Jump to content

Jante Bmw


alex 83

Recommended Posts

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eu am luat mereu jante BMW second hand, le-am verificat vizual sa nu fie lovite si pe aparat sa ma conving sa sunt perfect centrate. Sunt la fel de bune ca unele noi, dar mult mai ieftine.

 

Poate o sa apucam sa scriem un post complet privind crietriile de alegere a unui set de jante pentru BMW si posibilitatile deinterschimbare, de la un model BMW la altul.

 

Pe scurt, o janta are urmatoarele caracteristici principale:

- diametru: 14", 15", 16", etc.

- latime: 6", 6.5", 7", etc.

- offset: ET20, ET42, etc. Offset-ul reprezinta distanta intre suprafata de asezare a jentii pe butuc si planul (imaginar) care sectioneaza janta la jumatatea latimii acesteia. Cu cat offset-ul este mai mare, cu atat janta este mai in interiorul masinii;

- diametrul cercului imaginar pe care sunt plasate gaurile pentru prezoane: 100mm pentru jentile cu 4 gauri, 120mm pentru cele cu 5 gauri;

- diametrul gaurii de centrare pe hub: 72.5 mm pentru modelele pre-E39, 74mm incepand cu E39;

- numarul de gauri pentru prezoane: 4 sau 5;

- materialul din care e confectionata janta: aliaj usor, sau otel;

- pentru cele de aliaj, modul de realizare: turnare sau forjare. Mai rezistente sunt cele forjate;

- daca sunt unitare (dintr-o singura bucata) sau demontabile (din mai multe bucati, prinse cu suruburi).

 

Ca reguli empirice:

- jentile de la seriile 5 si 7 sunt interschimbabile, sub rezerva verificarii gaurii de centrare pe hub. O janta pentru hub de 74mm va fi mai usor de instalat pe hub de 72.5 (prin bucsare), decat invers (trebuie largita gaura). Offset-ul tipic pentru aceste jante este in intervalul ET13..ET23 (cu aproximatie). Pentru modelele cu spatiu relativ mic sub aripa (E28, de exemplu), limitele de offset sunt mult mai stricte.

- jentile de la seriile 3 cu 5 prezoane (de la E36 in sus) sunt incorecte dpdv offset pentru seriile 5 si 7. Offset-ul tipic pentru aceste jante este in intervalul ET32..ET46 (cu aproximatie). Totusi, se pot monta utilizand o flansa-distantier si prezoane mai lungi. Acceasi rezerva: verificarea gaurii de centrare pe hub.

- jentile de la seriile 5 si 7 sunt incorecte dpdv offset pentru seriile 3 (sunt prea in afara) si nici nu se pot corecta (ar presupune frezarea planului de asezare pe butuc, deci subtierea periculoasa a jentii).

 

Evident, datele de mai sus sunt orientative. Trebuie verificate toate caracteristicile jentilor, la cumparare, pentru a va asigura ca se potrivesc si ca nu vor exista interferente roata-aripa sau roata-componente suspensie.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

@535

esti un meserias

acum am inteles si eu ce insemnau toate indicativele acelea pe care le vedeam pe fisele tehnice ale fabricantului

multumesc

 

PS.S-ar putea ca jentile/jantele (n-am stiut niciodata cum e corect) de la M-urile de la seria 3 sa se potriveasca cu cele de la seria 5/7 normale, dat fiind faptul ca nu se potrivesc pe alte 3-are decat cu adaptoare

 

@alexandru

da se potrivesc, numai sa ai grija sa verifici pentru ca la cum arata in poze, s-ar putea sa fie exact acelea despre care-i scriam si lui 535 (adica cele de la seria M)

Link to comment
Share on other sites

horguemtuning> Eu am 7jx15 cu ET26, deci care ies mult mai mult inafara decat cele cu offset 35 si n-am nici o problema. :) :)

alexandru> cauta si tu pe net si vezi ce distanta au intre prezoane E36 si ce distanta au intre prezoane E46. Eu sunt 95% sigur ca se potrivesc de la E36 la E46, dar ca sa fii tu cel mai sigur da un search pe google ca e imposibil sa nu gasesti. As fi dat eu dar ma grabesc. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Alea cu ET15 nu ieseau afara in draci? :blink:

5109[/snapback]

 

Nu pe poza care este pus langa profilul meu este chiar cu janta cu ET 15 , ajunge hiar in dreptul aripii . Pentru E30 o janta 7,5x15 cu ET 35 nu merge sigur ca ajunge sa frece in telescopul fata , acolo este problema la E30 , ca in spate nu ajunge la telescoape . Cand am pus janta de 7,5x16 am pus flanse de distantare de 20 mm cu 8 prezoane . Dealtfel pe E30 arata super de ex jnata spitata de la BBS care are ET 0

post-49-1104051086_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Am o observatie importanta de facut, cu privire la offset. Desi e un fapt evident, nu toata lumea realizeaza ca pozitia absoluta a jentii relativ la caroserie sau elemente de suspensie nu este determinata numai de offset, ci de combinatia offset / latimea jentii.

