thumb.jpg post-4175-1195323109_thumb.jpg

 

 

 

N54 Turbo Engine

 

Motor ce echipeaza 335i, 535i si 135i

Conform BMW, N54 este un motor bi-turbo ce dezvolta 306cp si 400nm cuplu,

0-62mph in 5.7 secunde. Cu 70kg mai usor decat cel de 4.0l V8, N54 3.0l

aproape ca nu are turbo lag datorita celor doua turbine mici in locul uneia mari.

 

Engine Displacement: N54B30 3.0 L (2979 cc)

Power: 225 kW (306 hp) @ 5800rpm

Torque: 400 Nm @ 1300-5000rpm

Redline: 7000rpm

Year: 2006

 

post-4175-1195323988_thumb.jpg post-4175-1195324006_thumb.jpg post-4175-1195324015_thumb.jpgpost-4175-1195324025_thumb.jpg

 

 

M57TUD30 Engine:

 

Un motor diesel de 3.0 litrii bi-turbo ce este capabil sa dezvolte o putere de 272cp,

putere suficienta ca masina sa accelereze la 100km/h in doar 6,6s.

La 1500rpm se atinge un cuplu de 500Nm iar la 2000rpm se atinge

cuplul maxim de 560Nm.

 

post-4175-1195325505_thumb.jpg

Edited by duxter
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.