Jump to content

"pe liber" in mers


Andrei92

Recommended Posts

Ce nu mi-e mie clar este contradictia cu ceea ce scrie in carte: sa nu se foloseasca frana de motor. Acolo zice ca niste placute de frana sunt mai ieftine decat o transmisie, deci nu ar trebui folosita frana de motor. Ori, mersul la vale cu masina in viteza, cam frana de motor inseamna..

 

Nu cred cĂŁ existĂŁ o asemenea interdicĂžie, este probabil o recomandare.

 

Ciupanezu stiu ca a zis asta cu placutele mai ieftine decat transmisia. Probabil Chriss citeste posturile lui ca pe o carte. :)

 

E o chestie de logicĂŁ.

Atunci când nu este necesar, este mai bine sã uzezi plãcuÞele decât transmisia.

Sunt mulÞi oameni care preferã sã nu apese deloc frâna ca sã nu uzeze plãcuÞele. :lol:

 

Transmisia nu are de suferit decat daca executi frane de motor disperate, la 100km/h bagi a 2-a sau ceva de genul asta, deoarece ce va supratura => uzura.

In general, insa, daca nu se face exagerat e vorba de grad de uzura insignifiant.

Eu consider ca frana de motor trebuie folosita cand circuli pe carosabil umed, polei, ori esti in situatia in care ai viteza prea mare, tre sa opresti brusc si o frana te-ar trimite in derapaj. Pe timp frumos, viteza legala, nu ai de ce sa faci frana de motor.

 

Când ai tracÞiune spate nu e bine sã foloseºti frâna de motor În curbã pe carosabil ud.

MaÂşina va intra ĂŽn derapaj.

Link to comment
Share on other sites

Cu ocazia asta haideti sa va impartasesc si eu o experienta de-a mea de asta iarna cand am coborat intr-o seara de la ski de la cota 2000 poate stiti ca drumul ala este aproape intotdeauna acoperit cu zapada si gheata iarna mai ales in perioada aia doar ce ninsese pe sus si era chiar nasol, eram cu prietenii si am chemat vreo 3 taxiuri sa coboram in sinaia ca nu mai circula autobuzu, dupa 10 15 min apar, ultimu mai nebun asa de felu lui, cu o super nova parca daca mai tin bine minte, vine mai tare o intoarce cu frana de mana pe zapada pe acolo (eu zic mama asta e meserias ne duce numai in drifturi pana jos :) ) pe restu ii bufneste rasu... ma rog ne suim in masini (eu cu nebunu) si plecam, vreau sa va zic ca pana jos nebunu a pornit doar de vreo 2 ori motoru circa 2 3 minute in rest a mers numai cu motoru oprit :lol: Nu imi venea sa cred, au fost ceva senzatii pe zapada cu motoru oprit :lol: Edited by aXeL
Link to comment
Share on other sites

ok, am citit topicul, foarte buna explicatia lui paul.

asta inseamna ca atunci cand stationezi cu motorul pornit tot exista o uzura a cutiei de viteze, mai mica dar exista.

pinioanele albastre se invart datorita relantiului (nu?) iar arborele secundar (galben) nu se roteste deloc, fiind antrenat de roti (cadran...)

atasez iar poza pusa de paul sa fie si pe pagina asta

Link to comment
Share on other sites

este vorba despre transmisie manuala, nu? nu vad o problema aici.

iar daca tot ai manuala, de ce sa nu folosesti frana de motor?!

 

poti si la automata sa mergi cu frana de motor dar nu are acelasi farmec.

citisem pe undeva ca pt automata nu e bine sa o scoti din mers din viteza...

Link to comment
Share on other sites

eu nu te contrazic....dar mi-e greu sa cred ca um motor merge nealimentat mai mult de 2-3 sec

in fine...

In frana de motor , la masinile pe injectie consumul instantaneu este ZERO ! La masinile pe carburatie , consumul este de relanti .