 

De exemplu, in cazul unei jante cu latimea de 7.5" si offset ET20, distanta intre suprafata de asezare a jentii pe butuc si marginea interioara a acesteia este:

(7.5 inch * 25.4 mm/inch) / 2 + 20mm = 115 mm

iar distanta intre suprafata de asezare pe butuc si marginea exterioara este:

(7.5 inch * 25.4 mm/inch) / 2 - 20mm = 75 mm

 

Daca janta are latimea de 8.5" si acelasi offset (ET20), atunci avem:

(8.5 inch * 25.4 mm/inch) / 2 + 20mm = 128 mm

(8.5 inch * 25.4 mm/inch) / 2 - 20mm = 88 mm

 

Altfel zis, daca o janta 7.5"x16"ET20 se potriveste fara probleme, nu inseamna ca si o janta 8.5"x16"ET20 se va potrivi. Trebuie calculate valorile absolute de mai sus si tinut cont de spatiul disponibil sub aripa.

Link to comment
Share on other sites

Am o observatie importanta de facut, cu privire la offset. Desi e un fapt evident, nu toata lumea realizeaza ca pozitia absoluta a jentii relativ la caroserie sau elemente de suspensie nu este determinata numai de offset, ci de combinatia offset / latimea jentii.

 

De exemplu, in cazul unei jante cu latimea de 7.5" si offset ET20, distanta intre suprafata de asezare a jentii pe butuc si marginea interioara a acesteia este:

(7.5 inch * 25.4 mm/inch) / 2 + 20mm = 115 mm

iar distanta intre suprafata de asezare pe butuc si marginea exterioara este:

(7.5 inch * 25.4 mm/inch) / 2 - 20mm = 75 mm

 

Daca janta are latimea de 8.5" si acelasi offset (ET20), atunci avem:

(8.5 inch * 25.4 mm/inch) / 2 + 20mm = 128 mm

(8.5 inch * 25.4 mm/inch) / 2 - 20mm = 88 mm

 

Altfel zis, daca o janta 7.5"x16"ET20 se potriveste fara probleme, nu inseamna ca si o janta 8.5"x16"ET20 se va potrivi. Trebuie calculate valorile absolute de mai sus si tinut cont de spatiul disponibil sub aripa.

5146[/snapback]

MUltumesc mult FiveThreeFive...Am sa tin cont de sfaturile tale......aprop:de unde stii atat de multe despre jante? :blink:

Link to comment
Share on other sites

aprop:de unde stii atat de multe despre jante?

La BMW E28 (spre deosebire de E24 / E34 / E32, la care rotile sunt practic interschimbabile), spatiul sub aripa este limitat. Offset prea mare - roata din fata loveste in amortizor; offset prea mic - roata din spate loveste in aripa.

Cand am cautat sa fac "upgrade" la 16"/17" pentru masina mea (pana la urma am optat pentru 16"), am studiat problema cam vreun an (evident, nu zi de zi), pentru ca bugetul nu mi-ar fi permis un rateu.

Asa am ajuns sa inteleg o groaza de lucruri despre jante si pneuri.

Link to comment
Share on other sites

Am inteles eu vreu sa intreb atunci daca stii daca janta de 7x15 cu ET 35 ar intra pe BMW E30 , deoarece si au am studiat un pic problema ca la 7,5x15 nu intra ca freaca in telescop doar cu distantiere de 4 mm ? Apropo dupa cate am observat la E30 producatorii dau marimea de 6,5-7x14 cu ET 35 standard care ar intra pe el !
Link to comment
Share on other sites

Am inteles eu vreu sa intreb atunci daca stii daca janta de 7x15 cu ET 35 ar intra pe BMW E30 , deoarece si au am studiat un pic problema ca la 7,5x15 nu intra ca freaca in telescop doar cu distantiere de 4 mm ? Apropo dupa cate am observat la E30 producatorii dau marimea de 6,5-7x14 cu ET 35 standard care ar intra pe el

In primul rand, vreau sa spun clar ca raspunsul direct pe care pot sa-l dau este: nu stiu sigur, nu am studiat problema jentilor care se potrivesc la E30.

 

Apoi, plec de la ideea ca offset-ul pentru 7.5x15 era tot ET35, ca si la 7x15.

Facand calculele:

- la janta 7.5x15, distanta intre marginea interioara a jentii si planul butucului este:

(7.5 x 24.5) / 2 + 35 = 130 mm

Dat fiind ca la janta 7.5x15 foloseai un distantier de 4mm, inseamna ca distanta reala era de 126mm.

- la jante 7x15, acceasi distanta este:

(7.0 x 24.5) / 2 + 35 = 124 mm, deci cu 2 mm mai mult spatiu (mai departe de telescop)

 

Apoi:

- la janta 7.5x15, distanta intre marginea exterioara a jentii si planul butucului este:

(7.5 x 24.5) / 2 - 35 = 60 mm, iar cu distantiere de 4mm aveai 64 mm.

