Jump to content

Turatii la motoare diesel


parpipa

Recommended Posts

Iar cu steptronicu sa mergi numai pe manual nu mi se pare prea buna ideea , pentru ca banuiesc ca inginerii de la BMW au proiectat cutia ca sa mearga 70-80 % automat, si 30 % pe manual. Daca ati observat ca la jar pe manual cand schimba la 4000 sau mai mult, socul la schimbare e cel putin de 3-4 ori mai mare decat la mers normal si asta n-are cum sa fie bine pentru cutie. ( Ganditi-va ca o cutie steptronic e vreo 6000 euro adica vreo 6-7 turbine), si de picat oricum turbina pica, mai devreme sau mai tarziu.( Si nu e asa de scumpa , cam cat o revizie de 60.000 km la Renault).

 

O cutie automata e ~ 5000 euro noua iar o turbina noua e 45 milioane.

Stau in Olanda iar manopera la instalatul unei cutii e cel putin 1000, 1200, euro deci tot pe la 6000 euro duce, iar o turbina e 978.5 euro, fara montaj. ( e cam 75-100 euro ora de manopera)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Interesant topic :blink:

 

Adaug si eu ceva la ce s-a spus pina acum, si am sa ma refer la motoarele BMW diesel cu supraalimentare prin turbocompresor cu geometrie variabila.

 

Turatia turbinei de supraalimentare este data de debitul gazelor evacuate de motor care depinde de:

1) turatia motorului

2) presiunea de supraalimentare - deci turatia turbinei si a compresorului - care la BMW poate atinge aprox 2 bari

3) de cantitatea de combustibil injectat care prin ardere va dilata gazele arse - deci de pozitia potentometrului aceleratiei.

 

La mersul in oras daca mentii o viteza constanta de ex 50 - 60 Km/h nu este nici o problema sa folosesti viteza a 4-a (din 5 sau 6 viteze). Nu se strica nimic la motor, turbina se invirte usor si temperatura gazelor evacuate este mica ceea ce nu ii dauneaza absolut deloc mecanic si termic. Arderea este aproape completa (aer mult combustibil putin - totusi turbioanele de aer nu au viteza maxima si presiunea de injectie nu este prea mare) nu rezulta prea multa funingine care sa blocheze sistemul de comanda al turbinei (reglajul pozitiei statorului care dirijeaza directia gazelor arse in rotorul turbinei - geometriea variabila). Pentru deplasarea masinii este nevoie de o putere mica 10 - 12 CP care in nici un caz nu forteaza motorul. Se obtine si un consum foarte mic de combustibil si mai putine noxe intr-un oras supermurdar si poluat ca Bucurestiul de exemplu.

TOTUSI :)

Din cind in cind motorul mai trebuie turat si si turbina ambalata, sistemul de dirijare a gazelor arse in rotorul turbinei miscat prin comanda data de calculator convertorului de presiune (depresiunea misca geometria variabila a turbinei). Asta inseamna ca la mesul in oras mai trebuie facut un demaraj din cind in cind pentru a mentine traseul gazelor arse curat.

 

Turbina se poate bloca (strica) si din cauza unui ulei neadecvat (semisintetic sau prea viscos) care se cocseaza pe lagarele ei. Uleiul la diesel-ul turbo trebuie sa fie de cea mai buna calitate si unul subtire de ex 0W-30 (Castrol) nu trebuie sa sperie pe nimeni, uleiul subtire curge usor si raceste bine lagarele turbinei si unge motorul repede la pornire, iar la regimuri mari sigur se unge bine chiar daca motorul este mai uzat.

 

Daca mergi pe sosea sau autostrada nu este nici o problema sa mentii traseul gazelor arse curat (intreror camera de ardere, turbina).

 

Totusi deorece avem BMW-uri :) trebuie sa avem grija ca la mersul in oras din cind in cind sa mai ambalam motorul prin turatie si acceleratie :D , asta va mentine turbina curata si performantele motorului si mentine si prestigiul marcii :D .