 

Am avut un prieten care avea un Espero si cand sa schimbe a doua cand era pe red line a nimerit (si culmea a intrat) intr-a-ntaia. Rezultatul ? O capota impuscata de 16 supape ... :)

Probabil sincroanele erau deja praf , eu nu am nimerit nici o masina la care sa bag in prima treapta la viteza mai mare de 20km/h .

 

Cutia de viteze este proiectata astfel incat sa reziste atat rotatiilor mari cat si mici, nu?

Alea sunt TURATII , nu rotatii !

Cutia de viteze este proiectata sa dureze , dar aici este vorba despre un condus corect si sanatos si masinii !

Sau mai ok cred ca e sa schimbi direct 5-3, utilizand corespunzator frana.

NU faci asa fara sa treci prin treapta a 4-a . Toata tarasenia asta de schimbare a treptelor este de a aseza sincroanele cat mai corect ( 5-4-3-2 ) , iar asta se efectueaza numai prin trecerea prin toate treaptele ( in afara de treapta 1 ) .

 

Si motorul in mers merge tot din intertie sau cum ? Injectoarele nu lucreaza zici, ok, dar motorul pe ce merge pe aer ?

Motorul "merge" dar fara ardere , iar puterea de miscare a componentelor motorului vine de la roti , prin intermediul cutiei de viteze . Pistoanele se misca , fac admisie si evacuare , au parte de ungere , pompa de apa se misca si tot ce tine de transmisie , chiar si toate accesoriile de genul servo-directie , servo-frana , chiar si aerul conditionat merge fara a consuma nimic .

 

Frana de motor alaturi de o acceleratie decenta si un sunet sport al motorului , fac din drumurile de munte o placere a oricarui sofer .

 

Ideea cu frana de motor este urmatoarea : sa aduci turatia motorului in timpul cuplarii in treapta inferioara la turatia pe care trebuie sa o aiba motorul la acea viteza in acea treapta , astfel incat , cand dai drumul ambreiajului sa NU se simta vre-o zmucitura . Trebuie sa intelegi ca nu poti face frana de motor dintr-o treapta superioara la turatie mare fara sa ajungi la turatia mare a treptei inferioare cu viteza masinii , altfel diferenta de turatie intre limitarea turatiei treptei inferioare si turatie treptei superioare pe simti in toate incheieturile masinii si risti multe .

 

Spunea un coleg de forum ca frana de picior se pune pana la o anumita viteza si abia apoi apesi ambreiajul sa decuplezi cutia , dar niciodata frana de motor nu va avea puterea si rapiditatea uneia de picior , astfel incat o frana de urgenta se efectueaza numai de picior , cu ambreiajul decuplat definitiv . Daca apuci sa schitezi vre-o frana de motor , deja nu mai este franare de urgenta sau pur si simplu ai pierdut timp si distanta pretioasa de franare cu schimbarea treptei de viteze .

Link to comment
Share on other sites

ca idee, scosul din viteza la masinile generatie mai noua, nu faci nici un fel de economie, plus ca frana este ineficienta cu masina pe liber.problema pusa cu uzura prematura a cutiei de viteze din cauza scoaterii pe liber,parerea mea e ca nu este argumentata.scriu din postura de fost elev al liceeului auto.multi scot pe liber fara apasarea ambreiajului,mai ales camionagii,iar din cauza asta forteaza sincroanele si se uzeaza prematur,si in timp intra mai greu in viteze.iar cu frana de motor e bine de folosit pe zapada,gheata...nu la fiecare franare.
Link to comment
Share on other sites

Ca idee , tocmai la masinile de generatie mai noua , faci economie mai multa ! :lol:

"Frana este ineficienta cu masina pe liber" - clar , am incurcat-o cu totii :) .

Camionagii de TIR-uri fabricate in ultimii 10 ani NU pot scoate pe liber cutia ! Masinile si camioanele vechi gen RATB in care dura 5-8 secunde caraiala pentru a putea pleca de pe loc sunt de mult trecute in nefiinta si nu despre ele vorbim !