- la janta 7x15, aceeasi distanta este:

(7.0 x 24.5) / 2 - 35 = 54 mm, deci cu 10 mm mai mult spatiu.

 

Totusi, as adauga cateva sugestii:

 

a. Indicatiile producatorului nu prea mai sunt relevante, pentru ca ele se refera la jentile disponibile in perioada in care s-a fabricat modelul E30. Spre exemplu, pentru E28 nu se recomanda jante mai mari de 14" sau 390 (TRX), dar se potrivesc foarte bine jante mult mai mari, pana la 18";

 

b. Monteaza pe masina cele mai largi jante pe care le ai disponibile si masoara (cu un subler / micrometru de interior) urmatoarele valori - atat pt puntea fata, cat si pt puntea spate:

. distanta de la marginea interioara a jentii la cel mai apropiat element de suspensie;

. distanta de la marginea interioara a pneului la cel mai apropiat element de suspensie;

. distanta de la marginea exterioara a jentii la aripa (este nevoie sa comprimi suspensia);

. distanta de la marginea exterioara a pneului la aripa (este nevoie sa comprimi suspensia).

Apoi, fa niste calcule, tinand cont de dimensiunile jentilor si pneurilor pe care vrei sa le montezi. In principiu, atunci cand din calcule tragi concluzia ca spatiul ramas ar fi sub 5mm, poti sa consideri ca deja ai interferenta.

 

c. Retine ca latimea cu care pneul "iese" peste janta difera in functie de latimea pneului. Pe o janta 7"x15", peretele lateral al unui pneu 205/60x15 va fi cam la acelasi nivel cu marginea jentii, dar un pneu 225/60x15 va iesi mai mult in afara marginilor jentii.

 

d. Nu iti recomand sa utilizezi distantiere cu grosimea intre 4mm .. 12mm, deoarece nu exista posibilitatea de a asigura concentricitatea jentii cu butucul. Altfel spus, daca ajungi la concluzia ca iti trebuie un distantier de 8 mm, ia in calcul un distantier de min. 12mm, corect executat (care sa se termine cu o buza pe care sa centrezi janta).

Link to comment
Share on other sites

Merci , faza cu distantiere stiu si eu am facut deja vreo cateva seturi si iti mai spun apropo o chestie si anume ca la distantiere lumea este tentat sa faca la strung niste prezoane insa nu sunt 100% sigure , cel mai bine e daca filetul este rulat , deoarece firele din metal nu se intrerup ca la strunjire .

Referitor la mairimile de jante pot uploada daca reusesc un tabel comparativ cu diametrelel jantelor si cauciucurilor umflate este util daca vrei sa faci comparatia , deoarece am mai citit o chestie ca daca depasesti mai mult de 7% difirenta in diametru roata poate sa iti scada efectul de franare , mai ales daca masina nici nu e un model prea nou si ai cam neglijat discurile. Adica daca pui niste jante de 17" ar fi bine sa te gandesti si niste discuri de frane mai mari

VĂĄltĂłmĂŠretek.htm

Link to comment
Share on other sites

Eu, de felul meu, sunt mai conservator, mai ales cand vine vorba despre solutii artizanale.

 

De aceea, am o mare retinere fata de distantiere si prezoane mai lungi decat cele originale, si resping de-a dreptul ideea de flansa (cea care se prinde intr-un set de prezoane pe butuc si de care, printr-un alt set de prezoane, se fixeaza janta).

Cand ma uitam dupa jante pentru E28-ul meu, gasisem un set de 7"x17"ET42 de pe un M3 E36, forjate, super usoare - o placere. Dar le-am respins, tocmai deoarece as fi avut nevoie de distantiere (cca. 20 mm grosime) si prezoane lungite ca atare.

Apoi, mai e un aspect: daca ai roti identice fata/spate, iar pe una din punti montezi jentile folosind distantiere, iar pe cealalta punte nu, modifici ecartamentul original (sau, mai exact, diferenta de ecartament fata / spate). La unele modele de masini (din nou, E28 e un exemplu), acest lucru are o influenta negativa asupra stabilitatii. Altfel zis, pentru roti identice fata+spate, este bine sa pui distantiere identice, la toate rotile.

 

OK, poate sunt eu prea paranoic :blink: Dar cred ca oferta de jante este suficient de mare, in prezent, astfel incat sa gasesti tipo-dimensiunea potrivita. In plus, un set de distantiere + prezoane costa si ele destul de mult: peste 100 EUR, daca le cumperi dintr-o sursa de incredere. Una peste alta, este foarte probabil ca un set de jante care se potriveste fara adaptari sa te coste cam tot atat, sau marginal mai mult, fata un set de jante pentru care trebuie sa recurgi la tot felul de artificii.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.