Jump to content

cutie de viteze manuala - regim termic


Recommended Posts

a venit frigul, si am inceput sa-mi amintesc citeva probleme. nu grave, dar enervante.

 

din cunostintele mele despre o cutie manuala, inteleg ca daca masina sta pe loc cu ambreiajul cuplat (nimeni nu apasa pe nici o pedala), atunci axul care "intra" in cutie se invirte o data cu motorul. de unde deduc ca daca stau pe loc o vreme cu motorul pornit, uleiul din cutie ar trebui sa se miste p-acolo, sa se incalzeasca putin si sa se fluidizeze.

 

si atunci de ce pina nu merg citiva km, nu pot sa bag in viteza I decit foarte greu ?

 

uleiul a fost schimbat in vara (mobil 80w90), nivelul e ok (nu curge pe nicaieri), si span era foarte putin pe dopul magnetic (asta dupa 3 ani si 40 mii km in posesia mea, inainte n-am idee cind a fost schimbat, dar cutia parea neumblata de foarte multi ani). de aici deduc ca uzuri majore nu sint, uleiul e bun, si atunci de ce abia dupa cei citiva km pot sa bag in viteza decent ? nu m-ar deranja foarte tare daca as pleca la vreun drum, dar cum traficul de bucuresti dimineata si seara e infernal, tre sa fac miscarea de cel putin 50 ori pina incepe sa intre usor.

 

multumesc

Link to comment
Share on other sites

Asa face si cutia mea (Getrag 260/6), numai ca la rece intra greu in treapta I si foarte greu in treapta II (boala tipica de Getrag 260, n-am ce-i face). Cum eu nu folosesc masina iarna, chiar nu e deloc o problema.

 

Ai dreptate privind miscarea uleiului in cutie, la relanti. Intr-adevar, daca lasi motorul, cand e frig, suficient de mult timp la relanti (cateva zeci de minute - depinde cat de frig este), uleiul din cutie se incalzeste bine si se fluidizeaza. Se incalzeste atat din cauza frecarilor interne, cat si a caldurii ce vine dinspre motor si chiar esapament.

 

Faza este ca, la relanti, fortele de frecare dintre pinioane sunt minime, deoarece masina nu se deplaseaza, deci nu exista o forta rezistenta semnificativa. Facand o comparatie empirica si trasa de par, este ca si cum ai vrea sa incalzesti uleiul dintr-o oala amestecandu-l cu bratele de la mixerul de bucatarie.

Cand masina incepe insa sa se deplaseze, fortele de frecare dintre pinioane sunt foarte mari, iar uleiul dintre dintii pinioanelor preia din plin caldura degajata de angrenaje - normal ca uleiul se incalzeste mult mai repede.

 

La asta se mai adauga faptul ca, aproape sigur, si la tine sincroanele sunt cam uzate, deci isi fac greu job-ul cand uleiul este prea vascos. O varianta este sa folosesti dublul ambreiaj. O a doua - sa pui iarna, in cutie, un ulei mai putin vascos.

In manualul Bentley, referindu-se la cutiile de viteze manuale Getrag instalate pe E28 (modelele 260 si 265), se spune clar ca "in zonele cu temperaturi scazute, se poate utiliza un ulei mai putin vascos, aprobat de BMW, sau ulei ATF, pentru a reduce efortul necesar schimbarii vitezelor".

Si mai jos: "Utilizarea de ulei de motor (!) sau ulei ATF in transmisia manuala nu afecteaza durata de viata a transmisiei, dar BMW recomanda ca in timpul anotimpurilor calduroase sa se foloseasca ulei de cutie de viteze mai vascos.'

 

Deci, cum si BMW-ul tau e tot din anii '80, pune linistit ulei de cutie automata (ATF) pe perioada iernii si ai rezolvat cu schimbarea vitezelor.

Link to comment
Share on other sites

uh... nu stiu ce sa zic de ATF. cutia mea e din '87, habar n-am daca e Getrag 240/260 sau ZF, dar un prieten care are o cutie identica a bagat in ea ATF si facea un zgomot incredibil. din ce am vazut eu atf-ul de cind ma tot chinui cu servodirectia, e mult prea fluid.

 

azi dimineata de exemplu n-a fost trafic aproape deloc (n-am idee de ce, sint zile foarte ciudate :blink: ) si am bagat I, II, apoi am mers cursiv cam 1 km... dupa care intra deja mult mai usor in I. deci e clar... la relanti se misca uleiul dar prea putin ca sa rezolve ceva.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.