Probabil daca ai fi terminat si o facultate de profil AR ( autovehicule rutiere ) ai fi invatat mai multe si ti-ai fi facut niste up-date-uri cu privire la ultimele tehnologii .

La o cutie de viteze manuala este recomandata retrogradarea prin toate treptele de viteza 5-4-3-2 , astfel incat sincroanele sa ramana "parcate" corecpunzator , asteptanad urmatoarele comenzi .

Link to comment
Share on other sites

frana cu masina pe liber este mai putin eficienta decit cu masina in viteza,pe intelesul tau.....iar eu la iveco trakker din 2008 ce-i drep cand nu sunt incarcat, o scot din viteza fara ambreiaj cu u n deget,din oricare cele 8 viteze indiferent daca sunt cu reductorul la mic sau la mare,iar la coborarea pantelor cand situatia impune,retrogradarea treptelor se face si 8-5 sau 5-3....chiar daca sincroanele nu sunt"parcate corespunzator".vorbiti din experienta nu din auzite sau ......
Link to comment
Share on other sites

Zicea cineva mai devreme de transfagarasean,la coborare am mers poate 10-15 km numai cu frana de motor,cred ca de 2-3 ori am accelerat ca erau ace de par in care le luai cu 20-25km/h pe ceata si sosea umeda si apoi pana la urmatoarea curba sa accelerezi doar din gravitatie cu frana de motor era deja ridicol.Acul de benzina nu s-a miscat deloc,computerul de bord zicea un mare ZERO la consum pe tot drumul.

Am inteles tot ce s-a zis,si eu tot la concluzii similare ajunsesem,totusi nu prea sunt lamurit de ce la tractiune spate pe carosabil umed se zice ca s-ar pierde controlul la viteze mari cu frana de motor ?Ma gandesc ca totusi cu frana de picior s-ar periclita mult mai mult stabilitatea masinii,nu?Sau e vorba ca rotile spate ar putea la limita sa franeze prea brusc,fiind in curba sa derapeze in timp ce rotile fata ar incetini mult mai incet(ca sa zic asa) si as da-o in tête-à-queue(cum mai vedeam la F1)?

Link to comment
Share on other sites

un lucru inca nu l-am inteles bine din topic: eu la scoala de soferi am fost invatat sa apas ambreiaj+frana pentru frane mai accentuate,la curbe,la opriri. este bine pentru masina sau e de rau? De exemplu taicamiu si astia mai in varsta in general am auzit ca au fost invatati la opriri sa scoata mai intai pe liber si apoi sa apese numai frana.
Link to comment
Share on other sites

Trebuie sa simti masina. Iti spun cum fac eu: daca ai 140 intr-a 5-a si vrei sa franezi puternic pana la 100, poti sa o faci fara sa calci deloc ambreiajul. Daca vrei sa franezi pana la 60, bagi mai intai piciorul in frana si cand simti ca a coborat turatia sub 2000 de ture (pe la 1500 e numai bine) calci ambreiajul si continui sa franezi. Cand ai coborat la viteza la care ai nevoie, scoti din 5, bagi in cat e nevoie si eliberezi ambreiajul.
Link to comment
Share on other sites

Merg cu 100 la ora, iar in fata am o vale (3-4 km). De multe ori scot din viteza. Mai la vale, in intersectie, ajung cu 70-80, si oricum trebuie sa franez sa ajung la 0.

Deci unde e uzura?

Niciodata nu scot, si ulterior sa bag din nou in viteza, in mers.

Link to comment
Share on other sites

pyu - daca o bagi intr-a 5-a si nu mai apesi deloc acceleratia , pe toata distanta aceea ai un consum foarte mic , franele nu le folosesti aproape deloc , ai oricand posibilitatea sa accelerezi daca se intampla ceva si apoi tocmai se discutase ca nu e bine sa o lasi pe liber la viteze mari .