 

Dupa un mers pe autostrada la viteza mare motorul va merge mai frumos deoarece traseul gazelor arse va fi mai curat. Mare atentie dupa o alegare zdravana turbina poate ajunge la rosu (uneori chiar deschis la culoare :)) si in acest caz numai uleiul sintetic de foarte buna calitate si subtire (debit mare de ulei care asigura racirea lagarelor) va mentine lagarul acesteia in functiune. In acest caz - turbina rosie - nu trebuie oprit motorul decit dupa ce temperatura ei mai scade citeva minute de regim lejer si dupa aia putin ralanti. Nici un ulei nu rezista linga un fier inrosit daca sta pe loc :)

 

Sa ne gindim si la motoarele de motoarele de avion cu piston: acestea dupa incalzire in procesul decolarii sunt supuse la putere maxima apoi in croaziera puterea se reduce. Puterea maxima forteaza motorul destul de mult mecanic dar asigura curatirea traseului de gaze arse.

 

Conluzia mea - respect si alte pareri: mersul la putere mica nu dauneaza motorului (mecanic il protejaza) dar pentru a mentine motorul curat de resturile gazelor arse si pentru a beneficia de intreaga sa putere trebuie din cind in cind curatat cu un mers apropiat puterilor mari (turatie si acceleratie).

Problema care se pune este cit sa mentinem motorul la puteri mci (mai ales in oras cind nu avem de ales la mersul bara la bara)? Aici intervine experienta fiecaruia care trebuie adaptata si in functie de starea masinii pe care o conduci.

De ex. daca dupa o acceleratie mai in tromba ai lasat ceva mai mult fum in spate probabil ca ai abuzat de mersul in regim redus. Daca masina este mai lenesa de prea mult mers in oras sigur ii va face bine un mers pe sosea sau si mai bine pe autostrada unde sigur se va curata traseul fluidelor: gaze, motorina, ulei. Daca masina accelereaza bine si dupa mersul la puteri mici nu o obositi degeaba decit daca va place sau chiar trebuie.

 

Important este sa ne simtim in siguranta, sa ne placa mersul (incet sau tare) dar sa putem beneficia cind vrem de intreaga putere a motorului ca dea-ia avem BMW. :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Multumesc frumos :) Stefan_SNK si parpipa,

pentru ca suntem intr-un topic foarte interesant - Ingrijire si intretinere - am sa fac o mica referire la ceva care poate aduce o imbunatatire motoarelor BMW diesel care au ceva km si care sigur va proteja motorul si turbina si va permite o crestere a turatiei ceva mai rapida atunci cind vrei :blink:

 

Pe linga intretinerea obisnuita pentru un BMW diesel - ulei de cea mai buna calitate (Castrol, recomandarea BMW vezi: http://www.oilshop.ro/uleimotor/index.php?oilguide=castrol - de aici ajungi mai usor la site-ul oficial al CASTROL care-ti recomanda uleiul pentru masina ta) filtru de aer, filtru de motorina se poate schimba si "fitrul epurator de ulei" al gazelor arse si scapate in carterul motorului la aprox 100K Km. (Este mai mult de un simplu filtru, are si o supapa care mentine presiunea in carterul motorului la o anumita valoare peste presiunea atmosferica - o inginerie demna de calitatea BMW) :) .

Inlocuirea acestui "filtru" nu este prevazuta in programele de intretinere si multa lume nu stie de el :) (pentru lamuriri suplimentare vezi: http://forum.4tuning.ro/showthread.php?t=71129 pentru BMW 318d si 320d iar pentru 525d la http://carx.mundoforo.com/bricojoan-filtro...a-agr-vt65.html - un topic spaniol excelent cu multe poze de nota 10 care sugereaza si curatirea supapei EGR in partea a 2-a; se poate aplica si la 318d si 320d).

 

Dupa acesta mica interventie "Do It Yourself" facuta pe bani putini :) motorul BMW-ului meu 318d se tureaza mai usor imbunatatind demarajul iar consumul mediu indicat de CB a scazut cu 0,2 litri %.

 

Daca este cazul (Km multi) incercati si veti simti o diferenta :).

Va doresc succes daca incercati!

