Jump to content
Intalnire BMW Club 2025, hai si tu! Locatia si luna iesite la vot au fost Poiana Brasov si Mai. Acum votam weekend-ul din Mai in care va avea loc intalnirea. ×

Ce este aderența? De ce ne strĂŁduim sĂŁ nu o pierdem?


Romulus

Recommended Posts

[*]De ce iarna e mai bine pneuri mai inguste? Crește sau scade aderența cu un pneu mai ĂŽngust?

[*]De ce vara, vrem pneuri mai late? Ce rol au acestea la condusul sportiv? Crește aderența sau scade?

[*]DacĂŁ rulĂŁm cu pneurile dezumflate, consumĂŁ mașina mai mult? De ce?

[*]De ce pe nisip, trebuie sĂŁ dezumflam roțile? Crește sau scade aderența?

[*]Cum mĂŁresc aderența la mașina mea? Ce trebuie sĂŁ modific?

1. Conforma miturilor urbane , acestea s-au format in era ceusista , cand toti aveau Dacii , deci tractiunea si directia pe aceleasi roti , adica pe fata . E clar ca ai nevoie de roti mai subtiri care sa tina usor directia si sa "taie" zapada si suprafetele afectate cat mai bine , exact cum se spune si in alte posturi , pentru ca greutatea sa fie "pusa" pe o suprafata cat mai mica , pentru o presiune la suprafata cat mai mare . Pentru rotile spate , daca sunt tot gume de iarna , e clar ca nu aveti directie pe ele ( cu exceptia catorva modele ) , deci cele de pe spate nu au neaparata nevoie sa fie subtiri .

Alta problema ar mai fi faptul ca anvelopele de iarna sunt mult mai moi , deci rezistenta la inaintare este mult mai mare decat cele de vara , asta se traduce printr-un consum mai mare , astfel incat daca pui cauciucuri mai putin late si pe fata si pe spate , consumul creste mai putin si ajungi la un compromis mai bun siguranta/consum/performanta ;

2. Deoarece suprafata de contact vara este foarte dura si la temperaturi mari , daca s-ar folosi tot cauciucuri inguste , acestea s-ar uza mult mai repede , in afara de faptul ca aderenta / franarea / stabilitatea in curbe ar scade dramatic . Sa nu uitam ca masinile sunt destul de grele , peste 1,5 Tone , cu puteri destul de mari si nu este vorba de masini "mici" de pana in 100 CP .

Latimea anvelopei asigura o stabilitate sporita , contact bun cu suprafata de rulare , dar si transpunerea putererii de la motor "pe asfalt" . Daca puneti niste gume inguste la o masina puternica si accelerati puternic , nu veti placa de pe loc , pentru ca suprafata de contact este atat de mica , incat cauciucul nu poate asigura forta de frecare necesara aderentei rotii .

3.Consuma mai mult , distanta de franare creste , stabilitatea in curbe scade . CU cat presiunea in avelopa este mai mica , cu atat pata de contact pe suprafata este mai mare , forta de frecare creste , suprafata pe care actioneaza fiind mai mare .

Problema de care nu am auzit pe nimeni vorbind este de fapt ce se intampla in interiorul cauciucului si anume de tensiunea si energia inmagazinate de anvelope in timpul deplasarii . Toti se gandesc la forta de frecare , dar de fapt acea rezistenta la inaintare se intampla exact din cauza acestor forte interioare anvelopei si nu neaparat fracarea cauciucului pe sosea , pentru ca acest lucru dintr-un anumit punct o puteti considera chiar o invartire ideala , fara pierderi de forte .

 

Apoi mai este inca un lucru observat : anvelopa cand este la o presiune mai mica decat prevede fabricantul , sau pur si simplu , in loc sa o umfli la 2,2 , o lasi la 1,8 , UNDE isi mareste pata de contact ? Adica in CE parte se mareste suprafata de contact cu solul ?

Sunt curios de raspunsuri !

 

4. Pe nisip trebuie sa asiguram o pata de contact cat mai mare , astfel incat greutatea sa se distribuie cat mai uniform pe toate suprafetele de contact ( rotile ) , este efectul INVERS fata de iarna . Trebuie "invatate" anvelopele sa stea desupra nisipului si nu sa se adanceasca in el . Chiar si asa , daca soferul este de "duminica" are toate sansele sa ramana acolo . Mai conteaza si modul in care accelerezi .

Daca pe zapada poti pune pe cineva chiar sa se URCE pe partea care aluneci pentru o greutate mai mare , in nisip trebuie doar sa te impinga si eventual sa USUREZE masina ( deci se scot pupezele afara ! )

5. Aderenta se cam modifica in felul urmator :

- cauciucuri de CALITATE ! Nu neaparat mai late , ci de calitate , NOI , nu SH ! Cauciucul in timp isi pierde proprietatile !

- intotdeauna sa le umfli cat trebuie conform cu specificatiile tehnice adaptate la greautea masinii si chiar la tipul de drumpe care il vei strabate ;

- suspensii bine intretinute si la primele semne de oboseala sa le schimbi ! NU le tai , nu le intaresti , le schimbi chiar si cu unele sport de duritate medie ! Suspensiile tari pot fi un adevarat pericol iarna sau pe suprafete cu denivelari , avand tendinta sa topaie .

- intotdeuna sa ai geometria bine facuta , bucsele si toate elementele de directie in stare buna ;

- daca ai posibilitatea , montarea unor bari anti-torsionare fata si eventual spate , neaparat cu reglaj !

- daca tot am vb de anvelope de sezon , ar trebui spus ca anvelopele de iarna se monteaza atunci cand temperaturile scad repetat sub 7'C , altfel merg cele de vara .

 

- pe uscat, presiunea prea mare duce la lipsa de aderenta

- pe uscat, cauciucurile mai inguste duc la lipsa de aderenta

Pe ORICE suprafata presiunea prea mare duce la pierderea aderentei , DAR aici nu era vorba de exagerari , ci pur si simplu o diferenta de 0,5bar maxim , ceea ce nu este foarte mult !

Cand spui uscat toata lumea se gandeste la un drum perfect drept , impecabil de curat si clar , asfalt , nu piatra cubica sau asfalt cu pietris , ceea ce este destul de greu de gasit , mai ales ca in ORICE curba gasesti mizerie pe banda exterioara , astfel incat , o anvelopa umflata prea tare , nu mai este capabila sa mentina contactul cu suprafata de rulare si la orice pietricica sau denivelare , nu mai trece peste si SARE si in acel moment se pierde aderenta .

Eu prefer sa am presiunea mai mare ( 0,2 - 0,3 in plus ) decat prea mica pe asfalt , dar neaparat gume de sezon !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.