 

un lucru inca nu l-am inteles bine din topic: eu la scoala de soferi am fost invatat sa apas ambreiaj+frana pentru frane mai accentuate,la curbe,la opriri. este bine pentru masina sau e de rau? De exemplu taicamiu si astia mai in varsta in general am auzit ca au fost invatati la opriri sa scoata mai intai pe liber si apoi sa apese numai frana.

Pentru frane puternice si de urgenta da , asa se apasa , dar in restul situatiilor , nu este ok sa apesi frana in curba , ci o apesi inainte de ea si totodata retrogradezi intr-o treapta de viteza care iti permite abordarea curbei in siguranta INAINTE de a intra in ea . La scoala de soferi nu prea te invata sa folosesti frana de motor in opriri la distanta pt ca ar fi un bagaj destul de mare de cunostinte care ar trebui predat tuturor elevilor si dupa cum se observa in trafic ... nu toti sunt soferi care stiu ce sa faca . Cam ce se discuta in acest topic sunt lucruri mai "delicate" si de detaliu care se invata in timp , din experienta .

 

Trebuie sa simti masina. Iti spun cum fac eu: daca ai 140 intr-a 5-a si vrei sa franezi puternic pana la 100, poti sa o faci fara sa calci deloc ambreiajul. Daca vrei sa franezi pana la 60, bagi mai intai piciorul in frana si cand simti ca a coborat turatia sub 2000 de ture (pe la 1500 e numai bine) calci ambreiajul si continui sa franezi. Cand ai coborat la viteza la care ai nevoie, scoti din 5, bagi in cat e nevoie si eliberezi ambreiajul.

Dar de ce sa nu faci in acelasi timp cu frana de picior si o frana de motor in treapta a 4-a ?

 

iuliann_bmw - daca ai chef de discutii legate de orice subiect ne auzim pe topicuri , nu pe privat !

Edited by marius_eugen
Link to comment
Share on other sites

pyu - daca o bagi intr-a 5-a si nu mai apesi deloc acceleratia , pe toata distanta aceea ai un consum foarte mic , franele nu le folosesti aproape deloc , ai oricand posibilitatea sa accelerezi daca se intampla ceva

Nu-i adevarat (legat de consum). In a 5-a, fara acceleratie, am consum instant 0, dar nu ajunge pana la vale. Daca o scot din viteza, la 80-100 - consum instant 1-1.5 L, si ajunge pana la vale.

Nu trebuie sa accelerez, pentru ca intru in oras cu 90-100, iar daca o masina merge cu 70-80, o depasesc din inertie :)

 

si apoi tocmai se discutase ca nu e bine sa o lasi pe liber la viteze mari .

Te referi la explicatia lui Paul?

Link to comment
Share on other sites

Nu stiu cine spunea ca la automata frana de motor nu e buna. Functioneaza foarte bine. Numai ca o folosesc mai rar, cand am pante mai mari, mi-e incomod sa tot schimb la fiecare curba sau mai stiu eu ce, de aia am luat automata sa nu mai stau sa schimb. O folosesc la coborari lungi doar si cand am nevoie sa tin viteza in anumite limite, adica destul de rar..
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

daca am 200 kmh intr-a 5-a si trebuie sa opresc pana la 0 folosesc frana de motor si frana de picior impreuna. pe masura ce incetinesc mai schimb cate o treapta inferioara pana ajung la treapta intai. astfel masina franeaza mult mai repede, mult mai usor, fara a supraincalzi discurile de frana si pe o distanta mai scurta decat daca as scoate-o pe liber. daca trebuie sa franez de urgenta o las in trapta a 5-a si cand ajung pe la 60 o scot pe liber (franare de urgenta la mine inseamna cea mai mica distanta in care de opresti de la o anumita viteza).

atunci cand masina este in viteza si franezi de la o viteza mare pe parcursul franarii masina este mult mai stabila decat daca ai frana pe liber.