Link to comment
Share on other sites

Mi-am activat vreo cativa neuroni incercand sa inteleg explicatiile lui nene.(nu pretind ca am si reusit :blink: )

E totusi ceva care mi-a ramas neclar : pentru a mentine traseul gazelor arse curat cam ce distante ar trebui parcurse? Sau e suficienta cate o "talpa" acolo unde prind o portiune libera?

Link to comment
Share on other sites

Mi-am activat vreo cativa neuroni incercand sa inteleg explicatiile lui nene.(nu pretind ca am si reusit :) )

E totusi ceva care mi-a ramas neclar : pentru a mentine traseul gazelor arse curat cam ce distante ar trebui parcurse? Sau e suficienta cate o "talpa" acolo unde prind o portiune libera?

 

Foarte buna intrebare.

 

Cred ca o talpa din cind in cind e buna pentru masina cind prinzi o portiune libera, fara abuz. Sa vezi cum raspunde, daca "mai e in parametri" stiuti :) . Poti arunca si o privire in oglinda :blink: sa vezi daca lasa o dira de fum mai neobisnuita, probabil ca tocmai s-a curatat traseul gazelor :) . Daca nu lasa mai nimic si se comporta normal probabil ca inca nu se "contaminase". Daca ai ocazia sa iesi pe sosea sau autostrada se curata si fara talpa. Eu cam asa procedez, o mai "verific" :) din cind in cind.

Link to comment
Share on other sites

S-a intamplat chiar recent sa fiu nevoita sa apas mai tare acceleratia si am lasat in urma o dara de fum destul de urata. Am remarcat ca aceasta dara este mai vizibila atunci cand accelerez brusc.

E "contaminata" rau, saraca!

Daca masinii ii mai trebuie si niste exercitii cardio, o sa ma ocup de asta de indata ce pun anvelopele de vara, ca sa franeze eficient . (Cred ca de asta mai fac unii liniute la semafor, ca sa pastreze traseul gazelor arse curat :blink: ).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

O sa intervin si eu cu ceva adaugiri la ce a spus nene. 90% sunt de acord cu ce a spus el. Mai putin faptul ca la putere mica motorul e protejat. Putere=turatie asta inseamna sa mergi subturat. Amestecul e ars complet atunci cand motorul merge in regimul normal de lucru, nu in regimuri tranzitorii (sub si supra turat). De regula acest regim normal de lucru ar fi intre turatia de cuplu maxim si turatia de putere maxima sau in ultima treapta de viteza atunci cand viteza atinge 75% din viteza maxima data de constructor (cel putin asa s-a generalizat, pt ca nici un constructor nu o spune clar in vreun manual de utilizare). Cand masina merge in regimul normal de lucru arde tot combustibilul si atunci nu mai are de unde sa apara funinginea.

E ff adevarat ca atunci cand urcam turatia spre puterea maxima, motorul nu va mai arde totul la fel de bine si intram in acele regimuri tranzitorii. Constructorii de masini au venit cu tot felul de inventii pt a contracara aceste regimuri tranzitorii, in care combustibilul nu e ars eficient de unde rezulta consum mai mare. A se vedea vanos-ul, admisia variabila, etc. Asta pt ca in mod normal, o masina clasica are axa cu came fixa, adica ea deschide si inchide la un moment fix supapele de admisie si evacuare si doar la un moment dat arderea e completa. Si atunci s-au inventat tot felul de sisteme, supape cu deschidere variabila, compensare din unghiul de aprindere, timpi ai injectiei diferiti, presiune combustibil diferita, etc. totul pt a mari plaja in care motorul arde eficient combustibilul.