cand intrii intr-o curba cu masina pe liber aceasta pare mult mai instabila (si chiar este) decat daca ai lua aceeasi curba cu aceeasi viteza dar cu masina intr-o treapta de viteza

cand cobori o panta cu masina intr-o treapta de viteza si la o turatie mai mare de relanti (la mine totusi trebuie >de 1500 ture/min) consumul de carburant este 0 (zero) pentru ca motorul este pur si simplu invartit de roti (inertie). ca sa va convingeti puteti lua contactul in timp ce coborati la vale (nu scoateti cheia din contact sa nu blocati volanul) si atunci sunteti siguri ca motorul nu consuma nimic, insa tot o sa va dea impresia ca functioneaza (de fapt el doar se invarte fara a primi benzina / motorina) si chiar indica nr de rotatii pe minut la care se invarte motorul.

 

 

daca mergi cu masina la vale scoasa din viteza (pe neutru) ai urmatoarele dezavantaje:

-instabilitate in curbe

-distanta de franare considerabil mai mare

-timpul in care masina este pe liber motorul consuma aprox 0.8 litri pe ora pe cand daca este cuplata o treapta de viteza consumul este 0

-exista pericolul ca motorul sa se opreasca fara ca tu sa-ti dai seama (in mers, motorul la relanti nu se aude, plus o muzica sau ceva si nu o sa ai habar ca motorul s-a oprit), iar daca motorul se opreste nu mai functioneaza servo-frana, abs-ul si nici servo-directia.

toate acestea sunt testate de mine pe mai multe masini si cel mai bine va puteti convinge incercand si voi cu masinile voastre (iti gasesti o curba, o panta si experimentezi ca de aia ai masina, si astfel ajungi sa cunosti si limitele masinii mai bine).

pentru ca imi place sa conduc sportiv si in siguranta schimbatorul de viteze este pe neutru doar inainte de a porni motorul si in milisecundele necesare schimbarii vitezei dintr-o treapta intr-alta.

 

nu inteleg totusi de ce se uzeaza cutia de viteze atunci cand este pe neutru. cand este pe neutru cutia de viteze se comporta exact ca atunci cand masina sta pe loc cu motorul pornit. poate voi va referiti la faptul ca atunci cand o scoti pe liber pinioanele din cutie se aliniaza pe neutru, iar dupa ce bagi intr-o treapta de viteza acestea trebuie sa se alinieze corespunzator treptei de viteza. insa treaba asta o face ambreiajul, pe care il tii apasat, bagi in viteza si ii dai drumul usor (pana ajunge pedala de ambreiaj sus, pinioanele deja s-au aliniat pentru treapta de viteza in care am cuplat si putem spune ca am angrenat o treapta de viteza in cel mai corect mod posibil). deci de aia au masinile ambreiaj (nu se strica absolut nimic).

EXEMPLU: daca mergi cu masina pe liber la vale si ai 50 kmh poti sa bagi in treapta a patra fara a calca ambreiajul in felul urmator: turezi motorul la o turatie constanta de aprox 1500 rot/min si tragi usor de schimbator spre treapta a patra pana intra (trebuie sa intre relativ usor, dar poate sa si caraie si sa-ti dea impresia ca se rupe masina). aceasta operatiune este foarte riscanta pentru cutia de viteze (eu nu am incercat decat de 2 ori la supernova) si daca faci asta constant in 1000 km garantat ti se rup dintii pinioanelor din cutia de viteze si poti sa duci masina la remat.

 

din punctul meu de vedere exemplul de mai sus este singurul mod in care poti uza excesiv cutia de viteze daca mergi pe liber la vale. cu un stil de condus normal mi se pare imposibil sa strici cutia de viteze daca mergi pe liber.

 

daca aveti alte intrebari va stau la dispozitie si sper ca v-am lamurit si ca nu v-am plictisit.

Edited by sevraj929
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.