Si as mai face o remarca: toata lumea se cramponeaza de turatia la care sa schimbe treptele de viteza. Trebuie sa stiti ca atunci cand producatorii dau datele tehnice la masini, de exemplu turatia la care e atinsa puterea maxima sau plaja de turatii in care cuplul e constant, sunt date de la un motor de pe banc necuplat la o cutie de viteza. Asta pt ca acea cutie este pusa acolo pt a se comporta ca un multiplicator de cuplu. Masina pe banc poate avea la 2000 de ture cuplul de 250 dar aceeasi masina la 2000 de ture in treapta 1 poate avea 1000 cuplul iar in a3- 500 sa zicem. Ati inteles ideea, nu va bazati doar pe turatie, pt ca acel cuplu si acea putere de la motor pana sa ajunga pe asfalt trece prin cutia de viteze. Asa ca rau fac trepte superioare cu turatie mica. Masina trebuie condusa in fiecare zi cat mai aproape de regimul la care a fost gandita. Cum nu are cum sa ne iasa mereu asta, se recomanda sa se mai dea o talpa din cand in cand. Nu as neglija nici puterea, pt ca in functie de caroserie, daca ai o masina grea la care mergand subturat ai putere mica, chinui motorul sa mute masina din punctul A in B. Sunt forte interne in motor si cutie care se lupta sa mute masina si care duc inevitabil la uzura motorului. De asta spuneam la inceput ca nu sunt de acord cu ce spunea nene.

Sper ca am reusit sa ma fac inteles, cu umilele mele cunostinte de mecanica. Sunt insa lucruri in care cred, despre care am citit ff mult pt a ajunge sa cred in ele si dupa care ma ghidez, atat cat pot, atunci cand conduc masina. Pana acum au dat rezultate si nu am avut masini cu turbina bushita, EGR infundat, bujii cu calamina sau mai stiu eu ce alte probleme care tin de stilul de condus.

Link to comment
Share on other sites

Salut @mg interesant cele scrise de tine ,dar ptr cei ca mine nu foarte initializati in probleme tehnice,concret cum iti conduci tu

masina ca aceasta sa fie exploatat optim.Eu am un 320d si pana se incalziste nu merg peste 2000rot/min si ajung sa schimb pana-n treapta 3, iar dupa in general conduc pe la

2500rot,la depasiri pe drum lung pana-n 3500-3700rot dupa caz.

Multumesc.

Link to comment
Share on other sites

Spunea si nene mai devreme: prin turbina trec vrem-nu vrem gaze nearse. Ideea cu talpa e ca pui tot ansamblul evacurare-turbina-admisie sa lucreze pe toate plajele de lucru si sa nu ramana intzepenite de la mazga care se aduna acolo. La cele cu turbina cu geometrie variabila aceeasi poveste: exista niste clapete mobile care se deschid in functie de regimul de functionare si care pot ramane de asemenea blocate.

Stilul meu, atat cat imi permite traficul e sa schimb pe la 1500 prima treapta, a 2 a o duc pe la 3000 iar atunci cand am posibilitatea, chiar 4000 pe o perioada scurta, apoi a 3 cat mai tine. Destul de rar a 4 in oras si aproape niciodata a 5. Asta la diesel, cand merg cu benzina, a 1 la fel, 2 pe la 3500-4000, 3 cam la fel.

Incerc sa ajung destul de repede la viteza propusa, apoi doar sa mentin viteza, si in oras si in afara.

Afara cu dieselul plec intotdeauna cu inferiora de pe la 2500minim, pana la 4500. Fff rar schimb in depasire treapta de viteza in sus. Se intampla la diesel unde plaja de turatii e mai mica, la benzina nu mi se intampla asta. La benzina plec de pe la 3000-3500 si urc pana la 5000-6000 de ture.

Eu de cand ma stiu am mers turat cu masina, pt ca aveam un fix: sa am acceleratie in treapta de viteza in care sunt. Din acest motiv, in functie de cat de puternica e masina, stilul mai sufera ceva modificari din cauza "de lene".

Nu scot masina peliber cand ma apropii de semafoare, incerc s-o las in viteza cat pot de mult, frana de motor la greu cu spritzul de rigoare in accelerare pt a scuti shocurile in cutie/ambreiaj/motor.

Acum, stilul de conducere se adapteaza la fiecare, in functie de caracter, dispozitie. Eu merg destul de agresiv/sportiv dar si cu momente de relaxare totala la volan.

Asa ca adaptati-va stilul in functie de experienta si caracterul vostru, folositi masina asa cum a fost ea gandita, nu va mai faceti probleme ca se "aude" motorul prea tare si nu va mai ganditi la consum, pt ca altfel v-ati luat alta masina decat va permiteti.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.